eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

przypadku trenera powinien być wprowadzony obowiązek
posiadania co najmniej wyższego wykształcenia zawodowego.
Konferencja uważa, że posiadanie wiedzy „w zakresie
działalności instruktorskiej / trenerskiej” powinno wynikać z
faktu ukończenia kursów kwalifikacyjnych (instruktor) lub
studiów wyższych różnego stopnia, bądź podyplomowych na
kierunkach lub w obszarach związanych z kulturą fizyczną.
Przy takim rozwiązaniu, zakresy kształcenia wyznaczane byłyby
przez instytucje do tego powołane, czyli szkoły wyższe we
współpracy z odpowiednimi polskimi związkami sportowymi.
11 Komitet ogólna
Stanowczy sprzeciw wobec projektu ustawy o deregulacji
W oparciu o analizę skutków
Rehabilitacji,
zawodu trenera i instruktora sportu z uwagi na fakt, że zawody
dotychczasowej deregulacji
Kultury Fizycznej i
te polegają na ingerencji w organizm, psychikę oraz postawy
zawodów w obszarze sportu i
Integracji
społeczne i moralne człowieka, w tym dzieci i młodzieży, co
rekreacji ruchowej (instruktor
Społecznej Polskiej
wymaga rozległej interdyscyplinarnej wiedzy. Brak takiej
rekreacji ruchowej, zderegulowany
Akademii Nauk
wiedzy na poziomie studiów wyższych, co najmniej
ustawą o sporcie), nie przewiduje
zawodowych, będzie stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia.
się obniżenia poziomu
bezpieczeństwa prowadzonych
zajęć w zakresie sportu.

12 Polska
Komisja ogólna
Zasadna rezygnacja z daleko idących regulacji w zakresie
Sformułowanie sektorowych ram
Akredytacyjna
uzyskiwania zgody na prowadzenie kursów trenerskich i
kwalifikacji możliwe dopiero w
instruktorskich.
kontekście istniejących krajowych
Projektowana deregulacja zawodów w sporcie niebezpieczna dla ram kwalifikacji.
pozbawionych elastycznej formy prawnej instytucji sektora
finansów publicznych, w tym uczelni.
Należałoby wzmocnić zapis określający efekty kształcenia
(dotyczące wiedzy, umiejętności i kompetencji personalno-
społecznych), niezbędne do podjęcia pracy w zawodach
związanych ze sportem i sformułować sektorową ramę
kwalifikacji, która byłaby obowiązująca dla wszystkich
podmiotów prowadzących kształcenie. Takie rozwiązanie

292
byłoby zgodne z założeniami wdrażania europejskiej i krajowej
ramy kwalifikacji.
13 Polski
Komitet ogólna,
Pozytywna opinia w sprawie deregulacji zawodów trenera i
Polskie związki sportowe nie
Olimpijski
art. 23 ust. 1 instruktora sportu. Dwie uwagi:
powinny mieć monopolu na

kształtowanie wymogów
1) Ustawa o sporcie powinna w sposób wyraźny określać, że to
kwalifikacyjnych dla trenerów
polskie związki sportowe są wyłącznie uprawnione do
i instruktorów danych sportów.
weryfikowania wiedzy, doświadczenia i umiejętności
Nie dostrzeżono potrzeby
instruktorów sportu i trenerów oraz
rozszerzenia koncepcji

niekaralności. W obecnym
2) Szerzej powinno się określić kryterium niekaralności w art.
brzmieniu ustawy o sporcie brak w
23 ust. 3 pkt 4
ogóle tego wymogu
kwalifikacyjnego.
14 Polski
Związek
ogólna Opinia
negatywna z uwagi na niebezpieczeństwa dla zdrowia i
W oparciu o analizę skutków
Akrobatyki
życia, jakie niesie z sobą uchylenie wymogów kwalifikacyjnych, dotychczasowej deregulacji
Sportowej
dotyczących uzyskania odpowiedniej wiedzy w ramach
zawodów w obszarze sportu i
określonego w ustawie kształcenia zawodowego
rekreacji ruchowej (instruktor
(niebezpieczeństwa realne zwłaszcza w przypadku akrobatyki
rekreacji ruchowej, zderegulowany
sportowej, sportu trudnego technicznie i uprawianego od bardzo
ustawą o sporcie), nie przewiduje
młodego wieku) – problem ewentualnych odszkodowań.
się obniżenia poziomu
Dodatkowo, deregulacja burzy schemat awansu zawodowego w
bezpieczeństwa prowadzonych
sporcie (od instruktora sportu do trenera klasy mistrzowskiej).
zajęć w zakresie sportu.
15 Polski
Związek
ogólna Opinia
negatywna z uwagi na niebezpieczeństwo dla życia i
W oparciu o analizę skutków
Biathlonu
zdrowia, jakie niesie z sobą deregulacja zawodów w sporcie
dotychczasowej deregulacji
(zwłaszcza w kontekście sportu dzieci i młodzieży oraz użycia w zawodów w obszarze sportu i
danym sporcie broni sportowej).
rekreacji ruchowej (instruktor

rekreacji ruchowej, zderegulowany

ustawą o sporcie), nie przewiduje

się obniżenia poziomu

bezpieczeństwa prowadzonych

zajęć w zakresie sportu.



293
Jednocześnie opiniodawca podkreśla, że na potrzeby własnych
Związek zapowiada działania
licencji trenerskich wymagał będzie potwierdzonego
zgodne z przewidywaniami MSiT
odpowiednio wykształcenia oraz ukończenia kursów
(własny system licencyjny,
instruktorskich lub trenerskich oraz innych, niezbędnych dla
określający wymogi
zapewnienia wysokiej jakości i bezpiecznego szkolenia.
kwalifikacyjne!).

16 Polski
Związek
ogólna Opinia
negatywnaderegulacja nie gwarantuje, że osoby
Opinia wewnętrznie sprzeczna –
Bilardowy
prowadzące zajęcia jako trenerzy posiadać będą odpowiednią
związek zarzuca deregulacji
wiedzę interdyscyplinarną. Taką zagwarantować może jedynie
obniżenie jakości kształcenia, a
właściwy proces kształcenie, wykraczający daleko poza
jednocześnie proponuje, by osoby
wykształcenie średnie.
bez niezbędnych kwalifikacji
Propozycja alternatywna – utrzymanie regulacji zawodów w
prowadziły kształcenie instruktorów
sporcie, przy jednoczesnym:
oraz, by tytuł instruktora mogły
1) zmniejszeniu wymaganej liczby godzin dla prowadzonych
otrzymać osoby, bez odpowiedniego
kursów na instruktora sportu;
szkolenia (byli zawodnicy).
2) przekazaniu związkom sportowym większych kompetencji i
autonomii w organizacji kursów, w szczególności poprzez
dopuszczenie do prowadzenia kursów osób o niższych
kwalifikacjach, niż trener II i I klasy;
3) wprowadzenie możliwości nadawania kwalifikacji byłym
sportowcom na ich wniosek (za szczególne osiągnięcia).

17 Polski
Związek
ogólna
Uprawnienia instruktorskie powinny być uzyskiwane poprzez
Stanowisko w części wykracza poza
Hokeja na Trawie
uczestnictwo w 20-30 godz. Kursie specjalistycznym
zakres projektowanych zmian.
(uprawniającym do prowadzenia zajęć z dziećmi).

Tytuł trenera na dotychczasowych zasadach.
Docelowo – klasa I i mistrzowska trenera zastąpiona formą
kształcenia przez kursy i kursokonferencje.
Związki powinny wydawać licencje uprawniające do
prowadzenia zajęć na odpowiednim poziomie szkolenia oraz
powinny dokonywać oceny przydatności do prowadzenia zajęć.
Pozytywnie oceniona możliwość bezproblemowego zatrudniania

294
trenerów zagranicznych.

18 Polski
Związek
ogólna,
Pozytywna opinia w sprawie deregulacji zawodów trenera i
Stanowisko jak w przypadku uwag
Jeździecki
art. 23 ust. 1 instruktora sportu. Dwie uwagi:
PKOl.
1) Ustawa o sporcie powinna w sposób wyraźny określać, że to
polskie związki sportowe są wyłącznie uprawnione do
weryfikowania wiedzy, doświadczenia i umiejętności
instruktorów sportu i trenerów oraz
2) Szerzej powinno się określić kryterium niekaralności w art.
23 ust. 3 pkt 4
19 Polski
Związek
ogólna Zniesienie
wymogów
kwalifikacyjnych w zakresie kształcenia
W oparciu o analizę skutków
Kickboxingu
trenera lub instruktora sportu stanowi zagrożenie dla zdrowia i
dotychczasowej deregulacji
życia podopiecznych takiej osoby, a ją samą naraża na
zawodów w obszarze sportu i
odpowiedzialność karną.
rekreacji ruchowej (instruktor
rekreacji ruchowej, zderegulowany
ustawą o sporcie), nie przewiduje
się obniżenia poziomu
bezpieczeństwa prowadzonych
zajęć w zakresie sportu.
20 Polski
Związek
ogólna PZ
Kręglarski przeciwstawia się rezygnacji z klas trenerskich w
Nie podzielono stanowiska.
Kręglarski
projekcie, jako że stopniowanie trenerów oraz instruktorów w
sporcie jest gwarancją umiejętności oraz podnoszenia swoich
kwalifikacji warsztatowych.
21 Polski
Związek
ogólna,
PZLA opowiada się za rozszerzeniem koncepcji niekaralności
Nie dostrzeżono potrzeby
Lekkiej Atletyki
art. 23 ust. 1 jako wymogu kwalifikacyjnego dla trenera i instruktora sportu.
rozszerzenia koncepcji

niekaralności. W obecnym
PZLA deklaruje zdolność merytoryczną i organizacyjną do
brzmieniu ustawy o sporcie brak w
przejęcia systemu kształcenie trenerów i instruktorów sportu w
ogóle tego wymogu
lekkiej atletyce.
kwalifikacyjnego.
22 Polski
Związek
ogólna Opinia
negatywna – możliwość spowodowania uszczerbku na
Nie podzielono stanowiska.
Motorowodny i
zdrowiu przez niewykwalifikowanych trenerów i instruktorów
Argumenty jak w przypadku
Narciarstwa
sportu (kwalifikacje zawodowe będą nieweryfikowalne,
poprzednich uwag.

295
Wodnego wyłącznie „papierowe”).
23 Polski
Związek
Brak
uwag.

Piłki Nożnej
Projekt pozostaje bez wpływu na realizowany w związku system
kształcenie (PZPN informuje o własnym systemie
licencjonowania trenerów).
24 Polski
Związek
ogólna Deregulacja
obniży koszt kształcenia trenerów, stworzy

Płetwonurkowania
możliwość kreowania przez związki własnych systemów
kształcenia i licencjonowania trenerów.
25 Polski
Związek
ogólna Opinia
negatywna – możliwość spowodowania uszczerbku na
Nie podzielono stanowiska.
Podnoszenia
zdrowiu przez niewykwalifikowanych trenerów i instruktorów
Argumenty jak w przypadku
Ciężarów
sportu (kwalifikacje zawodowe będą nieweryfikowalne).
poprzednich uwag.
26 Polski
Związek
ogólna Związek opowiada się za uproszczeniem przepisów dotyczących Nie podzielono stanowiska.
Sportów
zdobywania uprawnień instruktorskich i trenerskich, jednak nie
Argumenty jak w przypadku
Wrotkarskich
za zupełną rezygnacją z wykształcenia w tym kierunku.
poprzednich uwag.
Rezygnacja taka powoduje zagrożenia dla zdrowia i życia
Propozycja nie mieści się w
zawodników i osób (zwłaszcza dzieci) prowadzonych przez
zakresie proponowanych zmian.
osoby bez odpowiedniego wykształcenia.
Propozycja: jeden stopień instruktorski/trenerski obowiązkowy
do rozpoczęcia pracy w tym charakterze, kolejne uzyskiwane
poprzez konferencje szkoleniowe organizowane przez polskie
związki sportowe.
27 Polski
Związek
art. 23 ust. 1 Propozycja dodania do art. 41 ustawy o sporcie ustępów 4 i 5 w
Nie uwzględniono.
Szachowy
brzmieniu:
Polskie związki sportowe nie
4.1) Polski związek sportowy prowadzi ewidencje, nadaje, cofa
powinny mieć monopolu na
w przypadku określonym w ust. 3 pkt 4, tytuły instruktora i
kształtowanie wymogów
trenera w danym sporcie oraz określa sposób potwierdzenia
kwalifikacyjnych dla trenerów
kwalifikacji, określonych w ust. 3 pkt 3.
i instruktorów danych sportów.
4.2) Maksymalną opłatę za nadanie tytułu instruktora lub

trenera, w tym ewentualnego szkolenia, określi w drodze
rozporządzenia Minister Sportu i Turystyki na podstawie
wniosku właściwego polskiego związku sportowego.
5. Osoby, które uzyskały tytuł trenera lub instruktora [sportu] na

296
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 122 . [ 123 ] . 124 ... 130 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: