Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-II
Załącznik nr 5
WZÓR ZNAKU KONTROLNEGO
1. Opis
1. Znak kontrolny, umieszczany na sprzęcie przeznaczonym do stosowania środków
ochrony roślin, którego sprawność techniczna została potwierdzona, zawiera:
1) rok przeprowadzenia badania;
2) numer składający się z ośmiu cyfr, z których:
a) pierwsze cztery cyfry stanowią identyfikator terytorialny województwa, na
którego obszarze znajduje się siedziba podmiotu przeprowadzającego
badania tego sprzętu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 49 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U.
z 2012 r. poz. 591),
b) cztery kolejne cyfry stanowią niepowtarzalny numer identyfikacyjny znaku
kontrolnego;
3) znak Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
4)
nazwę „Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa" oraz napis
„Opryskiwacz dopuszczony do użytku".
2. Znak wykonany jest ze specjalnej samoprzylepnej wielowarstwowej folii, która przy
próbie oderwania ulega odkształceniu, a podłoże tła znaku ulega zniszczeniu.
16
3. Barwa tła jest czerwona, z efektem hologramu, w którym przy zmianie kąta
obserwacji pojawiają się zmiennie kolorowe wzory, mikrotekst oraz stylizowane
znaki.
4. Liczby umieszczone na nalepce oznaczają cyfry roku kolejnych lat. Liczby te służą
do określania daty ważności znaku.
5. Przyklejony do sprzętu znak powinien być odporny na działanie światła oraz
spełniać wymagania określone w punkcie 2.
6. Znak kontrolny umieszcza się na zbiorniku sprzętu przeznaczonego do stosowania
środków ochrony roślin lub w innym widocznym miejscu.
2. Wymiary i kształt znaku
Wymiary, kształt i właściwości graficzne znaku powinny być zgodne z danymi
zawartymi w tabeli nr 1. Maksymalne odchyłki wymiarów głównych (długości
i szerokości) powinny być zgodne z normą PN-S-73200.
Tabela nr 1
Wyszczególnienie
Wymagania
Wysokość (mm)
90
Szerokość (mm)
69
czerwony – PANTONE 485,
Kolorystyka
czarny – PANTONE Process Black C,
żółty – PANTONE Process Yellow C
czcionka pogrubiona: Arial, wielkość 9,83
Czcionka
oraz 15,33 - dla Nr,
Technika druku
sitodruk
17
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków
prowadzenia działalności w zakresie badań sprawności technicznej sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 54 ustawy z dnia … o środkach ochrony roślin.
Zgodnie z przepisem art. 48 ust. 2 ustawy z dnia … o środkach ochrony roślin
sprzęt przeznaczony do stosowania środków ochrony roślin przez użytkowników
profesjonalnych, który w przypadku braku sprawności technicznej może stwarzać
szczególne zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt lub dla środowiska, poddaje się
okresowym badaniom w celu potwierdzenia tej sprawności.
W związku z powyższym, w projektowanym rozporządzeniu określono:
1) warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia badań sprawności technicznej
sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin w celu
potwierdzenia jego sprawności technicznej,
2) metodykę badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania
środków ochrony roślin, prowadzonych w celu potwierdzenia jego sprawności
technicznej,
3) zakres i sposób dokumentowania badań sprawności technicznej sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, prowadzonych w celu
potwierdzenia jego sprawności technicznej, oraz zakres informacji, jakie powinien
zawierać dokument potwierdzający przeprowadzenie badań sprawności
technicznej tego sprzętu,
4) zakres informacji o sprzęcie przeznaczonym do stosowania środków ochrony
roślin, poddanym badaniom sprawności technicznej w celu potwierdzenia jego
sprawności technicznej, przekazywanych wojewódzkiemu inspektorowi ochrony
roślin i nasiennictwa oraz termin przekazywania tych informacji,
5) wymagania, jakie powinien spełniać znak kontrolny umieszczany na sprzęcie
przeznaczonym do stosowania środków ochrony roślin, którego sprawność
techniczna została potwierdzona oraz wzór tego znaku
– mając na względzie rodzaj sprzętu do stosowania środków ochrony roślin oraz
zapewnienie prawidłowego przebiegu badań sprawności technicznej tego sprzętu.
Powyższe zagadnienia były dotychczas regulowane w rozporządzeniu Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia ... w sprawie przeprowadzania badań opryskiwaczy
(Dz. U. poz. ...). Projekt rozporządzenia został skierowany do notyfikacji zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
18
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). Zmiany w projektowanym
rozporządzeniu mają charakter dostosowujący przepisy do aktualnego stanu rozwoju
technologicznego. Wprowadza są też nowe przepisy odnoszące się do sprzętu
agrolotniczego oraz sprzętu montowanego na pojazdach kolejowych oraz
przekazywania informacji o przeprowadzonym badaniu.
Projektowane rozporządzenie implementuje postanowienia dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego
stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 71). Stosownie do
art. 8 ust. 1 dyrektywy 2009/128/WE „państwa członkowskie zapewniają regularną
kontrolę profesjonalnie używanego sprzętu do aplikacji pestycydów”. Wymagania
dotyczące sprawności technicznej, jakie powinien spełniać będący w użytkowaniu
sprzęt do stosowania środków ochrony roślin określa załącznik II do dyrektywy.
W celu wdrożenia postanowień dyrektywy 2009/128/WE, system badań
opryskiwaczy w Polsce został rozszerzony o badania sprzętu do stosowania tych
środków, montowanego na statkach powietrznych oraz pojazdach szynowych.
Projektowane rozporządzenie określa sprzęt diagnostyczny i wyposażenie
techniczne,
które
zapewnia
podmiot przeprowadzający badania sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin. W celu zapewnienia
wiarygodności i powtarzalności wyników badań wszystkich rodzajów takiego sprzętu,
w załącznikach nr 1 i 2 do projektowanego rozporządzenia określono także
wymagania techniczne dla
sprzętu diagnostycznego. Koszty związane
z wyposażeniem podmiotów wykonujących badania sprzętu przeznaczonego do
stosowania środków ochrony roślin w sprzęt diagnostyczny oraz wyposażenie
techniczne, określone w projektowanym rozporządzeniu, poniosą zainteresowane
podmioty.
Podmiot przeprowadzający badania sprzętu naziemnego powinien dysponować
pomieszczeniami, w których możliwe jest wykorzystanie do badań odpowiedniego
sprzętu diagnostycznego oraz wyposażenia technicznego, określonego
w projektowanym rozporządzeniu. Dopuszcza się również przeprowadzenie takiego
badania u posiadacza tego sprzętu. W takim przypadku muszą być zachowane
warunki zapewniające prawidłowy przebieg badania oraz między innymi eliminujące
ewentualny wpływ czynników atmosferycznych na jego wynik. Regulacja ta ma na
celu ułatwienie posiadaczowi sprzętu naziemnego poddanie opryskiwacza badaniu
oraz potwierdzenie jego wymaganej sprawności technicznej.
19
Badanie sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin polega
na ocenie jego sprawności technicznej, obejmującej badanie ogólne i badanie stanu
technicznego poszczególnych
urządzeń. Zgodnie z projektowanym
rozporządzeniem, w przypadku negatywnego wyniku badania ogólnego,
obejmującego między innymi ocenę jego czystości, badania stanu technicznego
poszczególnych urządzeń opryskiwacza nie przeprowadza się. Zwiększy to
bezpieczeństwo diagnostów (w szczególności z uwagi na zmniejszenie ryzyka
kontaktu ze środkami ochrony roślin lub z nieosłoniętymi, wirującymi elementami
opryskiwacza), a także pozwoli obniżyć koszt całego badania, w przypadku
negatywnego wyniku badania ogólnego (dzięki odstąpieniu od czasochłonnych
i pracochłonnych badań urządzeń opryskiwacza).
W przypadku sprzętu montowanego na statkach powietrznych badanie będzie
polegało na naziemnej stacjonarnej próbie z wykorzystaniem wody wypełniającej
zbiornik (zbiorniki) w co najmniej 1/3 objętości, której celem jest:
− sprawdzenie działania urządzenia do napełniania zbiornika (-ów),
− wykluczenie występowania pęknięć i innych nieszczelności powodujących
wyciek cieczy roboczej przy maksymalnym stosowanym ciśnieniu
– jakikolwiek wyciek cieczy roboczej jest niedopuszczalny,
− potwierdzenie działania zaworów sterujących i odcinających,
− sprawdzenie poprawności działania układu przelewowego w przypadku
występowania dwóch zbiorników,
− wizualna ocena poprawności działania rozpylaczy ciśnieniowych lub
atomizerów,
− potwierdzenie działania urządzeń kontrolno-pomiarowych, w zależności od
wyposażenia: wskaźnika poziomu cieczy użytkowej, wskaźnika pomiaru
ciśnienia wytwarzanego przez pompę, przepływomierza,
− sprawdzenie działania systemu mieszania, płukania i opróżniania,
− sprawdzenie działania urządzeń rejestrujących parametry zabiegu
i systemu GPS Agro.
Opracowując projektowane rozporządzenie oparto się na wytycznych zawartych
w normach: PN-EN 13790-1 Maszyny rolnicze. Opryskiwacze. Badania kontrolne
opryskiwaczy w eksploatacji. Część 1: Opryskiwacze polowe oraz PN-EN 13790-2
Maszyny rolnicze. Opryskiwacze. Badania kontrolne opryskiwaczy w eksploatacji.
Część 2: Opryskiwacze sadownicze. Przepisy projektowanego rozporządzenia
uwzględniają również wytyczne zawarte w ekspertyzach wykonanych na rzecz
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik

-
740-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei