eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

1) imię i nazwisko oraz rodzaj, serię i numer dokumentu ze
zdjęciem potwierdzającego tożsamość osoby udzielającej
pełnomocnictwa;
2) zakres pełnomocnictwa;
3) imię i nazwisko oraz rodzaj, serię i numer dokumentu ze
zdjęciem potwierdzającego tożsamość pełnomocnika.
3. Pełnomocnictwa pocztowego adresat udziela w obecności
pracownika operatora pocztowego w placówce pocztowej tego operatora lub,
w przypadku gdy adresat nie jest w stanie poruszać się samodzielnie, w miejscu jego
pobytu, okazując dokument potwierdzający tożsamość.
4. Operator pocztowy może określić w regulaminie świadczenia usług
pocztowych lub regulaminie usług powszechnych inne przypadki, w których może być
udzielone pełnomocnictwo pocztowe poza placówką pocztową tego operatora.
5. Pełnomocnictwo pocztowe może być odwołane w każdym czasie.
6. Za przyjęcie pełnomocnictwa pocztowego i jego odwołanie
operator pocztowy może pobrać opłatę, jeżeli opłata za tę czynność określona została
w cenniku usług pocztowych lub cenniku usług powszechnych.

Art. 39. 1. Przesyłka pocztowa niewłaściwie doręczona do oddawczej skrzynki
pocztowej z powodu mylnego lub nieaktualnego adresu lub oznaczenia adresata albo
nieprawidłowego doręczenia może być zwrócona operatorowi pocztowemu przez:
1) wrzucenie przesyłki do skrzynki na zwroty, jeżeli taka
skrzynka została umieszczona przez właściciela lub
współwłaściciela nieruchomości;
2) przekazanie przesyłki w placówce pocztowej operatora
pocztowego, który zamieścił na przesyłce informację
potwierdzającą przyjęcie przez niego opłaty za usługę
pocztową, osobie upoważnionej przez tego operatora;
3) przekazanie przesyłki osobie upoważnionej do doręczania
przesyłek przez operatora pocztowego, który zamieścił na
przesyłce informację potwierdzającą przyjęcie przez niego
opłaty za usługę pocztową;
30

4) wrzucenie przesyłki do nadawczej skrzynki pocztowej
operatora wyznaczonego, po uprzednim naniesieniu napisu
„ZWROT”.
2. Operator wyznaczony jest obowiązany do:
1) wydzielania zwrotów ze swoich nadawczych skrzynek
pocztowych od nadanych przesyłek pocztowych oraz
odbierania zwrotów ze skrzynek na zwroty, jeżeli właściciel
lub współwłaściciel nieruchomości to umożliwia;
2) przekazywania zwrotów właściwym operatorom pocztowym,
którzy zamieścili na przesyłkach informacje potwierdzające
przyjęcie przez nich opłaty za usługę pocztową.
3. Operator pocztowy, który zamieścił na przesyłce pocztowej
informację potwierdzającą przyjęcie przez niego opłaty za usługę pocztową, jest
obowiązany do przyjęcia zwrotu tej przesyłki.
4. Operator pocztowy, który zamieścił na przesyłce pocztowej
informację potwierdzającą przyjęcie przez niego opłaty za usługę pocztową, jest
obowiązany do uiszczenia opłaty za czynności operatora wyznaczonego związane
z wykonaniem zwrotu, jeżeli operator wyznaczony określił taką opłatę w cenniku usług
pocztowych.
5. W przypadku gdy w skrzynce na zwroty lub nadawczej skrzynce
pocztowej operatora wyznaczonego znajduje się:
1) przesyłka pocztowa, której nie można zwrócić właściwemu
operatorowi pocztowemu z jednoczesnym pobraniem
stosownej opłaty – operator wyznaczony traktuje tę przesyłkę
jako niedoręczalną;
2) druk bezadresowy – operator wyznaczony jest uprawniony do
jego zniszczenia.

Art. 40. 1. Właściciel lub współwłaściciele:
1) nieruchomości gruntowych, na których znajduje się budynek
mieszkalny,
2) budynku mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość
31

– są obowiązani umieścić oddawczą skrzynkę pocztową spełniającą
wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 5.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany:
1) w budynkach jednorodzinnych – przez umieszczenie oddawczej
skrzynki pocztowej przed drzwiami wejściowymi do budynku
lub w ogólnie dostępnej części nieruchomości;
2) w budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębnione są co
najmniej 3 lokale – przez umieszczenie w ogólnie dostępnej
części nieruchomości zestawu oddawczych skrzynek
pocztowych w liczbie odpowiadającej liczbie samodzielnych
lokali mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu, jeżeli
posiadają osobny adres.
3. Operator wyznaczony ma prawo instalowania i użytkowania na
obszarach wiejskich lub obszarach o rozproszonej zabudowie własnych oddawczych
skrzynek pocztowych, po uzgodnieniu z właściwym wójtem (burmistrzem,
prezydentem miasta), na warunkach uzgodnionych z właścicielem, użytkownikiem
wieczystym lub posiadaczem samoistnym nieruchomości.
4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku zainstalowania przez
operatora wyznaczonego własnych oddawczych skrzynek pocztowych zgodnie z ust. 3.
5. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wymagania,
jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe oraz ich usytuowanie, jak
również warunki dostępu dla operatorów pocztowych, mając na uwadze zapewnienie:
1) bezpieczeństwa obrotu pocztowego;
2) łatwości dostępu do oddawczych skrzynek pocztowych dla
wszystkich operatorów pocztowych;
3) zastosowania wymagań Europejskiego Komitetu Normalizacji,
a w przypadku
braku takich wymagań – innych
międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których
Rzeczpospolita Polska jest członkiem.

32

Art. 41. 1. Tajemnica pocztowa obejmuje informacje przekazywane
w przesyłkach pocztowych, informacje dotyczące realizowania przekazów pocztowych,
dane dotyczące podmiotów korzystających z usług pocztowych oraz dane dotyczące
faktu i okoliczności świadczenia usług pocztowych lub korzystania z tych usług.
2. Do zachowania tajemnicy pocztowej są obowiązani:
1) operator pocztowy;
2) osoby, które z racji wykonywanej działalności mają dostęp do
tajemnicy pocztowej.
3. Naruszeniem obowiązku zachowania tajemnicy pocztowej jest
w szczególności:
1) ujawnianie lub przetwarzanie informacji albo danych objętych
tajemnicą pocztową;
2) otwieranie
zamkniętych
przesyłek
pocztowych
lub
zapoznawanie się z ich treścią;
3) umożliwianie osobom nieuprawnionym działań mających na
celu wykonywanie czynności, o których mowa w pkt 1 i 2.
4. Nie stanowi naruszenia obowiązku zachowania tajemnicy
pocztowej:
1) podejmowanie działań, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2,
w przypadkach przewidzianych przepisami prawa lub w umowie
o świadczenie usługi pocztowej;
2) posługiwanie się przez operatora pocztowego referencjami
obejmującymi dane dotyczące podmiotów korzystających z jego
usług pocztowych oraz rodzajów tych usług, w przypadku gdy
dane te są publikowane za zgodą podmiotów, których one
dotyczą.
5. Obowiązek zachowania tajemnicy pocztowej jest nieograniczony
w czasie.
6. Operator pocztowy jest obowiązany do zachowania należytej
staranności w zakresie uzasadnionym względami technicznymi lub ekonomicznymi
przy zabezpieczaniu urządzeń i obiektów wykorzystywanych przy świadczeniu usług
pocztowych oraz zbiorów danych przed ujawnieniem tajemnicy pocztowej.
33


Art. 42. Informacje lub dane objęte tajemnicą pocztową mogą być zbierane,
utrwalane, przechowywane, opracowywane, zmieniane, usuwane lub udostępniane
tylko wówczas, gdy czynności te dotyczą świadczonej usługi pocztowej albo są
niezbędne do jej wykonania lub jeżeli przepisy odrębne stanowią inaczej.

Art. 43. 1. Operator pocztowy jest obowiązany do corocznego przedkładania
Prezesowi UKE, w terminie do dnia 31 marca, sprawozdania z działalności pocztowej
w poprzednim roku.
2. W sprawozdaniu zamieszcza się informacje dotyczące:
1) sprzedaży
usług pocztowych w ujęciu ilościowym
i wartościowym w podziale na:
a) usługi powszechne,
b) usługi wchodzące w zakres usług powszechnych,
c) przesyłki kurierskie,
d) inne usługi pocztowe;
2) średniorocznego zatrudnienia;
3) liczby placówek pocztowych, w tym jednostek organizacyjnych
agentów pocztowych;
4) liczby nadawczych skrzynek pocztowych oraz automatów do
pocztowej obsługi klientów;
5) liczby i rodzajów złożonych reklamacji, w podziale na usługi,
o których mowa w pkt 1, sposobu ich rozpatrzenia oraz liczby
i wysokości wypłaconych odszkodowań;
6) dostępu do elementów infrastruktury pocztowej;
7) rzeczywistego obszaru wykonywanej działalności pocztowej;
8) okresu wykonywania działalności pocztowej;
9) formy prawnej przedsiębiorcy i danych teleadresowych;
10) przynależności do grupy kapitałowej.
3. Do sprawozdania z działalności pocztowej należy dołączyć:
1) aktualny wykaz adresów placówek pocztowych w podziale na:
34

strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 60 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: