Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
Tabela 5. Kalkulacja skutków finansowych nowych zadań kontrolnych Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na lata 2012 – 2021
Limity wydatków w kolejnych latach (tys. zł)
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Wewnętrzne
WI*
672,00
690,82
708,09
725,79
743,93
762,53
781,59
800,35
819,56
839,23
przesunięcie 16
16
inspektorów
inspektorów
Zakup 16 drukarek
WI-16 szt.
16,00
Zakup materiałów
WI
14,00
14,39
14,75
15,12
15,50
15,89
16,28
16,67
17,07
17,48
eksploatacyjnych
Zakup 272
WI
816,00
notebooków z
272 zestawów
oprogramowaniem
Prenumerata
Wl
23,04
23,69
24,28
24,88
25,51
26,14
26,80
27,44
28,10
28,77
czasopism i zakup
lokalnej prasy
Szkolenia inspektorów WI
136,00
PIORiN
Szkolenia
GI**
32,00
inspektorów PIORiN
Zakup 272
WI
95,20
wiatromierzy
Kontrole
WI
175,00
179,90
184,40
189,01
193,73
198,58
203,54
208,43
213,43
218,55
metrologiczne – 50
kontroli
Kontrole zastosowań
WI
100,00
102,80
105,37
108,00
110,70
113,47
116,31
119,10
121,96
124,89
pozarolniczych
środków ochrony
roślin
WI
2 047,24
1 011,59
1 036,88
1 062,81
1 089,38
1 116,61
1 144,52
1 171,99
1 200,12
1 228,92
ogółem
GI
32
ogółem
2079,24
1 011,59
1 036,88
1 062,81
1 089,38
1 116,61
1 144,52
1 171,99
1 200,12
1 228,92
* WI – wojewódzkie inspektoraty ochrony roślin i nasiennictwa
** GI – Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa
90
Nowe zadania będą realizowane przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin
i Nasiennictwa w ramach limitów wydatków budżetowych, określonych
w ustawie budżetowej na 2012 rok z dnia 2 marca 2012 r. (Dz. U. poz. 273)
i na kolejne lata w:
1) Części 32 Rolnictwo, w Dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo w rozdziale 01032
Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa – w przypadku Głównego
Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
2) w Części 85 Budżety wojewodów ogółem, w Dziale 010 Rolnictwo
i łowiectwo w rozdziale 01032 Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa
– w przypadku wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa.
Celem nowych zadań Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa jest
eliminowanie zagrożeń związanych z obrotem i stosowaniem środków ochrony
roślin.
Do monitorowania realizacji nowych zadań Państwowej Inspekcji Ochrony
Roślin i Nasiennictwa zostaną wykorzystane następujące mierniki:
1) liczba kontroli prawidłowości pozarolniczego stosowania środków ochrony
roślin (m.in. kontrola stosowania środków ochrony roślin na terenach placów
zabaw, żłobków i przedszkoli), postępowania administracyjne zezwalające na
stosowanie środków ochrony roślin w wymienionych miejscach (przewiduje
się rocznie przeprowadzenie dodatkowych 1000 kontroli i 200 postępowań
administracyjnych);
2) liczba udzielonych pozwoleń na przeprowadzenie agrolotniczych zabiegów
ochrony roślin (przewiduje się rocznie wydanie 50 pozwoleń);
3) liczba rozstrzygnięć administracyjnych związanych z zakazem wprowadzenia
do obrotu płodów rolnych stwarzających zagrożenie spowodowane
nieprawidłowym stosowaniem środków ochrony roślin (przewiduje się rocznie
przeprowadzenie 5 takich rozstrzygnięć).
Mierniki te będą stanowiły składową miernika zastosowanego w projekcie
budżetu państwa w układzie zadaniowym zawartym w ustawie budżetowej na rok
2012 z dnia 2 marca 2012 r. dla Funkcji – 21. Polityka rolna i rybacka,
Zadania 21.4 Kształtowanie ustroju rolnego państwa oraz rolnictwo ekologiczne
i żywność regionalna, tradycyjna i systemy jakości żywności, Podzadania 21.1.4.
91
Ochrona roślin, tj. liczba dokonanych rozstrzygnięć administracyjnych oraz
przeprowadzonych kontroli, wydanych wytycznych i instrukcji, zorganizowanych
szkoleń, konferencji, wykonanych analiz laboratoryjnych oraz liczba raportów.
W przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków, związanych z realizacją zadań:
1) Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa – Główny Inspektor
wprowadzi mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu zakresu
realizowanych zadań;
2) wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa – wojewódzki
inspektor wprowadzi mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu
zakresu realizacji zadań, w szczególności na ograniczeniu zakresu czynności
kontrolnych.
3. 4. Koszty związane z realizacją krajowego planu działania
Osiągnięcie celów w zakresie ograniczenia ryzyka związanego ze stosowaniem
środków ochrony roślin oraz wdrożenia zasad integrowanej ochrony roślin,
określonych w dyrektywie 2009/128/WE, a także realizacja krajowego planu
działania mającego na celu ograniczenie ryzyka związanego ze stosowaniem
środków ochrony roślin, do przyjęcia którego obligują państwa członkowskie
postanowienia art. 4 tej dyrektywy, wymaga zabezpieczenia odpowiednich
środków finansowych na ten cel. Zadania ujęte w krajowym planie działania
zostaną zrealizowane w ramach przyznanych limitów wydatków określonych
w ustawie budżetowej na rok 2012 z dnia 2 marca 2012 r. i w ustawach
budżetowych na lata kolejne.
Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 dyrektywy 2009/128/WE państwa
członkowskie zostały zobligowane do przyjęcia krajowych planów działania,
służących ograniczeniu zagrożenia związanego ze stosowaniem środków ochrony
roślin i negatywnego wpływu stosowania tych preparatów na zdrowie ludzi oraz
na środowisko. Plany te powinny obejmować działania wspierające rozwój
i stosowanie integrowanej ochrony roślin oraz innych metod ochrony roślin,
charakteryzujących się niskim zużyciem chemicznych środków ochrony roślin.
92
W krajowych planach działania państwa członkowskie powinny także opisać,
w jaki sposób będą wdrażały postanowienia art. 5 – 15 dyrektywy 2009/128/WE,
dotyczące w szczególności:
1) zapewnienia systemu szkoleń dla profesjonalnych użytkowników środków
ochrony roślin, dystrybutorów tych preparatów oraz doradców świadczących
usługi w zakresie ochrony roślin;
2) podnoszenia świadomości ogółu społeczeństwa odnośnie do środków ochrony
roślin;
3) zapewnienia nadzoru nad stanem technicznym sprzętu przeznaczonego do
stosowania środków ochrony roślin, znajdującego się w użytkowaniu;
4) ochrony środowiska wodnego i wody pitnej przed skażeniem środkami
ochrony roślin;
5) zmniejszenia stosowania pestycydów lub zagrożeń z nich wynikających na
obszarach dostępnych dla szczególnie wrażliwych grup ludności oraz cennych
przyrodniczo;
6) wdrożenia zasad integrowanej ochrony roślin przez profesjonalnych
użytkowników tych preparatów;
7) monitorowania ryzyka związanego ze stosowaniem środków ochrony roślin.
Krajowe plany działania powinny zawierać mierzalne cele w zakresie
ograniczania ryzyka związanego ze stosowaniem środków ochrony roślin,
harmonogramy ich realizacji oraz mierniki służące ich ewaluacji.
Państwa członkowskie powinny przekazać krajowe plany działania Komisji
Europejskiej oraz innym państwom członkowskim do dnia 26 listopada 2012 r.
Krajowe plany działania powinny być poddawane przeglądowi przynajmniej co
pięć lat, a wszelkie istotne zmiany w krajowych planach działania powinny być
bezzwłocznie zgłaszane Komisji Europejskiej.
Do dnia 26 listopada 2014 r. Komisja Europejska przedstawi Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące informacji przekazanych przez
państwa członkowskie w odniesieniu do krajowych planów działania.
Zgodnie z projektowaną ustawą krajowy plan działania zostanie przyjęty
w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rolnictwa.
93
Krajowy plan działania będzie dokumentem strategicznym wyznaczającym cele,
jakie powinny zostać osiągnięte w zakresie ograniczania ryzyka związanego ze
stosowaniem środków ochrony roślin i odnoszącym się w szczególności do
obszarów działalności Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Środowiska
oraz Ministra Zdrowia. Zadania, służące realizacji krajowego planu działania,
będą wykonywane przez różne organy administracji w oparciu o przepisy
projektowanej ustawy oraz obecnie obowiązujące przepisy odrębne, a także
w ramach programów wieloletnich realizowanych przez jednostki nadzorowane
przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.
Należy zwrócić uwagę, że obecnie np. w ramach programu wieloletniego na lata
2011 – 2015 pt. „Ochrona roślin uprawnych z uwzględnieniem bezpieczeństwa
żywności oraz ograniczenia strat w plonach i zagrożeń dla zdrowia ludzi, zwierząt
domowych i środowiska”, realizowanego przez Instytut Ochrony Roślin
– Państwowy Instytut Badawczy w Poznaniu na podstawie uchwały nr 161/2011
Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 2011 r. wykonane zostaną następujące
działania, mające znaczenie dla realizacji krajowego planu działania.
1) Zadanie 1.1 „Aktualizacja i opracowanie metodyk integrowanej ochrony
roślin” (koszt realizacji 592 000 zł);
2) Zadanie 1.2 „Analiza możliwości kompleksowej ochrony wybranych upraw
małoobszarowych” (koszt realizacji 2 093 000 zł);
3) Zadanie 1.3 „Monitorowanie uodparniania się agrofagów na środki ochrony
roślin oraz tworzenie programów redukcji ryzyka” (koszt realizacji
2 316 000 zł);
4) Zadanie 1.4 „Adaptacja do polskich warunków i upowszechnianie systemów
wspomagających decyzje o ochronie roślin” (koszt realizacji 1 010 000 zł);
5) Zadanie 1.5 „Modernizacja i aktualizacja metodyk do monitorowania
agrofagów na potrzeby krótko- i długoterminowego ich prognozowania”
(koszt realizacji 1 100 000 zł);
6) Zadanie 1.6 „Upowszechnianie i wdrażanie wiedzy o integrowanej ochronie
roślin” (koszt realizacji 2 068 000 zł);
7) Zadanie 1.7 „Opracowanie podstaw statystycznych działań kontrolnych
Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa” (koszt realizacji
94
Limity wydatków w kolejnych latach (tys. zł)
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Wewnętrzne
WI*
672,00
690,82
708,09
725,79
743,93
762,53
781,59
800,35
819,56
839,23
przesunięcie 16
16
inspektorów
inspektorów
Zakup 16 drukarek
WI-16 szt.
16,00
Zakup materiałów
WI
14,00
14,39
14,75
15,12
15,50
15,89
16,28
16,67
17,07
17,48
eksploatacyjnych
Zakup 272
WI
816,00
notebooków z
272 zestawów
oprogramowaniem
Prenumerata
Wl
23,04
23,69
24,28
24,88
25,51
26,14
26,80
27,44
28,10
28,77
czasopism i zakup
lokalnej prasy
Szkolenia inspektorów WI
136,00
PIORiN
Szkolenia
GI**
32,00
inspektorów PIORiN
Zakup 272
WI
95,20
wiatromierzy
Kontrole
WI
175,00
179,90
184,40
189,01
193,73
198,58
203,54
208,43
213,43
218,55
metrologiczne – 50
kontroli
Kontrole zastosowań
WI
100,00
102,80
105,37
108,00
110,70
113,47
116,31
119,10
121,96
124,89
pozarolniczych
środków ochrony
roślin
WI
2 047,24
1 011,59
1 036,88
1 062,81
1 089,38
1 116,61
1 144,52
1 171,99
1 200,12
1 228,92
ogółem
GI
32
ogółem
2079,24
1 011,59
1 036,88
1 062,81
1 089,38
1 116,61
1 144,52
1 171,99
1 200,12
1 228,92
* WI – wojewódzkie inspektoraty ochrony roślin i nasiennictwa
** GI – Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa
90
Nowe zadania będą realizowane przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin
i Nasiennictwa w ramach limitów wydatków budżetowych, określonych
w ustawie budżetowej na 2012 rok z dnia 2 marca 2012 r. (Dz. U. poz. 273)
i na kolejne lata w:
1) Części 32 Rolnictwo, w Dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo w rozdziale 01032
Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa – w przypadku Głównego
Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
2) w Części 85 Budżety wojewodów ogółem, w Dziale 010 Rolnictwo
i łowiectwo w rozdziale 01032 Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa
– w przypadku wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa.
Celem nowych zadań Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa jest
eliminowanie zagrożeń związanych z obrotem i stosowaniem środków ochrony
roślin.
Do monitorowania realizacji nowych zadań Państwowej Inspekcji Ochrony
Roślin i Nasiennictwa zostaną wykorzystane następujące mierniki:
1) liczba kontroli prawidłowości pozarolniczego stosowania środków ochrony
roślin (m.in. kontrola stosowania środków ochrony roślin na terenach placów
zabaw, żłobków i przedszkoli), postępowania administracyjne zezwalające na
stosowanie środków ochrony roślin w wymienionych miejscach (przewiduje
się rocznie przeprowadzenie dodatkowych 1000 kontroli i 200 postępowań
administracyjnych);
2) liczba udzielonych pozwoleń na przeprowadzenie agrolotniczych zabiegów
ochrony roślin (przewiduje się rocznie wydanie 50 pozwoleń);
3) liczba rozstrzygnięć administracyjnych związanych z zakazem wprowadzenia
do obrotu płodów rolnych stwarzających zagrożenie spowodowane
nieprawidłowym stosowaniem środków ochrony roślin (przewiduje się rocznie
przeprowadzenie 5 takich rozstrzygnięć).
Mierniki te będą stanowiły składową miernika zastosowanego w projekcie
budżetu państwa w układzie zadaniowym zawartym w ustawie budżetowej na rok
2012 z dnia 2 marca 2012 r. dla Funkcji – 21. Polityka rolna i rybacka,
Zadania 21.4 Kształtowanie ustroju rolnego państwa oraz rolnictwo ekologiczne
i żywność regionalna, tradycyjna i systemy jakości żywności, Podzadania 21.1.4.
91
Ochrona roślin, tj. liczba dokonanych rozstrzygnięć administracyjnych oraz
przeprowadzonych kontroli, wydanych wytycznych i instrukcji, zorganizowanych
szkoleń, konferencji, wykonanych analiz laboratoryjnych oraz liczba raportów.
W przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków, związanych z realizacją zadań:
1) Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa – Główny Inspektor
wprowadzi mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu zakresu
realizowanych zadań;
2) wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa – wojewódzki
inspektor wprowadzi mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu
zakresu realizacji zadań, w szczególności na ograniczeniu zakresu czynności
kontrolnych.
3. 4. Koszty związane z realizacją krajowego planu działania
Osiągnięcie celów w zakresie ograniczenia ryzyka związanego ze stosowaniem
środków ochrony roślin oraz wdrożenia zasad integrowanej ochrony roślin,
określonych w dyrektywie 2009/128/WE, a także realizacja krajowego planu
działania mającego na celu ograniczenie ryzyka związanego ze stosowaniem
środków ochrony roślin, do przyjęcia którego obligują państwa członkowskie
postanowienia art. 4 tej dyrektywy, wymaga zabezpieczenia odpowiednich
środków finansowych na ten cel. Zadania ujęte w krajowym planie działania
zostaną zrealizowane w ramach przyznanych limitów wydatków określonych
w ustawie budżetowej na rok 2012 z dnia 2 marca 2012 r. i w ustawach
budżetowych na lata kolejne.
Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 dyrektywy 2009/128/WE państwa
członkowskie zostały zobligowane do przyjęcia krajowych planów działania,
służących ograniczeniu zagrożenia związanego ze stosowaniem środków ochrony
roślin i negatywnego wpływu stosowania tych preparatów na zdrowie ludzi oraz
na środowisko. Plany te powinny obejmować działania wspierające rozwój
i stosowanie integrowanej ochrony roślin oraz innych metod ochrony roślin,
charakteryzujących się niskim zużyciem chemicznych środków ochrony roślin.
92
W krajowych planach działania państwa członkowskie powinny także opisać,
w jaki sposób będą wdrażały postanowienia art. 5 – 15 dyrektywy 2009/128/WE,
dotyczące w szczególności:
1) zapewnienia systemu szkoleń dla profesjonalnych użytkowników środków
ochrony roślin, dystrybutorów tych preparatów oraz doradców świadczących
usługi w zakresie ochrony roślin;
2) podnoszenia świadomości ogółu społeczeństwa odnośnie do środków ochrony
roślin;
3) zapewnienia nadzoru nad stanem technicznym sprzętu przeznaczonego do
stosowania środków ochrony roślin, znajdującego się w użytkowaniu;
4) ochrony środowiska wodnego i wody pitnej przed skażeniem środkami
ochrony roślin;
5) zmniejszenia stosowania pestycydów lub zagrożeń z nich wynikających na
obszarach dostępnych dla szczególnie wrażliwych grup ludności oraz cennych
przyrodniczo;
6) wdrożenia zasad integrowanej ochrony roślin przez profesjonalnych
użytkowników tych preparatów;
7) monitorowania ryzyka związanego ze stosowaniem środków ochrony roślin.
Krajowe plany działania powinny zawierać mierzalne cele w zakresie
ograniczania ryzyka związanego ze stosowaniem środków ochrony roślin,
harmonogramy ich realizacji oraz mierniki służące ich ewaluacji.
Państwa członkowskie powinny przekazać krajowe plany działania Komisji
Europejskiej oraz innym państwom członkowskim do dnia 26 listopada 2012 r.
Krajowe plany działania powinny być poddawane przeglądowi przynajmniej co
pięć lat, a wszelkie istotne zmiany w krajowych planach działania powinny być
bezzwłocznie zgłaszane Komisji Europejskiej.
Do dnia 26 listopada 2014 r. Komisja Europejska przedstawi Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące informacji przekazanych przez
państwa członkowskie w odniesieniu do krajowych planów działania.
Zgodnie z projektowaną ustawą krajowy plan działania zostanie przyjęty
w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rolnictwa.
93
Krajowy plan działania będzie dokumentem strategicznym wyznaczającym cele,
jakie powinny zostać osiągnięte w zakresie ograniczania ryzyka związanego ze
stosowaniem środków ochrony roślin i odnoszącym się w szczególności do
obszarów działalności Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Środowiska
oraz Ministra Zdrowia. Zadania, służące realizacji krajowego planu działania,
będą wykonywane przez różne organy administracji w oparciu o przepisy
projektowanej ustawy oraz obecnie obowiązujące przepisy odrębne, a także
w ramach programów wieloletnich realizowanych przez jednostki nadzorowane
przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.
Należy zwrócić uwagę, że obecnie np. w ramach programu wieloletniego na lata
2011 – 2015 pt. „Ochrona roślin uprawnych z uwzględnieniem bezpieczeństwa
żywności oraz ograniczenia strat w plonach i zagrożeń dla zdrowia ludzi, zwierząt
domowych i środowiska”, realizowanego przez Instytut Ochrony Roślin
– Państwowy Instytut Badawczy w Poznaniu na podstawie uchwały nr 161/2011
Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 2011 r. wykonane zostaną następujące
działania, mające znaczenie dla realizacji krajowego planu działania.
1) Zadanie 1.1 „Aktualizacja i opracowanie metodyk integrowanej ochrony
roślin” (koszt realizacji 592 000 zł);
2) Zadanie 1.2 „Analiza możliwości kompleksowej ochrony wybranych upraw
małoobszarowych” (koszt realizacji 2 093 000 zł);
3) Zadanie 1.3 „Monitorowanie uodparniania się agrofagów na środki ochrony
roślin oraz tworzenie programów redukcji ryzyka” (koszt realizacji
2 316 000 zł);
4) Zadanie 1.4 „Adaptacja do polskich warunków i upowszechnianie systemów
wspomagających decyzje o ochronie roślin” (koszt realizacji 1 010 000 zł);
5) Zadanie 1.5 „Modernizacja i aktualizacja metodyk do monitorowania
agrofagów na potrzeby krótko- i długoterminowego ich prognozowania”
(koszt realizacji 1 100 000 zł);
6) Zadanie 1.6 „Upowszechnianie i wdrażanie wiedzy o integrowanej ochronie
roślin” (koszt realizacji 2 068 000 zł);
7) Zadanie 1.7 „Opracowanie podstaw statystycznych działań kontrolnych
Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa” (koszt realizacji
94
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik

-
740-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei