Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 801
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529
801
– mając na uwadze rzetelność, przejrzystość oraz kompletność
sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz
wyników kalkulacji kosztów, sprawność uzgadniania projektów
instrukcji rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów
oraz konieczność ochrony podmiotów korzystających z usług
pocztowych przed nadużywaniem przez operatora wyznaczonego
pozycji rynkowej, a także konieczność umożliwienia działalności
kontrolnej Prezesowi UKE wobec działalności wykonywanej przez
operatora wyznaczonego.
Art. 105. 1. Operator wyznaczony prowadzi rachunkowość zgodnie z ustawą
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2. Operator wyznaczony sporządza roczne sprawozdanie finansowe,
które podlega badaniu przez biegłego rewidenta.
3. Operator wyznaczony jest obowiązany do przedkładania
Prezesowi UKE, nie później niż do dnia 31 lipca każdego roku za rok poprzedni,
zbadanego przez biegłego rewidenta, sprawozdania finansowego, w zakresie zgodnym
z ustawą, o której mowa w ust. 1.
4. Operator wyznaczony ogłasza roczne sprawozdanie finansowe
zgodnie z ustawą, o której mowa w ust. 1.
Rozdział 10
Kalkulacja kosztu netto i finansowanie obowiązku świadczenia usług powszechnych
Art. 106. 1. Całkowity
koszt
netto obowiązku świadczenia usług
powszechnych, zwany dalej „kosztem netto”, stanowi różnicę między uzasadnionym
kosztem netto działalności operatora wyznaczonego objętego tym obowiązkiem
a kosztem netto działalności tego samego operatora świadczącego usługi pocztowe,
lecz nieobjętego obowiązkiem świadczenia usług powszechnych pomniejszoną
o korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług powszechnych oraz korzyści
wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
71
wyznaczonemu.
2. Koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych
kalkuluje się odrębnie dla składowych obowiązku świadczenia usług powszechnych
w warunkach działania operatora wyznaczonego objętego obowiązkiem świadczenia
usług powszechnych i bez tego obowiązku.
3. Składowymi obowiązku świadczenia usług powszechnych,
o których mowa w ust. 2, są obowiązki wymienione w art. 46, art. 51 i art. 55 oraz
każdy obowiązek nałożony na operatora wyznaczonego przepisami prawa lub decyzją
Prezesa UKE w związku ze świadczeniem usług powszechnych.
4. Koszt netto stanowi sumę kosztów netto poszczególnych
składowych obowiązku świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści,
o których mowa w ust. 1.
5. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony uwzględnia:
1) koszty związane ze świadczeniem usług powszechnych;
2) przychody ze świadczenia usług powszechnych;
3) korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług
powszechnych;
4) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych
przyznanych operatorowi wyznaczonemu.
6. W kalkulacji kosztu netto uwzględnia się ponadto prawo
operatora wyznaczonego do rozsądnego zysku na podstawie wskaźnika zwrotu kosztu
zaangażowanego kapitału, o którym mowa w art. 100.
7. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony nie uwzględnia
świadczenia usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłaty za usługę pocztową.
Art. 107. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania
i przedłożenia do zatwierdzenia Prezesowi UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto
zawierającego sposób jego wyliczenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 120.
2. Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony
projekt opisu kalkulacji kosztu netto, w trybie i terminach określonych w przepisach
72
wydanych na podstawie art. 120, oraz zatwierdza, w drodze decyzji, opis kalkulacji
kosztu netto.
3. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych
rewidentów lub ekspertów w przypadku wątpliwości dotyczących przedłożonego przez
operatora wyznaczonego projektu opisu kalkulacji kosztu netto.
4. W przypadku nieuzgodnienia z operatorem wyznaczonym
projektu opisu kalkulacji kosztu netto Prezes UKE w decyzji zatwierdzającej opis
kalkulacji kosztu netto może dokonać zmian w przedłożonym przez operatora
wyznaczonego do zatwierdzenia projekcie opisu kalkulacji kosztu netto.
5. Prezes UKE odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia opisu
kalkulacji kosztu netto, w przypadku gdy nie zostanie zachowana zgodność z:
1) zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych określonymi
w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
2) wymaganiami określonymi w ustawie i w przepisach
wydanych na podstawie art. 120.
Art. 108. 1. Koszt netto jest finansowany z:
1) udziałów operatorów pocztowych objętych obowiązkiem
udziału w dopłacie;
2) z budżetu państwa, jeżeli suma udziałów w dopłacie,
o których mowa w pkt 1, jest niewystarczająca dla
sfinansowania kosztu netto.
2. Operatorzy pocztowi świadczący usługi powszechne lub usługi
wchodzące w zakres usług powszechnych, których przychód z tych usług w roku
obrotowym, za który jest ustalana dopłata, przekroczył milion złotych, są obowiązani
do udziału w dopłacie.
3. Operatorzy pocztowi świadczący usługi wchodzące w zakres
usług powszechnych są obowiązani do prowadzenia przejrzystej rachunkowości
w sposób zapewniający prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla usług wchodzących
w zakres usług powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności
gospodarczej, w celu ustalenia kwoty przychodów stanowiących podstawę do
73
określenia udziału operatora w dopłacie.
4. Przepis ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 stosuje się do grupy kapitałowej
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, której
jednostką jest operator pocztowy.
Art. 109. 1. Finansowanie kosztu netto jest uruchamiane, w przypadku gdy
świadczenie usług powszechnych przyniosło stratę, rozumianą jako ujemny wynik na
sprzedaży tych usług.
2. Koszt netto finansowany jest maksymalnie do wysokości straty na
świadczeniu usług powszechnych z uwzględnieniem zasad określonych w art. 106.
3. Kwota udziału operatora wyznaczonego w dopłacie, o której
mowa w art. 113 ust. 1, nie może stanowić kosztu świadczenia usług powszechnych
wyliczanego na potrzeby kalkulacji kosztu netto obowiązku świadczenia usług
powszechnych.
Art. 110. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany poinformować ministra
właściwego do spraw łączności, corocznie, w terminie do dnia 1 marca,
o prognozowanej wysokości kosztu netto i straty w następnym roku na usługach
powszechnych, przedstawiając wstępne wyliczenie wysokości tej prognozy wraz
z uzasadnieniem.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest także
Prezesowi UKE.
Art. 111. Operator wyznaczony jest obowiązany przedłożyć Prezesowi UKE,
w terminie do dnia 31 marca, plan działań naprawczych w celu likwidacji
prognozowanej straty na świadczeniu usług powszechnych.
Art. 112. 1. Operator wyznaczony w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku
obrotowego, w którym wystąpiła strata na usługach powszechnych przedkłada
Prezesowi UKE następujące dokumenty:
1) kalkulację kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
74
2) rachunki oraz inne dokumenty, służące za podstawę
kalkulacji kosztu netto i straty na usługach powszechnych,
zgodnie ze zbadanym przez niezależnego biegłego rewidenta
sprawozdaniem finansowym za poprzedni rok obrotowy.
2. Wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 1, operator
wyznaczony, może złożyć wniosek o dopłatę.
3. Do przeprowadzenia weryfikacji przedłożonych dokumentów,
o których mowa w ust. 1, Prezes UKE powołuje niezależnego biegłego rewidenta.
4. Weryfikacja przedłożonych dokumentów, o których mowa
w ust. 1, wykonywana jest na koszt operatora wyznaczonego.
5. Prezes UKE, w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania
dokumentów i wniosku, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz ich weryfikacji wydaje
decyzję, w której:
1) określa kwotę zweryfikowanego kosztu netto i straty na
usługach powszechnych;
2) ustala kwotę należnej dopłaty.
Art. 113. 1. Prezes UKE ustala, w drodze decyzji, wysokość udziału
w dopłacie dla operatora pocztowego obowiązanego do tego udziału oraz określa
30-dniowy termin do jego wniesienia liczony od dnia doręczenia decyzji.
2. Prezes UKE po upływie terminu do wniesienia kwoty udziału
w dopłacie ustalonej decyzją nadaje decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
3. Ustalenie wysokości udziału operatora pocztowego w dopłacie
następuje na podstawie jednolitego wskaźnika procentowego stanowiącego stosunek
należnej dopłaty do sumy przychodów operatorów obowiązanych do udziału w dopłacie
z usług powszechnych, lub usług wchodzących w zakres usług powszechnych,
osiągniętych w roku obrotowym, za który jest ustalana dopłata.
4. Wysokość udziału operatora pocztowego w dopłacie stanowi
iloczyn jednolitego wskaźnika procentowego, o którym mowa w ust. 3, oraz kwoty
przychodów tego operatora z usług powszechnych lub wchodzących w zakres usług
powszechnych, osiągniętych w roku obrotowym, za który jest ustalana dopłata i nie
może być wyższa niż 2% kwoty tych przychodów.
75
sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej oraz
wyników kalkulacji kosztów, sprawność uzgadniania projektów
instrukcji rachunkowości regulacyjnej i opisu kalkulacji kosztów
oraz konieczność ochrony podmiotów korzystających z usług
pocztowych przed nadużywaniem przez operatora wyznaczonego
pozycji rynkowej, a także konieczność umożliwienia działalności
kontrolnej Prezesowi UKE wobec działalności wykonywanej przez
operatora wyznaczonego.
Art. 105. 1. Operator wyznaczony prowadzi rachunkowość zgodnie z ustawą
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2. Operator wyznaczony sporządza roczne sprawozdanie finansowe,
które podlega badaniu przez biegłego rewidenta.
3. Operator wyznaczony jest obowiązany do przedkładania
Prezesowi UKE, nie później niż do dnia 31 lipca każdego roku za rok poprzedni,
zbadanego przez biegłego rewidenta, sprawozdania finansowego, w zakresie zgodnym
z ustawą, o której mowa w ust. 1.
4. Operator wyznaczony ogłasza roczne sprawozdanie finansowe
zgodnie z ustawą, o której mowa w ust. 1.
Rozdział 10
Kalkulacja kosztu netto i finansowanie obowiązku świadczenia usług powszechnych
Art. 106. 1. Całkowity
koszt
netto obowiązku świadczenia usług
powszechnych, zwany dalej „kosztem netto”, stanowi różnicę między uzasadnionym
kosztem netto działalności operatora wyznaczonego objętego tym obowiązkiem
a kosztem netto działalności tego samego operatora świadczącego usługi pocztowe,
lecz nieobjętego obowiązkiem świadczenia usług powszechnych pomniejszoną
o korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług powszechnych oraz korzyści
wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
71
wyznaczonemu.
2. Koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych
kalkuluje się odrębnie dla składowych obowiązku świadczenia usług powszechnych
w warunkach działania operatora wyznaczonego objętego obowiązkiem świadczenia
usług powszechnych i bez tego obowiązku.
3. Składowymi obowiązku świadczenia usług powszechnych,
o których mowa w ust. 2, są obowiązki wymienione w art. 46, art. 51 i art. 55 oraz
każdy obowiązek nałożony na operatora wyznaczonego przepisami prawa lub decyzją
Prezesa UKE w związku ze świadczeniem usług powszechnych.
4. Koszt netto stanowi sumę kosztów netto poszczególnych
składowych obowiązku świadczenia usług powszechnych pomniejszoną o korzyści,
o których mowa w ust. 1.
5. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony uwzględnia:
1) koszty związane ze świadczeniem usług powszechnych;
2) przychody ze świadczenia usług powszechnych;
3) korzyści pośrednie związane ze świadczeniem usług
powszechnych;
4) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych
przyznanych operatorowi wyznaczonemu.
6. W kalkulacji kosztu netto uwzględnia się ponadto prawo
operatora wyznaczonego do rozsądnego zysku na podstawie wskaźnika zwrotu kosztu
zaangażowanego kapitału, o którym mowa w art. 100.
7. W kalkulacji kosztu netto operator wyznaczony nie uwzględnia
świadczenia usług pocztowych ustawowo zwolnionych z opłaty za usługę pocztową.
Art. 107. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany do opracowania
i przedłożenia do zatwierdzenia Prezesowi UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto
zawierającego sposób jego wyliczenia, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 120.
2. Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony
projekt opisu kalkulacji kosztu netto, w trybie i terminach określonych w przepisach
72
wydanych na podstawie art. 120, oraz zatwierdza, w drodze decyzji, opis kalkulacji
kosztu netto.
3. Prezes UKE może zasięgać opinii niezależnych biegłych
rewidentów lub ekspertów w przypadku wątpliwości dotyczących przedłożonego przez
operatora wyznaczonego projektu opisu kalkulacji kosztu netto.
4. W przypadku nieuzgodnienia z operatorem wyznaczonym
projektu opisu kalkulacji kosztu netto Prezes UKE w decyzji zatwierdzającej opis
kalkulacji kosztu netto może dokonać zmian w przedłożonym przez operatora
wyznaczonego do zatwierdzenia projekcie opisu kalkulacji kosztu netto.
5. Prezes UKE odmawia, w drodze decyzji, zatwierdzenia opisu
kalkulacji kosztu netto, w przypadku gdy nie zostanie zachowana zgodność z:
1) zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych określonymi
w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
2) wymaganiami określonymi w ustawie i w przepisach
wydanych na podstawie art. 120.
Art. 108. 1. Koszt netto jest finansowany z:
1) udziałów operatorów pocztowych objętych obowiązkiem
udziału w dopłacie;
2) z budżetu państwa, jeżeli suma udziałów w dopłacie,
o których mowa w pkt 1, jest niewystarczająca dla
sfinansowania kosztu netto.
2. Operatorzy pocztowi świadczący usługi powszechne lub usługi
wchodzące w zakres usług powszechnych, których przychód z tych usług w roku
obrotowym, za który jest ustalana dopłata, przekroczył milion złotych, są obowiązani
do udziału w dopłacie.
3. Operatorzy pocztowi świadczący usługi wchodzące w zakres
usług powszechnych są obowiązani do prowadzenia przejrzystej rachunkowości
w sposób zapewniający prowadzenie wyodrębnionej ewidencji dla usług wchodzących
w zakres usług powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności
gospodarczej, w celu ustalenia kwoty przychodów stanowiących podstawę do
73
określenia udziału operatora w dopłacie.
4. Przepis ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 stosuje się do grupy kapitałowej
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, której
jednostką jest operator pocztowy.
Art. 109. 1. Finansowanie kosztu netto jest uruchamiane, w przypadku gdy
świadczenie usług powszechnych przyniosło stratę, rozumianą jako ujemny wynik na
sprzedaży tych usług.
2. Koszt netto finansowany jest maksymalnie do wysokości straty na
świadczeniu usług powszechnych z uwzględnieniem zasad określonych w art. 106.
3. Kwota udziału operatora wyznaczonego w dopłacie, o której
mowa w art. 113 ust. 1, nie może stanowić kosztu świadczenia usług powszechnych
wyliczanego na potrzeby kalkulacji kosztu netto obowiązku świadczenia usług
powszechnych.
Art. 110. 1. Operator wyznaczony jest obowiązany poinformować ministra
właściwego do spraw łączności, corocznie, w terminie do dnia 1 marca,
o prognozowanej wysokości kosztu netto i straty w następnym roku na usługach
powszechnych, przedstawiając wstępne wyliczenie wysokości tej prognozy wraz
z uzasadnieniem.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest także
Prezesowi UKE.
Art. 111. Operator wyznaczony jest obowiązany przedłożyć Prezesowi UKE,
w terminie do dnia 31 marca, plan działań naprawczych w celu likwidacji
prognozowanej straty na świadczeniu usług powszechnych.
Art. 112. 1. Operator wyznaczony w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku
obrotowego, w którym wystąpiła strata na usługach powszechnych przedkłada
Prezesowi UKE następujące dokumenty:
1) kalkulację kosztu netto i straty na usługach powszechnych;
74
2) rachunki oraz inne dokumenty, służące za podstawę
kalkulacji kosztu netto i straty na usługach powszechnych,
zgodnie ze zbadanym przez niezależnego biegłego rewidenta
sprawozdaniem finansowym za poprzedni rok obrotowy.
2. Wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 1, operator
wyznaczony, może złożyć wniosek o dopłatę.
3. Do przeprowadzenia weryfikacji przedłożonych dokumentów,
o których mowa w ust. 1, Prezes UKE powołuje niezależnego biegłego rewidenta.
4. Weryfikacja przedłożonych dokumentów, o których mowa
w ust. 1, wykonywana jest na koszt operatora wyznaczonego.
5. Prezes UKE, w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania
dokumentów i wniosku, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz ich weryfikacji wydaje
decyzję, w której:
1) określa kwotę zweryfikowanego kosztu netto i straty na
usługach powszechnych;
2) ustala kwotę należnej dopłaty.
Art. 113. 1. Prezes UKE ustala, w drodze decyzji, wysokość udziału
w dopłacie dla operatora pocztowego obowiązanego do tego udziału oraz określa
30-dniowy termin do jego wniesienia liczony od dnia doręczenia decyzji.
2. Prezes UKE po upływie terminu do wniesienia kwoty udziału
w dopłacie ustalonej decyzją nadaje decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
3. Ustalenie wysokości udziału operatora pocztowego w dopłacie
następuje na podstawie jednolitego wskaźnika procentowego stanowiącego stosunek
należnej dopłaty do sumy przychodów operatorów obowiązanych do udziału w dopłacie
z usług powszechnych, lub usług wchodzących w zakres usług powszechnych,
osiągniętych w roku obrotowym, za który jest ustalana dopłata.
4. Wysokość udziału operatora pocztowego w dopłacie stanowi
iloczyn jednolitego wskaźnika procentowego, o którym mowa w ust. 3, oraz kwoty
przychodów tego operatora z usług powszechnych lub wchodzących w zakres usług
powszechnych, osiągniętych w roku obrotowym, za który jest ustalana dopłata i nie
może być wyższa niż 2% kwoty tych przychodów.
75
Dokumenty związane z tym projektem:
-
801
› Pobierz plik