Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 802
- Data wpłynięcia: 2012-10-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1540
802
4) sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa powinna mieć pozytywny wpływ na sytuację i rozwój
regionalny. Wejście w życie przepisów ustawy powinno wpłynąć na ożywienie
gospodarki morskiej, a przede wszystkim samej żeglugi morskiej. Stanie się tak, gdy
armatorzy, wybierając korzystniejszy w stosunku do formy opodatkowania podatkiem
dochodowym system podatku tonażowego, będą przerejestrowywać swoje statki
z powrotem pod polską banderę. W związku z ożywieniem w sektorze transportu
morskiego powinny nastąpić pozytywne trendy na rynku pracy w postaci wzrostu
zatrudnienia polskich marynarzy przez pracodawców-armatorów. Można liczyć
w związku z tym także na wzrost liczby inwestycji, a zatem i przypływ kapitału. Może
mieć to tylko pozytywne skutki dla rozwoju nadmorskich regionów.
02/10/KC
12
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO /
Decyzja Komisji z dnia 18.12.2009 r. w sprawie POMOCY PAŃSTWA nr C 34/2007 (ex N 93/2006) w
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
sprawie wprowadzenia systemu podatku tonażowego w międzynarodowym transporcie morskim w Polsce,
Bruksela, dnia 18.12.2009 r. K(2009) 10376
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn.
Treść przepisu UE
Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu
Uzasadnienie uwzględnienia
red.
-ność
red.
w projekcie przepisów
wdroże
wykraczających poza
nia
minimalne wymogi prawa UE
T / N
Decyzja Komisji z dnia 18.12.2009 r. w sprawie POMOCY PAŃSTWA nr C 34/2007 (ex N 93/2006)
w sprawie wprowadzenia systemu podatku tonażowego w międzynarodowym transporcie morskim w Polsce,
Bruksela, dnia 18.12.2009 r. K(2009) 10376
Pismem z dnia 25 lutego 2009 r. polskie władze
Art. 1 pkt
zobowiązały się do usunięcia z ustawy o podatku
5 lit. b
tonażowym możliwości odliczania składek na ubezpie-
projektu
czenia zdrowotne i społeczne w przypadku armatora,
ustawy o
który jest osobą fizyczną lub osobą fizyczną będącą
zmianie
wspólnikiem spółki osobowej. Nie będzie zatem możli-
ustawy o
wości stosowania tych odliczeń, zaś dla wszystkich
podatku
Pkt. 17 podmiotów kwalifikujących się do opodatkowania
T
tonażow
Art. 6 - uchylony
podatkiem tonażowym stosowana będzie ta sama metoda
ym oraz
obliczania podstawy opodatkowania
podatkiem
niektóryc
tonażowym i kwoty podatku tonażowego do zapłaty.
h innych
ustaw
(art. 6
ustawy o
pt)
Pismem z dnia 25 lutego 2009 r. polskie władze
Art. 1 pkt „Art. 3
zobowiązały się do zmiany trzeciego i czwartego z
3
1. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym podlegają
przepisów przytoczonych powyżej przez wprowadzenie
projektu przedsiębiorcy żeglugowi prowadzący działalność
Pkt. 20 kryterium stanowiącego, że transport morski powinien
T
ustawy o polegającą na świadczeniu usług w żegludze
stanowić co najmniej 50 % rocznego czasu pracy
zmianie międzynarodowej, z wykorzystaniem statków o
holownika lub pogłębiarki w roku podatkowym, ażeby
ustawy o pojemności brutto (GT) powyżej 100 jednostek każdy,
działalność holowania i pogłębiania mogła być objęta
podatku w zakresie:
systemem podatku tonażowego.
tonażow
1) przewozu ładunku lub pasażerów – z tym, że w
ym oraz
przypadku usług świadczonych przez,
niektóryc
a) holownik - co najmniej 50 % czasu pracy
h innych
faktycznie wykonywanej w ciągu roku stanowi
ustaw
przewóz ładunku lub pasażerów droga morską,
(art. 3
b) pogłębiarkę - co najmniej 50 % czasu pracy
ust. 1 i 2
faktycznie wykonywanej w ciągu roku stanowi
ustawy o
przewóz wydobytego materiału droga morską;
pt)
2) ratownictwa pełnomorskiego
- którzy dokonali wyboru tej formy opodatkowania.
2. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym
podlega również działalność przedsiębiorcy
żeglugowego w zakresie:
1) dzierżawy i użytkowania kontenerów,
2) prowadzenia
działalności
załadunkowej,
rozładunkowej i naprawczej,
3) prowadzenia terminali pasażerskich,
4) sprzedaży towarów lub usług na pokładzie statku
pasażerskiego lub pasażersko-towarowego w celu
ich wykorzystania na pokładzie statku,
5) prowadzenia działalności kantorowej na pokładzie
statku pasażerskiego lub pasażersko-towarowego,
6) dowozu lądowego i morskiego ładunku lub
pasażerów,
7) przewozu ładunku lub pasażerów w transporcie
multimodalnym,
8) zarządzania
cudzym statkiem
–
jeżeli
przedsiębiorca żeglugowy prowadzi tę działalność
z terytorium państwa członkowskiego Unii
Europejskiej i większość osób zatrudnionych
przez niego na lądzie lub na statku stanowią
obywatele
państw
członkowskich
Unii
Europejskiej,
9) świadczenia usług agentów i maklerów morskich,
usług brokerskich i usług agencji zatrudnienia,
związanych z załogą statku,
10) zawierania umów najmu, dzierżawy lub czarteru
statków
- pod warunkiem, że działalność ta jest związana ze
świadczeniem usług, o których mowa w ust. 1.
W odniesieniu do ostatniego warunku (dotyczącego
Art. 1 pkt Art. 2 pkt. 10
Pkt. 25 zarządzania statkami) pismem z dnia 8 czerwca 2007 r.
T
2 lit. d
„10) zarządzaniu cudzym statkiem - rozumie się przez
polskie władze zobowiązały się do umożliwienia
projektu to zarządzanie techniczne polegające na zapewnieniu
2
przedsiębiorstwom zarządzającym korzystania z podatku
ustawy o statkowi zdatności do żeglugi i zgodności w zakresie
tonażowego tylko wtedy, jeżeli jednocześnie zapewnią
zmianie wymagań technicznych, bezpieczeństwa i ochrony oraz
one zarządzanie załogą statków i techniczne zarządzanie
ustawy o zarządzanie
załogą polegające na zapewnieniu
statkami.
podatku obsadzenia statku załogą o właściwych kwalifikacjach i
tonażow wymaganym składzie oraz prowadzeniu wszystkich
ym oraz spraw związanych z załogą, w szczególności:
niektóryc przygotowaniu listy płac, zapewnieniu marynarzom
h innych ochrony
ubezpieczeniowej
od
nieszczęśliwych
ustaw
wypadków i na wypadek inwalidztwa, organizowaniu
(art. 2
podróży na statek i ze statku, zapewnieniu wymaganych
pkt. 10
wiz, możliwości korzystania z usług opieki medycznej
ustawy o oraz dokonywaniu oceny pracy marynarzy i ich
pt)
szkolenia.”
Dodatkowo, pismem z dnia 26 października 2009 r.,
Art. 2 pkt. 10
polskie władze udzielił
Art. 1 pkt
y następujących wyjaśnień:
„10) zarządzaniu cudzym statkiem - rozumie się przez
przedsiębiorstwa zarządzające statkami spełniają
2 lit. d
to zarządzanie techniczne polegające na zapewnieniu
projektu
wszystkie wymogi określone w komunikacie Komisji
statkowi zdatności do żeglugi i zgodności w zakresie
zawierającym wytyczne w sprawie pomocy
ustawy o
państwa na
wymagań technicznych, bezpieczeństwa i ochrony oraz
rzecz podmiotów zarządzających statkami (dalej:
zmianie zarządzanie załogą polegające na zapewnieniu
ustawy o
„wytyczne ws. zarządzania statkami”).
obsadzenia statku załogą o właściwych kwalifikacjach i
podatku
tonażow wymaganym składzie oraz prowadzeniu wszystkich
Pkt. 26
T
spraw związanych z załogą, w szczególności:
ym oraz przygotowaniu listy płac, zapewnieniu marynarzom
niektóryc ochrony ubezpieczeniowej od nieszczęśliwych
h innych wypadków i na wypadek inwalidztwa, organizowaniu
ustaw
podróży na statek i ze statku, zapewnieniu wymaganych
(art. 2
wiz, możliwości korzystania z usług opieki medycznej
pkt. 10
oraz dokonywaniu oceny pracy marynarzy i ich
ustawy o szkolenia.”
pt)
W szczególności w odniesieniu do wymienionych w
Art. 1 pkt „Art. 3
wytycznych ws. zarządzania statkami kryteriów: wkładu
3
1. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym podlegają
na rzecz gospodarki i rynku pracy Unii (w ppkt 5.1
projektu przedsiębiorcy żeglugowi prowadzący działalność
wytycznych) oraz związku gospodarczego pomiędzy
ustawy o polegającą na świadczeniu usług w żegludze
zarządzanymi statkami a Unią (w ppkt 5.2), polskie
zmianie międzynarodowej, z wykorzystaniem statków o
władze zobowiązały się do wprowadzenia do ustawy o
ustawy o pojemności brutto (GT) powyżej 100 jednostek każdy,
Pkt. 27
T
podatku tonażowym wymogu prowadzenia działalności
podatku w zakresie:
w zakresie zarządzania statkami z terytorium UE, oraz
tonażow
1) przewozu ładunku lub pasażerów – z tym, że w
zatrudniania do działań wykonywanych na lądzie i na
ym oraz
przypadku usług świadczonych przez:
statkach głównie obywateli Unii. Poza tym korzystanie z
niektóryc
a) holownik - co najmniej 50 % czasu pracy
systemu podatku tonażowego przez zarządzających
h innych
faktycznie wykonywanej w ciągu roku stanowi
statkami spoza Unii zostało wykluczone.
ustaw
przewóz ładunku lub pasażerów droga morską,
3
(art. 3a
b) pogłębiarkę - co najmniej 50 % czasu pracy
ustawy o
faktycznie wykonywanej w ciągu roku stanowi
pt)
przewóz wydobytego materiału droga morską;
2) ratownictwa pełnomorskiego
- którzy dokonali wyboru tej formy opodatkowania.
2. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym
podlega również działalność przedsiębiorcy
żeglugowego w zakresie:
1) dzierżawy i użytkowania kontenerów,
2) prowadzenia
działalności
załadunkowej,
rozładunkowej i naprawczej,
3) prowadzenia terminali pasażerskich,
4) sprzedaży towarów lub usług na pokładzie statku
pasażerskiego lub pasażersko-towarowego w celu
ich wykorzystania na pokładzie statku,
5) prowadzenia
działalności
kantorowej
na
pokładzie statku pasażerskiego lub pasażersko-
towarowego,
6) dowozu lądowego i morskiego ładunku lub
pasażerów,
7) przewozu ładunku lub pasażerów w transporcie
multimodalnym,
8) zarządzania
cudzym statkiem – jeżeli
przedsiębiorca
żeglugowy
prowadzi
tę
działalność z terytorium państwa członkowskiego
Unii
Europejskiej
i
większość
osób
zatrudnionych przez niego na lądzie lub na statku
stanowią obywatele państw członkowskich Unii
Europejskiej,
9) świadczenia usług agentów i maklerów morskich,
usług brokerskich i usług agencji zatrudnienia,
związanych z załogą statku,
10) zawierania umów najmu, dzierżawy lub czarteru
statków
- pod warunkiem, że działalność ta jest związana ze
świadczeniem usług, o których mowa w ust. 1.”
Pismem z dnia 23 lutego 2009 r. polskie władze
Art. 1 pkt „Art. 10
zobowiązały się jednak do wprowadzenia zmian ustawie
10 lit. a 1. Przedsiębiorca żeglugowy podlega opodatkowaniu
o podatku tonażowym przez wydłużenie tego okresu do
projektu podatkiem tonażowym przez okres opodatkowania 10
Pkt. 42 10 lat. Jeżeli zatem przedsiębiorstwa raz dokonają
T
ustawy o lat.”
wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym, będą
zmianie
musiały pozostać w tym systemie opodatkowania co
ustawy o
najmniej przez 10 lat.
podatku
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
802
› Pobierz plik