Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
a) jednostki organizacyjne operatora pocztowego i inne
wyodrębnione i oznaczone przez niego miejsca, w których
można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej
lub odebrać przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną
określoną w przekazie pocztowym,
b) jednostki organizacyjne agentów pocztowych;
2) cennik usług pocztowych stosowany w okresie objętym
sprawozdaniem.
4. Prezes UKE może zobowiązać operatora pocztowego do
przedłożenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni, innych informacji niezbędnych do
wykonania przepisów ustawy.
5. Obowiązkowi przedłożenia sprawozdania z działalności pocztowej,
w terminie określonym w ust. 1, podlega podmiot wykreślony z rejestru, za okres
wykonywanej działalności pocztowej w roku, w którym nastąpiło wykreślenie
z rejestru.
6. Na podstawie informacji uzyskanych od operatorów pocztowych
oraz podmiotów, o których mowa w ust. 5, Prezes UKE corocznie, w terminie do dnia
31 maja, przedkłada ministrowi właściwemu do spraw łączności raport o stanie rynku
pocztowego za rok ubiegły łącznie z wynikami kontroli działalności pocztowej oraz
publikuje go w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Prezesa UKE,
zwanej dalej „stroną podmiotową BIP”, z zachowaniem wymogów dotyczących
ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.
7. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
rozporządzenia, wzór formularza służącego do przedkładania Prezesowi UKE
sprawozdania z działalności pocztowej wraz z objaśnieniami, co do sposobu jego
wypełnienia, kierując się koniecznością zapewnienia Prezesowi UKE informacji,
o których mowa w ust. 2, oraz mając na uwadze zapewnienie czytelności i kompletności
wzoru formularza i objaśnień.
Art. 44. 1. Przedsiębiorca może zastrzec informacje, dokumenty lub ich części
zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa, dostarczane na żądanie Prezesa UKE lub na
podstawie przepisów ustawy.
35
2. Prezes UKE może uchylić zastrzeżenie, w drodze decyzji, jeżeli
uzna, że dane te są niezbędne do wykonania jego zadań.
3. Zastrzeżenie uwzględnia się przy ogłaszaniu informacji lub
dokumentów oraz zapewnianiu dostępu do informacji publicznej.
4. W przypadku ustawowego obowiązku przekazania informacji lub
dokumentów otrzymanych od przedsiębiorców innym organom krajowym,
zagranicznym organom regulacyjnym lub Komisji Europejskiej, informacje
i dokumenty przekazuje się wraz z zastrzeżeniem i pod warunkiem jego przestrzegania.
Rozdział 4
Świadczenie usług powszechnych
Art. 45. 1. Do usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie
krajowym i zagranicznym w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi
pocztowe obejmujące:
1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie:
a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną
wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2
mm wymiarach:
– maksymalnych – 900 mm, stanowiących sumę
długości, szerokości i wysokości, przy czym
największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm,
a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu
– 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej
średnicy, przy czym największy wymiar nie może
przekroczyć 900 mm,
– minimalnych – 170 mm w przypadku przesyłki listowej
w formie
rulonu, stanowiących sumę długości
i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar
nie może być mniejszy niż 100 mm,
– minimalnych strony adresowej – 90x140 mm,
b) przesyłek dla ociemniałych,
36
c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością,
o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy
nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego
obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie
przekracza 3000 mm;
2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych
z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g
i wymiarach, o których mowa w pkt 1 lit. c.
2. Usług pocztowych, o których mowa w ust. 1, świadczonych dla
nadawców masowych nie zalicza się do usług powszechnych.
Art. 46. 1. Do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest
obowiązany operator wyznaczony.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje świadczenie usług
powszechnych:
1) w sposób jednolity w porównywalnych warunkach;
2) przy zapewnieniu na terytorium całego kraju rozmieszczenia:
a) placówek pocztowych operatora wyznaczonego zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 pkt 3 oraz
b) nadawczych skrzynek pocztowych odpowiedniego do
zapotrzebowania na danym terenie;
3) z zachowaniem wskaźników czasu przebiegu przesyłek
pocztowych;
4) po przystępnych cenach;
5) z częstotliwością zapewniającą co najmniej jedno opróżnianie
nadawczej skrzynki pocztowej i doręczanie przesyłek
pocztowych, co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej
niż przez 5 dni w tygodniu z wyłączeniem dni ustawowo
wolnych od pracy;
6) w sposób umożliwiający uzyskanie przez nadawcę dokumentu
potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej.
37
Art. 47. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
rozporządzenia, warunki wykonywania usług powszechnych obejmujące:
1) wskaźniki czasu przebiegu przesyłek pocztowych w obrocie
krajowym,
2) wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek
pocztowych, w tym:
a) warunki przyjmowania przesyłek,
b) sposób postępowania z przesyłkami uszkodzonymi,
c) sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia
przesyłek rejestrowanych,
d) terminy odbioru przesyłek z placówki pocztowej operatora
wyznaczonego,
e) wymagania w zakresie opakowania przesyłek,
f) sposób rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu,
informacji o opłacie pocztowej oraz innych oznaczeń na
stronie adresowej przesyłki listowej,
3) sposób rozmieszczenia placówek pocztowych operatora
wyznaczonego,
4) minimalny procentowy udział nadawczych skrzynek pocztowych
operatora wyznaczonego, których umieszczenie spełnia
wymagania, o których mowa w art. 62 pkt 3,
5) sposób świadczenia usług powszechnych
– biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających
z usług powszechnych, w tym w zakresie czasu przebiegu przesyłek
pocztowych, przejrzystość wymagań w zakresie przyjmowania
i doręczania przesyłek pocztowych, dostępność nadawczych
skrzynek pocztowych operatora wyznaczonego dla osób
niepełnosprawnych poruszających się za pomocą wózka
inwalidzkiego, dostępność placówek pocztowych operatora
wyznaczonego oraz jednolity sposób świadczenia usług
powszechnych, rzeczywiste zapotrzebowanie na usługi powszechne
38
i wpływ warunków wykonywania tych usług na koszt usług
powszechnych.
Art. 48. Operator wyznaczony nie może odmówić zawarcia umowy
o świadczenie usługi pocztowej dotyczącej świadczenia usługi powszechnej,
z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 i ust. 2 pkt 1.
Art. 49. 1. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług
powszechnych warunki ich świadczenia oraz ogólne warunki dostępu do tych usług.
2. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług
powszechnych sposób informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej przesyłek zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego, o których
mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie
wprowadzania do Wspólnoty osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 136/2004.
3. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt
regulaminu świadczenia usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego
regulaminu, wraz z uzasadnieniem, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem
ich wprowadzenia.
4. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia
przedłożenia projektu regulaminu świadczenia usług powszechnych albo projektu
zmian do obowiązującego regulaminu, wnieść sprzeciw wobec ich postanowień, jeżeli
są sprzeczne z przepisami prawa lub naruszają prawa podmiotów korzystających
z usług powszechnych.
5. Regulamin świadczenia usług powszechnych albo jego zmiany
w części objętej sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.
6. Operator wyznaczony jest obowiązany udostępniać regulamin
świadczenia usług powszechnych w każdej swojej placówce pocztowej i na swojej
stronie internetowej.
7. Jeżeli wynika to z właściwości umowy o świadczenie usługi
pocztowej, której przedmiotem jest świadczenie usługi powszechnej, regulamin
świadczenia usług powszechnych stanowi nieodpłatny załącznik do umowy.
39
wyodrębnione i oznaczone przez niego miejsca, w których
można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej
lub odebrać przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną
określoną w przekazie pocztowym,
b) jednostki organizacyjne agentów pocztowych;
2) cennik usług pocztowych stosowany w okresie objętym
sprawozdaniem.
4. Prezes UKE może zobowiązać operatora pocztowego do
przedłożenia, w terminie nie krótszym niż 14 dni, innych informacji niezbędnych do
wykonania przepisów ustawy.
5. Obowiązkowi przedłożenia sprawozdania z działalności pocztowej,
w terminie określonym w ust. 1, podlega podmiot wykreślony z rejestru, za okres
wykonywanej działalności pocztowej w roku, w którym nastąpiło wykreślenie
z rejestru.
6. Na podstawie informacji uzyskanych od operatorów pocztowych
oraz podmiotów, o których mowa w ust. 5, Prezes UKE corocznie, w terminie do dnia
31 maja, przedkłada ministrowi właściwemu do spraw łączności raport o stanie rynku
pocztowego za rok ubiegły łącznie z wynikami kontroli działalności pocztowej oraz
publikuje go w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Prezesa UKE,
zwanej dalej „stroną podmiotową BIP”, z zachowaniem wymogów dotyczących
ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.
7. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
rozporządzenia, wzór formularza służącego do przedkładania Prezesowi UKE
sprawozdania z działalności pocztowej wraz z objaśnieniami, co do sposobu jego
wypełnienia, kierując się koniecznością zapewnienia Prezesowi UKE informacji,
o których mowa w ust. 2, oraz mając na uwadze zapewnienie czytelności i kompletności
wzoru formularza i objaśnień.
Art. 44. 1. Przedsiębiorca może zastrzec informacje, dokumenty lub ich części
zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa, dostarczane na żądanie Prezesa UKE lub na
podstawie przepisów ustawy.
35
2. Prezes UKE może uchylić zastrzeżenie, w drodze decyzji, jeżeli
uzna, że dane te są niezbędne do wykonania jego zadań.
3. Zastrzeżenie uwzględnia się przy ogłaszaniu informacji lub
dokumentów oraz zapewnianiu dostępu do informacji publicznej.
4. W przypadku ustawowego obowiązku przekazania informacji lub
dokumentów otrzymanych od przedsiębiorców innym organom krajowym,
zagranicznym organom regulacyjnym lub Komisji Europejskiej, informacje
i dokumenty przekazuje się wraz z zastrzeżeniem i pod warunkiem jego przestrzegania.
Rozdział 4
Świadczenie usług powszechnych
Art. 45. 1. Do usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie
krajowym i zagranicznym w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi
pocztowe obejmujące:
1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie:
a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną
wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2
mm wymiarach:
– maksymalnych – 900 mm, stanowiących sumę
długości, szerokości i wysokości, przy czym
największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm,
a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu
– 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej
średnicy, przy czym największy wymiar nie może
przekroczyć 900 mm,
– minimalnych – 170 mm w przypadku przesyłki listowej
w formie
rulonu, stanowiących sumę długości
i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar
nie może być mniejszy niż 100 mm,
– minimalnych strony adresowej – 90x140 mm,
b) przesyłek dla ociemniałych,
36
c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością,
o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy
nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego
obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie
przekracza 3000 mm;
2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych
z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g
i wymiarach, o których mowa w pkt 1 lit. c.
2. Usług pocztowych, o których mowa w ust. 1, świadczonych dla
nadawców masowych nie zalicza się do usług powszechnych.
Art. 46. 1. Do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest
obowiązany operator wyznaczony.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje świadczenie usług
powszechnych:
1) w sposób jednolity w porównywalnych warunkach;
2) przy zapewnieniu na terytorium całego kraju rozmieszczenia:
a) placówek pocztowych operatora wyznaczonego zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 pkt 3 oraz
b) nadawczych skrzynek pocztowych odpowiedniego do
zapotrzebowania na danym terenie;
3) z zachowaniem wskaźników czasu przebiegu przesyłek
pocztowych;
4) po przystępnych cenach;
5) z częstotliwością zapewniającą co najmniej jedno opróżnianie
nadawczej skrzynki pocztowej i doręczanie przesyłek
pocztowych, co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej
niż przez 5 dni w tygodniu z wyłączeniem dni ustawowo
wolnych od pracy;
6) w sposób umożliwiający uzyskanie przez nadawcę dokumentu
potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej.
37
Art. 47. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
rozporządzenia, warunki wykonywania usług powszechnych obejmujące:
1) wskaźniki czasu przebiegu przesyłek pocztowych w obrocie
krajowym,
2) wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek
pocztowych, w tym:
a) warunki przyjmowania przesyłek,
b) sposób postępowania z przesyłkami uszkodzonymi,
c) sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia
przesyłek rejestrowanych,
d) terminy odbioru przesyłek z placówki pocztowej operatora
wyznaczonego,
e) wymagania w zakresie opakowania przesyłek,
f) sposób rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu,
informacji o opłacie pocztowej oraz innych oznaczeń na
stronie adresowej przesyłki listowej,
3) sposób rozmieszczenia placówek pocztowych operatora
wyznaczonego,
4) minimalny procentowy udział nadawczych skrzynek pocztowych
operatora wyznaczonego, których umieszczenie spełnia
wymagania, o których mowa w art. 62 pkt 3,
5) sposób świadczenia usług powszechnych
– biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających
z usług powszechnych, w tym w zakresie czasu przebiegu przesyłek
pocztowych, przejrzystość wymagań w zakresie przyjmowania
i doręczania przesyłek pocztowych, dostępność nadawczych
skrzynek pocztowych operatora wyznaczonego dla osób
niepełnosprawnych poruszających się za pomocą wózka
inwalidzkiego, dostępność placówek pocztowych operatora
wyznaczonego oraz jednolity sposób świadczenia usług
powszechnych, rzeczywiste zapotrzebowanie na usługi powszechne
38
i wpływ warunków wykonywania tych usług na koszt usług
powszechnych.
Art. 48. Operator wyznaczony nie może odmówić zawarcia umowy
o świadczenie usługi pocztowej dotyczącej świadczenia usługi powszechnej,
z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 i ust. 2 pkt 1.
Art. 49. 1. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług
powszechnych warunki ich świadczenia oraz ogólne warunki dostępu do tych usług.
2. Operator wyznaczony określa w regulaminie świadczenia usług
powszechnych sposób informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej przesyłek zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego, o których
mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie
wprowadzania do Wspólnoty osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 136/2004.
3. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt
regulaminu świadczenia usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego
regulaminu, wraz z uzasadnieniem, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem
ich wprowadzenia.
4. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia
przedłożenia projektu regulaminu świadczenia usług powszechnych albo projektu
zmian do obowiązującego regulaminu, wnieść sprzeciw wobec ich postanowień, jeżeli
są sprzeczne z przepisami prawa lub naruszają prawa podmiotów korzystających
z usług powszechnych.
5. Regulamin świadczenia usług powszechnych albo jego zmiany
w części objętej sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.
6. Operator wyznaczony jest obowiązany udostępniać regulamin
świadczenia usług powszechnych w każdej swojej placówce pocztowej i na swojej
stronie internetowej.
7. Jeżeli wynika to z właściwości umowy o świadczenie usługi
pocztowej, której przedmiotem jest świadczenie usługi powszechnej, regulamin
świadczenia usług powszechnych stanowi nieodpłatny załącznik do umowy.
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik