Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
Należy również pamiętać, że na wpływy podatkowe zarówno w bieżącym, jak
i w przyszłym roku oddziaływać będzie również zniesienie (począwszy od 2012 r.) obowiązku
opłacania tzw. podwójnej zaliczki w grudniu. Zmiana ta spowoduje obniżenie dochodów
podatkowych w grudniu bieżącego roku i pojawienie się zwiększonych dochodów w styczniu
2013 r. Taka zmiana systemowa w istotny sposób zmienia roczne tempo wzrostu dochodów
z tego podatku w 2012 r. i 2013 r., po wyeliminowaniu skutków zmian systemowych
planowanych na 2013 r. i ww. zmianę zasad płacenia zaliczek, prognozowane tempo
wzrostu dochodów z podatku dochodowego od osób prawnych w 2013 r. wynosi 7,6%
w porównaniu do 15% wzrostu (również po wyeliminowaniu skutków zmian systemowych
i zasad płacenia zaliczki) w 2012 r.
Prognozowany powyżej wzrost dochodów podatkowych jest m.in. wynikiem przyjętych
założeń co do kształtowania się w przyszłym roku zysku osób prawnych. Z jednej strony,
dzięki utrzymaniu realnego tempa wzrostu popytu krajowego i niewielkiemu przyspieszeniu
wzrostu popytu zagranicznego, spodziewać się można kontynuowania, wprawdzie
w wolniejszym tempie, poprawy przychodów przedsiębiorstw. Z drugiej strony niska presja
na wzrost wynagrodzeń wynikająca z utrzymującej się relatywnie dużej stopy bezrobocia
i zamrożenia płac w sferze budżetowej i spodziewany w przyszłym roku proces łagodzenia
polityki pieniężnej, skutkujący obniżeniem kosztu uzyskania kapitału, powinny być
czynnikami ograniczającymi wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Analizując powyższe czynniki przyjęto, że elastyczność pierwotnej podstawy do naliczania
podatku względem nominalnego PKB powinna w przyszłym roku ukształtować się na
poziomie zbliżonym do jedności, lecz pozostać na znacznie niższym od średniookresowego
poziomie.
Trzeba pamiętać, że na dochody do opodatkowania wpływają jeszcze preferencje
podatkowe w postaci m.in. możliwości rozliczania strat z lat ubiegłych. Biorąc pod uwagę ten
aspekt trzeba zaznaczyć, że nasilenie rozliczania strat poniesionych przez część podatników
w 2008-2009 aktualnie powinno dobiegać końca z tej przyczyny, że okres rozliczania strat
zgodnie z przepisami ograniczony jest do 5 lat, jednakże w jednym roku nie można rozliczyć
więcej niż 50% strat z ostatnich 5-ciu lat. Oznacza to, że podatnicy w latach stosunkowo
dobrej koniunktury 2010-2011 mogli rozliczyć straty z okresu ostatniego spowolnienia
gospodarczego. Z danych z zeznań podatkowych wynika, że w ostatnich dwóch latach
rozliczone straty z lat ubiegłych wzrosły o 170% w stosunku do strat rozliczonych w latach
2008-2009 (kiedy nastąpił spadek wysokości rozliczanych strat). Wydaje się więc
uzasadnione założenie, że w 2012 r., a tym bardziej w 2013 r. wysokość obniżenia dochodu
do opodatkowania z tytułu rozliczania strat osiągniętych w latach 2008-2009 będzie już dużo
mniej znacząca, co będzie czynnikiem oddziaływującym w kierunku zmniejszenia ujemnego
skutku tej preferencji podatkowej dla wpływów podatkowych.
Innym elementem systemowym, który wpływa na poziom dochodów podatkowych jest
możliwość skorzystania przez podatników z uproszczonej formy płatności zaliczek na
30
podatek2. Jest to o tyle ważne, że duża część podmiotów wybiera tę formę opłacania
zaliczek (o czym świadczą kwoty rozliczeń rocznych). W przyszłym roku dla tej grupy
podatników, opłacana w trakcie roku zaliczka ulegnie zmianie w stosunku do poprzedniego
roku (2012 r.) w takiej proporcji jak relacja wartości podatku należnego wykazanego
w zeznaniu za 2011 r. do podatku należnego wykazanego w zeznaniu za 2010 r., co
oznacza wzrost o blisko 10%.
3.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2013 r.
prognozowane są w wysokości 42.936.000 tys. zł, co oznacza wzrost o 6,2% w stosunku do
oczekiwanego wykonania w 2012 r. Prognozowana relacja dochodów budżetu państwa
z podatku dochodowego od osób fizycznych do PKB wyniesie w 2013 r. 2,5% i pozostanie
na poziomie z roku poprzedniego.
Na potrzeby prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na
2013 r. przyjęto, jako indykatory bazy podatkowej, m.in. następujące wielkości
makroekonomiczne:
− nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 4,6%,
− nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego
systemu ubezpieczeń społecznych o 5,9%; nominalny wzrost przeciętnej
miesięcznej emerytury i renty rolników indywidualnych o 4,9%,
− wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,2%,
− spadek liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń
społecznych o 0,4%; spadek liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych
o 3,0%,
− średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 2,7%.
Znacząca część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskiwana jest
od dochodu osób prowadzących działalność gospodarczą, które są determinowane przez
mechanizmy takie jak efekt rozliczenia rocznego i odliczanie strat z lat poprzednich (takie
same jak w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych).
Największą część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych stanowią
wpływy z podatku rozliczanego według skali podatkowej. Należy zaznaczyć, że
2 Zasada ta sprowadza się do tego, że w trakcie roku podatnik opłaca stałą zaliczkę na podatek w wysokości
1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego złożonego w roku poprzednim (tj. za rok
poprzedni w stosunku do roku złożenia zeznania). W przypadku podatników, którzy zdecydują się na tę formę
opłacania zaliczek na podatek w 2013 r., zeznaniem podatkowym na podstawie którego zostanie ustalona
zaliczka będzie zeznanie za 2011 r.
31
najważniejsze parametry systemu podatkowego, tj. progi podatkowe, kwota zmniejszająca
podatek, kwoty zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu oraz większość limitów ulg
podatkowych pozostają na niezmienionym poziomie, co przy wzroście podstawy
opodatkowania (tj. np. funduszu wynagrodzeń, emerytur i rent) oznacza wzrost efektywnej
stawki podatkowej. W ujęciu makroekonomicznym główną częścią podstawy opodatkowania
jest w tym przypadku łączny fundusz wynagrodzeń, emerytur i rent, którego nominalny
wzrost w 2013 r. jest prognozowany na poziomie 4,9%.
Od 2013 r. planuje się wprowadzenie zmian w zakresie:
− ograniczenia 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i praw
pokrewnych, poprzez wprowadzenie rocznego limitu, który wyniesie ½ kwoty
podstawy opodatkowania określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej,
tj. 42 764 zł,
− likwidacji ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet,
− zmian w zakresie ulgi z tytułu wychowywania dzieci.
Szacuje się, że wprowadzenie proponowanych rozwiązań spowoduje wzrost dochodów
sektora finansów publicznych w 2013 r. o 164 mln zł, a w 2014 r. o 594 mln zł (skutki
likwidacji ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet oraz zmiany w zakresie ulgi z tytułu
wychowywania dzieci wystąpią począwszy od 2014 r., natomiast skutki ograniczenia 50%
kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych pojawią się już
w 2013 r.). W 2013 r. po raz pierwszy obserwowany będzie również skutek wprowadzenia
ulgi w postaci odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia
emerytalnego (IKZE).
W prognozie dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
uwzględniono także zmianę wysokości udziału jednostek samorządu terytorialnego we
wpływach z tego tytułu, wynikającą ze zmiany wysokości udziału gmin (wzrost z 37,26% do
37,42%).
3.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin
Ustawa budżetowa na rok 2012 zakłada wpływy z podatku od wydobycia niektórych
kopalin – miedzi i srebra w wysokości 1,8 mld zł, tj. zgodnie z założeniami wynikającymi
z uzasadnienia do ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin. Jednakże mając na
uwadze fakt, iż ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin weszła w życie
18 kwietnia 2012 r., nie zaś jak zakładano w uzasadnieniu do ustawy – na początku marca,
prognozowane dochody z powyższego tytułu zostały skorygowane do kwoty 1,558 mld zł
za 2012 r.
W 2013 r. wpływy z podatku od wydobycia niektórych kopalin wyniosą 2.200.000 tys. zł
tj. o 642.000 tys. zł więcej niż w roku poprzednim.
32
W prognozie wpływów z podatku z tego tytułu uwzględniono następujące czynniki
wpływające na stawkę podatku – kurs dolara amerykańskiego oraz cenę miedzi i srebra na
rynku londyńskim.
4. Dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2013 r. dochody niepodatkowe osiągną kwotę 30.806.651 tys. zł.
Relacja dochodów niepodatkowych do PKB w 2013 r. wyniesie 1,8%, w porównaniu z 2,3%
w 2012 r.
Dochody niepodatkowe w latach 2011-2013 przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody niepodatkowe
tys. zł
32.274.485
36.996.063
30.806.651
z tego:
Dywidendy i wpłaty z zysku
6.122.896
8.190.640
5.860.010
Cło
1.923.842
1.971.000
2.001.000
Wpłaty z zysku NBP
6.202.663
8.205.285
401.900
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody
15.641.285
16.222.222
20.160.479
niepodatkowe
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
2.383.798
2.406.916
2.383.262
Dynamika nominalna dochodów niepodatkowych
%
131,7
114,6
83,3
Dynamika realna dochodów niepodatkowych
%
126,3
110,2
81,1
W relacji do PKB
%
2,1
2,3
1,8
4.1. Dywidendy i wpłaty z zysku
Na dochody budżetu państwa z tytułu dywidend i wpłat z zysku składają się następujące
pozycje:
− wpłaty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa,
− dywidendy od udziałów Skarbu Państwa w spółkach.
W 2013 r. dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat
z zysku prognozowane są w kwocie 5.860.010 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB
wyniesie 0,3%, w porównaniu do 0,5% w 2012 r.
33
Dochody budżetu państwa z dywidend i wpłat z zysku w latach 2011 – 2013 prezentuje
poniższa tablica:
2012
2013
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dywidendy i wpłaty z zysku
tys. zł
6.122.896
8.190.640
5.860.010
Dynamika nominalna
%
123,0
133,8
71,5
Dynamika realna
%
117,9
128,6
69,7
W relacji do PKB
%
0,4
0,5
0,3
4.2. Cło
Prognozuje się, że w 2013 r. dochody z cła wyniosą 2.001.000 tys. zł. Relacja tych
dochodów do PKB wyniesie 0,1%.
Do prognozy dochodów z cła w 2013 r. wykorzystano następujące wielkości
makroekonomiczne:
− import spoza obszaru krajów Unii Europejskiej,
− średni kurs złotego,
− przewidywaną stawkę celną.
Dochody budżetu państwa z tytułu cła w latach 2011-2013 prezentuje poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody z cła
tys. zł
1.923.842
1.971.000
2.001.000
Dynamika nominalna
%
115,6
102,5
101,5
Dynamika realna
%
110,9
98,5
98,9
W relacji do PKB
%
0,1
0,1
0,1
4.3. Wpłata z zysku NBP
W 2012 r. dochody budżetu państwa z tytułu wpłaty z zysku Narodowego Banku
Polskiego wyniosły 8.205.285 tys. zł. Wpłata z zysku NBP do budżetu państwa w 2012 r.
stanowiła kwotę ostatecznego rozliczenia zysku NBP wypracowanego w 2011 r.
(8.637.142 tys. zł) pomniejszonego o odpis na fundusz rezerwowy banku centralnego
34
i w przyszłym roku oddziaływać będzie również zniesienie (począwszy od 2012 r.) obowiązku
opłacania tzw. podwójnej zaliczki w grudniu. Zmiana ta spowoduje obniżenie dochodów
podatkowych w grudniu bieżącego roku i pojawienie się zwiększonych dochodów w styczniu
2013 r. Taka zmiana systemowa w istotny sposób zmienia roczne tempo wzrostu dochodów
z tego podatku w 2012 r. i 2013 r., po wyeliminowaniu skutków zmian systemowych
planowanych na 2013 r. i ww. zmianę zasad płacenia zaliczek, prognozowane tempo
wzrostu dochodów z podatku dochodowego od osób prawnych w 2013 r. wynosi 7,6%
w porównaniu do 15% wzrostu (również po wyeliminowaniu skutków zmian systemowych
i zasad płacenia zaliczki) w 2012 r.
Prognozowany powyżej wzrost dochodów podatkowych jest m.in. wynikiem przyjętych
założeń co do kształtowania się w przyszłym roku zysku osób prawnych. Z jednej strony,
dzięki utrzymaniu realnego tempa wzrostu popytu krajowego i niewielkiemu przyspieszeniu
wzrostu popytu zagranicznego, spodziewać się można kontynuowania, wprawdzie
w wolniejszym tempie, poprawy przychodów przedsiębiorstw. Z drugiej strony niska presja
na wzrost wynagrodzeń wynikająca z utrzymującej się relatywnie dużej stopy bezrobocia
i zamrożenia płac w sferze budżetowej i spodziewany w przyszłym roku proces łagodzenia
polityki pieniężnej, skutkujący obniżeniem kosztu uzyskania kapitału, powinny być
czynnikami ograniczającymi wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Analizując powyższe czynniki przyjęto, że elastyczność pierwotnej podstawy do naliczania
podatku względem nominalnego PKB powinna w przyszłym roku ukształtować się na
poziomie zbliżonym do jedności, lecz pozostać na znacznie niższym od średniookresowego
poziomie.
Trzeba pamiętać, że na dochody do opodatkowania wpływają jeszcze preferencje
podatkowe w postaci m.in. możliwości rozliczania strat z lat ubiegłych. Biorąc pod uwagę ten
aspekt trzeba zaznaczyć, że nasilenie rozliczania strat poniesionych przez część podatników
w 2008-2009 aktualnie powinno dobiegać końca z tej przyczyny, że okres rozliczania strat
zgodnie z przepisami ograniczony jest do 5 lat, jednakże w jednym roku nie można rozliczyć
więcej niż 50% strat z ostatnich 5-ciu lat. Oznacza to, że podatnicy w latach stosunkowo
dobrej koniunktury 2010-2011 mogli rozliczyć straty z okresu ostatniego spowolnienia
gospodarczego. Z danych z zeznań podatkowych wynika, że w ostatnich dwóch latach
rozliczone straty z lat ubiegłych wzrosły o 170% w stosunku do strat rozliczonych w latach
2008-2009 (kiedy nastąpił spadek wysokości rozliczanych strat). Wydaje się więc
uzasadnione założenie, że w 2012 r., a tym bardziej w 2013 r. wysokość obniżenia dochodu
do opodatkowania z tytułu rozliczania strat osiągniętych w latach 2008-2009 będzie już dużo
mniej znacząca, co będzie czynnikiem oddziaływującym w kierunku zmniejszenia ujemnego
skutku tej preferencji podatkowej dla wpływów podatkowych.
Innym elementem systemowym, który wpływa na poziom dochodów podatkowych jest
możliwość skorzystania przez podatników z uproszczonej formy płatności zaliczek na
30
podatek2. Jest to o tyle ważne, że duża część podmiotów wybiera tę formę opłacania
zaliczek (o czym świadczą kwoty rozliczeń rocznych). W przyszłym roku dla tej grupy
podatników, opłacana w trakcie roku zaliczka ulegnie zmianie w stosunku do poprzedniego
roku (2012 r.) w takiej proporcji jak relacja wartości podatku należnego wykazanego
w zeznaniu za 2011 r. do podatku należnego wykazanego w zeznaniu za 2010 r., co
oznacza wzrost o blisko 10%.
3.5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2013 r.
prognozowane są w wysokości 42.936.000 tys. zł, co oznacza wzrost o 6,2% w stosunku do
oczekiwanego wykonania w 2012 r. Prognozowana relacja dochodów budżetu państwa
z podatku dochodowego od osób fizycznych do PKB wyniesie w 2013 r. 2,5% i pozostanie
na poziomie z roku poprzedniego.
Na potrzeby prognozy dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na
2013 r. przyjęto, jako indykatory bazy podatkowej, m.in. następujące wielkości
makroekonomiczne:
− nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 4,6%,
− nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego
systemu ubezpieczeń społecznych o 5,9%; nominalny wzrost przeciętnej
miesięcznej emerytury i renty rolników indywidualnych o 4,9%,
− wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,2%,
− spadek liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń
społecznych o 0,4%; spadek liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych
o 3,0%,
− średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 2,7%.
Znacząca część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskiwana jest
od dochodu osób prowadzących działalność gospodarczą, które są determinowane przez
mechanizmy takie jak efekt rozliczenia rocznego i odliczanie strat z lat poprzednich (takie
same jak w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych).
Największą część wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych stanowią
wpływy z podatku rozliczanego według skali podatkowej. Należy zaznaczyć, że
2 Zasada ta sprowadza się do tego, że w trakcie roku podatnik opłaca stałą zaliczkę na podatek w wysokości
1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego złożonego w roku poprzednim (tj. za rok
poprzedni w stosunku do roku złożenia zeznania). W przypadku podatników, którzy zdecydują się na tę formę
opłacania zaliczek na podatek w 2013 r., zeznaniem podatkowym na podstawie którego zostanie ustalona
zaliczka będzie zeznanie za 2011 r.
31
najważniejsze parametry systemu podatkowego, tj. progi podatkowe, kwota zmniejszająca
podatek, kwoty zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu oraz większość limitów ulg
podatkowych pozostają na niezmienionym poziomie, co przy wzroście podstawy
opodatkowania (tj. np. funduszu wynagrodzeń, emerytur i rent) oznacza wzrost efektywnej
stawki podatkowej. W ujęciu makroekonomicznym główną częścią podstawy opodatkowania
jest w tym przypadku łączny fundusz wynagrodzeń, emerytur i rent, którego nominalny
wzrost w 2013 r. jest prognozowany na poziomie 4,9%.
Od 2013 r. planuje się wprowadzenie zmian w zakresie:
− ograniczenia 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i praw
pokrewnych, poprzez wprowadzenie rocznego limitu, który wyniesie ½ kwoty
podstawy opodatkowania określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej,
tj. 42 764 zł,
− likwidacji ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet,
− zmian w zakresie ulgi z tytułu wychowywania dzieci.
Szacuje się, że wprowadzenie proponowanych rozwiązań spowoduje wzrost dochodów
sektora finansów publicznych w 2013 r. o 164 mln zł, a w 2014 r. o 594 mln zł (skutki
likwidacji ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet oraz zmiany w zakresie ulgi z tytułu
wychowywania dzieci wystąpią począwszy od 2014 r., natomiast skutki ograniczenia 50%
kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych pojawią się już
w 2013 r.). W 2013 r. po raz pierwszy obserwowany będzie również skutek wprowadzenia
ulgi w postaci odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia
emerytalnego (IKZE).
W prognozie dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
uwzględniono także zmianę wysokości udziału jednostek samorządu terytorialnego we
wpływach z tego tytułu, wynikającą ze zmiany wysokości udziału gmin (wzrost z 37,26% do
37,42%).
3.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin
Ustawa budżetowa na rok 2012 zakłada wpływy z podatku od wydobycia niektórych
kopalin – miedzi i srebra w wysokości 1,8 mld zł, tj. zgodnie z założeniami wynikającymi
z uzasadnienia do ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin. Jednakże mając na
uwadze fakt, iż ustawa o podatku od wydobycia niektórych kopalin weszła w życie
18 kwietnia 2012 r., nie zaś jak zakładano w uzasadnieniu do ustawy – na początku marca,
prognozowane dochody z powyższego tytułu zostały skorygowane do kwoty 1,558 mld zł
za 2012 r.
W 2013 r. wpływy z podatku od wydobycia niektórych kopalin wyniosą 2.200.000 tys. zł
tj. o 642.000 tys. zł więcej niż w roku poprzednim.
32
W prognozie wpływów z podatku z tego tytułu uwzględniono następujące czynniki
wpływające na stawkę podatku – kurs dolara amerykańskiego oraz cenę miedzi i srebra na
rynku londyńskim.
4. Dochody niepodatkowe
Prognozuje się, że w 2013 r. dochody niepodatkowe osiągną kwotę 30.806.651 tys. zł.
Relacja dochodów niepodatkowych do PKB w 2013 r. wyniesie 1,8%, w porównaniu z 2,3%
w 2012 r.
Dochody niepodatkowe w latach 2011-2013 przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody niepodatkowe
tys. zł
32.274.485
36.996.063
30.806.651
z tego:
Dywidendy i wpłaty z zysku
6.122.896
8.190.640
5.860.010
Cło
1.923.842
1.971.000
2.001.000
Wpłaty z zysku NBP
6.202.663
8.205.285
401.900
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody
15.641.285
16.222.222
20.160.479
niepodatkowe
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
2.383.798
2.406.916
2.383.262
Dynamika nominalna dochodów niepodatkowych
%
131,7
114,6
83,3
Dynamika realna dochodów niepodatkowych
%
126,3
110,2
81,1
W relacji do PKB
%
2,1
2,3
1,8
4.1. Dywidendy i wpłaty z zysku
Na dochody budżetu państwa z tytułu dywidend i wpłat z zysku składają się następujące
pozycje:
− wpłaty z zysku od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu
Państwa,
− dywidendy od udziałów Skarbu Państwa w spółkach.
W 2013 r. dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat
z zysku prognozowane są w kwocie 5.860.010 tys. zł. Relacja tych dochodów do PKB
wyniesie 0,3%, w porównaniu do 0,5% w 2012 r.
33
Dochody budżetu państwa z dywidend i wpłat z zysku w latach 2011 – 2013 prezentuje
poniższa tablica:
2012
2013
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dywidendy i wpłaty z zysku
tys. zł
6.122.896
8.190.640
5.860.010
Dynamika nominalna
%
123,0
133,8
71,5
Dynamika realna
%
117,9
128,6
69,7
W relacji do PKB
%
0,4
0,5
0,3
4.2. Cło
Prognozuje się, że w 2013 r. dochody z cła wyniosą 2.001.000 tys. zł. Relacja tych
dochodów do PKB wyniesie 0,1%.
Do prognozy dochodów z cła w 2013 r. wykorzystano następujące wielkości
makroekonomiczne:
− import spoza obszaru krajów Unii Europejskiej,
− średni kurs złotego,
− przewidywaną stawkę celną.
Dochody budżetu państwa z tytułu cła w latach 2011-2013 prezentuje poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Dochody z cła
tys. zł
1.923.842
1.971.000
2.001.000
Dynamika nominalna
%
115,6
102,5
101,5
Dynamika realna
%
110,9
98,5
98,9
W relacji do PKB
%
0,1
0,1
0,1
4.3. Wpłata z zysku NBP
W 2012 r. dochody budżetu państwa z tytułu wpłaty z zysku Narodowego Banku
Polskiego wyniosły 8.205.285 tys. zł. Wpłata z zysku NBP do budżetu państwa w 2012 r.
stanowiła kwotę ostatecznego rozliczenia zysku NBP wypracowanego w 2011 r.
(8.637.142 tys. zł) pomniejszonego o odpis na fundusz rezerwowy banku centralnego
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?