Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
ustawą o sporcie), nie przewiduje
właściwej opieki i ochrony dzieci, a także ich bezpieczeństwa.
się obniżenia poziomu
bezpieczeństwa prowadzonych
zajęć w zakresie sportu, z związku z
deregulacją (dereglamentacją)
zawodu trenera i instruktora sportu.
Przekonanie to wzmacnia fakt, że
uprawnienia w zakresie określania
wymogów kwalifikacyjnych dla
trenerów i instruktorów sportu,
powinny w naturalny sposób przejąć
polskie związki sportowe.
3 Rzecznik
Praw ogólna Pozytywnie
zostały ocenione propozycje zwiane z deregulacją
Absolwenta
zawodu trenera i instruktora sportu.
Propozycja w przepisach przejściowych wprowadzenia przepisu
Nie uwzględniono.
umożliwiającego osobom, które rozpoczęły kształcenie na
Uznano za stosowne unikanie
studiach I stopnia w aktualnym roku akademickim, uzyskanie
przepisów przejściowych w
licencji pod warunkiem ukończenia studiów I stopnia w terminie odniesieniu do wymogów
(np. objęcie art. 23 projektu ustawy stosownym vacatio legis).
kwalifikacyjnych dla trenera i
instruktora sportu.
4 Akademia ogólna Propozycja
objęcia dereglamentacją zawodu trenera i instruktora Nie uwzględniona.
Wychowania
sportu dla osób dorosłych, natomiast pozostawienie w
Nie przewiduje się wprowadzenia
Fizycznego im.
niezmienionym zakresie regulacji zawodu trenera i instruktora
rozróżnienia między
Jerzego Kukuczki
sportu, których przeznaczeniem będzie praca z młodzieżą.
trenerem/instruktorem sportu
w Katowicach
pracującym z młodzieżą do lat 18 a
pracującym z pozostałymi
kategoriami wiekowymi.
Brak uzasadnienia merytorycznego
– konieczne spełnienie takich
287
samych wymogów
kwalifikacyjnych.
5 Akademia ogólna
Negatywna opinia w sprawie deregulacji zawodów trenera i
W odniesieniu do roli uczelni o
Wychowania
instruktora z uwagi na konieczność posiadania przez osoby
profilu sportowym – ustawa o
Fizycznego im.
wykonujące ten zawód odpowiedniej wiedzy z zakresu anatomii, sporcie w obecnym brzmieniu nie
Eugeniusza
fizjologii, biochemii, a także biomechaniki, medycyny i
przewiduje obowiązku ukończenia
Piaseckiego w
psychologii, którą jest są stanie zapewnić i zweryfikować
studiów wyższych do uzyskania
Poznaniu
wyłącznie uczelnie o profilu sportowym.
uprawnień trenera I i II klasy.
Co do konieczności posiadania
odpowiedniej wiedzy – nie
podzielono obaw, jakoby
deregulacja prowadził do obniżenia
poziomu kwalifikacji trenerów i
instruktorów sportu. W dalszym
ciągu prowadzone będzie w tym
zakresie kształcenie, zarówno przez
AWF-y, jak i instytucje komercyjne
(brak będzie potrzeby uzyskania
zgody ministra na prowadzenie
szkoleń).
Dodatkowo, deregulacja powinna
stymulować polskie związki
sportowe do tworzenia własnych
systemów szkolenia i certyfikacji
trenerów oraz instruktorów.
6 Akademia ogólna,
Opinia Rektora AWF: Pozytywnie oceniona idea deregulacji.
Rola AWF-ów wyjaśniona wyżej –
Wychowania
art. 23 ust. 1 W odniesieniu do zawodów trenera i instruktora sportu
tj. nawet ustawa o sporcie w
Fizycznego Józefa
podkreślona potrzeba formalnej weryfikacji wiedzy i
obecnym brzmieniu nie przewiduje
Piłsudskiego w
umiejętności, co w przypadku zawodu trenera powinno
obowiązku ukończenia studiów
Warszawie
następować w ramach kształcenia, jakie zapewniają uczelnie
wyższych do uzyskania uprawnień
288
sportowe. Projekt ustawy sprzeczny konstytucyjną praktyką
trenera I i II klasy.
ograniczania wolności wyboru i wykonywania zawodu z uwagi
W oparciu o analizę skutków
na ochronę wartości wyższych, takich jak zdrowie publiczne.
dotychczasowej deregulacji
Projekt sprzeczny również z ideą Krajowych Ram Kwalifikacji.
zawodów w obszarze sportu i
rekreacji ruchowej (instruktor
Opinia prawna: Projekt ustawy w zakresie, w jakim przewiduje
rekreacji ruchowej, zderegulowany
deregulację zawodów trenera i instruktora, jest sprzeczny z np.
ustawą o sporcie), nie przewiduje
65 Konstytucji RP, z uwagi na fakt, że zawody te są zawodami
się obniżenia poziomu
zaufania publicznego (czego dowodem wprowadzenie
bezpieczeństwa
ustawowych wymogów kwalifikacyjnych). Zdaniem
prowadzonych zajęć w zakresie
opiniodawcy związki sportowe oraz szkoły wyższe zostaną
sportu.
pozbawione nadzoru nad jakością wykształcenia i przestrzegania Projekt nie jest sprzeczny z żadnym
norm etycznych postępowania, a odbiorca usług nie ma żadnych z wymienionych aktów prawnych, a
instrumentów prawnych do weryfikowania jakości tych usług.
zawód trenera nie jest zawodem
Projekt sprzeczny z dyrektywą nr 2005/36/WE z uwagi na fakt,
zaufania publicznego.
że Państwo nie będzie ingerować w wykonywanie zawodów,
Nie jest prawdą, jakoby
związanych z zdrowiem i bezpieczeństwem publicznym.
proponowane brzmienie przepisu o
Projekt sprzeczny z np. 3 ust. 3 Konwencji Praw Dziecka, który niekaralności było analogiczne do
stanowi, że państwa strony czuwają, aby instytucje, służby oraz już obowiązującego. Proponowany
inne jednostki odpowiedzialne za opiekę lub ochronę dzieci przepis jest nowy.
dostosowały się do norm ustanowionych przez kompetentne Nie dostrzeżono potrzeby
władze. Zdaniem opiniodawcy, Polska ma zatem obowiązek rozszerzenia koncepcji
stanowienia norm prawnych umożliwiających właściwy dobór niekaralności. W obecnym
kadr dla instytucji odpowiedzialnych za opiekę nad dziećmi i ich brzmieniu ustawy o sporcie brak w
ochronę.
ogóle tego wymogu
Projekt sprzeczny z rozporządzeniem Ministra Nauki i kwalifikacyjnego. Weryfikacji
Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie kwalifikacji trenerów i instruktorów
Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, które sportu powinny dokonywać kluby
określa efekty kształcenia w obszarze kształcenia w zakresie sportowe oraz związki sportowe.
nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze Pożądanym rozwiązaniem byłoby,
fizycznej.
gdyby weryfikacja ta odbywała się
w ramach systemu licencjonowania
289
Odnośnie do np. 23 ust. 3 pkt 4, zarzut, iż zapis ten, analogiczny (określającego wymogi
do dotychczas obowiązującego, stwarza możliwość, że w kwalifikacyjne), przyjętego przez
zawodzie trenera i instruktora sportu pracować będą osoby właściwy polski związek sportowy.
karane za przestępstwa umyślne inne, niż związane ze
współzawodnictwem sportowym, np. za molestowanie
seksualne.
Opinia Stowarzyszenia Absolwentów AWF: Ogólna negatywna
opinia w sprawie deregulacji zawodów trenera i instruktora
sportu. Głównym argumentem możliwości należytej weryfikacji
wiedzy w zakresie zdrowotnych, psychologicznych i
dydaktycznych aspektów treeningu. Dodatkowo, podniesiono w
analogiczny jak wpowyżej sposób argument odnośnie do
brzmienia 23 ust. 3 pkt 4 projektu ustawy.
7 Akademia ogólna,
Negatywna opinia w sprawie deregulacji zawodów trenera i
Weryfikacji kwalifikacji trenerów i
Wychowania
art. 23 ust. 1 instruktora z uwagi na konieczność posiadania przez osoby
instruktorów sportu powinny
Fizycznego we
wykonujące ten zawód odpowiedniej wiedzy z zakresu anatomii, dokonywać kluby sportowe oraz
Wrocławiu
fizjologii, biochemii, a także biomechaniki, medycyny i
związki sportowe. Pożądanym
psychologii, którą są w stanie zapewnić i zweryfikować w
rozwiązaniem byłoby, gdyby
odniesieniu do zawodu trenera wyłącznie uczelnie o profilu
weryfikacja ta odbywała się w
sportowym. Przy takim rozwiązaniu, zakresy kształcenia
ramach systemu licencjonowania
wyznaczane byłyby przez instytucje do tego powołane, czyli
(określającego wymogi
szkoły wyższe we współpracy z odpowiednimi polskimi
kwalifikacyjne), przyjętego przez
związkami sportowymi.
właściwy polski związek sportowy.
Dalej, dziwi fakt, że uczelnie do
chwili obecnej, mając wszelkie ku
temu prerogatywy, nie podjęły
współpracy z polskimi związkami
sportowymi w celu ustalenia
zakresów kształcenia.
290
Dodatkowo, podniesiono w analogiczny jak wpowyżej sposób
Nie dostrzeżono potrzeby
argument odnośnie do brzmienia 23 ust. 3 pkt 4 projektu ustawy. rozszerzenia koncepcji
niekaralności. W obecnym
brzmieniu ustawy o sporcie brak w
ogóle tego wymogu
kwalifikacyjnego.
8 Centralny
Instytut ogólna
Negatywne stanowisko w sprawie deregulacji zawodów trenera i W oparciu o analizę skutków
Ochrony Pracy –
instruktora sportu z uwagi na niebezpieczeństwo, że zawód ten
dotychczasowej deregulacji
Państwowy Instytut
będą uprawiać osoby bez dostatecznych umiejętności, a przez to
zawodów w obszarze sportu i
Badawczy
stwarzające zagrożenie dla zdrowia podopiecznych, często
rekreacji ruchowej (instruktor
dzieci i młodzieży.
rekreacji ruchowej, zderegulowany
ustawą o sporcie), nie przewiduje
się obniżenia poziomu
bezpieczeństwa prowadzonych
zajęć w zakresie sportu.
9 Komitet
Polityki ogólna
Negatywne stanowisko z uwagi na niebezpieczeństwo, że zawód W oparciu o analizę skutków
Naukowej
trenera i instruktora sportu będą mogły wykonywać osoby bez
dotychczasowej deregulacji
dostatecznych umiejętności, a przez to stwarzające zagrożenie
zawodów w obszarze sportu i
dla zdrowia podopiecznych, często dzieci i młodzieży.
rekreacji ruchowej (instruktor
rekreacji ruchowej, zderegulowany
ustawą o sporcie), nie przewiduje
się obniżenia poziomu
bezpieczeństwa prowadzonych
zajęć w zakresie sportu.
10 Konferencja ogólna Stanowisko
negatywne: Konferencja wyraża głęboką
Nawet ustawa o sporcie w obecnym
Rektorów
dezaprobatę wobec proponowanych zapisów, odnoszących się
brzmieniu nie przewiduje
Akademii
do zawodów trenera i instruktora sportu, a zwłaszcza
obowiązku ukończenia studiów
Wychowania
proponowanych warunków kompetencyjnych.
wyższych do uzyskania uprawnień
Fizycznego
Konferencja stoi na stanowisku, że o ile w przypadku instruktora trenera I i II klasy.
wystarczający jest poziom średniego wykształcenia, to w
291
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik