Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 802
- Data wpłynięcia: 2012-10-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1540
802
W trakcie prac nad projektem ustawy do MTBiGM nie zgłoszono zainteresowania
pracami nad projektem w trybie ustawy o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) projekt ustawy nie podlega
notyfikacji.
Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej
stosownie do § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na przedsiębiorców żeglugowych (głównie
armatorów statków) prowadzących działalność polegającą na świadczeniu usług
w żegludze międzynarodowej, z wykorzystaniem statków o pojemności brutto (GT)
powyżej 100 każdy.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym został przekazany do konsultacji
społecznych wszystkim reprezentatywnym organizacjom związkowym, o których mowa
w art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 79, poz. 854, z późn. zm.), tj.:
1) Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Oficerów i Marynarzy (reprezentant
Forum Związków Zawodowych);
2) Federacji
Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków (reprezentant
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych);
3) Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność” (reprezentant
NSZZ „Solidarność”);
a ponadto:
4) Związkowi Zawodowemu Marynarzy i Rybaków Kontraktowych;
5) Związkowi Zawodowemu Kapitanów i Oficerów;
oraz reprezentatywnym organizacjom pracodawców, o których mowa w art. 16 ustawy
z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991 r. Nr 55, poz. 235,
z późn. zm.), tj.:
6) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
7) Pracodawcom RP;
8) Business Centre Club;
9) Związkowi Rzemiosła Polskiego;
a ponadto:
10) Związkowi Armatorów Polskich;
8
11) Krajowej Izbie Gospodarki Morskiej;
12) Związkowi Agentów i Przedstawicieli Żeglugowych (APMAR).
Opinie w sprawie nowelizowanej ustawy nadesłali:
1) Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy;
2) Związek Zawodowy Kapitanów i Oficerów;
3) Business Centre Club.
Partnerzy społeczni opiniując pozytywnie przedłożone rozwiązania legislacyjne dotyczące
podatku tonażowego, zgodnie podkreślali, iż konieczne jest kompleksowe podejście do
kwestii pomocy państwa dla transportu morskiego. Podatek tonażowy powinien
funkcjonować wspólnie z innymi przewidzianymi w Wytycznych Wspólnoty w sprawie
pomocy publicznej dla transportu morskiego instrumentami pomocowymi. Chodzi tu
przede wszystkim o:
1) pomoc inwestycyjną, mającą na celu modernizację wyposażenia statków;
2) obniżenie kosztów pracy, w tym rekompensatę pracodawcom-armatorom opłacanych
składek na ochronę socjalną marynarzy oraz niższe stawki podatku dochodowego od
marynarzy;
3) pomoc na szkolenia w zakresie podnoszenia umiejętności członków załóg statków.
3. Wpływ regulacji na:
1) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje konieczności ponoszenia
dodatkowych wydatków z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na zmniejszenie
dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego
w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
Zgodnie z Wytycznymi Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu
morskiego podatek tonażowy jest jedną z form pomocy państwa dla sektora żeglugi
morskiej. To jedno z głównych rozwiązań fiskalnych stosowanych wobec podmiotów
prowadzących działalność żeglugową, a także zarządzających statkami. W państwach
Unii Europejskiej, które skorzystały z tej formy opodatkowania można zauważyć
zmiany w kierunku powrotu statków pod banderę narodową.
9
Podkreślając konieczność kompleksowego podejścia do kwestii pomocy państwa dla
transportu morskiego, w tym możliwość opodatkowania podatkiem tonażowym,
należy zaznaczyć, iż ta forma opodatkowania działalności gospodarczej jest bardzo
korzystna dla armatorów, szczególnie tych, którzy nie zatrudniają polskich
pracowników. Armatorzy tacy nie ponoszą wysokich kosztów pracy, jakie obowiązują
w Polsce i sam podatek tonażowy jest wystarczająco atrakcyjną zachętą do
rejestrowania statków w rejestrze polskim. Natomiast dla armatorów zatrudniających
polskie załogi samo opodatkowanie podatkiem tonażowym jest niewystarczające,
dlatego, jak to zostało wskazane, ta forma opodatkowania powinna być stosowana
wraz z innymi formami pomocy państwa dla transportu morskiego, o których mowa
w Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego.
Wobec powyższego trudno jest obecnie przewidzieć ilu polskich i zagranicznych
armatorów zdecyduje się na rejestrację swoich statków i podjęcie działalności
w Polsce. Z całą pewnością wszelkie formy zachęt kierowanych do przedsiębiorców
w celu przyciągnięcia ich kapitału do kraju powinny dać pozytywne efekty
i w konsekwencji przynosić wpływy do budżetu państwa.
Na pozytywny wpływ nowelizowanej ustawy na finanse publiczne wpłynie również
wyeliminowanie możliwości odliczania przez armatora, będącego osobą fizyczną, od
kwoty podatku tonażowego składki zdrowotnej oraz od podstawy opodatkowania tym
podatkiem składki na ubezpieczenie społeczne. Ponadto objęty podatkiem tonażowym
przedsiębiorca eksploatujący statki, uiszczać go będzie w sposób ciągły, zapewniając
stałe wpływy do budżetu państwa, zaś we wcześniejszych regulacjach prawnych,
dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych, wpływy te (lub
ich brak) zależały od tego, czy prowadzona przez armatora działalność przynosiła zysk
czy stratę. Projektowana regulacja nie wpłynie na zwiększenie wydatków budżetu
państwa.
2) rynek pracy
Przepisy projektowanej ustawy mogą mieć pozytywny wpływ na rynek pracy.
Ewentualny powrót statków pod banderę narodową może przyczynić się do
stopniowego wzrostu zatrudnienia polskich marynarzy przez polskich armatorów.
Dobra sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw żeglugowych jest szansą na stopniowe
ożywienie innych sektorów komplementarnych do sektora żeglugi morskiej takich, jak
10
na przykład przemysł portowy i stoczniowy czy też szkolnictwo wyższe, co również
wiązałoby się z powstaniem nowych miejsc pracy.
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość. Podatek tonażowy jako forma opodatkowania
działalności gospodarczej ma służyć zachęceniu przedsiębiorców żeglugowych do
rejestracji statków pod polską banderą i podjęcie działalności gospodarczej w Polsce.
Ponadto wydłużenie okresu opodatkowania do 10 lat może przyczynić się do
przeprowadzenia przez armatorów dokładniejszej analizy prowadzonej przez nich
działalności żeglugowej przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości korzystania
z „legalnej” pomocy państwa, nienaruszającej konkurencyjności rynku europejskiego
przez dłuższy okres.
W Unii Europejskiej od dawna postuluje się osiąganie dwóch głównych celów:
wzmocnienia konkurencyjności unijnego transportu morskiego oraz wzrostu
zatrudnienia wysoko kwalifikowanych pracowników w tym sektorze. Działania
legislacyjne skierowane na osiągnięcie tych celów opierają się na ogólnym założeniu,
z którego wynika, że im wyższa będzie jakość usług świadczonych przez
przedsiębiorstwa żeglugowe (w tym zarządzających statkami) z obszaru UE, tym
silniejsza konkurencyjnie będzie gospodarka unijna, a w konsekwencji umocni się
pozycja Unii w międzynarodowym transporcie morskim.
Przepis zawarty w projekcie ustawy nakazujący podmiotom zarządzającym statkami
zatrudnianie na lądzie lub na statkach głównie obywateli z Unii Europejskiej będzie
korzystnie wpływał na wzmocnienie konkurencyjności i wzrost zatrudnienia
pracowników sektora transportu morskiego pochodzących z UE. Wpływ na
wzmocnienie konkurencyjności wynikać będzie z wkładu na rzecz gospodarki unijnej
(obligatoryjny warunek kwalifikowalności związany z prowadzeniem działalności na
terytorium państwa członkowskiego, który musi być spełniony przez podmiot, aby
mógł skorzystać z dobrodziejstwa podatku tonażowego), natomiast wzrost
zatrudnienia dokona się przez zwiększenie miejsc pracy dla pracowników w związku
ze skierowaniem do pracy na statkach na morzu lub do armatorów na lądzie głównie
obywateli Unii Europejskiej.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
802
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei