eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

2) po uzyskaniu od Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
informacji dotyczących zmian w funkcjonowaniu wojskowej
poczty polowej, mających wpływ na realizację planu.
4. Minister właściwy do spraw łączności w porozumieniu
z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, zawartość oraz tryb
sporządzania i aktualizacji planu, o którym mowa w ust. 1, organy uzgadniające ten
plan i zakres uzgodnień, biorąc pod uwagę rozmieszczenie sieci pocztowej operatora
wyznaczonego.

Art. 86. 1. Operator pocztowy jest obowiązany dostarczać na żądanie Prezesa
UKE dane dotyczące świadczonych usług pocztowych niezbędne do przygotowania
systemów łączności na potrzeby obronne państwa, w tym dotyczące systemu
kierowania bezpieczeństwem narodowym, używanej do tego celu infrastruktury,
zasobów kadrowych, środków transportowych i wyposażenia umożliwiającego
dystrybucję przesyłek pocztowych, oraz aktualizować przekazywane dane po każdej ich
zmianie.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, są gromadzone w bazie danych
utworzonej i zarządzanej przez Prezesa UKE. Bazę aktualizuje się niezwłocznie po
każdej zmianie danych.
3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 1, formę i tryb ich
dostarczania oraz aktualizacji, mając na uwadze warunki i sposób przygotowania oraz
wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa, bezpieczeństwo
przekazywanych danych oraz zapewnienie ich jednorodnej postaci.

Rozdział 8
Odpowiedzialność operatora pocztowego oraz postępowanie reklamacyjne

Art. 87. 1. Do odpowiedzialności operatorów pocztowych za niewykonanie
lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego,
jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
61

2. Operator pocztowy, który zawarł umowę o świadczenie usługi
pocztowej z nadawcą odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi
pocztowej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło:
1) wskutek siły wyższej;
2) wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata
przepisów ustawy albo regulaminu świadczenia usług
pocztowych lub powszechnych;
3) wyłącznie z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy
na uszkodzenia wynikającej z jej wad lub naturalnych
właściwości.
3. Operator wyznaczony odpowiada za niewykonanie lub nienależyte
wykonanie usługi powszechnej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie
nastąpiło wskutek strajku pracowników tego operatora przeprowadzonego zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
4. Operator wyznaczony odpowiada za niewykonanie lub nienależyte
wykonanie usług powszechnych jedynie w zakresie określonym ustawą, chyba że
niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług powszechnych:
1) jest następstwem czynu niedozwolonego;
2) nastąpiło z winy umyślnej operatora;
3) jest wynikiem rażącego niedbalstwa operatora.
5. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej
wygasa wskutek przyjęcia przesyłki pocztowej bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak
roszczeń z tytułu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki zgłoszonych przez
adresata operatorowi pocztowemu nie później niż po upływie 7 dni od dnia przyjęcia
przesyłki.

Art. 88. 1. Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi
powszechnej przysługuje odszkodowanie:
1) za utratę przesyłki poleconej – w wysokości żądanej przez
nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty
pobranej przez operatora wyznaczonego za traktowanie
62

przesyłki pocztowej jako przesyłki poleconej;
2) za utratę paczki pocztowej – w wysokości żądanej przez
nadawcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty
pobranej za jej nadanie;
3) za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością – w wysokości
żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana
wartość przesyłki;
4) za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub
przesyłki poleconej – w wysokości żądanej przez nadawcę lub
w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych
rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość
odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;
5) za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością
– w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy;
6) za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną
wartością – w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których
uszkodzenie stwierdzono.
2. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, nie może być
wyższe niż zadeklarowana wartość przesyłki.
3. Z
tytułu nienależytego wykonania usługi powszechnej
odszkodowanie przysługuje również za doręczenie przesyłki listowej rejestrowanej
najszybszej kategorii w terminie późniejszym niż w 4 dniu po dniu nadania
– w wysokości stanowiącej różnicę między opłatą za przesyłkę listową najszybszej
kategorii danego przedziału wagowego, a opłatą za taką przesyłkę niebędącą przesyłką
najszybszej kategorii tego samego przedziału wagowego.

Art. 89. Operator pocztowy jest obowiązany do wypłaty odszkodowania
w zakresie nienależytego wykonania usługi doręczenia przesyłek pocztowych
doręczanych w trybie określonym w Kodeksie postępowania karnego, Kodeksie
postępowania cywilnego, Kodeksie postępowania administracyjnego oraz w trybie
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749
i 848) polegającego na:
63

1) nieprawidłowym wypełnieniu przez operatora pocztowego
dokumentu potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej
przez adresata jeżeli uniemożliwia to stwierdzenie
prawidłowości doręczenia przesyłki lub
2) zwróceniu przesyłki rejestrowanej niezgodnie z terminem lub
z uwagi na nieprawidłowo wskazany powód
– w wysokości opłaty za usługę przesyłki rejestrowanej wraz
z opłatą za zapewnienie potwierdzenia jej odbioru oraz za zwrot
tej przesyłki, jeżeli taka opłata została pobrana.

Art. 90. W
przypadku niedoręczenia adresatowi przez operatora
wyznaczonego kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym, o którym mowa
w art. 15 ust. 1 pkt 3, przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty
pobranej za jego nadanie. Zwrotowi podlega również kwota pieniężna określona
w przekazie pocztowym.

Art. 91. 1. W przypadku niewykonania usługi pocztowej operator pocztowy
zwraca w całości pobraną opłatę za usługę pocztową niezależnie od należnego
odszkodowania.
2. Niewykonaniem usługi powszechnej w zakresie przesyłki
rejestrowanej jest w szczególności doręczenie tej przesyłki lub zawiadomienia o próbie
jej doręczenia po upływie 14 dni od dnia jej nadania.
3. Do okresu, o którym mowa w ust. 2, nie wlicza się:
1) dni ustawowo wolnych od pracy;
2) okresu, na który przesyłka rejestrowana została zatrzymana
przez operatora wyznaczonego w przypadkach określonych
w art. 36 ust. 2.

Art. 92. 1. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi
pocztowej prawo wniesienia reklamacji przysługuje:
1) nadawcy;
64

2) adresatowi – w przypadku gdy nadawca zrzeknie się na jego
rzecz prawa dochodzenia roszczeń albo gdy przesyłka
pocztowa lub kwota pieniężna określona w przekazie
pocztowym zostanie doręczona adresatowi.
2. Nadawca albo adresat mogą zgłosić reklamację w każdej placówce
pocztowej operatora pocztowego, który zawarł umowę o świadczenie usługi pocztowej
z nadawcą.
3. Reklamacja może zostać wniesiona nie później niż w terminie
12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej.
4. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać reklamacja
za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej,
2) sposób wnoszenia reklamacji,
3) terminy wnoszenia reklamacji,
4) szczegółowy tryb postępowania reklamacyjnego
– mając na uwadze maksymalne uproszczenie procedur
reklamacyjnych w obrocie krajowym, zapewnienie ich
przejrzystości oraz niezbędną ochronę interesu nadawcy i adresata,
zakres odpowiedzialności operatora wyznaczonego z tytułu
niewykonania lub nienależytego wykonania usług powszechnych
oraz sposób świadczenia tych usług.

Art. 93. 1. Drogę postępowania reklamacyjnego w odniesieniu do usług
pocztowych uważa się za wyczerpaną w przypadku odmowy uznania reklamacji przez
operatora pocztowego albo niezapłacenia dochodzonej należności w terminie 30 dni od
dnia uznania reklamacji.
2. Roszczenia dochodzone na podstawie ustawy przedawniają się
z upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej.
3. Bieg przedawnienia roszczeń zawiesza się na okres od dnia
wniesienia reklamacji do dnia wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego.
65

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 60 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: