Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykonywania przez operatorów
pocztowych zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa
i porządku publicznego jest wykonaniem delegacji zawartej w art. 82 ust. 3 ustawy z dnia ...
– Prawo pocztowe (Dz. U. poz. ...)
Niniejszy projekt rozporządzenia był poprzedzony rozporządzeniem Ministra Transportu
z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie wykonywania przez operatorów zadań na rzecz
obronności, bezpieczeństwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego (Dz. U. Nr 90,
poz. 603).
Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób wypełniania przez
operatorów pocztowych obowiązku nieodpłatnego zapewnienia, w ramach wykonywanej
przez siebie działalności pocztowej, technicznych i organizacyjnych możliwości
wykonywania przez uprawnione organy ich zadań określonych odrębnymi przepisami, mając
na względzie, aby wykonywanie tego obowiązku w jak najmniejszym stopniu zakłócało
funkcjonowanie operatora pocztowego, kierując się zasadą osiągnięcia celu przy jak
najniższych nakładach.
Zakres regulacji wymaga aby rozporządzenie wydawane było przez Radę Ministrów
analogicznie do podobnego rozporządzenia wydawanego na podstawie art. 179 ust. 12 ustawy
z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).
W stosunku do dotychczasowych regulacji zrezygnowano z przepisu umożliwiającego
odroczenie przez Prezesa UKE, na wniosek operatora, na okres nie dłuższy niż 6 m-cy
terminu rozpoczęcia wykonywania przez operatora obowiązku wykonywania zadań na rzecz
obronności, bezpieczeństwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego w wyżej
wymienionym zakresie.
Zmiana związana jest z wprowadzeniem bezpośrednio w ustawie przepisu o możliwości
zawieszenia obowiązku, w całości lub części, na okres nie dłuższy niż 6 m-cy, za zgodą
Prezesa UKE, na wniosek operatora uzasadniony obiektywnymi i niezależnymi od operatora
przyczynami technicznymi lub organizacyjnymi uniemożliwiającymi dalsze wykonywanie
tego obowiązku (art. 82 ust. 2 ustawy).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Podmiotami, do których adresowane jest rozporządzenie są operatorzy pocztowi.
2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na przedmiot regulacji projektowanego rozporządzenia nie będzie konieczności
przeprowadzania konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
09/09/BS
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie planu działań operatora pocztowego w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy z dnia … – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje, zawartość, tryb sporządzania oraz aktualizacji przez operatora pocztowego planów
działań w sytuacjach szczególnych zagrożeń, zwanych dalej „planami”;
2) organy uzgadniające plany oraz zakres tych uzgodnień.
§ 2. 1. Operator pocztowy sporządza plany dla obszaru wykonywania działalności pocztowej,
określonego we wniosku o wpis do rejestru operatorów pocztowych.
2. Operator pocztowy, wykonujący działalność pocztową na jednym lub kilku obszarach, które
przekraczają granice powiatu, sporządza plany dla części lub całości każdego województwa, na
obszarze którego wykonuje działalność, zwane dalej „planami rejonowymi”.
3. Operator pocztowy, o którym mowa w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 4 października 2010 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym
znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. Nr 198, poz. 1314), dla którego organem organizującym
i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest minister właściwy do spraw
łączności, sporządza plan dla obszaru całego kraju, zwany dalej „planem ogólnym”, oraz plany
rejonowe, odrębnie dla obszaru każdego województwa, na obszarze którego wykonuje działalność.
§ 3. 1. Operator pocztowy sporządzający plany dokonuje:
1) analizy potencjalnych, szczególnych zagrożeń na obszarze, na którym wykonuje
działalność pocztową;
2) oceny wpływu szczególnych zagrożeń na własną infrastrukturę pocztową oraz zdolność do
zachowania ciągłości prowadzonej przez siebie działalności pocztowej;
3) analizy potrzeb w zakresie świadczenia, utrzymania i odtwarzania usług pocztowych:
a) podmiotom i służbom wykonującym zadania w zakresie ratownictwa oraz niesienia
pomocy ludności,
b) podmiotom i służbom wykonującym zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa
państwa i porządku publicznego,
c) podmiotom właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego
– wskazanych w ramach uzgodnień planów przez organy, o których mowa w § 6, zwanymi
dalej „właściwymi podmiotami i służbami”, a także oceny możliwości zapewnienia tych
potrzeb.
2. Analizy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, na potrzeby sporządzenia planów rejonowych,
operator pocztowy dokonuje na podstawie danych uzyskanych, po uprzednim zwróceniu się o ich
udostępnienie, od właściwych terytorialnie wojewodów.
3. Analizy, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 3, na potrzeby sporządzania planu ogólnego, operator
pocztowy dokonuje na podstawie danych uzyskanych, po uprzednim zwróceniu się o ich
udostępnienie, od organów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, lub wskazanych przez nie
centralnych organów administracji rządowej, odpowiednio do ich kompetencji.
§ 4. Plan ogólny powinien zawierać:
1) podstawowe dane identyfikujące przedsiębiorcę, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia … – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”;
2) imiona, nazwiska, adresy i numery telefonów osób odpowiedzialnych za sporządzenie
planu wraz z określeniem zakresu ich kompetencji;
3) wykaz przeprowadzonych uzgodnień wraz z potwierdzeniem ich dokonania przez organy,
o których mowa w § 6;
4) ogólną charakterystykę prowadzonej działalności pocztowej oraz wykaz obiektów
infrastruktury pocztowej o znaczeniu kluczowym dla funkcjonowania operatora
pocztowego i obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa,
ustalonych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r.
w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz
ich szczególnej ochrony (Dz. U. Nr 116, poz. 1090);
5) wyniki analiz i oceny, o których mowa w § 3 ust. 1;
6) procedury współpracy operatora pocztowego w sytuacjach szczególnych zagrożeń z innymi
operatorami pocztowymi, w tym z zagranicznymi jeśli świadczy usługi pocztowe w obrocie
zagranicznym;
7) procedury współpracy operatora pocztowego z właściwymi podmiotami i służbami
w zakresie:
a) utrzymania ciągłości, a w przypadku jej utraty – odtwarzania świadczenia usług
pocztowych z uwzględnieniem pierwszeństwa dla właściwych podmiotów i służb oraz
po dokonaniu analizy, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3,
b) sposobów wzajemnego przekazywania informacji, alarmowania i ostrzegania,
dotyczących sytuacji szczególnych zagrożeń, a także powiadamiania o konieczności
podjęcia lub zaprzestania działań określonych w planie wraz z wykazem imion
i nazwisk osób albo nazw służb właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego,
adresów lub siedzib, numerów telefonów i innych danych kontaktowych oraz zakresem
ich kompetencji;
8) procedury współpracy operatora pocztowego z organami uzgadniającymi plan, o których
mowa w § 6, w zakresie utrzymania ciągłości, a w przypadku jej utraty – odtwarzania
świadczenia usług pocztowych;
9) wykaz elementów infrastruktury pocztowej oraz sposób ich przygotowania do zapewnienia
telekomunikacji na potrzeby właściwych podmiotów i służb wraz z procedurami
uruchamiania tych elementów;
10) procedury współpracy operatora pocztowego z ministrem właściwym do spraw łączności
oraz Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanym dalej „Prezesem UKE”,
w zakresie określonym w pkt 7 lit. b;
11) opis struktur organizacyjnych przedsiębiorcy obowiązujących w przypadku wystąpienia
sytuacji szczególnych zagrożeń wraz z wykazem imion i nazwisk osób albo nazw służb,
właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego, adresów lub siedzib, numerów
telefonów i innych danych kontaktowych oraz zakresem ich kompetencji;
12) opis wdrożonych systemów zabezpieczenia infrastruktury pocztowej przed zakłóceniami,
skutkami katastrof, klęsk żywiołowych i nieuprawnionym dostępem oraz procedur
działania i środków wdrażanych w sytuacjach szczególnych zagrożeń dla zabezpieczenia
własnej infrastruktury pocztowej operatora pocztowego;
13) wykaz zrealizowanych inwestycji, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 lit. d
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie przygotowania
i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa (Dz. U. Nr 180,
poz. 1855);
14) wykaz przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych podejmowanych w przypadku
wprowadzenia ograniczeń w działalności pocztowej przewidzianych odrębnymi
przepisami;
15) organizację doręczania:
2
a) kart powołania, o których mowa w rozporządzeniu Ministrów Spraw Wewnętrznych
i Administracji, Obrony Narodowej oraz Infrastruktury z dnia 5 lipca 2002 r. w sprawie
trybu doręczania kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się osób do
czynnej służby wojskowej (Dz. U. Nr 122, poz. 1049, z 2009 r. Nr 192, poz. 1489 oraz
z 2012 r. poz. 41),
b) wezwań do wykonania świadczeń osobistych lub rzeczowych, o których mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie świadczeń
osobistych i rzeczowych na rzecz obrony w zakresie ogłoszenia mobilizacji i w czasie
wojny (Dz. U. Nr 203, poz. 2081oraz z 2007 r. Nr 158, poz. 1109);
16)
inne informacje dotyczące wykonywania przez przedsiębiorców zadań na rzecz
obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego – na
wniosek i w zakresie kompetencji organów, o których mowa w § 6.
§ 5. Plan rejonowy powinien zawierać:
1) treści określone w § 4 pkt 1 – 7 i 10 – 15;
2) wykaz urządzeń infrastruktury pocztowej przeznaczonych lub możliwych do udostępnienia
innym operatorom pocztowym lub uprawnionym podmiotom, niezbędnych do
przeprowadzenia akcji ratowniczych, oraz procedury udostępniania tych urządzeń;
3) charakterystykę asortymentową i ilościową zgromadzonych przez operatora pocztowego
rezerw przeznaczonych na utrzymanie ciągłości świadczenia usług oraz ich odtworzenia
w sytuacjach szczególnych zagrożeń wraz z procedurami ich użycia lub charakterystykę
warunków zapewnienia dostawy urządzeń i podzespołów rezerwowych oraz usług, zgodnie
z umowami zawartymi z dostawcami;
4) procedury współpracy z właściwym wojewodą w zakresie określonym w § 4 pkt 7 lit. b
i pkt 8;
5) inne informacje niezbędne do wykonywania przez wojewodę zadań w zakresie zarządzania
kryzysowego – na wniosek właściwego wojewody.
§ 6. 1. Operator pocztowy sporządzający plan ogólny dokonuje jego uzgodnień z:
1) Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych
– w zakresie określonym w § 4 pkt 7 – 10;
2) ministrem właściwym do spraw zagranicznych, ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych, Ministrem Sprawiedliwości, Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
oraz Szefem Agencji Wywiadu – w zakresie określonym w § 4 pkt 7 i 8;
3) ministrem właściwym do spraw wewnętrznych – w zakresie utrzymania ciągłości,
a
w
przypadku jej utraty – odtwarzania świadczenia usług pocztowych organom
administracji rządowej lub samorządu terytorialnego;
4) ministrem właściwym do spraw łączności – w zakresie określonym w § 4 pkt 8 – 10, 13
i 14;
5) Prezesem UKE – w zakresie określonym w § 4 pkt 8, 10 i 14;
6) Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w zakresie określonym w § 4 pkt 15.
2. Operator pocztowy sporządzający plany rejonowe dokonuje jego uzgodnień z:
1) ministrem właściwym do spraw łączności – w zakresie określonym w § 4 pkt 10, 13 i 14;
2) Prezesem UKE – w zakresie określonym w § 4 pkt 10 i 14;
3) właściwym wojewodą – w zakresie określonym w § 4 pkt 4 i 5 oraz w zakresie utrzymania
ciągłości, a w przypadku jej utraty – odtwarzania świadczenia usług pocztowych:
a) jednostkom organizacyjnym podporządkowanym wojewodzie, nadzorowanym przez
niego oraz przedsiębiorcom, dla których wojewoda jest organem założycielskim,
b) organom samorządu terytorialnego;
4) szefami wojewódzkich sztabów wojskowych – w zakresie określonym w § 4 pkt 15.
§ 7. Po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w § 7 operator pocztowy zatwierdza oraz
wprowadza plany do stosowania, co potwierdza podpisem osoba uprawniona do prowadzenia
spraw przedsiębiorcy w zakresie określonym w rozporządzeniu.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik