Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
planowany jest nieznaczny wzrost kosztów, który zbilansowany zostanie większymi
przychodami.
Polska Agencja śeglugi Powietrznej (PAśP) realizuje zadania związane z zarządzaniem
ruchem lotniczym, a szczególności kontrolą ruchu lotniczego, służbą informacji powietrznej,
służbą alarmową, planowaniem przepływu ruchu lotniczego nad Polską, koordynacją
zajętości przestrzeni powietrznej, prowadzeniem biur odpraw załóg oraz aktualizacją
i wydawaniem
publikacji
lotniczych.
Przychody
Agencji
zaplanowano
w
kwocie
793.064 tys. zł i pochodzą one z opłat wnoszonych przez przewoźników i innych
użytkowników przestrzeni powietrznej z tytułu zapłaty za usługi nawigacyjne, przy czym bazy
kosztowe budowane są w oparciu o wspólny dla wszystkich państw członkowskich UE
schemat ustalania opłat nawigacyjnych. PAśP prowadzi samodzielną gospodarkę finansową
i nie jest finansowana z budżetu państwa. Udziela się jej jedynie dotacji celowej z budżetu
państwa na sfinansowanie wydatków związanych z zapewnieniem służb nawigacyjnych
w przypadku lotów, zwolnionych z tych opłat, która wynosi jedynie 1,2% przychodów ogółem.
Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie realizuje zadania z zakresu
doradztwa rolniczego mającego na celu poprawę dochodów rolniczych, podnoszenie
konkurencyjności gospodarstw rolnych oraz podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych
rolników.
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia Centrum zostało powołane na
podstawie ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu
i Porozumienia oraz statutu nadanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w drodze zarządzenia z dnia 19 kwietnia 2011 r. Podstawowym celem Centrum jest
inicjowanie, wspieranie i podejmowanie działań w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji
Rosyjskiej na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich. W ramach
podejmowanych działań będą m.in.: prowadzone badania naukowe, organizowane
konferencje, spotkania, prowadzona będzie działalność edukacyjna i wydawnicza,
organizowana będzie wymiana młodzieży i studentów.
Do zadań Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia należy gromadzenie,
opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych
wydarzeniach i procesach politycznych, społecznych i gospodarczych na obszarze Europy
Środkowej, Europy Wschodniej, Rosji, Półwyspu Bałkańskiego oraz Kaukazu Południowego
i Azji Centralnej, a w przypadkach uzasadnionych strategicznymi interesami politycznymi lub
gospodarczymi Rzeczypospolitej Polskiej również na innych obszarach, przygotowywanie
analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych dotyczących sytuacji politycznej, społecznej
i gospodarczej oraz rozwoju stosunków międzynarodowych, a także współpraca z polskimi
i zagranicznymi instytucjami, ośrodkami nauki i osobami fizycznymi oraz promocja polskiej
myśli analitycznej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
141
Parki narodowe tworzy się na obszarach wyróżniających się szczególnymi wartościami
przyrodniczymi, w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów
i składników przyrody nieożywionej oraz walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego
stanu zasobów i składników przyrody, odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych
oraz siedlisk roślin, zwierząt lub grzybów. Najważniejszym celem działania parku jest
ochrona przyrody. Na jego obszarze ochronie podlega całość przyrody oraz swoiste,
charakterystyczne dla każdego regionu walory krajobrazowe. Aktualnie w Polsce funkcjonują
23 parki narodowe, które zajmują powierzchnię 316.748 ha, co stanowi ok. 1% powierzchni
kraju. Ponadto, niemal we wszystkich parkach narodowych działają muzea lub ośrodki
dydaktyczno-informacyjne. Parki prowadzą także własną działalność wydawniczą. Wszystkie
polskie parki narodowe włączono do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.
Zaplanowane w 2013 r. kwoty przychodów, z uwzględnieniem dotacji budżetowych,
kosztów oraz wynik finansowy brutto państwowych osób prawnych przedstawiają się
następująco:
w tym
Wynik
Przychody dotacja z
Koszty
finansowy
Wyszczególnienie
budżetu
brutto
w tys. zł
1
2
3
4
5
Agencja Oceny Technologii Medycznych
12.127
7.242
12.127
0
Transportowy Dozór Techniczny
57.137
48.796
8.341
Urząd Dozoru Technicznego
374.651
346.556
28.095
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
10.842
9.102
10.842
0
Polski Klub Wyścigów Konnych
5.757
450
5.642
115
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
4.079.350
4.278.749
-199.399
Polska Organizacja Turystyczna
59.451
44.471
59.451
0
Polskie Centrum Akredytacji
20.000
19.000
1.000
Polska Agencja śeglugi Powietrznej
793.064
9.507
753.014
40.050
Rzecznik Ubezpieczonych
6.887
6.887
0
Polski Instytut Sztuki Filmowej
141.875
8.702
141.875
0
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej
1.670.436
175.686 2.764.670
-1.094.234
Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w
Brwinowie
16.330
11.744
16.041
289
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia
4.060
4.000
4.050
10
Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka
Karpia
9.223
9.123
9.223
0
23 parki narodowe
197.621
96.730
214.076
-16.455
142
Rozdział VIII
Państwowe fundusze celowe
Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych do sektora
finansów zalicza się fundusze celowe, które tworzone są na podstawie odrębnych ustaw.
W myśl przepisów ww. ustawy fundusz celowy moż e działać jako osoba prawna lub
stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie
tworzącej fundusz.
Podstawą gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy
obejmujący wydatki na cele wskazane w ustawie powołującej fundusz.
Wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane w ramach posiadanych środków
finansowych obejmujących bież ące przychody, w tym dotacje z budż etu państwa lub
budż etów jednostek samorządu terytorialnego i pozostałości środków z okresów poprzednich.
W 2013 r. łączne przychody funduszy prezentowanych w załączniku nr 6 Plany
finansowe państwowych funduszy celowych, po wyeliminowaniu przepływów miedzy nimi,
zaplanowano w wysokości 218.025.920 tys. zł. W porównaniu do roku 2012, przychody
wzrosły o 4.221.097 tys. zł. Natomiast planowane łączne koszty realizacji zadań funduszy,
po wyeliminowaniu przepływów między funduszami, wyniosą 223.384.231 tys. zł.
W stosunku do roku 2012 kwota ta jest wyż sza o 11.723.203 tys. zł.
Zestawienie poszczególnych funduszy zaplanowanych w projekcie ustawy budż etowej
na 2013 r.:
w tym:
Koszty
Przychody
dotacja z
realizacji
Wyszczególnienie
budżetu
zadań
w tys. zł
1
2
3
4
Razem*
218.025.920 53.734.749 223.384.231
I Fundusze związane z ubezpieczeniami
społecznymi*
198.750.780 52.989.389 202.874.522
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
180.859.063 37.113.910 184.877.228
Fundusz Emerytalno - Rentowy
17.483.530 15.875.205
17.568.232
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
33.173
274
33.125
Fundusz Administracyjny
599.135
608.131
Fundusz Emerytur Pomostowych
242.479
254.406
II Fundusze związane z zadaniami socjalnymi
państwa
15.998.802
745.360
16.158.284
Fundusz Pracy
10.482.517
10.803.963
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych
4.951.465
745.360
5.088.906
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
564.820
265.415
143
w tym:
Koszty
Przychody
dotacja z
realizacji
Wyszczególnienie
budżetu
zadań
w tys. zł
1
2
3
4
III Fundusze związane z prywatyzacją
1.604.847
2.279.122
Fundusz Reprywatyzacji
520.022
720.700
Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
780.096
745.072
Fundusz Skarbu Państwa
152.379
182.914
Fundusz Rekompensacyjny
152.350
630.436
IV Fundusze związane z bezpieczeństwem i
obronnościa kraju
285.268
435.816
Fundusz Wsparcia Policji
77.808
77.818
Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego
1.302
12.423
Fundusz Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
103.827
125.108
Fundusz Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju
Przywięziennych Zakładów Pracy
37.850
42.287
Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych
64.481
178.180
V Fundusze związane z nauką, kulturą i kulturą
fizyczną
837.493
1.012.400
Fundusz Promocji Twórczości
620
720
Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów
13.000
12.004
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej
558.900
553.810
Fundusz Promocji Kultury
157.960
195.866
Fundusz Nauki i Technologii Polskiej
107.013
250.000
VI Pozostałe
548.730
624.087
Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i
Kartograficznym
2.000
13.808
Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy
Postpenitencjarnej
31.180
31.180
Fundusz Wsparcia Straż y Granicznej
2.265
2.265
Fundusz Kredytu Technologicznego
472.772
546.347
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych
23.026
13.000
Fundusz Wsparcia Państwowej Straż y Poż arnej
17.487
17.487
*Po wyeliminowaniu przepływów
1. Fundusze związane z ubezpieczeniami społecznymi
Do zadań realizowanych przez tę grupę należ y m. in. realizacja zadań z zakresu
ubezpieczeń społecznych, finansowanie świadczeń dla rolników z ubezpieczenia emerytalno
– rentowego, obsługa zadań w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego, finansowanie kosztów
obsługi ubezpieczenia.
W 2013 r. przychody tych funduszy zaplanowano w wysokości 198.750.780 tys. zł, co
stanowi 91,2% przychodów ogółem. W porównaniu do roku 2012 przychody wzrosły
o 15.309.104 tys. zł. Natomiast wydatki szacuje się na kwotę 202.874.522 tys. zł. Dotacja
144
z budż etu państwa dla tych funduszy stanowi 98,6% dotacji zaplanowanej dla wszystkich
funduszy celowych.
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
Zadaniem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jako państwowego funduszu celowego,
utworzonego na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) jest zapewnienie finansowania
wydatków związanych z powszechnymi obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi
(emerytalnym, rentowym, chorobowym i wypadkowym).
Głównym źródłem przychodów Funduszu są wpływy ze składek na ubezpieczenie
społeczne obejmujące ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
Ponadto na przychody Funduszu składają się środki rekompensujące kwoty składek
przekazanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, dotacja z budż etu państwa oraz
inne przychody. W 2013 r. zakłada się ponadto przekazanie do FUS części środków
zgromadzonych w Funduszu Rezerwy Demograficznej w wysokości 2.500.000 tys. zł na
uzupełnienie wynikającego z przyczyn demograficznych niedoboru funduszu emerytalnego
(w 2012 r. FUS otrzyma z FRD 2.887 mln zł).
Łączne przychody Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z dotacją budż etową oraz
środkami z FRD zostały zaplanowane na kwotę 180.859.063 tys. zł.
Przychody Funduszu ze składek na ubezpieczenie społeczne (przypis) oszacowano na
128.774.651 tys. zł, zaś rzeczywiste wpływy składek planuje się na kwotę 127.486.904 tys. zł
(tj. 104,6% wpływów ze składek przewidywanych w 2012 r.). Przychody Funduszu
stanowiące refundację z tytułu przekazania składek do OFE zaplanowano w wysokości
11.314.742 tys. zł, a pozostałe przychody i pozostałe zwiększenia Funduszu planuje się na
kwotę 1.155.760 tys. zł. Przy planowaniu wielkości refundacji składek do otwartych funduszy
emerytalnych przyjęto, ż e stopa procentowa części składki emerytalnej przekazanej do OFE
wzrośnie z 2,3% podstawy wymiaru w 2012 r. do 2,8% podstawy wymiaru w 2013 r.
Przy konstrukcji projektu planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok
2013 przyjęto następujące założ enia:
− od marca 2013 r. nastąpi waloryzacja emerytur i rent; wskaźnik waloryzacji będzie
odpowiadał średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych
w poprzednim roku kalendarzowym zwiększonemu o 20% realnego wzrostu
przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Wskaźnikiem cen
towarów i usług konsumpcyjnych dla celów ustalenia wskaźnika waloryzacji jest
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw
domowych emerytów i rencistów albo średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
145
przychodami.
Polska Agencja śeglugi Powietrznej (PAśP) realizuje zadania związane z zarządzaniem
ruchem lotniczym, a szczególności kontrolą ruchu lotniczego, służbą informacji powietrznej,
służbą alarmową, planowaniem przepływu ruchu lotniczego nad Polską, koordynacją
zajętości przestrzeni powietrznej, prowadzeniem biur odpraw załóg oraz aktualizacją
i wydawaniem
publikacji
lotniczych.
Przychody
Agencji
zaplanowano
w
kwocie
793.064 tys. zł i pochodzą one z opłat wnoszonych przez przewoźników i innych
użytkowników przestrzeni powietrznej z tytułu zapłaty za usługi nawigacyjne, przy czym bazy
kosztowe budowane są w oparciu o wspólny dla wszystkich państw członkowskich UE
schemat ustalania opłat nawigacyjnych. PAśP prowadzi samodzielną gospodarkę finansową
i nie jest finansowana z budżetu państwa. Udziela się jej jedynie dotacji celowej z budżetu
państwa na sfinansowanie wydatków związanych z zapewnieniem służb nawigacyjnych
w przypadku lotów, zwolnionych z tych opłat, która wynosi jedynie 1,2% przychodów ogółem.
Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie realizuje zadania z zakresu
doradztwa rolniczego mającego na celu poprawę dochodów rolniczych, podnoszenie
konkurencyjności gospodarstw rolnych oraz podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych
rolników.
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia Centrum zostało powołane na
podstawie ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu
i Porozumienia oraz statutu nadanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w drodze zarządzenia z dnia 19 kwietnia 2011 r. Podstawowym celem Centrum jest
inicjowanie, wspieranie i podejmowanie działań w Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji
Rosyjskiej na rzecz dialogu i porozumienia w stosunkach polsko-rosyjskich. W ramach
podejmowanych działań będą m.in.: prowadzone badania naukowe, organizowane
konferencje, spotkania, prowadzona będzie działalność edukacyjna i wydawnicza,
organizowana będzie wymiana młodzieży i studentów.
Do zadań Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia należy gromadzenie,
opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych
wydarzeniach i procesach politycznych, społecznych i gospodarczych na obszarze Europy
Środkowej, Europy Wschodniej, Rosji, Półwyspu Bałkańskiego oraz Kaukazu Południowego
i Azji Centralnej, a w przypadkach uzasadnionych strategicznymi interesami politycznymi lub
gospodarczymi Rzeczypospolitej Polskiej również na innych obszarach, przygotowywanie
analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych dotyczących sytuacji politycznej, społecznej
i gospodarczej oraz rozwoju stosunków międzynarodowych, a także współpraca z polskimi
i zagranicznymi instytucjami, ośrodkami nauki i osobami fizycznymi oraz promocja polskiej
myśli analitycznej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
141
Parki narodowe tworzy się na obszarach wyróżniających się szczególnymi wartościami
przyrodniczymi, w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów
i składników przyrody nieożywionej oraz walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego
stanu zasobów i składników przyrody, odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych
oraz siedlisk roślin, zwierząt lub grzybów. Najważniejszym celem działania parku jest
ochrona przyrody. Na jego obszarze ochronie podlega całość przyrody oraz swoiste,
charakterystyczne dla każdego regionu walory krajobrazowe. Aktualnie w Polsce funkcjonują
23 parki narodowe, które zajmują powierzchnię 316.748 ha, co stanowi ok. 1% powierzchni
kraju. Ponadto, niemal we wszystkich parkach narodowych działają muzea lub ośrodki
dydaktyczno-informacyjne. Parki prowadzą także własną działalność wydawniczą. Wszystkie
polskie parki narodowe włączono do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.
Zaplanowane w 2013 r. kwoty przychodów, z uwzględnieniem dotacji budżetowych,
kosztów oraz wynik finansowy brutto państwowych osób prawnych przedstawiają się
następująco:
w tym
Wynik
Przychody dotacja z
Koszty
finansowy
Wyszczególnienie
budżetu
brutto
w tys. zł
1
2
3
4
5
Agencja Oceny Technologii Medycznych
12.127
7.242
12.127
0
Transportowy Dozór Techniczny
57.137
48.796
8.341
Urząd Dozoru Technicznego
374.651
346.556
28.095
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
10.842
9.102
10.842
0
Polski Klub Wyścigów Konnych
5.757
450
5.642
115
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
4.079.350
4.278.749
-199.399
Polska Organizacja Turystyczna
59.451
44.471
59.451
0
Polskie Centrum Akredytacji
20.000
19.000
1.000
Polska Agencja śeglugi Powietrznej
793.064
9.507
753.014
40.050
Rzecznik Ubezpieczonych
6.887
6.887
0
Polski Instytut Sztuki Filmowej
141.875
8.702
141.875
0
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej
1.670.436
175.686 2.764.670
-1.094.234
Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w
Brwinowie
16.330
11.744
16.041
289
Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i
Porozumienia
4.060
4.000
4.050
10
Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka
Karpia
9.223
9.123
9.223
0
23 parki narodowe
197.621
96.730
214.076
-16.455
142
Rozdział VIII
Państwowe fundusze celowe
Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych do sektora
finansów zalicza się fundusze celowe, które tworzone są na podstawie odrębnych ustaw.
W myśl przepisów ww. ustawy fundusz celowy moż e działać jako osoba prawna lub
stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie
tworzącej fundusz.
Podstawą gospodarki finansowej funduszu celowego jest roczny plan finansowy
obejmujący wydatki na cele wskazane w ustawie powołującej fundusz.
Wydatki funduszu celowego mogą być dokonywane w ramach posiadanych środków
finansowych obejmujących bież ące przychody, w tym dotacje z budż etu państwa lub
budż etów jednostek samorządu terytorialnego i pozostałości środków z okresów poprzednich.
W 2013 r. łączne przychody funduszy prezentowanych w załączniku nr 6 Plany
finansowe państwowych funduszy celowych, po wyeliminowaniu przepływów miedzy nimi,
zaplanowano w wysokości 218.025.920 tys. zł. W porównaniu do roku 2012, przychody
wzrosły o 4.221.097 tys. zł. Natomiast planowane łączne koszty realizacji zadań funduszy,
po wyeliminowaniu przepływów między funduszami, wyniosą 223.384.231 tys. zł.
W stosunku do roku 2012 kwota ta jest wyż sza o 11.723.203 tys. zł.
Zestawienie poszczególnych funduszy zaplanowanych w projekcie ustawy budż etowej
na 2013 r.:
w tym:
Koszty
Przychody
dotacja z
realizacji
Wyszczególnienie
budżetu
zadań
w tys. zł
1
2
3
4
Razem*
218.025.920 53.734.749 223.384.231
I Fundusze związane z ubezpieczeniami
społecznymi*
198.750.780 52.989.389 202.874.522
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
180.859.063 37.113.910 184.877.228
Fundusz Emerytalno - Rentowy
17.483.530 15.875.205
17.568.232
Fundusz Prewencji i Rehabilitacji
33.173
274
33.125
Fundusz Administracyjny
599.135
608.131
Fundusz Emerytur Pomostowych
242.479
254.406
II Fundusze związane z zadaniami socjalnymi
państwa
15.998.802
745.360
16.158.284
Fundusz Pracy
10.482.517
10.803.963
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych
4.951.465
745.360
5.088.906
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
564.820
265.415
143
w tym:
Koszty
Przychody
dotacja z
realizacji
Wyszczególnienie
budżetu
zadań
w tys. zł
1
2
3
4
III Fundusze związane z prywatyzacją
1.604.847
2.279.122
Fundusz Reprywatyzacji
520.022
720.700
Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
780.096
745.072
Fundusz Skarbu Państwa
152.379
182.914
Fundusz Rekompensacyjny
152.350
630.436
IV Fundusze związane z bezpieczeństwem i
obronnościa kraju
285.268
435.816
Fundusz Wsparcia Policji
77.808
77.818
Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego
1.302
12.423
Fundusz Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
103.827
125.108
Fundusz Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju
Przywięziennych Zakładów Pracy
37.850
42.287
Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych
64.481
178.180
V Fundusze związane z nauką, kulturą i kulturą
fizyczną
837.493
1.012.400
Fundusz Promocji Twórczości
620
720
Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów
13.000
12.004
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej
558.900
553.810
Fundusz Promocji Kultury
157.960
195.866
Fundusz Nauki i Technologii Polskiej
107.013
250.000
VI Pozostałe
548.730
624.087
Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i
Kartograficznym
2.000
13.808
Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy
Postpenitencjarnej
31.180
31.180
Fundusz Wsparcia Straż y Granicznej
2.265
2.265
Fundusz Kredytu Technologicznego
472.772
546.347
Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych
23.026
13.000
Fundusz Wsparcia Państwowej Straż y Poż arnej
17.487
17.487
*Po wyeliminowaniu przepływów
1. Fundusze związane z ubezpieczeniami społecznymi
Do zadań realizowanych przez tę grupę należ y m. in. realizacja zadań z zakresu
ubezpieczeń społecznych, finansowanie świadczeń dla rolników z ubezpieczenia emerytalno
– rentowego, obsługa zadań w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego, finansowanie kosztów
obsługi ubezpieczenia.
W 2013 r. przychody tych funduszy zaplanowano w wysokości 198.750.780 tys. zł, co
stanowi 91,2% przychodów ogółem. W porównaniu do roku 2012 przychody wzrosły
o 15.309.104 tys. zł. Natomiast wydatki szacuje się na kwotę 202.874.522 tys. zł. Dotacja
144
z budż etu państwa dla tych funduszy stanowi 98,6% dotacji zaplanowanej dla wszystkich
funduszy celowych.
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
Zadaniem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jako państwowego funduszu celowego,
utworzonego na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) jest zapewnienie finansowania
wydatków związanych z powszechnymi obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi
(emerytalnym, rentowym, chorobowym i wypadkowym).
Głównym źródłem przychodów Funduszu są wpływy ze składek na ubezpieczenie
społeczne obejmujące ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
Ponadto na przychody Funduszu składają się środki rekompensujące kwoty składek
przekazanych na rzecz otwartych funduszy emerytalnych, dotacja z budż etu państwa oraz
inne przychody. W 2013 r. zakłada się ponadto przekazanie do FUS części środków
zgromadzonych w Funduszu Rezerwy Demograficznej w wysokości 2.500.000 tys. zł na
uzupełnienie wynikającego z przyczyn demograficznych niedoboru funduszu emerytalnego
(w 2012 r. FUS otrzyma z FRD 2.887 mln zł).
Łączne przychody Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z dotacją budż etową oraz
środkami z FRD zostały zaplanowane na kwotę 180.859.063 tys. zł.
Przychody Funduszu ze składek na ubezpieczenie społeczne (przypis) oszacowano na
128.774.651 tys. zł, zaś rzeczywiste wpływy składek planuje się na kwotę 127.486.904 tys. zł
(tj. 104,6% wpływów ze składek przewidywanych w 2012 r.). Przychody Funduszu
stanowiące refundację z tytułu przekazania składek do OFE zaplanowano w wysokości
11.314.742 tys. zł, a pozostałe przychody i pozostałe zwiększenia Funduszu planuje się na
kwotę 1.155.760 tys. zł. Przy planowaniu wielkości refundacji składek do otwartych funduszy
emerytalnych przyjęto, ż e stopa procentowa części składki emerytalnej przekazanej do OFE
wzrośnie z 2,3% podstawy wymiaru w 2012 r. do 2,8% podstawy wymiaru w 2013 r.
Przy konstrukcji projektu planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok
2013 przyjęto następujące założ enia:
− od marca 2013 r. nastąpi waloryzacja emerytur i rent; wskaźnik waloryzacji będzie
odpowiadał średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych
w poprzednim roku kalendarzowym zwiększonemu o 20% realnego wzrostu
przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Wskaźnikiem cen
towarów i usług konsumpcyjnych dla celów ustalenia wskaźnika waloryzacji jest
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw
domowych emerytów i rencistów albo średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
145
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?