Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
2. Finansowanie zagraniczne
Założone saldo finansowania ze źródeł zagranicznych na poziomie 16.864,0 mln zł jest
wynikiem przychodów w wysokości 87.267,1 mln zł i rozchodów w wysokości
70.403,1 mln zł. Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji skarbowych wyemitowanych na
międzynarodowych rynkach finansowych w wysokości 6.828,9 mln zł jako wynik
przychodów w kwocie 18.916,4 mln zł i rozchodów w wysokości 12.087,5 mln zł,
b) dodatnie saldo kredytów otrzymanych w wysokości 6.370,2 mln zł w wyniku przychodów
na poziomie 9.466,3 mln zł oraz rozchodów w wysokości 3.096,1 mln zł;
Źródłem przychodów będą środki z kredytów zaciągniętych w następujących
międzynarodowych instytucjach finansowych:
− Europejski Bank Inwestycyjny (5.844,9 mln zł) – m.in. na projekty związane
z infrastrukturą drogową oraz współfinansowaniem wkładu krajowego z budżetu
państwa do wybranych programów/priorytetów w ramach Narodowych Strategicznych
Ram Odniesienia 2007-2013,
− Bank Światowy (3.179,7 mln zł) – na projekt związany z polityką rozwojową oraz
projekt ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry,
− Bank Rozwoju Rady Europy (441,8 mln zł) – na projekt ochrony przeciwpowodziowej
dorzecza Odry.
Rozchody będą dotyczyły spłat kredytów otrzymanych od:
− Europejskiego Banku Inwestycyjnego (2.528,2 mln zł),
− Banku Światowego (288,9 mln zł),
− Banku Rozwoju Rady Europy (129,0 mln zł),
− Klubu Paryskiego (102,6 mln zł, zobowiązania wobec Japonii),
− pozostałych wierzycieli (47,4 mln zł).
c) ujemne saldo z tytułu udzielenia oraz spłaty kredytów i pożyczek udzielanych na
podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw w wysokości 599,2 mln zł
jako rezultat przychodów w wysokości 137,8 mln zł (spłaty do budżetu) i rozchodów
w kwocie 737,1 mln zł.
d) ujemne saldo z tytułu płatności związanych z udziałami Skarbu Państwa
w międzynarodowych instytucjach finansowych w wysokości 851,4 mln zł,
e) dodatnie saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 5.115,5 mln zł
w wyniku przychodów na poziomie 58.746,5 mln zł oraz rozchodów w wysokości
53.631,0 mln zł.
186
Założone źródła tych przychodów są następujące:
− wykorzystanie środków z rachunku walutowego (57.683,5 mln zł),
− potencjalne wpływy na przedterminową spłatę zobowiązań (1.000,0 mln zł),
− wpływy od podmiotów gospodarczych na spłatę udostępnionych im kredytów
zagranicznych (63,0 mln zł).
Założone rozchody (53.631,0 mln zł) dotyczą wpływów na rachunek walutowy
z zaciąganego długu w walutach obcych i możliwych innych operacji finansowych oraz
potencjalnych operacji przedterminowego wykupu długu zagranicznego.
Syntetyczne informacje o finansowaniu zagranicznym w latach 2012-2013 przedstawia
tabela.
2012 PW
2013
3:2
Wyszczególnienie (salda pozycji)
w mln zł
%
1
2
3
4
Finansowanie zagraniczne
17.511,4
16.864,0
96,3
1. Obligacje skarbowe
8.633,5
6.828,9
79,1
2. Kredyty otrzymane
3.894,8
6.370,2
163,6
3. Kredyty i pożyczki udzielone
-191,9
-599,2
312,2
4. Udział w organizacjach międzynarodowych
-7,2
-851,4 11.763,9
5. Pozostałe przychody i rozchody
5.182,3
5.115,5
98,7
5.1 Przepływy związane z rachunkiem walutowym
4.954,0
5.052,5
102,0
5.2 Przedterminowa spłata zobowiązań
0,0
0,0
-
5.3 Wpływy od podmiotów krajowych na spłatę
udostępnionych kredytów zagranicznych
63,0
63,0
100,0
5.4 Inne rozliczenia
165,3
0,0
0,0
Przewiduje się, że w układzie podmiotowym finansowanie potrzeb pożyczkowych netto
budżetu państwa w latach 2012-2013 będzie następujące:
2012 PW
2013
Wyszczególnienie
w mln zł
1
2
3
Finansowanie potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa
37.898,9
45.730,3
1. FINANSOWANIE KRAJOWE
22.197,7
25.478,6
- bankowe
-16.602,3
-7.421,4
- pozabankowe
7.800,0
12.900,0
- inwestorzy zagraniczni nabywający SPW na rynku
31.000,0
20.000,0
krajowym
2. FINANSOWANIE ZAGRANICZNE
12.528,3
13.199,1
3. SALDO ŚRODKÓW
3.172,9
7.052,5
187
Rozdział XII
Należności Skarbu Państwa
Stan należności Skarbu Państwa (SP) na koniec 2011 r. oraz prognozę tej wielkości na
koniec lat 2012 i 2013 przedstawia poniższa tabela.
Stan na:
Zmiana
Wyszczególnienie
31.XII.2011 31.XII.2012 31.XII.2013
XII’2013 – XII’2012
w mln zł
%
1
2
3
4
5
6
Razem
63.389,3
65.434,2
72.820,4
7.386,1
11,3
1. Należności podatkowe i niepodatkowe pozostałe
33.238,6
35.745,0
39.045,7
3.300,7
9,2
do zapłaty
1) Należności podatkowe, w tym:
25.326,3
27.554,1
30.681,1
3.126,9
11,3
1.1) Podatki pośrednie
19.519,8
21.056,0
23.199,5
2.143,5
10,2
1.2) Podatek dochodowy od osób prawnych
1.257,0
1.203,6
1.173,5
-30,1
-2,5
1.3) Podatek dochodowy od osób fizycznych
4.530,2
5.277,7
6.293,7
1.016,0
19,3
1.4) Podatki zniesione
19,3
16,9
14,4
-2,4
-14,5
2) Należności niepodatkowe, w tym:
7.912,3
8.190,8
8.364,6
173,8
2,1
2.1) Wpłaty z zysku od przedsiębiorstw
9,1
9,0
9,0
0,0
0,0
państwowych oraz spółek SP
2.2) Cło
1.019,2
1.022,4
1.002,9
-19,5
-1,9
2.3) Pozostałe dochody 1)
6.884,1
7.159,4
7.352,7
193,3
2,7
2. Należności z tytułu przejściowego wykupienia
5.371,8
4.917,0
4.533,0
-384,0
-7,8
odsetek od kredytów mieszkaniowych
3. Należności z tytułu pożyczek udzielonych ze
17.330,1
17.779,1
22.632,4
4.853,3
27,3
środków budżetu państwa:
1) Pożyczka dla Funduszu Ubezpieczeń
15.877,5
16.192,7
20.995,3
4.802,6
29,7
Społecznych
2) Pożyczki na prefinansowanie dla jednostek
847,7
991,7
1.040,9
49,2
5,0
sektora finansów publicznych
3) Pożyczki dla publicznych zakładów opieki
137,9
89,0
65,2
-23,9
-26,8
zdrowotnej i jednostek badawczo-rozwojowych
4) Pożyczki udzielane sędziom i prokuratorom na
304,1
304,6
334,0
29,4
9,6
zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych
5) Pożyczka dla KUKE
109,7
147,4
149,7
2,2
1,5
6) Pożyczki udzielone jednostkom samorządu
53,3
53,5
47,3
-6,2
-11,6
terytorialnego
4. Należności bieżące i zaległe z tytułu udzielonych
5.323,0
5.732,7
5.385,0
-347,7
-6,1
kredytów zagranicznych 2) 3)
5. Należności z tytułu gwarancji i poręczeń Skarbu
673,9
674,7
706,1
31,4
4,7
Państwa, w tym:
1) z tytułu poręczeń i gwarancji krajowych
610,1
602,3
597,4
-4,9
-0,8
2) z tytułu gwarancji zagranicznych
63,8
72,4
108,7
36,3
50,2
6. Należności z tytułu obligacji stanowiących
770,2
0,0
0,0
0,0
-
zabezpieczenie obligacji Brady’ego (tzw. collateral)
7. Należności z tytułu udostępnienia środków z
322,1
258,7
195,2
-63,4
-24,5
kredytów zagranicznych podmiotom krajowym
8. Inne należności
359,6
327,2
322,9
-4,3
-1,3
* Kwoty przedstawione w tabeli dla 2012 r. i 2013 r. stanowią prognozy, które mogą różnić się od limitów zapisanych w projekcie
ustawy budżetowej.
1) Obejmują należności z tytułu dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych jst oraz zaległości z
tytułu opłat, grzywien, kar i różnych innych dochodów.
2) Wyliczeń dokonano po kursach z dnia 31.12.2011 r.: 3,4174 PLN/USD; 4,4168 PLN/EUR oraz zgodnie z prognozami kursów
na koniec lat 2012: 3,2800 PLN/USD; 4,1000 PLN/EUR oraz 2013: 3,1250 PLN/USD; 4,0000 PLN/EUR;
3)
Wyliczeń dokonano po kursie 21 gr/RT.
189
1. Należności podatkowe i niepodatkowe pozostałe do zapłaty
Należności z powyższej kategorii obejmują zaległości: płatne w ratach i odroczone;
w postępowaniu egzekucyjnym; objęte decyzjami o wstrzymaniu wykonania decyzji
ostatecznej; w postępowaniu ugodowym, układowym i upadłościowym; objęte egzekucją
sądową; wynikające z decyzji nieostatecznych (bez nadanego rygoru natychmiastowej
wykonalności); w stosunku do których nie podjęto żadnych czynności.
W roku 2013 prognozuje się wzrost należności z tytułu PIT oraz VAT w stosunku do
planowanego stanu tych należności na koniec 2012 roku (odpowiednio o 19,3% oraz 14,7%).
Kształtowanie się należności pozostałych do zapłaty (zaległości podatkowych) na
wysokim poziomie spowodowane jest m. in. spowolnieniem tempa wzrostu gospodarczego,
skutkującego pogorszeniem kondycji finansowej wielu firm. Trudności w utrzymaniu
płynności finansowej mają z kolei wpływ na nieregulowanie w terminie (lub wcale)
zobowiązań podatkowych.
Ponadto występują obiektywne przyczyny, jak istnienie zaległości podatkowych,
w stosunku do których organy skarbowe mają ograniczoną możliwość egzekwowania,
ponieważ ich znaczna część jest niewymagalna bądź nie jest możliwe przymusowe
dochodzenie z uwagi na:
− odroczenie i rozłożenie na raty,
− objęcie wstrzymaniem wykonania decyzji w związku z wniesieniem skargi do sądu
administracyjnego,
− objęcie postępowaniem ugodowym, układowym i upadłościowym,
− niewymagalność wynikającą z decyzji nieostatecznych (bez wydanego rygoru
natychmiastowej wykonalności).
Zaległości podmiotów wobec SP z tytułu ceł w ponad 60% wynikają z nieprawidłowości
stwierdzonych w trakcie powtórnych kontroli celnych. Kwoty te są bardzo trudne lub
niemożliwe do wyegzekwowania (firma będąca dłużnikiem najczęściej nie istnieje lub nie
posiada majątku). Zmniejszenie tych zaległości mogłoby nastąpić poprzez ich umorzenie lub
w wyniku przedawnienia.
2. Należności z tytułu przejściowego wykupu ze środków budżetu państwa
odsetek od kredytów mieszkaniowych
Na zmianę stanu należności z tytułu przejściowego wykupu ze środków budżetu
państwa odsetek od kredytów mieszkaniowych w latach 2012 i 2013 będą miały wpływ
głównie – podobnie jak w poprzednich latach – umorzenia tych należności oraz dokonanie
przez kredytobiorców spłaty zadłużenia. Przewiduje się, że na przejściowy wykup odsetek
190
zostaną wydatkowane w 2012 r. środki w wysokości 65,2 mln zł a w 2013 r. środki
w wysokości 66 mln zł.
3. Należności z tytułu pożyczek udzielonych ze środków budżetu państwa
Przewiduje się, że w latach 2012-2013 nastąpi wzrost łącznej kwoty należności z tytułu
pożyczek udzielonych ze środków budżetu państwa (głównie z powodu udzielenia nowych
pożyczek dla FUS). Na przedmiotową pozycję składają się:
a) pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych FUS może
otrzymywać z budżetu państwa nieoprocentowane pożyczki w granicach określonych
w ustawie budżetowej. Z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu dla FUS w 2012 r.
przewidywany jest wzrost należności SP o kwotę 315,1 mln zł, zaś w 2013 r. wzrost
zobowiązań FUS o dalszą kwotę 4.802,6 mln zł. Pożyczki udzielane dla FUS z budżetu
państwa mają na celu uzupełnienie środków FUS pozwalających na pełne i terminowe
sfinansowanie wypłaty świadczeń gwarantowanych przez państwo.
b) pożyczki na prefinansowanie
Przewiduje się, że w roku 2012 nastąpi wzrost stanu należności z tytułu pożyczek na
prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej o 144,1 mln zł (17,0%). W roku 2013 prognozuje się dalszy wzrost należności
z tego tytułu (o 49,2 mln zł tj. o 5,0%). Na należności SP z tytułu pożyczek na
prefinansowanie składają się:
− należności z tytułu pożyczek udzielanych jednostkom sektora finansów publicznych
realizujących programy i projekty finansowane z udziałem funduszy strukturalnych oraz
Funduszu Spójności,
− należności z tytułu pożyczek udzielanych przez BGK w ramach finansowania
wyprzedzającego niektórych działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
2007-2013.
c) pożyczki dla publicznych zakładów opieki zdrowotnej i jednostek badawczo-
rozwojowych
Prognozy dotyczące stanu tych należności na koniec 2012 i 2013 roku zakładają ich
spadek, w związku ze spłatami oraz umorzeniami pożyczek. Przewidywany stan należności
Skarbu Państwa z tytułu pożyczek udzielonych PZOZ/JBR na koniec 2012 r. wyniesie
89,0 mln zł, tj. o 35,4 % mniej w stosunku do stanu na koniec roku 2011. Prognozuje się, iż
191
Założone saldo finansowania ze źródeł zagranicznych na poziomie 16.864,0 mln zł jest
wynikiem przychodów w wysokości 87.267,1 mln zł i rozchodów w wysokości
70.403,1 mln zł. Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji skarbowych wyemitowanych na
międzynarodowych rynkach finansowych w wysokości 6.828,9 mln zł jako wynik
przychodów w kwocie 18.916,4 mln zł i rozchodów w wysokości 12.087,5 mln zł,
b) dodatnie saldo kredytów otrzymanych w wysokości 6.370,2 mln zł w wyniku przychodów
na poziomie 9.466,3 mln zł oraz rozchodów w wysokości 3.096,1 mln zł;
Źródłem przychodów będą środki z kredytów zaciągniętych w następujących
międzynarodowych instytucjach finansowych:
− Europejski Bank Inwestycyjny (5.844,9 mln zł) – m.in. na projekty związane
z infrastrukturą drogową oraz współfinansowaniem wkładu krajowego z budżetu
państwa do wybranych programów/priorytetów w ramach Narodowych Strategicznych
Ram Odniesienia 2007-2013,
− Bank Światowy (3.179,7 mln zł) – na projekt związany z polityką rozwojową oraz
projekt ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry,
− Bank Rozwoju Rady Europy (441,8 mln zł) – na projekt ochrony przeciwpowodziowej
dorzecza Odry.
Rozchody będą dotyczyły spłat kredytów otrzymanych od:
− Europejskiego Banku Inwestycyjnego (2.528,2 mln zł),
− Banku Światowego (288,9 mln zł),
− Banku Rozwoju Rady Europy (129,0 mln zł),
− Klubu Paryskiego (102,6 mln zł, zobowiązania wobec Japonii),
− pozostałych wierzycieli (47,4 mln zł).
c) ujemne saldo z tytułu udzielenia oraz spłaty kredytów i pożyczek udzielanych na
podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw w wysokości 599,2 mln zł
jako rezultat przychodów w wysokości 137,8 mln zł (spłaty do budżetu) i rozchodów
w kwocie 737,1 mln zł.
d) ujemne saldo z tytułu płatności związanych z udziałami Skarbu Państwa
w międzynarodowych instytucjach finansowych w wysokości 851,4 mln zł,
e) dodatnie saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 5.115,5 mln zł
w wyniku przychodów na poziomie 58.746,5 mln zł oraz rozchodów w wysokości
53.631,0 mln zł.
186
Założone źródła tych przychodów są następujące:
− wykorzystanie środków z rachunku walutowego (57.683,5 mln zł),
− potencjalne wpływy na przedterminową spłatę zobowiązań (1.000,0 mln zł),
− wpływy od podmiotów gospodarczych na spłatę udostępnionych im kredytów
zagranicznych (63,0 mln zł).
Założone rozchody (53.631,0 mln zł) dotyczą wpływów na rachunek walutowy
z zaciąganego długu w walutach obcych i możliwych innych operacji finansowych oraz
potencjalnych operacji przedterminowego wykupu długu zagranicznego.
Syntetyczne informacje o finansowaniu zagranicznym w latach 2012-2013 przedstawia
tabela.
2012 PW
2013
3:2
Wyszczególnienie (salda pozycji)
w mln zł
%
1
2
3
4
Finansowanie zagraniczne
17.511,4
16.864,0
96,3
1. Obligacje skarbowe
8.633,5
6.828,9
79,1
2. Kredyty otrzymane
3.894,8
6.370,2
163,6
3. Kredyty i pożyczki udzielone
-191,9
-599,2
312,2
4. Udział w organizacjach międzynarodowych
-7,2
-851,4 11.763,9
5. Pozostałe przychody i rozchody
5.182,3
5.115,5
98,7
5.1 Przepływy związane z rachunkiem walutowym
4.954,0
5.052,5
102,0
5.2 Przedterminowa spłata zobowiązań
0,0
0,0
-
5.3 Wpływy od podmiotów krajowych na spłatę
udostępnionych kredytów zagranicznych
63,0
63,0
100,0
5.4 Inne rozliczenia
165,3
0,0
0,0
Przewiduje się, że w układzie podmiotowym finansowanie potrzeb pożyczkowych netto
budżetu państwa w latach 2012-2013 będzie następujące:
2012 PW
2013
Wyszczególnienie
w mln zł
1
2
3
Finansowanie potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa
37.898,9
45.730,3
1. FINANSOWANIE KRAJOWE
22.197,7
25.478,6
- bankowe
-16.602,3
-7.421,4
- pozabankowe
7.800,0
12.900,0
- inwestorzy zagraniczni nabywający SPW na rynku
31.000,0
20.000,0
krajowym
2. FINANSOWANIE ZAGRANICZNE
12.528,3
13.199,1
3. SALDO ŚRODKÓW
3.172,9
7.052,5
187
Rozdział XII
Należności Skarbu Państwa
Stan należności Skarbu Państwa (SP) na koniec 2011 r. oraz prognozę tej wielkości na
koniec lat 2012 i 2013 przedstawia poniższa tabela.
Stan na:
Zmiana
Wyszczególnienie
31.XII.2011 31.XII.2012 31.XII.2013
XII’2013 – XII’2012
w mln zł
%
1
2
3
4
5
6
Razem
63.389,3
65.434,2
72.820,4
7.386,1
11,3
1. Należności podatkowe i niepodatkowe pozostałe
33.238,6
35.745,0
39.045,7
3.300,7
9,2
do zapłaty
1) Należności podatkowe, w tym:
25.326,3
27.554,1
30.681,1
3.126,9
11,3
1.1) Podatki pośrednie
19.519,8
21.056,0
23.199,5
2.143,5
10,2
1.2) Podatek dochodowy od osób prawnych
1.257,0
1.203,6
1.173,5
-30,1
-2,5
1.3) Podatek dochodowy od osób fizycznych
4.530,2
5.277,7
6.293,7
1.016,0
19,3
1.4) Podatki zniesione
19,3
16,9
14,4
-2,4
-14,5
2) Należności niepodatkowe, w tym:
7.912,3
8.190,8
8.364,6
173,8
2,1
2.1) Wpłaty z zysku od przedsiębiorstw
9,1
9,0
9,0
0,0
0,0
państwowych oraz spółek SP
2.2) Cło
1.019,2
1.022,4
1.002,9
-19,5
-1,9
2.3) Pozostałe dochody 1)
6.884,1
7.159,4
7.352,7
193,3
2,7
2. Należności z tytułu przejściowego wykupienia
5.371,8
4.917,0
4.533,0
-384,0
-7,8
odsetek od kredytów mieszkaniowych
3. Należności z tytułu pożyczek udzielonych ze
17.330,1
17.779,1
22.632,4
4.853,3
27,3
środków budżetu państwa:
1) Pożyczka dla Funduszu Ubezpieczeń
15.877,5
16.192,7
20.995,3
4.802,6
29,7
Społecznych
2) Pożyczki na prefinansowanie dla jednostek
847,7
991,7
1.040,9
49,2
5,0
sektora finansów publicznych
3) Pożyczki dla publicznych zakładów opieki
137,9
89,0
65,2
-23,9
-26,8
zdrowotnej i jednostek badawczo-rozwojowych
4) Pożyczki udzielane sędziom i prokuratorom na
304,1
304,6
334,0
29,4
9,6
zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych
5) Pożyczka dla KUKE
109,7
147,4
149,7
2,2
1,5
6) Pożyczki udzielone jednostkom samorządu
53,3
53,5
47,3
-6,2
-11,6
terytorialnego
4. Należności bieżące i zaległe z tytułu udzielonych
5.323,0
5.732,7
5.385,0
-347,7
-6,1
kredytów zagranicznych 2) 3)
5. Należności z tytułu gwarancji i poręczeń Skarbu
673,9
674,7
706,1
31,4
4,7
Państwa, w tym:
1) z tytułu poręczeń i gwarancji krajowych
610,1
602,3
597,4
-4,9
-0,8
2) z tytułu gwarancji zagranicznych
63,8
72,4
108,7
36,3
50,2
6. Należności z tytułu obligacji stanowiących
770,2
0,0
0,0
0,0
-
zabezpieczenie obligacji Brady’ego (tzw. collateral)
7. Należności z tytułu udostępnienia środków z
322,1
258,7
195,2
-63,4
-24,5
kredytów zagranicznych podmiotom krajowym
8. Inne należności
359,6
327,2
322,9
-4,3
-1,3
* Kwoty przedstawione w tabeli dla 2012 r. i 2013 r. stanowią prognozy, które mogą różnić się od limitów zapisanych w projekcie
ustawy budżetowej.
1) Obejmują należności z tytułu dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych jst oraz zaległości z
tytułu opłat, grzywien, kar i różnych innych dochodów.
2) Wyliczeń dokonano po kursach z dnia 31.12.2011 r.: 3,4174 PLN/USD; 4,4168 PLN/EUR oraz zgodnie z prognozami kursów
na koniec lat 2012: 3,2800 PLN/USD; 4,1000 PLN/EUR oraz 2013: 3,1250 PLN/USD; 4,0000 PLN/EUR;
3)
Wyliczeń dokonano po kursie 21 gr/RT.
189
1. Należności podatkowe i niepodatkowe pozostałe do zapłaty
Należności z powyższej kategorii obejmują zaległości: płatne w ratach i odroczone;
w postępowaniu egzekucyjnym; objęte decyzjami o wstrzymaniu wykonania decyzji
ostatecznej; w postępowaniu ugodowym, układowym i upadłościowym; objęte egzekucją
sądową; wynikające z decyzji nieostatecznych (bez nadanego rygoru natychmiastowej
wykonalności); w stosunku do których nie podjęto żadnych czynności.
W roku 2013 prognozuje się wzrost należności z tytułu PIT oraz VAT w stosunku do
planowanego stanu tych należności na koniec 2012 roku (odpowiednio o 19,3% oraz 14,7%).
Kształtowanie się należności pozostałych do zapłaty (zaległości podatkowych) na
wysokim poziomie spowodowane jest m. in. spowolnieniem tempa wzrostu gospodarczego,
skutkującego pogorszeniem kondycji finansowej wielu firm. Trudności w utrzymaniu
płynności finansowej mają z kolei wpływ na nieregulowanie w terminie (lub wcale)
zobowiązań podatkowych.
Ponadto występują obiektywne przyczyny, jak istnienie zaległości podatkowych,
w stosunku do których organy skarbowe mają ograniczoną możliwość egzekwowania,
ponieważ ich znaczna część jest niewymagalna bądź nie jest możliwe przymusowe
dochodzenie z uwagi na:
− odroczenie i rozłożenie na raty,
− objęcie wstrzymaniem wykonania decyzji w związku z wniesieniem skargi do sądu
administracyjnego,
− objęcie postępowaniem ugodowym, układowym i upadłościowym,
− niewymagalność wynikającą z decyzji nieostatecznych (bez wydanego rygoru
natychmiastowej wykonalności).
Zaległości podmiotów wobec SP z tytułu ceł w ponad 60% wynikają z nieprawidłowości
stwierdzonych w trakcie powtórnych kontroli celnych. Kwoty te są bardzo trudne lub
niemożliwe do wyegzekwowania (firma będąca dłużnikiem najczęściej nie istnieje lub nie
posiada majątku). Zmniejszenie tych zaległości mogłoby nastąpić poprzez ich umorzenie lub
w wyniku przedawnienia.
2. Należności z tytułu przejściowego wykupu ze środków budżetu państwa
odsetek od kredytów mieszkaniowych
Na zmianę stanu należności z tytułu przejściowego wykupu ze środków budżetu
państwa odsetek od kredytów mieszkaniowych w latach 2012 i 2013 będą miały wpływ
głównie – podobnie jak w poprzednich latach – umorzenia tych należności oraz dokonanie
przez kredytobiorców spłaty zadłużenia. Przewiduje się, że na przejściowy wykup odsetek
190
zostaną wydatkowane w 2012 r. środki w wysokości 65,2 mln zł a w 2013 r. środki
w wysokości 66 mln zł.
3. Należności z tytułu pożyczek udzielonych ze środków budżetu państwa
Przewiduje się, że w latach 2012-2013 nastąpi wzrost łącznej kwoty należności z tytułu
pożyczek udzielonych ze środków budżetu państwa (głównie z powodu udzielenia nowych
pożyczek dla FUS). Na przedmiotową pozycję składają się:
a) pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych FUS może
otrzymywać z budżetu państwa nieoprocentowane pożyczki w granicach określonych
w ustawie budżetowej. Z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu dla FUS w 2012 r.
przewidywany jest wzrost należności SP o kwotę 315,1 mln zł, zaś w 2013 r. wzrost
zobowiązań FUS o dalszą kwotę 4.802,6 mln zł. Pożyczki udzielane dla FUS z budżetu
państwa mają na celu uzupełnienie środków FUS pozwalających na pełne i terminowe
sfinansowanie wypłaty świadczeń gwarantowanych przez państwo.
b) pożyczki na prefinansowanie
Przewiduje się, że w roku 2012 nastąpi wzrost stanu należności z tytułu pożyczek na
prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej o 144,1 mln zł (17,0%). W roku 2013 prognozuje się dalszy wzrost należności
z tego tytułu (o 49,2 mln zł tj. o 5,0%). Na należności SP z tytułu pożyczek na
prefinansowanie składają się:
− należności z tytułu pożyczek udzielanych jednostkom sektora finansów publicznych
realizujących programy i projekty finansowane z udziałem funduszy strukturalnych oraz
Funduszu Spójności,
− należności z tytułu pożyczek udzielanych przez BGK w ramach finansowania
wyprzedzającego niektórych działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
2007-2013.
c) pożyczki dla publicznych zakładów opieki zdrowotnej i jednostek badawczo-
rozwojowych
Prognozy dotyczące stanu tych należności na koniec 2012 i 2013 roku zakładają ich
spadek, w związku ze spłatami oraz umorzeniami pożyczek. Przewidywany stan należności
Skarbu Państwa z tytułu pożyczek udzielonych PZOZ/JBR na koniec 2012 r. wyniesie
89,0 mln zł, tj. o 35,4 % mniej w stosunku do stanu na koniec roku 2011. Prognozuje się, iż
191
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?