Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
2.7. Wspólna Polityka Rolna
W ramach WPR zaplanowano na 2013 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 11.362.392 tys. zł.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca
2005 r., środki przekazywane przez KE do państw członkowskich mają charakter
refundacyjny. Warunkiem ich otrzymania jest wcześniejsze poniesienie określonych
wydatków przez agencje płatnicze, wynikających z podjętych zobowiązań – w formule
prefinansowania. Udokumentowane wydatki tych agencji są zwracane ze środków budżetu
unijnego, w terminach wynikających z prawa UE.
W roku 2013, podobnie jak w roku ubiegłym, mechanizm prefinansowania płatności
Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) odbywać się będzie w ramach wydatków budżetu środków
europejskich, zaś refundacje z KE poniesionych wydatków – stanowić będą dochody
budżetu środków europejskich.
Zasilenie rachunków bankowych agencji płatniczych oraz innych dysponentów środków
europejskich na płatności WPR odbywać się będzie za pośrednictwem BGK, zgodnie
z przepisami ustawy o finansach publicznych.
W roku 2013 będą realizowane płatności bezpośrednie (obszarowe) za rok 2012
w części koperty finansowej dla Polski niezrealizowanej w grudniu 2012 r. oraz część
koperty finansowej tych płatności za rok 2013 – w grudniu 2013 r. Należności, z tytułu
płatności bezpośrednich, za rok 2012 – będą realizowane, zgodnie z przepisami UE,
w okresie od 1 grudnia 2012 r. do 30 czerwca 2013 r. Ponadto, w ramach wydatków
środków europejskich przewiduje się realizację płatności z tytułu PROW 2007-2013, działań
interwencyjnych na wspólnotowych rynkach rolnych oraz wspólnej polityki rybackiej.
2.8. Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
W ramach tego programu zaplanowano na 2013 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 185.108 tys. zł.
Celem programu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących
pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE oraz różnic na terytorium Polski –
pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.
Fundusz Szwajcarski przewiduje wsparcie dla instytucji sektora publicznego i prywatnego
oraz organizacji pozarządowych.
W ramach programu realizowane są projekty w zakresie następujących obszarów:
− bezpieczeństwo, stabilność, wsparcie reform,
− środowisko i infrastruktura,
181
− sektor prywatny,
− rozwój społeczny i zasobów ludzkich.
2.9. Norweski Mechanizm Finansowy i Mechanizm Finansowy Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014
W ramach tego programu zaplanowano na 2013 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 248.762 tys. zł.
Głównym celem, utworzonych przez państwa – darczyńców – trzy państwa EFTA
(Norwegię, Islandię i Lichtenstein) mechanizmów finansowych, jest realizacja przedsięwzięć
przyczyniających się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie
Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych
pomiędzy Państwami – Darczyńcami a Państwami – Beneficjentami poprzez przyznawanie
pomocy finansowej w wyodrębnionych obszarach priorytetowych.
W ramach nowej perspektywy, środki finansowe skierowane zostaną na wsparcie
ochrony środowiska i zdrowia. Przewidziano także dofinansowanie dla projektów
m.in. z zakresu rozwoju zasobów ludzkich, wymiaru sprawiedliwości, Funduszu decent work,
a także badań naukowych, wsparcia społeczeństwa obywatelskiego i ochrony dziedzictwa
kulturowego. Dofinansowanie udzielone zostanie również działaniom z zakresu technologii
wychwytywania i składowania CO2 (CCS).
Ponadto w rezerwie celowej poz. 98 i poz. 99 zaplanowane zostały środki w ramach
budżetu środków europejskich, które będzie można również przeznaczać na płatności
w ramach ww. programów.
182
Rozdział XI
Finansowanie deficytu budżetu państwa
W 2013 r. zakładany jest:
a) deficyt budżetu państwa w wysokości 35.565,5 mln zł,
b) nadwyżka budżetu środków europejskich w wysokości 6.154,5 mln zł,
c) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w kwocie
10.089,8 mln zł.
Dodatkowo na poziom potrzeb pożyczkowych netto będą miały wpływ znajdujące się w:
a) finansowaniu krajowym salda z tytułu:
− pożyczek udzielonych (ujemne w wysokości 4.792,6 mln zł),
− prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu
Unii Europejskiej (ujemne w wysokości 49,3 mln zł),
b) finansowaniu zagranicznym salda z tytułu:
− kredytów i pożyczek udzielonych (ujemne w wysokości 599,2 mln zł),
− udziałów w międzynarodowych instytucjach finansowych (ujemne w wysokości
851,4 mln zł),
− innych pozycji (dodatnie w wysokości 63,0 mln zł).
W rezultacie planowane w 2013 r. potrzeby pożyczkowe netto kształtują się na poziomie
45.730,3 mln zł wobec 37.898,9 mln zł w 2012 r., a planowany poziom potrzeb
pożyczkowych brutto (suma potrzeb netto oraz przypadającego do wykupu długu) wynosi
144.995,9 mln zł wobec 168.523,9 mln zł w 2012 r. Planowany poziom potrzeb
pożyczkowych brutto wg standardów międzynarodowych (suma potrzeb netto oraz
przypadającego do spłaty zapadającego w 2013 r. długu z tytułu obligacji i kredytów
pomniejszona o saldo bonów skarbowych) wynosi 139.150,6 mln zł wobec kwoty
158.140,4 mln zł w 2012 r.
Na sfinansowanie deficytu budżetu państwa oraz ujemnego salda przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania w łącznej kwocie 45.655,3 mln zł złożą się:
a) nadwyżka budżetu środków europejskich w kwocie 6.154,5 mln zł,
b) saldo finansowania ze źródeł krajowych w kwocie 22.636,7 mln zł,
c) saldo finansowania zagranicznego w kwocie 16.864,0 mln zł.
183
1.
Finansowanie krajowe
Saldo finansowania ze źródeł krajowych w wysokości 22.636,7 mln zł będzie wynikiem
przychodów w wysokości 175.097,4 mln zł i rozchodów w wysokości 152.460,7 mln zł. Na
kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych w wysokości
25.478,6 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych pożyczek w wysokości 4.792,6 mln zł będące wynikiem:
− przychodów z tytułu spłaty udzielonych pożyczek przez:
publiczne zakłady opieki zdrowotnej i jednostki badawczo-rozwojowe (6,4 mln zł),
jednostki samorządu terytorialnego (5,9 mln zł),
Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (15,7 mln zł).
− rozchodów z tytułu udzielenia pożyczek:
Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych (4.802,6 mln zł),
Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (18,0 mln zł),
c) ujemne saldo z tytułu prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 49,3 mln zł,
d) zerowe saldo z tytułu zarządzania płynnością sektora publicznego,
e) zerowe saldo pozostałych przychodów i rozchodów. Przepływy finansowe zawarte w tej
pozycji mają charakter warunkowy. Strona przychodów zawiera potencjalne wpływy
z tytułu SPW (zwiększona sprzedaż SPW w celu sfinansowania potencjalnych wyższych
potrzeb pożyczkowych netto lub wyższych wykupów SPW). Po stronie rozchodów
znalazły się natomiast m.in. potencjalne rozchody z tytułu SPW (odkup obligacji
zapadających w 2014 r. na przetargach zamiany, wyższy niż założono przedterminowy
wykup obligacji oszczędnościowych) oraz potencjalne wyższe potrzeby pożyczkowe
netto.
f) dodatnie saldo środków pozostających na rachunkach budżetu państwa na początek
i na koniec roku. Na wysokość salda złożą się środki przechodzące z 2012 r. na 2013 r.
w kwocie 7.000,0 mln zł, pomniejszone o środki przechodzące z 2013 r. na 2014 r.
w wysokości 5.000,0 mln zł.
Szacowane saldo sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych wyniesie
25.478,6 mln zł. Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) zerowe saldo sprzedaży i wykupu bonów skarbowych jako wynik:
− przychodów ze sprzedaży w wysokości 5.845,4 mln zł,
184
− rozchodów z tytułu wykupu w wysokości 5.845,4 mln zł,
b) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji rynkowych w wysokości 23.823,3 mln zł
będące wynikiem:
− przychodów w kwocie 100.415,3 mln zł pochodzących ze sprzedaży obligacji
stałoprocentowych na kwotę 84.878,4 mln zł, obligacji zmiennoprocentowych na
kwotę 13.251,2 mln zł oraz obligacji indeksowanych na kwotę 2.285,7 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu obligacji rynkowych w wysokości 76.592,0 mln zł, na które
złożą się wykupy obligacji stałoprocentowych na kwotę 75.708,1 mln zł
i zmiennoprocentowych na kwotę 883,9 mln zł,
c) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji oszczędnościowych w wysokości
1.655,3 mln zł, na które złożą się:
− przychody ze sprzedaży w wysokości 3.300,0 mln zł,
− rozchody z tytułu wykupu, w tym przedterminowego, w kwocie 1.644,7 mln zł.
Syntetyczne informacje o finansowaniu ze źródeł krajowych deficytu budżetu państwa,
deficytu budżetu środków europejskich oraz ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania w latach 2012-2013 przedstawia tabela.
2012 PW
2013
3:2
Wyszczególnienie (salda pozycji)
w mln zł
%
1
2
3
4
Finansowanie krajowe
23.216,9
22.636,7
97,5
1. Skarbowe papiery wartościowe
22.197,7
25.478,6
114,8
1.1. SPW rynkowe
21.589,3
23.823,3
110,3
a) bony skarbowe
-5.670,1
0,0
-
b) obligacje rynkowe
27.259,4
23.823,3
87,4
- o zmiennym oprocentowaniu
18.007,6
12.367,3
68,7
- o stałym oprocentowaniu
8.255,6
9.170,3
111,1
- indeksowane
996,1
2.285,7
229,5
1.2 Obligacje oszczędnościowe
608,4
1.655,3
272,1
2. Pożyczki udzielone
-345,6
-4.792,6 1.386,6
3. Prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem
-144,1
-49,3
34,2
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
4. Zarządzanie płynnością sektora publicznego
3.200,0
0,0
0,0
5. Pozostałe przychody i rozchody
90,0
0,0
0,0
6. Środki na rachunkach budżetowych
-1.781,1
2.000,0
-
185
W ramach WPR zaplanowano na 2013 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 11.362.392 tys. zł.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca
2005 r., środki przekazywane przez KE do państw członkowskich mają charakter
refundacyjny. Warunkiem ich otrzymania jest wcześniejsze poniesienie określonych
wydatków przez agencje płatnicze, wynikających z podjętych zobowiązań – w formule
prefinansowania. Udokumentowane wydatki tych agencji są zwracane ze środków budżetu
unijnego, w terminach wynikających z prawa UE.
W roku 2013, podobnie jak w roku ubiegłym, mechanizm prefinansowania płatności
Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) odbywać się będzie w ramach wydatków budżetu środków
europejskich, zaś refundacje z KE poniesionych wydatków – stanowić będą dochody
budżetu środków europejskich.
Zasilenie rachunków bankowych agencji płatniczych oraz innych dysponentów środków
europejskich na płatności WPR odbywać się będzie za pośrednictwem BGK, zgodnie
z przepisami ustawy o finansach publicznych.
W roku 2013 będą realizowane płatności bezpośrednie (obszarowe) za rok 2012
w części koperty finansowej dla Polski niezrealizowanej w grudniu 2012 r. oraz część
koperty finansowej tych płatności za rok 2013 – w grudniu 2013 r. Należności, z tytułu
płatności bezpośrednich, za rok 2012 – będą realizowane, zgodnie z przepisami UE,
w okresie od 1 grudnia 2012 r. do 30 czerwca 2013 r. Ponadto, w ramach wydatków
środków europejskich przewiduje się realizację płatności z tytułu PROW 2007-2013, działań
interwencyjnych na wspólnotowych rynkach rolnych oraz wspólnej polityki rybackiej.
2.8. Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
W ramach tego programu zaplanowano na 2013 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 185.108 tys. zł.
Celem programu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących
pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE oraz różnic na terytorium Polski –
pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.
Fundusz Szwajcarski przewiduje wsparcie dla instytucji sektora publicznego i prywatnego
oraz organizacji pozarządowych.
W ramach programu realizowane są projekty w zakresie następujących obszarów:
− bezpieczeństwo, stabilność, wsparcie reform,
− środowisko i infrastruktura,
181
− sektor prywatny,
− rozwój społeczny i zasobów ludzkich.
2.9. Norweski Mechanizm Finansowy i Mechanizm Finansowy Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014
W ramach tego programu zaplanowano na 2013 rok wydatki w częściach budżetowych
w wysokości 248.762 tys. zł.
Głównym celem, utworzonych przez państwa – darczyńców – trzy państwa EFTA
(Norwegię, Islandię i Lichtenstein) mechanizmów finansowych, jest realizacja przedsięwzięć
przyczyniających się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie
Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych
pomiędzy Państwami – Darczyńcami a Państwami – Beneficjentami poprzez przyznawanie
pomocy finansowej w wyodrębnionych obszarach priorytetowych.
W ramach nowej perspektywy, środki finansowe skierowane zostaną na wsparcie
ochrony środowiska i zdrowia. Przewidziano także dofinansowanie dla projektów
m.in. z zakresu rozwoju zasobów ludzkich, wymiaru sprawiedliwości, Funduszu decent work,
a także badań naukowych, wsparcia społeczeństwa obywatelskiego i ochrony dziedzictwa
kulturowego. Dofinansowanie udzielone zostanie również działaniom z zakresu technologii
wychwytywania i składowania CO2 (CCS).
Ponadto w rezerwie celowej poz. 98 i poz. 99 zaplanowane zostały środki w ramach
budżetu środków europejskich, które będzie można również przeznaczać na płatności
w ramach ww. programów.
182
Rozdział XI
Finansowanie deficytu budżetu państwa
W 2013 r. zakładany jest:
a) deficyt budżetu państwa w wysokości 35.565,5 mln zł,
b) nadwyżka budżetu środków europejskich w wysokości 6.154,5 mln zł,
c) ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania w kwocie
10.089,8 mln zł.
Dodatkowo na poziom potrzeb pożyczkowych netto będą miały wpływ znajdujące się w:
a) finansowaniu krajowym salda z tytułu:
− pożyczek udzielonych (ujemne w wysokości 4.792,6 mln zł),
− prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu
Unii Europejskiej (ujemne w wysokości 49,3 mln zł),
b) finansowaniu zagranicznym salda z tytułu:
− kredytów i pożyczek udzielonych (ujemne w wysokości 599,2 mln zł),
− udziałów w międzynarodowych instytucjach finansowych (ujemne w wysokości
851,4 mln zł),
− innych pozycji (dodatnie w wysokości 63,0 mln zł).
W rezultacie planowane w 2013 r. potrzeby pożyczkowe netto kształtują się na poziomie
45.730,3 mln zł wobec 37.898,9 mln zł w 2012 r., a planowany poziom potrzeb
pożyczkowych brutto (suma potrzeb netto oraz przypadającego do wykupu długu) wynosi
144.995,9 mln zł wobec 168.523,9 mln zł w 2012 r. Planowany poziom potrzeb
pożyczkowych brutto wg standardów międzynarodowych (suma potrzeb netto oraz
przypadającego do spłaty zapadającego w 2013 r. długu z tytułu obligacji i kredytów
pomniejszona o saldo bonów skarbowych) wynosi 139.150,6 mln zł wobec kwoty
158.140,4 mln zł w 2012 r.
Na sfinansowanie deficytu budżetu państwa oraz ujemnego salda przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania w łącznej kwocie 45.655,3 mln zł złożą się:
a) nadwyżka budżetu środków europejskich w kwocie 6.154,5 mln zł,
b) saldo finansowania ze źródeł krajowych w kwocie 22.636,7 mln zł,
c) saldo finansowania zagranicznego w kwocie 16.864,0 mln zł.
183
1.
Finansowanie krajowe
Saldo finansowania ze źródeł krajowych w wysokości 22.636,7 mln zł będzie wynikiem
przychodów w wysokości 175.097,4 mln zł i rozchodów w wysokości 152.460,7 mln zł. Na
kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych w wysokości
25.478,6 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych pożyczek w wysokości 4.792,6 mln zł będące wynikiem:
− przychodów z tytułu spłaty udzielonych pożyczek przez:
publiczne zakłady opieki zdrowotnej i jednostki badawczo-rozwojowe (6,4 mln zł),
jednostki samorządu terytorialnego (5,9 mln zł),
Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (15,7 mln zł).
− rozchodów z tytułu udzielenia pożyczek:
Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych (4.802,6 mln zł),
Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (18,0 mln zł),
c) ujemne saldo z tytułu prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 49,3 mln zł,
d) zerowe saldo z tytułu zarządzania płynnością sektora publicznego,
e) zerowe saldo pozostałych przychodów i rozchodów. Przepływy finansowe zawarte w tej
pozycji mają charakter warunkowy. Strona przychodów zawiera potencjalne wpływy
z tytułu SPW (zwiększona sprzedaż SPW w celu sfinansowania potencjalnych wyższych
potrzeb pożyczkowych netto lub wyższych wykupów SPW). Po stronie rozchodów
znalazły się natomiast m.in. potencjalne rozchody z tytułu SPW (odkup obligacji
zapadających w 2014 r. na przetargach zamiany, wyższy niż założono przedterminowy
wykup obligacji oszczędnościowych) oraz potencjalne wyższe potrzeby pożyczkowe
netto.
f) dodatnie saldo środków pozostających na rachunkach budżetu państwa na początek
i na koniec roku. Na wysokość salda złożą się środki przechodzące z 2012 r. na 2013 r.
w kwocie 7.000,0 mln zł, pomniejszone o środki przechodzące z 2013 r. na 2014 r.
w wysokości 5.000,0 mln zł.
Szacowane saldo sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych wyniesie
25.478,6 mln zł. Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) zerowe saldo sprzedaży i wykupu bonów skarbowych jako wynik:
− przychodów ze sprzedaży w wysokości 5.845,4 mln zł,
184
− rozchodów z tytułu wykupu w wysokości 5.845,4 mln zł,
b) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji rynkowych w wysokości 23.823,3 mln zł
będące wynikiem:
− przychodów w kwocie 100.415,3 mln zł pochodzących ze sprzedaży obligacji
stałoprocentowych na kwotę 84.878,4 mln zł, obligacji zmiennoprocentowych na
kwotę 13.251,2 mln zł oraz obligacji indeksowanych na kwotę 2.285,7 mln zł,
− rozchodów z tytułu wykupu obligacji rynkowych w wysokości 76.592,0 mln zł, na które
złożą się wykupy obligacji stałoprocentowych na kwotę 75.708,1 mln zł
i zmiennoprocentowych na kwotę 883,9 mln zł,
c) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji oszczędnościowych w wysokości
1.655,3 mln zł, na które złożą się:
− przychody ze sprzedaży w wysokości 3.300,0 mln zł,
− rozchody z tytułu wykupu, w tym przedterminowego, w kwocie 1.644,7 mln zł.
Syntetyczne informacje o finansowaniu ze źródeł krajowych deficytu budżetu państwa,
deficytu budżetu środków europejskich oraz ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich
rozdysponowania w latach 2012-2013 przedstawia tabela.
2012 PW
2013
3:2
Wyszczególnienie (salda pozycji)
w mln zł
%
1
2
3
4
Finansowanie krajowe
23.216,9
22.636,7
97,5
1. Skarbowe papiery wartościowe
22.197,7
25.478,6
114,8
1.1. SPW rynkowe
21.589,3
23.823,3
110,3
a) bony skarbowe
-5.670,1
0,0
-
b) obligacje rynkowe
27.259,4
23.823,3
87,4
- o zmiennym oprocentowaniu
18.007,6
12.367,3
68,7
- o stałym oprocentowaniu
8.255,6
9.170,3
111,1
- indeksowane
996,1
2.285,7
229,5
1.2 Obligacje oszczędnościowe
608,4
1.655,3
272,1
2. Pożyczki udzielone
-345,6
-4.792,6 1.386,6
3. Prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem
-144,1
-49,3
34,2
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
4. Zarządzanie płynnością sektora publicznego
3.200,0
0,0
0,0
5. Pozostałe przychody i rozchody
90,0
0,0
0,0
6. Środki na rachunkach budżetowych
-1.781,1
2.000,0
-
185
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?