eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują swoje
kwalifikacje.
28 Prokurator ogólna
Uchylenie pewnych wymogów kwalifikacyjnych w przypadku
Nie podzielono stanowiska.
Generalny
zawodu trenera i instruktora sportu może bezpośrednio
Argumenty nt. bezpieczeństwa jak
przekładać się na zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa osób
w przypadku poprzednich uwag.
uprawiających sport, a jednym z podstawowych warunków

prawidłowej organizacji i uprawiania sportu jest zapewnienie
bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w tego rodzaju
aktywności. Zaproponowane w tym zakresie regulacje narażają
się na zarzut naruszenia reguł poprawnej legislacji i określoności
prawa, wywodzonych z art. 2 Konstytucji RP.
29 Rada
Główna
ogólna Zmniejszenie
wymagań szkolenia specjalistycznego w
Nie podzielono stanowiska.
Instytutów
przypadku trenerów i instruktorów sportu może spowodować, że Argumenty nt. bezpieczeństwa jak
Badawczych
zawód ten będą wykonywać osoby bez dostatecznych
w przypadku poprzednich uwag.
umiejętności, a przez to stwarzające zagrożenie dla zdrowia

swoich podopiecznych, najczęściej dzieci i młodzieży.
30 Stowarzyszenie 297rt. 23
Proponuje się wykreślić „posiada wiedzę, doświadczenie i
Uwaga niejasna (jakie przepisy?).
Forum
ust. 1
umiejętności do wykonywania zadań trenera lub instruktora
Pracodawców w
sportu” – inne przepisy te sprawy regulują.
Kielcach
31 Urząd
ogólna
W kwestii związanej z zawodem trenera i instruktora sportu,
Nie przewiduje się określania
Marszałkowski
projekt nie jest precyzyjny, bowiem nie przedstawia m.in.
procedur zdobywania i nadawania
Województwa
procedur zdobywania i nadawania tytułu trenera i instruktora
tytułu trenera i instruktora w
Zachodniopomorsk
sportu oraz roli m.in. wyższych uczelni, w tym AWF-ów i IKF-
ustawie, ponieważ byłoby to
iego
ów w tym procesie oraz trudno przewidzieć skutki
sprzeczne z ideą deregulacji.
wprowadzenia zmian w przyszłości. Szczególnie dotyczy to

sportu dzieci i młodzieży.

Deregulacja zawodu trenera i instruktora sportu może
Pozostałe uwagi – argumentacja jw.
spowodować, że zawód ten będą wykonywać osoby bez
dostatecznych umiejętności, a przez to stwarzające zagrożenie
dla zdrowia swoich podopiecznych, najczęściej dzieci i
młodzieży.

297
32 Urząd
ogólna Niebezpieczeństwo pracy z dziećmi i młodzieżą osób
Odnośnie do bezpieczeństwa –
Marszałkowski
niewykwalifikowanych.
argumentacja jak w przypadku
Województwa

poprzednich uwag.
Wielkopolskiego


Identyczne wymagania dla trenera i instruktora sportu. Dlatego
Nie podzielono uwagi na temat
proponuje się wprowadzenie następującego rozróżnienia:
zróżnicowania wykształcenia jako

wymogu kwalifikacyjnego dla
1) instruktorem sportu może zostać osoba, która posiada co
trenera i instruktora sportu.
najmniej wykształcenie średnie;
Prowadziłoby to w istocie do

wprowadzenia wymogu
2) trenerem może zostać osoba, która posiada wykształcenie
wykształcenia wyższego dla trenera,
specjalistyczne w zakresie sportu.
czego MSiT nie popiera.
33 Wszechnica art. 23 ust. 1 Wątpliwości budzi ustalenie 18 lat jako granicy wieku
Kwestia wieku nie powinna budzić
więtokrzyska
pozwalającej na podjęcie zadań trenera lub instruktora sportu.
wątpliwości.
Trudno przyjąć, iż osoba tak posiada niezbędne doświadczenie.



Propozycja, by 1) utrzymać wymóg wyższego wykształcenia
Nie uwzględniono.
oraz kursu specjalistycznego dla trenerów klasy mistrzowskiej,
Propozycja wykracza poza zakres
natomiast zrezygnować z tych wymagań w stosunku do trenerów proponowanych zmian.
klasy I i II oraz instruktorów sportu lub 2) zdobywać powyższe
stopnie w ramach odbywania studiów wyższych wychowania
fizycznego.

Art. 24. ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami

1 Urząd
Art. 24.
Instruktor powinien posiadać co najmniej wykształcenie średnie. Uwaga sprzeczna z ideą deregulacji
Marszałkowski
ust.1 pkt 1,
Egzaminator powinien posiadać wyższe wykształcenie.
Województwa
58 ust. 1
Pomorskiego

Art. 25. ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze

298

1 Centralna
Stacja Art. 53 i 56
Pozytywnie opiniuje projekt ustawy. Nie wnosi uwag.
Brak zastrzeżeń do przedstawionej
Ratownictwa

opinii.
Górniczego S.A. w
Bytomiu
2 Bractwo
Gwarków ogólna Pozytywnie opiniuje projekt ustawy. Nie wnosi uwag.
W kolejnych etapach planowane jest
Związku
Jednocześnie proponuje deregulację kolejnych zawodów
objęcie deregulacją kolejnych
Górnośląskiego
górniczych, np. zawodów niższego i średniego dozoru ruchu w
zawodów górniczych.
w Katowicach
podziemnych zakładach górniczych, zawodów kierownika i
zastępca kierownika ruchu w zakładach górniczych
prowadzących podziemne bezzbiornikowe magazynowanie
substancji. Proponuje również połączenie w jedną kategorię
podobnych specjalności, np. dla operatorów różnego rodzaju
maszyn i pojazdów.
3 Stowarzyszenie ogólna
Nie wnosi uwag do projektu ustawy. W przyszłości zamierza
W kolejnych etapach planowane jest
Kopalń
zgłosić propozycje dalszych ułatwień w zakresie górniczych
objęcie deregulacją kolejnych
Odkrywkowych we
zawodów regulowanych.
zawodów górniczych.
Wrocławiu

Przepisy przejściowe i końcowe

1 Urząd
Art. 34
Do art. 34 ustawy deregulacyjnej – propozycja wyłączenia ze
Nie uwzględniono.
Marszałkowski
stosowania tego przepisu organizatorów szkoleń, którzy przed
Województwa
dniem wejścia w życie ustawy deregulacyjnej rozpoczęli
Małopolskiego
szkolenia a ich nie ukończyli.
2

Art. 38
Uwaga dotyczącą wydłużenia okresu vacatio legis do 3
Nie uwzględniono.
miesięcy.
3

Art. 32
Brak przepisów szczególnych regulujących sytuację osób, które
Uwzględniono, poprzez nowe
zdały egzamin a nie złożyły wniosku o nadanie uprawnień przed brzmienie art. 32 pkt 1: „Art. 32. Do
wejście w życie ustawy deregulacyjnej.
postępowań w sprawach:
1) nadania uprawnień przewodnika
turystycznego i pilota wycieczek

299
wszczętych na podstawie ustawy
wymienionej w art. 10 i
niezakończonych do dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy, przez które
rozumie się co najmniej rozpoczęcie
szkolenia dla kandydatów na
przewodnika turystycznego i pilota
wycieczek, stosuje się przepisy
dotychczasowe”
4

art. 26 ust 1, Odnośnie art. 26 ust. 1 zbyt krótki termin zachowania ważności
Nie uwzględniono.
aktów wykonawczych – sugestia wydłużenia okresu do 12
miesięcy.


art. 27 pkt 2,
Odnośnie art. 27 pkt 2 brak przepisu regulującego zasady i
Nie uwzględniono.
wskazującego organ odpowiedzialny za wystawienie aktualnych Legitymacje i identyfikatory dla
identyfikatorów lub legitymacji w przypadku utraty
przewodników górskich będzie
dokumentów lub utraty ich ważności.
wydawał nadal marszałek
województwa, natomiast
legitymacje i identyfikatory dla
przewodników miejskich i
terenowych nie będą już wydawane
ponieważ nie będą już nadawane
takie uprawnienia

5

ogólna
Brak przepisu określającego zasady i czasokres przechowywani
Nie uwzględniono.
przez marszałków województw dokumentacji osób
posiadających uprawnienia przewodnika i pilota.
6 Marzena Art. 38
vacatio legis min. 5 lat
Nie uwzględniono.
Pawłowicz
7 Urząd
Art. 32
Brak przepisów regulujących sytuację osób, które zdały egzamin Uwzględniono, poprzez nowe
Marszałkowski
na przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek, a nie
brzmienie art. 32 pkt 1: „Art. 32. Do
Województwa
złożyły wniosku o nadanie uprawnień przed wejściem w życie
postępowań w sprawach:
Wielkopolskiego,
tzw. ustawy deregulacyjnej.
1) nadania uprawnień przewodnika

300
Departament
turystycznego i pilota wycieczek
Sportu i Turystyki,
wszczętych na podstawie ustawy
Oddział Turystyki
wymienionej w art. 10 i
niezakończonych do dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy, przez które
rozumie się co najmniej rozpoczęcie
szkolenia dla kandydatów na
przewodnika turystycznego i pilota
wycieczek, stosuje się przepisy
dotychczasowe”
8

ogólna
Brak przepisu określającego zasady i czasookres
Nie uwzględniono.
przechowywania dokumentacji osób będących w ewidencji
9 Wicemarszałek
art. 32
Czy przez „rozpoczęte postępowanie” rozumieć należy
Uwzględniono, poprzez nowe
Województwa
postępowanie administracyjne tj. złożenie wniosku, czy też np.
brzmienie art. 32 pkt 1: „Art. 32. Do
Dolnośląskiego
rozpoczęcie szkolenia? Zapis wymaga uszczegółowienia i
postępowań w sprawach:
jednoznacznej definicji.
1) nadania uprawnień przewodnika
turystycznego i pilota wycieczek
wszczętych na podstawie ustawy
wymienionej w art. 10 i
niezakończonych do dnia wejścia w
życie niniejszej ustawy, przez które
rozumie się co najmniej rozpoczęcie
szkolenia dla kandydatów na
przewodnika turystycznego i pilota
wycieczek, stosuje się przepisy
dotychczasowe”
10

art. 35 ust. 1 Wątpliwości budzi fakt konieczności prowadzenia
Nie uwzględniono, ponieważ
przedmiotowej ewidencji w przypadku braku nadawania nowych zgodnie z art 27 ustawy osoby,
uprawnień.
które przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy uzyskały
uprawnienia przewodnika
turystycznego i pilota wycieczek na

301
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 123 . [ 124 ] . 125 ... 130 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: