Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
(431.857 tys. zł). Jednorazowa wpłata z zysku uzyskanego w 2011 r. nastąpiła w czerwcu
2012 r., po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego NBP przez Radę Ministrów
i jest wykonaniem dochodów budżetu państwa z tego tytułu za cały 2012 r.
W 2013 r. przewiduje się wpływy do budżetu państwa pochodzących z wpłaty z zysku
NBP na poziomie 401.900 tys. zł, co oznacza zmniejszenie o 95,1% w porównaniu z 2012 r.
Plan finansowy NBP na rok 2012 zakłada ukształtowanie się wyniku finansowego banku
centralnego na poziomie 423.100 tys. zł. Wykonanie wyniku finansowego NBP na poziomie
zaplanowanym charakteryzuje duża niepewność, ze względu na wrażliwość poszczególnych
pozycji rachunku zysków i strat na zmiany czynników pozostających poza kontrolą banku
centralnego, w tym w szczególności kursu złotego do walut obcych, w których utrzymywane
są rezerwy dewizowe, stóp procentowych na światowych rynkach finansowych, a także
płynności sektora bankowego.
Wpłaty z zysku NBP w latach 2011 – 2013 przedstawia poniższa tablica:
2012
2013
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Wpłaty z zysku NBP
tys. zł
6.202.663
8.205.285
401.900
Dynamika nominalna
%
156,7
132,3
4,9
Dynamika realna
%
150,3
127,2
4,8
W relacji do PKB
%
0,4
0,5
0,02
4.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe
Prognozowane na 2013 r. dochody z ww. tytułu wynoszą 20.160.479 tys. zł, tj. 1,2%
PKB.
Głównymi źródłami planowanych dochodów są różnego rodzaju wpłaty o charakterze
sankcyjnym (grzywny, mandaty, wpływy z kar), odsetki – w tym od zaległości podatkowych,
dochody uzyskiwane z nieruchomości Skarbu Państwa i koncesji udzielanych przez
państwo, odsetki od udzielonych kredytów i pożyczek oraz wpływy z tytułu opłat za usługi
świadczone przez jednostki budżetowe.
Istotniejsze dochody uzyskiwane są w działach:
− Obsługa długu krajowego, którego głównymi dochodami są dochody, o których
mowa w art. 111 pkt 17 ustawy o finansach publicznych, ze sprzedaży i zamiany
obligacji skarbowych, dochody od środków na rachunkach bankowych, które
stanowią odsetki od środków znajdujących się na depozytach Ministerstwa Finansów
prowadzonych przez Agentów Emisji, dochody z tytułu odsetek od pożyczek
35
udzielonych przez Skarb Państwa KUKE S.A., dochody z tytułu udzielonych
gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa, dochody z tytułu odsetek od pożyczek
udzielonych publicznym zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom samorządu
terytorialnego, jednostkom sektora finansów publicznych (na prefinansowanie
programów, działań i projektów) oraz od pożyczek udzielanych przez BGK
dotyczących prefinansowania w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej,
− Gospodarka mieszkaniowa, w którym ujęte są dochody uzyskiwane
z gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, opłat za zarząd
i wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu dzierżawy
i najmu nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa
własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości,
− Wymiar sprawiedliwości, w którym gromadzone są dochody z:
− opłat sądowych, które obejmują w szczególności opłaty i koszty sądowe oraz inne
opłaty uiszczane na rzecz Skarbu Państwa z tytułu postępowania sądowego,
opłaty za czynności egzekucyjne i opłaty za zabezpieczenie należności,
jednorazowe opłaty egzaminacyjne,
− grzywien, które obejmują grzywny, mandaty oraz kary pieniężne od ludności,
wymierzane i pobierane przez sądy oraz grzywny i kary pieniężne wymierzane na
podstawie ustawy Kodeks karny skarbowy,
− Administracja publiczna, w którym ujęte są dochody uzyskiwane głównie z tytułu
grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, w tym przede
wszystkim mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy policji, wpływów z różnych
opłat oraz wpływów z usług,
− Transport i łączność, którego głównymi dochodami są wpływy z mandatów karnych
związane z wdrożeniem systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym,
a także wpływy z opłat za prawo do dysponowania częstotliwością w rezerwacji oraz
opłat za udzielone koncesje w działalności telekomunikacyjnej.
Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych
innych ustaw, przekazanym Sejmowi RP w dniu 23 lipca 2012 r., przewiduje się
wprowadzenie modelu aukcji i możliwość zastosowania tego trybu do sprzedaży
częstotliwości, co powinno zapewnić dodatkowe wpływy dla budżetu państwa. Na rok 2013
planowana jest sprzedaż w drodze aukcji częstotliwości z pasma 800 MHz (tzw. dywidenda
cyfrowa). Prognozowany poziom opłat jednorazowych z tego tytułu oszacowany został na
1,8 mld zł. . Dodatkowo w 2013 r. przewiduje się uzyskanie jednorazowej opłaty wnoszonej
z tytułu rezerwacji częstotliwości w drodze przetargu za pasmo 1800 MHz w wysokości
500 mln zł.
36
Ponadto w 2013 r. zaplanowano dochody w wysokości ok. 2,85 mld zł ze sprzedaży na
aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Podstawą do planowania dochodów
z aukcji jest art. 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz
zmieniającej
dyrektywę
Rady
96/61/WE
zmienianej
dyrektywą
2009/29/WE,
implementowanej ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Dodatkowo w omawianym tytule dochodowym zawarte są dochody zagraniczne, na
które składają się:
− odsetki i opłaty od udzielonych przez Polskę kredytów i pożyczek zagranicznych
oraz odsetki od rachunków specjalnych,
− odsetki otrzymane od podmiotów krajowych z tytułu udostępnionych kredytów
zagranicznych,
− dochody z tytułu gwarancji zagranicznych udzielonych przez Skarb Państwa.
Dochody budżetu państwa z opłat, grzywien, odsetek i innych dochodów
niepodatkowych w latach 2011 – 2013 prezentuje poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody
tys. zł
15.641.285
16.222.222
20.160.479
niepodatkowe
Dynamika nominalna
%
139,9
103,7
124,3
Dynamika realna
%
134,2
99,7
121,0
W relacji do PKB
%
1,0
1,0
1,2
4.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Prognozuje się, że wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w 2013 r. wyniosą
2.383.262 tys. zł, co odpowiada 0,1% PKB.
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
37
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w latach 2011-2013 przedstawia poniższa
tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Wpłaty jednostek samorządu
tys. zł
2.383.798
2.406.916
2.383.262
terytorialnego
Dynamika nominalna
%
87,4
101,0
99,0
Dynamika realna
%
83,8
97,1
96,4
W relacji do PKB
%
0,2
0,1
0,1
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
Prognozuje się, że w 2013 r. dochody ze środków z UE i z innych źródeł
niepodlegających zwrotowi wyniosą 1.595.952 tys. zł, tj. 0,1% PKB.
W projekcie ustawy budżetowej na 2013 r. ujęto środki europejskie i środki, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki Norweskiego Mechanizmu
Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
2009-2014, a także środki pozostałych programów finansowanych z udziałem środków Unii
Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich.
Na prognozę takiej kwoty środków z UE i innych źródeł niepodlegających zwrotowi
składają się wpływy z:
− realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz projektów pomocy
technicznej innych programów operacyjnych w ramach NSS 2007-2013 w wysokości
1.242.028 tys. zł,
− Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy w wysokości 2.230 tys. zł,
− Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w wysokości 21.651 tys. zł,
− realizacji projektów pomocy technicznej Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój
sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w wysokości
33.831 tys. zł,
− pozostałych programów Unii Europejskiej w wysokości 108.298 tys. zł,
38
− Wspólnej Polityki Rolnej w 2013 r.: oprócz dochodów w ramach budżetu środków
europejskich, wystąpią dochody w cz. 77 budżetu państwa z tytułu refundacji
wyprzedzającego finansowania pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013,
a także z tytułu scentralizowanych wydatków Europejskiego Funduszu Rolniczego
Gwarancji, tj.: na realizację działań weterynaryjnych, system badań rolnych (FADN)
i wydatków związanych z rynkami rybołówstwa – w łącznej kwocie 187.914 tys. zł.
Środki z Unii Europejskiej i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi w latach 2011–2013
przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2012
2013
2011
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Środki z UE i z innych źródeł
tys. zł
niepodlegające zwrotowi
2.071.800
1.530.092
1.595.952
Dynamika nominalna
%
63,8
73,9
104,3
Dynamika realna
%
61,1
71,0
101,6
W relacji do PKB
%
0,1
0,1
0,1
39
2012 r., po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego NBP przez Radę Ministrów
i jest wykonaniem dochodów budżetu państwa z tego tytułu za cały 2012 r.
W 2013 r. przewiduje się wpływy do budżetu państwa pochodzących z wpłaty z zysku
NBP na poziomie 401.900 tys. zł, co oznacza zmniejszenie o 95,1% w porównaniu z 2012 r.
Plan finansowy NBP na rok 2012 zakłada ukształtowanie się wyniku finansowego banku
centralnego na poziomie 423.100 tys. zł. Wykonanie wyniku finansowego NBP na poziomie
zaplanowanym charakteryzuje duża niepewność, ze względu na wrażliwość poszczególnych
pozycji rachunku zysków i strat na zmiany czynników pozostających poza kontrolą banku
centralnego, w tym w szczególności kursu złotego do walut obcych, w których utrzymywane
są rezerwy dewizowe, stóp procentowych na światowych rynkach finansowych, a także
płynności sektora bankowego.
Wpłaty z zysku NBP w latach 2011 – 2013 przedstawia poniższa tablica:
2012
2013
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Wpłaty z zysku NBP
tys. zł
6.202.663
8.205.285
401.900
Dynamika nominalna
%
156,7
132,3
4,9
Dynamika realna
%
150,3
127,2
4,8
W relacji do PKB
%
0,4
0,5
0,02
4.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe
Prognozowane na 2013 r. dochody z ww. tytułu wynoszą 20.160.479 tys. zł, tj. 1,2%
PKB.
Głównymi źródłami planowanych dochodów są różnego rodzaju wpłaty o charakterze
sankcyjnym (grzywny, mandaty, wpływy z kar), odsetki – w tym od zaległości podatkowych,
dochody uzyskiwane z nieruchomości Skarbu Państwa i koncesji udzielanych przez
państwo, odsetki od udzielonych kredytów i pożyczek oraz wpływy z tytułu opłat za usługi
świadczone przez jednostki budżetowe.
Istotniejsze dochody uzyskiwane są w działach:
− Obsługa długu krajowego, którego głównymi dochodami są dochody, o których
mowa w art. 111 pkt 17 ustawy o finansach publicznych, ze sprzedaży i zamiany
obligacji skarbowych, dochody od środków na rachunkach bankowych, które
stanowią odsetki od środków znajdujących się na depozytach Ministerstwa Finansów
prowadzonych przez Agentów Emisji, dochody z tytułu odsetek od pożyczek
35
udzielonych przez Skarb Państwa KUKE S.A., dochody z tytułu udzielonych
gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa, dochody z tytułu odsetek od pożyczek
udzielonych publicznym zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom samorządu
terytorialnego, jednostkom sektora finansów publicznych (na prefinansowanie
programów, działań i projektów) oraz od pożyczek udzielanych przez BGK
dotyczących prefinansowania w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej,
− Gospodarka mieszkaniowa, w którym ujęte są dochody uzyskiwane
z gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, opłat za zarząd
i wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu dzierżawy
i najmu nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa
własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości,
− Wymiar sprawiedliwości, w którym gromadzone są dochody z:
− opłat sądowych, które obejmują w szczególności opłaty i koszty sądowe oraz inne
opłaty uiszczane na rzecz Skarbu Państwa z tytułu postępowania sądowego,
opłaty za czynności egzekucyjne i opłaty za zabezpieczenie należności,
jednorazowe opłaty egzaminacyjne,
− grzywien, które obejmują grzywny, mandaty oraz kary pieniężne od ludności,
wymierzane i pobierane przez sądy oraz grzywny i kary pieniężne wymierzane na
podstawie ustawy Kodeks karny skarbowy,
− Administracja publiczna, w którym ujęte są dochody uzyskiwane głównie z tytułu
grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, w tym przede
wszystkim mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy policji, wpływów z różnych
opłat oraz wpływów z usług,
− Transport i łączność, którego głównymi dochodami są wpływy z mandatów karnych
związane z wdrożeniem systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym,
a także wpływy z opłat za prawo do dysponowania częstotliwością w rezerwacji oraz
opłat za udzielone koncesje w działalności telekomunikacyjnej.
Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych
innych ustaw, przekazanym Sejmowi RP w dniu 23 lipca 2012 r., przewiduje się
wprowadzenie modelu aukcji i możliwość zastosowania tego trybu do sprzedaży
częstotliwości, co powinno zapewnić dodatkowe wpływy dla budżetu państwa. Na rok 2013
planowana jest sprzedaż w drodze aukcji częstotliwości z pasma 800 MHz (tzw. dywidenda
cyfrowa). Prognozowany poziom opłat jednorazowych z tego tytułu oszacowany został na
1,8 mld zł. . Dodatkowo w 2013 r. przewiduje się uzyskanie jednorazowej opłaty wnoszonej
z tytułu rezerwacji częstotliwości w drodze przetargu za pasmo 1800 MHz w wysokości
500 mln zł.
36
Ponadto w 2013 r. zaplanowano dochody w wysokości ok. 2,85 mld zł ze sprzedaży na
aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Podstawą do planowania dochodów
z aukcji jest art. 10 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz
zmieniającej
dyrektywę
Rady
96/61/WE
zmienianej
dyrektywą
2009/29/WE,
implementowanej ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Dodatkowo w omawianym tytule dochodowym zawarte są dochody zagraniczne, na
które składają się:
− odsetki i opłaty od udzielonych przez Polskę kredytów i pożyczek zagranicznych
oraz odsetki od rachunków specjalnych,
− odsetki otrzymane od podmiotów krajowych z tytułu udostępnionych kredytów
zagranicznych,
− dochody z tytułu gwarancji zagranicznych udzielonych przez Skarb Państwa.
Dochody budżetu państwa z opłat, grzywien, odsetek i innych dochodów
niepodatkowych w latach 2011 – 2013 prezentuje poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody
tys. zł
15.641.285
16.222.222
20.160.479
niepodatkowe
Dynamika nominalna
%
139,9
103,7
124,3
Dynamika realna
%
134,2
99,7
121,0
W relacji do PKB
%
1,0
1,0
1,2
4.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Prognozuje się, że wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w 2013 r. wyniosą
2.383.262 tys. zł, co odpowiada 0,1% PKB.
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
37
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w latach 2011-2013 przedstawia poniższa
tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2011
2012
2013
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Wpłaty jednostek samorządu
tys. zł
2.383.798
2.406.916
2.383.262
terytorialnego
Dynamika nominalna
%
87,4
101,0
99,0
Dynamika realna
%
83,8
97,1
96,4
W relacji do PKB
%
0,2
0,1
0,1
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
Prognozuje się, że w 2013 r. dochody ze środków z UE i z innych źródeł
niepodlegających zwrotowi wyniosą 1.595.952 tys. zł, tj. 0,1% PKB.
W projekcie ustawy budżetowej na 2013 r. ujęto środki europejskie i środki, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki Norweskiego Mechanizmu
Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
2009-2014, a także środki pozostałych programów finansowanych z udziałem środków Unii
Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich.
Na prognozę takiej kwoty środków z UE i innych źródeł niepodlegających zwrotowi
składają się wpływy z:
− realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz projektów pomocy
technicznej innych programów operacyjnych w ramach NSS 2007-2013 w wysokości
1.242.028 tys. zł,
− Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy w wysokości 2.230 tys. zł,
− Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w wysokości 21.651 tys. zł,
− realizacji projektów pomocy technicznej Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój
sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w wysokości
33.831 tys. zł,
− pozostałych programów Unii Europejskiej w wysokości 108.298 tys. zł,
38
− Wspólnej Polityki Rolnej w 2013 r.: oprócz dochodów w ramach budżetu środków
europejskich, wystąpią dochody w cz. 77 budżetu państwa z tytułu refundacji
wyprzedzającego finansowania pomocy technicznej w ramach PROW 2007-2013,
a także z tytułu scentralizowanych wydatków Europejskiego Funduszu Rolniczego
Gwarancji, tj.: na realizację działań weterynaryjnych, system badań rolnych (FADN)
i wydatków związanych z rynkami rybołówstwa – w łącznej kwocie 187.914 tys. zł.
Środki z Unii Europejskiej i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi w latach 2011–2013
przedstawia poniższa tablica:
Wyszczególnienie
Jedn.
2012
2013
2011
PW
Prognoza
1
2
3
4
5
Środki z UE i z innych źródeł
tys. zł
niepodlegające zwrotowi
2.071.800
1.530.092
1.595.952
Dynamika nominalna
%
63,8
73,9
104,3
Dynamika realna
%
61,1
71,0
101,6
W relacji do PKB
%
0,1
0,1
0,1
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?