eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

- Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych,
- Polskiego Klubu Wyścigów Konnych,
- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- Polskiej Organizacji Turystycznej,
- Polskiego Centrum Akredytacji
- Polskiej Agencji śeglugi Powietrznej,
- Rzecznika Ubezpieczonych,
- Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej,
- Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie,
- Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia,
- Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia,
- 23 parki narodowe (Babiogórski Park Narodowy, Białowieski Park Narodowy,
Biebrzański Park Narodowy, Bieszczadzki Park Narodowy, Park Narodowy Bory
Tucholskie, Drawieński Park Narodowy, Gorczański Park Narodowy, Park Narodowy
Góry Stołowe, Kampinoski Park Narodowy, Karkonoski Park Narodowy, Magurski
Park Narodowy, Narwiański Park Narodowy, Ojcowski Park Narodowy, Pieniński Park
Narodowy, Poleski Park Narodowy, Roztoczański Park Narodowy, Słowiński Park
Narodowy, Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy, Park Narodowy
Ujście Warty, Wielkopolski Park Narodowy, Wigierski Park Narodowy, Woliński Park
Narodowy).
W 2013 r. planuje się łączne przychody państwowych osób prawnych na kwotę
7.458.811 tys. zł, w tym 376.757 tys. zł pochodzić będzie z dotacji budżetu państwa, co
stanowi zaledwie 5,1% przychodów ogółem. W porównaniu do przewidywanego wykonania
w roku 2012 przychody państwowych osób prawnych wyniosą 95,6%, a zaplanowane
dotacje będą wyższe o 75,2%.
Planowane na 2013 r. przez państwowe osoby prawne koszty ogółem wyniosą
8.690.999 tys. zł i w porównaniu do przewidywanego wykonania roku 2012 r. będą wyższe
o 543.569 tys. zł.
Wynik finansowy brutto państwowych osób prawnych ogółem będzie ujemny i wyniesie
-1.232.188 tys. zł. W porównaniu do przewidywanego wyniku finansowego brutto jaki planuje
się osiągnąć w roku bieżącym jest on niższy o 884.518 tys. zł.

136
Na tak znaczącą różnicę wpłynął głównie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej gdzie przewidywany wynik finansowy brutto w 2012 r. będzie ujemny
i zamknie się w kwocie 540.429 tys. zł, natomiast zaplanowany na rok przyszły wynik ujemny
wyniesie 1.094.234 tys. zł. Wynika to z jednej strony z niższych przychodów z prowadzonej
działalności (o 55.334 tys. zł), a z drugiej wyższych kosztów realizacji zadań (środki
przekazywane innym podmiotom zaplanowane na rok 2013 w tym funduszu będą wyższe
o 412.161 tys. zł). Fundusz ten otrzyma najwyższą nominalnie dotacje wśród państwowych
osób prawnych w kwocie 175.686 tys. zł.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2012 r. będzie
prowadził działalność nakierowaną przede wszystkim na pełne wykorzystanie bezzwrotnej
pomocy europejskiej, dla przedsięwzięć współfinansowanych z Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2007
– 2013 oraz Programu Life+. Znaczne środki zostaną przeznaczone na finansowanie
budowy i przebudowy obiektów hydrotechnicznych, w tym na budowę zbiornika wodnego
Świnna Poręba oraz na realizację przedsięwzięć związanych z odnawialnymi źródłami
energii, które będą dofinansowywane środkami pochodzącymi z wpływów wynikających
z ustawy Prawo energetyczne. Wspierane finansowo będą również przedsięwzięcia
realizowane w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji. Będą one dofinansowywane
środkami uzyskanymi ze sprzedaży nadwyżek limitów CO2, jak również dotacjami
i pożyczkami inwestycyjnymi.
Jednocześnie należy zasygnalizować znaczącą zmianę, w stosunku do przewidywanego
wykonania 2012 r., wyniku finansowego brutto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
(z nadwyżki wynoszącej 135.602 tys. zł do wyniku ujemnego w kwocie 199.399 tys. zł).
Łączne przychody ZUS na 2013 r. planuje się w kwocie 4.079.350 tys. zł.
Źródłem przychodów Zakładu będą środki finansowe z:
- odpisu z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) na działalność ZUS w kwocie
3.430.000 tys. zł,
- odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych (FEP) na finansowanie przez ZUS
emerytur pomostowych w kwocie 2.266 tys. zł,
- tytułu poboru i dochodzenia składek innych niż na Fundusz Ubezpieczeń
Społecznych w kwocie 258.442 tys. zł,
- tytułu zwrotu kosztów obsługi świadczeń zleconych ZUS do wypłaty w wysokości
224.975 tys. zł,
- przychodów finansowych w wysokości 47.213 tys. zł,
- pozostałych przychodów w kwocie 116454 tys. zł.

137
Ogółem koszty ZUS na rok 2013 zaplanowano w kwocie 4.278.749 tys. zł, tj. o 5,1%
więcej od kosztów planowanych w 2012 r.
Najpoważniejszą pozycję w kosztach stanowią wynagrodzenia, które na rok 2013
zaplanowano w kwocie 2.117.818 tys. zł, z czego na wynagrodzenia osobowe przypada
kwota 2.102.250 tys. zł.
Drugą co do wielkości pozycję kosztów ZUS stanowią koszty usług obcych (remonty,
usługi pocztowe i bankowe, usługi telekomunikacyjne, usługi związane z przetwarzaniem
danych, pozostałe) oszacowane na 2013 r. na łączną kwotę 1.052.955 tys. zł, tj. 95,8%
kosztów zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2012.
Pozostałe koszty ZUS zaplanowano na rok 2013 w kwocie ogółem 1.107.976 tys. zł.
Wydatki ZUS na finansowanie działalności inwestycyjnej w roku 2013 zostały
zaplanowane na kwotę 464.880 tys. zł.
Przychody Agencji Oceny Technologii Medycznych (AOTM) pochodzić będą głównie
z dotacji budżetu państwa. Na ogólną kwotę przychodów planowaną na 12.127 tys. zł
dotacje wyniosą 59,7%. Pozostałe przychody pochodzić będą z wpływów z tytułu opłat za
opracowanie ocen raportów, opłat za organizowane szkolenia w ramach działalności
statutowej i odsetek. Wzrost kosztów w stosunku do roku 2012 wynika przede wszystkim
z planowanego zwiększenia w 2013 r. częstotliwości posiedzeń Rady Przejrzystości,
konieczności zlecania opracowywania części analiz weryfikacyjnych na zewnątrz lub
w oparciu o umowy cywilno-prawne, wzrostu kosztów szkoleń analityków AOTM, udziału
w projektach unijnych oraz konferencjach międzynarodowych.
Do zadań Transportowego Dozoru Technicznego należy między innymi:
− wykonywanie działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania
urządzeń technicznych, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego
oraz mienia i środowiska,
− wydawanie świadectw dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych materiałów
niebezpiecznych,
− wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego nad
urządzeniami technicznymi,
− analizowanie przyczyn i skutków uszkodzeń urządzeń technicznych oraz stała ocena
stopnia zagrożenia stwarzanego przez te urządzenia,
− inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w zakresie bezpiecznej pracy urządzeń
technicznych oraz prowadzenie w tym zakresie badań diagnostycznych i wykonywanie
ekspertyz,

138
− współpraca z instytucjami polskimi i zagranicznymi w zakresie działań zmierzających do
harmonizacji przepisów dozoru technicznego z wymaganiami Unii Europejskiej,
− sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, modernizujących,
obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wykonujących badania
nieniszczące,
− certyfikowanie systemów zarządzania, wyrobów i usług oraz osób.
Przychody osiągane przez Urząd Dozoru Technicznego to przede wszystkim przychody
z tytułu opłat uzyskiwanych za badania urządzeń znajdujących się pod dozorem technicznym
i opłat pobieranych za świadczenie usług w zakresie dozoru technicznego. Koszty zaś
związane są z działalnością statutową nakierowaną na wspieraniu państwa i obywateli
w zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowania urządzeń technicznych.
Przychodami Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (w skrócie PISM) są
w 84,0% dotacje z budżetu państwa. Są przeznaczone m.in. na zadania związane
z przygotowywaniem analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu spraw
międzynarodowych, doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania w zakresie
stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej,
upowszechnianie w społeczeństwie polskim wiedzy z dziedziny współczesnych stosunków
międzynarodowych, utrzymywanie kontaktów z ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi
i politycznymi w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą, gromadzenie specjalistycznego
księgozbioru i dokumentacji naukowej, a także prowadzenie otwartej działalności
bibliotecznej oraz działalność wydawniczą. W roku 2012 PISM otrzymał dotację podmiotową
budżetu państwa w wysokości 9.102 tys. zł. Na rok 2013 planowane jest przekazanie dotacji
w tej samej wysokości. Ponadto zgodnie z ustawą przychodami PISM mogą być środki
otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami na prowadzenie badań naukowych w zakresie
spraw międzynarodowych oraz spadki i darowizny. Głównym składnikiem kosztów PISM są
wydatki na wynagrodzenia, które stanowią 52,6%.
Podstawowym przedmiotem działalności Polskiego Klubu Wyścigów Konnych (w skrócie
PKWK) jest nadzór nad zasadami organizowania wyścigów konnych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. PKWK swoje koszty w całości pokrywa przychodami.
Dotacje z budżetu państwa dla Polskiej Organizacji Turystycznej (w skrócie POT)
stanowią 74,8% przychodów. Koszty funkcjonowania POT są stosunkowo niewielkie
i zamkną się w 2013 r. kwotą 9.786 tys. zł (co stanowi 16,5% kosztów ogółem). Pozostałe
środki są przeznaczone na:
− realizację projektów wynikających z zadań statutowych Polskiej Organizacji Turystycznej,
tj. we wsparcie i promocję turystyki, co obejmuje tworzenie i wzmacnianie wizerunku

139
Polski jako kraju atrakcyjnego i gościnnego dla turystów, posiadającego konkurencyjne
produkty turystyczne wysokiej jakości,
− realizację projektów Unii Europejskiej w zakresie promocji Polski jako kraju atrakcyjnego
turystycznie, które obejmują m.in. realizację kampanii wizerunkowo – produktowej na
rynkach zagranicznych, promocję krajowego systemu informacji turystycznej oraz
przeprowadzenie badań na rynkach zagranicznych.
Przychodami Polskiego Centrum Akredytacji są w głównej mierze przychody
z prowadzonej działalności akredytacyjnej, w tym szkoleniowej, które całkowicie pokrywają
koszty działalności tej państwowej osoby prawnej Polskie Centrum Akredytacji jest krajową
jednostką
upoważnioną
do
akredytacji
jednostek
certyfikujących,
kontrolujących,
laboratoriów badawczych i wzorcujących oraz innych podmiotów prowadzących oceny
zgodności i weryfikacje.
Polski Instytut Sztuki Filmowej będzie realizować zadania z zakresu polityki państwa
w dziedzinie kinematografii, w szczególności przez:
− tworzenie warunków do rozwoju polskiej produkcji filmów i koprodukcji filmowej,
− inspirowanie i wspieranie rozwoju wszystkich gatunków polskiej twórczości filmowej,
w szczególności filmów artystycznych, w tym przygotowania projektów filmowych,
produkcji filmów i rozpowszechniania filmów,
− wspieranie działań mających na celu tworzenie warunków powszechnego dostępu do
dorobku polskiej, europejskiej i światowej sztuki filmowej,
− wspieranie debiutów filmowych oraz rozwoju artystycznego młodych twórców filmowych;
− promocję polskiej twórczości filmowej,
− dofinansowywanie przedsięwzięć z zakresu przygotowania projektów filmowych,
produkcji, dystrybucji i rozpowszechniania filmów, promocji polskiej twórczości
i upowszechniania kultury filmowej, w tym produkcji filmów podejmowanych przez
środowiska polonijne,
− świadczenie usług eksperckich organom administracji publicznej,
− wspieranie utrzymywania archiwów filmowych,
− wspieranie rozwoju potencjału polskiego niezależnego przemysłu kinematograficznego,
a w szczególności małych i średnich przedsiębiorców działających w kinematografii.
Rzecznik Ubezpieczonych – reprezentuje interesy obywateli wobec ubezpieczycieli
i funduszy emerytalnych. Środki na działalność pochodzą zasadniczo z dwóch źródeł,
tj. wpłat zakładów ubezpieczeń oraz otwartych funduszy emerytalnych. W roku 2013

140
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: