eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

− w rezerwie celowej poz. 19 – z przeznaczeniem na zmiany organizacyjne i nowe
zadania oraz na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi
z budżetu UE oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA –
5.000 tys. zł.
Zaplanowanie rezerw wynika z faktu, że na etapie opracowywania projektu ustawy
budżetowej nie można dokonać podziału wszystkich wydatków na poszczególne podziałki
klasyfikacji budżetowej. Ponadto rezerwa ta obejmuje również wydatki na umowy, których
podpisanie jest dopiero planowane. Jednocześnie należy zauważyć, że stopień realizacji
poszczególnych projektów kształtuje się różnie w poszczególnych częściach budżetowych,
więc trudno przewidzieć, który dysponent wykorzysta w pełni środki ujete w ramach własnej
części, a w których przypadkach realizacja projektów z różnych przyczyn będzie przebiegała
z opóźnieniem, co ostatecznie będzie miało wpływ na różny poziom wykorzystania środków
w ramach części danego dysponenta. Ponadto stopień zaawansowania realizacji programów
operacyjnych nie pozwala w pełni określić wszystkich potrzeb dysponentów.
Umieszczenie części wydatków w rezerwie celowej pozwoli na sprawniejszą i bardziej
elastyczną realizację projektów finansowanych w ramach poszczególnych programów, a tym
samym przyczyni się do lepszej absporpcji środków unijnych.
Zaplanowane w budżecie państwa wydatki w poszczególnych częściach budżetowych
dotyczą następujących programów:
1. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko – w ramach PO IiŚ zaplanowano na
2013 rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości 491.049 tys. zł,
2. 16 Regionalnych Programów Operacyjnych – w ramach 16 Regionalnych Programów
Operacyjnych zaplanowano na 2013 rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości
784.280 tys. zł,
3. Program Operacyjny Kapitał Ludzki – w ramach PO KL zaplanowano na 2013 rok
wydatki w częściach budżetowych w wysokości 858.711 tys. zł,
4. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka – w ramach PO IG zaplanowano na 2013
rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości 863.564 tys. zł,
5. Program Operacyjny Pomoc Techniczna – w ramach PO PT zaplanowano na 2013 rok
wydatki w częściach budżetowych w wysokości 377.732 tys. zł,
6. Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej – w ramach PO RPW zaplanowano na
2013 rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości 74.827 tys. zł,

71
7. Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa
i Partnerstwa – w ramach tych programów zaplanowano na 2013 rok wydatki
w częściach budżetowych w wysokości 58.103 tys. zł,
8. Norweski Mechanizm Finansowy 2009-2014, Mechanizm Finansowy Europejskiego
Obszaru Gospodarczego 2009-2014 – w ramach tych mechanizmów zaplanowano na
2013 rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości 50.608 tys. zł,
9. Szwajcarsko-Polski Program Współpracy – w ramach tego programu zaplanowano na
2013 rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości 11.984 tys. zł,
10. Program Operacyjny „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych
obszarów rybackich 2007-2013” – w ramach tego programu zaplanowano na 2013 rok
wydatki w częściach budżetowych w wysokości 144.902 tys. zł,
11. Pozostałe programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu UE,
nieujęte w budżecie środków europejskich – w ramach tych programów zaplanowano na
2013 rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości 117.433 tys. zł,
12. Wspólna Polityka Rolna – w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) zaplanowano na
2013 rok wydatki w częściach budżetowych w wysokości 2.875.988 tys. zł,
Z
wydatków
budżetu
państwa
finansowane
będą
następujące
zadania:
współfinansowanie płatności PROW 2007-2013, działań interwencyjnych, a także
uzupełnienie płatności bezpośrednich dla rolników.
Zaplanowano także środki na inne zadania związane z realizacją WPR, tj. wydatki
związane z systemem finansowania wyprzedzającego w ramach niektórych działań PROW
2007-2013 oraz pomocy technicznej w ramach tego Programu, jak również koszty
wynagrodzenia dla BGK z tytułu obsługi rachunków dotyczących WPR.


72
3. Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2013 przyjęto wynagrodzenia w państwowych
jednostkach budżetowych dla pracowników objętych przepisami ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.) na poziomie nominalnym
z roku 2012 z uwzględnieniem rozdysponowanych rezerw celowych w 2012 r. oraz
dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi
zasadami.
Wynagrodzenia te ujęte zostały w załączniku nr 10 do projektu ustawy budżetowej
w podziale na poszczególne grupy pracownicze, części i działy klasyfikacji dochodów
i wydatków łącznie z rezerwami celowymi, w wysokości 27.709.793 tys. zł (bez składek na
ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy) i w porównaniu do roku 2012 (bez rezerw
celowych) wzrosły o kwotę 1.227.690 tys. zł, co stanowi 4,6%.
Zmiany wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w 2013 r.,
w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2012 (bez rezerw celowych), wynikają przede
wszystkim z następujących tytułów:
1) rozdysponowania rezerw z roku 2012 oraz ich skutków przechodzących (w tym
z tytułu podwyższenia uposażeń funkcjonariuszy Policji),
2) zaplanowania skutków podwyżek funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Biura
Ochrony Rządu, Straży Granicznej i Służby Więziennej, a także utworzenia nowych
rezerw celowych,
3) wzrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego/nagrody rocznej,
4) zwiększenia wynagrodzeń z tytułu nowych zadań,
5) zwiększenia wynagrodzeń z tytułu wzrostu podstawy wynagrodzenia o 9,35% dla
sędziów, prokuratorów i asesorów,
6) zwiększenie funduszu uposażeń żołnierzy zawodowych wynikające z przesunięcia limitu
stanów średniookresowych 650 kandydatów na żołnierzy zawodowych (finansowanych
z grupy świadczeń) do limitu stanów średniookresowych żołnierzy zawodowych,
7) skutki przechodzące podwyższenia od 1 lipca 2012 r. uposażeń żołnierzy zawodowych,
8) zmniejszenia funduszu wynagrodzeń wynikające z tytułu:
− zakończenia Programu „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie Przewodnictwa
Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.”,

73
− zmniejszenia wydatków na wynagrodzenia w Województwie Małopolskim związane
z urealnieniem poziomu zatrudnienia w Inspekcji Sanitarnej Województwa
Małopolskiego.
Kwoty bazowe dla poszczególnych grup pracowników zostały określone w art. 13 projektu
ustawy budżetowej na rok 2013.


74
Rozdział VI
Programy wieloletnie
W niniejszym rozdziale zaprezentowano omówienie programów wieloletnich w układzie
zadaniowym, które będą realizowane w 2013 r. Zestawienie programów wieloletnich
w formie tabelarycznej, zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
zamieszczone zostało w załączniku nr 11 do ustawy budżetowej, opracowanym
w szczegółowości określonej w art. 122 ust. 2. Obejmuje ono w szczególności określenie
jednostki organizacyjnej realizującej program lub koordynującej jego wykonanie, cel
programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (w tym z budżetu państwa) na realizację
programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w 2 kolejnych latach na realizację
programu oraz mierniki określające stopień realizacji celu.
Zasadniczo, wszystkie programy wieloletnie są realizowane na poziomie działań
klasyfikacji zadaniowej. W uzasadnionych przypadkach niektóre programy zostały wykazane
w więcej niż jednym działaniu (np. program wieloletni „Kultura+”).
W 2013 r. realizowanych będzie 56 programów wieloletnich, na które zaplanowano
wydatki budżetowe w wysokości 9.291.360 tys. zł.
1. Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem
bezpieczniej”
Wieloletni „Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań
>Razem bezpieczniej<” na lata 2007-2015 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie
działania w ramach funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny, zadania
2.1.W Ochrona obywateli, utrzymanie porządku publicznego oraz działania na rzecz poprawy
bezpieczeństwa, podzadania 2.1.5.W Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa
powszechnego i porządku publicznego.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 218/2006 z dnia 18 grudnia
2006 r., znowelizowaną uchwałą nr 219/2009 z dnia 7 grudnia 2009 roku. Koordynatorem
realizacji programu jest Minister Spraw Wewnętrznych. Celem programu jest wzrost poczucia
bezpieczeństwa wśród mieszkańców Polski, w szczególności poprzez integrację działań
Policji,
administracji
rządowej
i
samorządowej
oraz
partnerów
społecznych,
zainteresowanych
poprawą
bezpieczeństwa
i
porządku
publicznego.
Program
ukierunkowany jest na przekonanie obywateli do nawiązania trwałego, naturalnego
partnerstwa z Policją oraz innymi instytucjami ochrony bezpieczeństwa i porządku
publicznego.
Całkowite koszty Programu w latach 2007-2015 wynoszą 29.320 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 3.320 tys. zł.

75
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: