eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-II

Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (1. „Wymagania techniczne dla sprzętu
montowanego na statkach powietrznych służącego do stosowania środków ochrony
roślin oraz zasady jego kontroli”; 2. „Wymagania techniczne dla sprzętu
montowanego na pojazdach szynowych służącego do stosowania środków ochrony
roślin oraz zasady jego kontroli”.).
Wynik badania sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
dokumentuje się w protokole z badania technicznego tego sprzętu, zawierającym
elementy określone w projektowanym rozporządzeniu, którego oryginał wydaje się
posiadaczowi tego sprzętu jako dokument potwierdzający przeprowadzenie badania.
W celu ułatwienia sprawowania nadzoru nad stanem technicznym sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, sprzęt sprawny technicznie
oznacza się znakiem kontrolnym, którego wzór został określony w załączniku nr 5 do
projektowanego rozporządzenia. Ponadto podmiot przeprowadzający badania
sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roslin powinien prowadzić
rejestr przebadanego sprzętu. Informacje, jakie powinien zawierać taki rejestr,
wskazano w projektowanym rozporządzeniu. Informacje zawarte w rejestrze,
powinny być przekazywane wojewódzkiemu inspektorowi ochrony roślin
i nasiennictwa w odstępach kwartalnych w ciągu 2 miesięcy po zakończeniu danego
kwartału. Rozwiązanie takie ułatwi Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin
i Nasiennictwa
sprawowanie nadzoru nad stanem technicznym sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie w dniu
1 stycznia 2014 r. (a więc jednocześnie z przepisami rozdziału 5 ustawy z dnia ...
o środkach ochrony roślin, dotyczącymi potwierdzania sprawności technicznej
sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin).
Projektowane rozporządzenie nie zmienia dotychczas obowiązujących wymagań
w zakresie oceny stanu technicznego opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych
polowych lub sadowniczych. Mając na uwadze zalecenia zawarte w wykonanej, na
zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ekspertyzie dotyczącej sposobu
oceny dystrybucji cieczy dla opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych,
ograniczono możliwość sprawdzania pomiaru metodą natężenia wypływu cieczy
z rozpylaczy zainstalowanych na opryskiwaczu ciągnikowym i samobieżnym
polowym do dnia 31 grudnia 2020 r. Wybór jednej metody zapewni między innymi
porównywalność uzyskiwanych wyników badań. W czasie pomiaru natężenia
wypływu z pojedynczych rozpylaczy nie uzyskuje się pełnej informacji dotyczącej
21

zachodzących niepożądanych współdziałań np.: czy ustawienie względem siebie
strumieni cieczy użytkowej jest właściwe.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Uni Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie wdraża postanowienia dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ramy
wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów i w związku
z powyższym jego projekt nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z art. 6 tej ustawy w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zostaną udostępnione
także wszelkie dokumenty dotyczące prac nad projektem tego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

22


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1.
Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Projektowana regulacja będzie oddziaływać na podmioty zajmujące się stosowaniem
środków ochrony roślin, podmioty przeprowadzające badania sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin oraz podmioty prowadzące
szkolenia w zakresie prowadzenia badań sprawności technicznej tego sprzętu.

2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miała wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Obecnie do przeprowadzania badań opryskiwaczy upoważnionych jest ponad 360
podmiotów, z czego 223 zostało upoważnionych do przeprowadzania badań
opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych. Projektowane rozporządzenie
nie nakłada na te podmioty nowych wymagań, które mogłyby wiązać się
z poniesieniem nakładów finansowych.

5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.

6. Wpływ projektu rozporządzenia na zdrowie ludzi i na środowisko
Wraz z innymi przepisami projektowanej ustawy o środkach ochrony roślin, projekt
niniejszego rozporządzenia będzie miał dodatni wpływ na zdrowie człowieka oraz na
środowisko naturalne. Stosowanie środków ochrony roślin sprzętem sprawnym
technicznie zmniejszy ryzyko utraty zdrowia przez operatora opryskiwacza oraz
konsumentów płodów rolnych. Ograniczy także przedostawanie się substancji
czynnych do wód oraz gleby i zmniejszy ich negatywne oddziaływanie na organizmy
23

pożyteczne. Określenie wymogów dotyczących czystości i ogólnego stanu
technicznego opryskiwaczy poddawanych badaniom kontrolnym, a także
umożliwienie odstąpienia od badania urządzeń opryskiwacza w wyniku negatywnej
oceny jego ogólnego stanu technicznego, ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa
osób przeprowadzających takie badania (czystość opryskiwacza dostarczonego do
badania ma szczególnie duże znaczenie dla bezpieczeństwa diagnosty w przypadku
przeprowadzania pomiaru na stole rowkowym)
7. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami społeczno-
zawodowymi i instytucjami działającymi w obszarze regulowanym rozporządzeniem,
między innymi z: Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych, Federacją
Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Krajowym
Niezależnym Samorządnym Związkiem Producentów Ziemniaków i Nasion
Rolniczych, Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego, Krajowym
Związkiem Plantatorów Chmielu, Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu,
Krajowym Związkiem Producentów Nasion Ogrodniczych i Materiału Szkółkarskiego,
Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Polskim Związkiem
Ogrodniczym, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników
i Organizacji Rolniczych, Związkiem Sadowników Polskich, Związkiem Szkółkarzy
Polskich, Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”,
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni”, Krajową Radą Izb
Rolniczych, Krajową Sekcją Pracowników Ochrony Roślin przy Zarządzie Głównym
Związków Zawodowych Pracowników Rolnictwa RP, Radą Krajową Sekretariatu
Rolnictwa NSZZ „Solidarność”, Stowarzyszeniem Polskich Producentów Środków
Ochrony Roślin, Polskim Związkiem Producentów Chmielu, Polskim Związkiem
Plantatorów Tytoniu, Niezależnym Samorządnym Związkiem Rolników
Indywidualnych „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”,
Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”, Związkiem Zawodowym Centrum
Narodowe Młodych Rolników, a także uczelniami rolniczymi i instytutami naukowymi.





08/19rch
24

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia

w sprawie dokumentowania działań związanych z integrowaną produkcją roślin2)



Na podstawie art. 57 ust. 9 ustawy z dnia ... o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. ...)
zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Działania związane z integrowaną produkcją roślin dokumentuje się
w Notatniku Integrowanej Produkcji Roślin.
2. Notatnik Integrowanej Produkcji Roślin prowadzi się w formie papierowej lub
elektronicznej.
3. Wzór Notatnika Integrowanej Produkcji Roślin jest określony w załączniku do
rozporządzenia.


§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.


MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI





1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Rozporządzenie wdraża częściowo postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE
z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego
stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 71).
strony : 1 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 50 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: