Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 802
- Data wpłynięcia: 2012-10-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1540
802
ym oraz
niektóryc
h innych
ustaw
(art. 10
ust. 1
ustawy o
pt)
Pismem z dnia 13 kwietnia 2006 r. polskie władze
Art. 1 pkt „Art. 13 a. Wyboru opodatkowania podatkiem
zobowiązały się do ograniczenia czasu stosowania
143proje tonażowym można dokonać w okresie obowiązywania
zgłoszonego systemu podatku tonażowego do 10 lat,
ktu
pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności
oraz do ponownego zgłoszenia
ewentualnego
ustawy o podatku tonażowego z rynkiem wewnętrznym”.
przedłużenia lub ponowienia systemu po upływie tego
zmianie
dziesięcioletniego okresu. Ponadto, w piśmie z dnia 9
ustawy o
grudnia 2009 r., polskie władze zaznaczyły, że system
podatku
Pkt. 44 podatku tonażowego ma wejść w życie z dniem 1
T
tonażow
stycznia 2011 r.
ym oraz
niektóryc
h innych
ustaw
(art. 13a
ustawy o
pt)
Niemniej jednak, jak wspomniano w pkt 20 niniejszej
„Art. 3
decyzji, w odpowiedzi na zastrzeżenia przedstawione
1. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym podlegają
Art. 1 pkt
przez Komisję w decyzji o wszczęciu formalnego
przedsiębiorcy żeglugowi prowadzący działalność
postępowania wyjaśniającego, pismem z dnia 25 lutego
3
polegającą na świadczeniu usług w żegludze
2009 r. polskie władze zobowiązały się do zmiany
projektu międzynarodowej, z wykorzystaniem statków o
swojego systemu podatku tonażowego przez
ustawy o pojemności brutto (GT) powyżej 100 jednostek każdy,
wprowadzenie kryterium, zgodnie z którym, aby objąć
zmianie w zakresie:
podatkiem tonażowym pogłębianie i holowanie,
ustawy o
1) przewozu ładunku lub pasażerów – z tym, że w
transport morski winien stanowić co najmniej 50 %
podatku
tonażow
przypadku usług świadczonych przez:
Pkt. 56 rocznego czasu pracy każdego holownika lub
T
a) holownik - co najmniej 50 % czasu pracy
pogłębiarki w roku podatkowym.
ym oraz
faktycznie wykonywanej w ciągu roku stanowi
niektóryc
przewóz ładunku lub pasażerów droga morską,
h innych
b) pogłębiarkę - co najmniej 50 % czasu pracy
ustaw
faktycznie wykonywanej w ciągu roku stanowi
(art. 3
przewóz wydobytego materiału droga morską;
ust. 1 i 2
2) ratownictwa pełnomorskiego
ustawy o
- którzy dokonali wyboru tej formy opodatkowania.
pt)
2. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym
podlega również działalność przedsiębiorcy
5
żeglugowego w zakresie:
1)
dzierżawy i użytkowania kontenerów,
2)
prowadzenia
działalności
załadunkowej,
rozładunkowej i naprawczej,
3)
prowadzenia terminali pasażerskich,
4)
sprzedaży towarów lub usług na pokładzie
statku pasażerskiego lub pasażersko-towarowego w
celu ich wykorzystania na pokładzie statku,
5)
prowadzenia działalności kantorowej na
pokładzie statku pasażerskiego lub pasażersko-
towarowego,
6)
dowozu lądowego i morskiego ładunku lub
pasażerów,
7)
przewozu
ładunku lub pasażerów w
transporcie multimodalnym,
8)
zarządzania cudzym statkiem – jeżeli
przedsiębiorca żeglugowy prowadzi tę działalność z
terytorium
państwa
członkowskiego
Unii
Europejskiej i większość osób zatrudnionych przez
niego na lądzie lub na statku stanowią obywatele
państw członkowskich Unii Europejskiej,
9)
świadczenia usług agentów i maklerów
morskich, usług brokerskich i usług agencji
zatrudnienia, związanych z załogą statku,
10) zawierania umów najmu, dzierżawy lub
czarteru statków
- pod warunkiem, że działalność ta jest związana ze
świadczeniem usług, o których mowa w ust. 1.
Po pierwsze, wymóg wkładu na rzecz gospodarki i rynku
Art. 1 pkt
pracy Unii (w ppkt 5.1 wytycznych ws. zarządzania
3
statkami) oraz związku gospodarczego pomiędzy
projektu
zarządzanymi statkami a Unią (w ppkt 5.2), władze
ustawy o
polskie zobowiązały się do wprowadzenia do ustawy o
zmianie
podatku tonażowym wymogu prowadzenia działalności
ustawy o
w zakresie zarządzania statkami z terytorium UE oraz
podatku
Pkt. 98 angażowania w prace na lądzie i na statkach przede
T
tonażow
j.w. (zarządzanie cudzym statkiem)
wszystkim obywateli Unii. Poza tym wykluczono
ym oraz
korzystanie z ryczałtowego podatku tonażowego przez
niektóryc
zarządzających statkami spoza Unii. Na tej podstawie
h innych
Komisja stwierdza, że warunki określone w ppkt 5.1 i
ustaw
5.2 wytycznych ws. zarządzania statkami zostały
(art. 3a
spełnione.
ustawy o
pt)
6
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art.1 pkt. Art. 1 otrzymuje brzmienie:
Zastąpienie pojęcia armatora pojęciem przedsiębiorca żeglugowy wynika przede
1
„Art. 1 Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem tonażowym niektórych wszystkim z potrzeby zachowania spójności definicji stosowanych w ramach aktów
dochodów (przychodów) osiąganych przez przedsiębiorców polskiego prawa morskiego. Kodeks morski, ustawa z dnia 18 września 2001 r. (Dz. U. z
eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej.”
2009 r. Nr 217, poz. 1689, z późn. zm.), pojęciem „armator” określa podmiot, który we
własnym imieniu uprawia żeglugę statkiem własnym lub cudzym (art. 7). Ustawa z dnia
24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym wprowadziła swoistą rozszerzającą definicję
armatora, obejmując tym pojęciem również podmioty nie uprawiające żeglugi, a nawet
zarządzających statkami w cudzym imieniu i na cudzy rachunek. Stąd, aby uniknąć
sprzecznych ze sobą definicji tego samego podmiotu, Komisja Kodyfikacyjna Prawa
Morskiego zaproponowała zamiast „armatora” użycie pojęcia „przedsiębiorca
żeglugowy”, które jest w tym przypadku także zgodnie z określeniem „shipping
company” używanym w Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla
transportu morskiego C(2004)43, na założeniach których ustawa o podatku tonażowym
z 2006 r. jest oparta.
Art. 1 pkt w art. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
Uzupełnienie metryczki Konwencji SOLAS - dodano Protokół z 1988 r. oraz zmiany
2 lit a
„1) konwencji SOLAS – rozumie się przez to Międzynarodową konwencję z 2005 r., których w poprzedniej wersji nie uwzględniono.
o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzoną w Londynie dnia 1
listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35,
poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) wraz z Protokołem z 1978 r.
dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na
morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z
1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321), oraz Protokołem z 1988 r. dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974,
sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr
191, poz. 1173 i 1174);”,
Art. 1 pkt w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
Przy definicji Dokumentu Zgodności użyto odesłania do Konwencji SOLAS, w taki sam
2 lit. a
„2) Dokumencie Zgodności – rozumie się przez to dokument wydany sposób, jaki widnieje w art. 5 pkt 34 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie
zgodnie z konwencją SOLAS przedsiębiorcy żeglugowemu, który spełnia morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368), unikając wskazania Dziennika Urzędowego
wymagania Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczną Ministra jako organu promulgacyjnego.
eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM),
określonego w rozdz. IX konwencji SOLAS;”
Art. 1 pkt w art. 2 w pkt 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
Wynika z zastąpienia pojęcia „armator” pojęciem „przedsiębiorca żeglugowy”.
7
2 lit. b
„3) przedsiębiorcy żeglugowym – rozumie się przez to:”
Art. 1 pkt w art. 2 w pkt 4 lit. a i b otrzymują brzmienie:
Zastosowanie określenia „morze terytorialne” zamiast „wody terytorialne” spowodowane
2 lit. c
„a) portami polskimi a portami zagranicznymi, w tym także między portami było koniecznością zapewnienia zgodności z definicjami zawartymi w ustawie z dnia 21
polskimi, pod warunkiem że żegluga między portami polskimi jest częścią marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
podróży morskiej do portu zagranicznego, lub
(Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z późn. zm.)
b) portami polskimi a miejscami przeznaczenia położonymi poza granicą
polskiego morza terytorialnego,”
Art. 1 pkt w art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
Wynika z pkt 19, 20 i 56 Decyzji KE
3
„1. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym podlegają przedsiębiorcy Zobowiązanie strony polskiej do wprowadzenia kryterium stanowiącego, że transport
żeglugowi prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w morski powinien stanowić co najmniej 50 % rocznego czasu pracy holownika lub
żegludze międzynarodowej, z wykorzystaniem statków o pojemności pogłębiarki w roku podatkowym, ażeby działalność holowania i pogłębiania mogła być
brutto (GT) powyżej 100 jednostek każdy, w zakresie:
objęta systemem podatku tonażowego oraz zastąpienia pojęcia „armator” pojęciem
1) przewozu ładunku lub pasażerów – z tym, że w przypadku usług „przedsiębiorca żeglugowy”.
świadczonych przez:
a) holownik - co najmniej 50 % czasu pracy faktycznie wykonywanej w
ciągu roku stanowi przewóz ładunku lub pasażerów droga morską,
b) pogłębiarkę - co najmniej 50 % czasu pracy faktycznie wykonywanej w
ciągu roku stanowi przewóz wydobytego materiału droga morską;
2) ratownictwa pełnomorskiego
- którzy dokonali wyboru tej formy opodatkowania.
2. Opodatkowaniu podatkiem tonażowym podlega również
działalność przedsiębiorcy żeglugowego w zakresie:
1) dzierżawy i użytkowania kontenerów,
2) prowadzenia
działalności załadunkowej, rozładunkowej i
naprawczej,
3) prowadzenia terminali pasażerskich,
4) sprzedaży towarów lub usług na pokładzie statku pasażerskiego lub
pasażersko-towarowego w celu ich wykorzystania na pokładzie
statku,
5) prowadzenia działalności kantorowej na pokładzie statku
pasażerskiego lub pasażersko-towarowego,
6) dowozu lądowego i morskiego ładunku lub pasażerów,
7) przewozu ładunku lub pasażerów w transporcie multimodalnym,
8) zarządzania cudzym statkiem – jeżeli przedsiębiorca żeglugowy
prowadzi tę działalność z terytorium państwa członkowskiego Unii
Europejskiej i większość osób zatrudnionych przez niego na lądzie
lub na statku stanowią obywatele państw członkowskich Unii
Europejskiej,
9) świadczenia usług agentów i maklerów morskich, usług brokerskich
i usług agencji zatrudnienia, związanych z załogą statku,
10) zawierania umów najmu, dzierżawy lub czarteru statków
8
- pod warunkiem, że działalność ta jest związana ze świadczeniem usług,
o których mowa w ust. 1.
Art. 1 pkt w art. 4 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
Wynika z zastąpienia pojęcia „armator” pojęciem „przedsiębiorca żeglugowy”.
4
„1. Podstawę opodatkowania podatkiem tonażowym stanowi dochód
przedsiębiorcy żeglugowego z działalności podlegającej opodatkowaniu na
podstawie art. 3 ust. 1 i 2, odpowiadający iloczynowi dobowej stawki
ustalonej zgodnie z art. 5 ust. 1-3 oraz okresu eksploatacji w danym
miesiącu wszystkich statków przedsiębiorcy żeglugowego, z których
dochód opodatkowany jest podatkiem tonażowym, z zastrzeżeniem ust.
2.
2. W przypadku przedsiębiorców żeglugowych, o których mowa w art. 2 pkt
3 lit. b, podstawę opodatkowania podatkiem tonażowym stanowi
dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 3 ust.
1 i 2, odpowiadający iloczynowi dobowej stawki ustalonej zgodnie z art. 5
ust. 1 - 3 oraz okresu eksploatacji w danym miesiącu wszystkich statków
spółki cywilnej, spółki jawnej, spółki komandytowej lub spółki
komandytowo-akcyjnej, z których dochód opodatkowany jest
podatkiem tonażowym, określony proporcjonalnie do prawa takiego
przedsiębiorcy żeglugowego w udziale w zysku spółki. W przypadku braku
przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są
równe.”,
Art. 1 pkt w art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiany polegające na usunięciu liter NT po liczbach określających wielkość statku
5 lit. a
„1. Dobową stawkę ustala się w zależności od pojemności netto (NT) wynikają z konieczności dostosowania użytej nomenklatury do postanowień
statku od każdych 100 jednostek, według stawek wyrażonych w euro, ratyfikowanej przez Polskę Międzynarodowej Konwencji o pomierzaniu pojemności
określonych w tabeli.”,
statków z 1969 r. oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30
Lp. Pojemność netto
Stawki do obliczenia dochodu
kwietnia 2004 r. w sprawie pomiaru statków morskich (Dz. U. Nr 119, poz. 1248).
(NT) statku
1
do 1.000
0,5 euro za każde 100
2
od 1.001 do 10.000 0,35 euro za każde 100 powyżej 1.000
3
od 10.001 do 25.000 0,20 euro za każde 100 powyżej 10.000
4
od 25.001
0,10 euro za każde 100 powyżej 25.000
Art. 1 pkt w art. 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Zmiany polegające na usunięciu liter NT po liczbach określających wielkość statku
5 lit. b
„3. Dla celów obliczeniowych pojemność netto (NT) statku zaokrągla się w wynikają z konieczności dostosowania użytej nomenklatury do postanowień
sposób następujący:
ratyfikowanej przez Polskę Międzynarodowej Konwencji o pomierzaniu pojemności
1) pojemność netto (NT) mniejszą niż 50 jednostek pomija się;
statków z 1969 r. oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30
2) pojemność netto (NT) 50 jednostek i więcej podwyższa się do pełnych kwietnia 2004 r. w sprawie pomiaru statków morskich (Dz. U. Nr 119, poz. 1248).
100 jednostek.”
Art. 1 pkt w art. 7 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
Wynika z zastąpienia pojęcia „armator” pojęciem „przedsiębiorca żeglugowy”.
8
„1. Dochodów przedsiębiorcy żeglugowego z działalności określonej w
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
802
› Pobierz plik