eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-I

W odniesieniu do zadań Inspekcji dotyczących nadzoru nad systemem integrowanej
produkcji roślin, wykonywanych obecnie na podstawie przepisów art. 5 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, należy podkreślić, że projektowana ustawa
zmienia sposób sprawowania kontroli nad tym systemem, ale zadanie to pozostanie
nadal, choć w zmienionym zakresie, w obowiązkach Inspekcji. Jednocześnie należy
zauważyć, że projektowana ustawa pozwala na zachowanie przez wojewódzkiego
inspektora ochrony roślin i nasiennictwa dotychczasowych kompetencji w zakresie
kontroli producentów rolnych prowadzących uprawę roślin w systemie integrowanej
produkcji oraz certyfikacji płodów rolnych w ramach tego systemu. Przewiduje się
bowiem, że początkowo, do czasu przejęcia zadań w tym zakresie przez jednostki
certyfikujące, kontrola producentów rolnych oraz certyfikacja w systemie integrowanej
produkcji będzie nadal wykonywana głównie przez wojewódzkie inspektoraty ochrony
roślin i nasiennictwa. Ponadto środki budżetowe przeznaczone obecnie na
sfinansowanie kosztów kontroli integrowanej produkcji roślin (w szczególności
gospodarstw rolnych uczestniczących w systemie) zostaną przesunięte na kontrole
jednostek certyfikujących oraz sprawdzenie u producentów rolnych stosujących zasady
integrowanej produkcji roślin prawidłowości przeprowadzania kontroli przestrzegania
tych zasad przez podmioty certyfikujące.
Po wejściu w życie projektowanej ustawy dotychczasowe zadania realizowane przez
Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa w zakresie nadzoru nad obrotem
i stosowaniem środków ochrony roślin będą kontynuowane, lecz zmieniony zostanie
zakres ich realizacji, tak aby wykonywanie nowych zadań wynikających z tej ustawy
nie spowodowało wzrostu wydatków dla budżetu państwa.
Koszty realizacji nowych zadań Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa,
określone według stawek obowiązujących w 2011 r., zostały przedstawione w poniższej
tabeli nr 3. Łączna kwota tych kosztów to 2 079 240 zł, jednak część tych kosztów
zostanie poniesiona jedynie w pierwszym roku obowiązywania projektowanej ustawy.



85
Tabela 3. Koszty realizacji nowych zadań Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, według
stawek obowiązujących w 2011 r.

Wojewódzkie inspektoraty
Główny Inspektorat
Koszty
ochrony roślin i
Ochrony Roślin i
nasiennictwa
Nasiennictwa
Przesunięcie do realizacji
nowych zadań
16 inspektorów x 3 500 zł x
– 16
12 miesięcy = 672

000 zł
inspektorów
16 zestawów x 1000 zł =
Zakup 16 szt. drukarek

16 000 zł
Zakup materiałów
eksploatacyjnych (papier i
14 000 zł

tonery)
Zakup 272 laptopów z
272 zestawy x 3000 zł =

oprogramowaniem
816 000 zł
Prenumerata czasopism i
zakup lokalnej prasy w
16 zestawów x 120 zł x 12

celu kontroli reklamy – 16
miesięcy = 23 040 zł
zestawów
Jedna osoba z każdego z
2 osoby z każdego
Szkolenia inspektorów
272 oddziałów x 500 zł =
wojewódzkiego
PIORiN
inspektoratu x 1000 zł =
136 000 zł
32 000 zł
Zakup 272 wiatromierzy
272 szt. x 350 zł = 95 200 zł
Kontrole metrologiczne –
50 kontroli x 3 500 zł =

50 kontroli
175 000 zł
Kontrole zastosowań
pozarolniczych środków
1000 kontroli x 2,5 godz. x
ochrony roślin

– 1000
40 zł/godz. = 100 000 zł
kontroli
Razem:
2 047 240
32 000
Ogółem
2 079 240

Przy obliczaniu kosztów przyjęto koszt 1 roboczogodziny pracownika merytorycznego
w wysokości 39,36 zł oraz koszty przeznaczone na realizację zadań merytorycznych
przez jednego pracownika merytorycznego w wysokości 65,65 zł.
Liczba 1000 kontroli rocznie, które będzie wykonywać Państwowa Inspekcja Ochrony
Roślin i Nasiennictwa w związku z nowymi zadaniami wynikającymi z projektowanej
ustawy, została określona w wyniku konsultacji przeprowadzonych przez Główny
Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa z poszczególnymi wojewódzkimi
inspektorami ochrony roślin i nasiennictwa. Poniższa tabela 4 przedstawia planowaną
liczbę kontroli w poszczególnych województwach.


86
Tabela 4. Liczba kontroli, planowana do wykonania w poszczególnych województwach, w związku z wejściem w życie projektowanej ustawy
Kontrole:
podmiotów
wykonujących
zabiegi
w strefach ochrony
pozarolniczego
województwo
na terenach placów
„A” wydzielonych
zabiegów
zabaw, żłobków,
miejsc produkcji
zabiegów środkami stosowania środków
na obszarach
agrolotniczych przy
przedszkoli, szkół
na terenach szpitali
środków ochrony
ochrony roślin na
ochrony roślin (np.
uzdrowisk lub
roślin
użyciu środków

torowiskach
zakłady zieleni
podstawowych
obszarach ochrony
ochrony roślin
miejskiej, miejskie
uzdrowiskowej
przedsiębiorstwa
gospodarki
komunalnej)
Lp.
1
dolnośląskie
23
23
8
1
7
7
23
2
kujawsko-pomorskie
21
9
3
0
1
8
8
3
lubelskie
80
20
2
0
1
1
40
4
lubuskie
60
12
0
0
7
7
12
5
łódzkie
17
10
2
1
1
8
15
6
małopolskie
95
15
12
0
0
20
55
7
mazowieckie
29
27
6
0
5
18
40
8
opolskie
37
9
1
0
1
10
26
9
podkarpackie
37
14
4
1
1
8
34
10
podlaskie
42
14
2
0
4
2
18
11
pomorskie
43
13
5
1
0
14
18
12
śląskie
30
20
2
3
3
20
23
13
świętokrzyskie
11
11
2
0
4
11
11
warmińsko-
17
14
mazurskie
17
17
1
0
6
14
15
wielkopolskie
92
22
3
1
6
13
38
16
zachodniopomorskie
21
8
6
0
0
6
25
razem
655
244
59
8
47
167
403


87
Kontrole prawidłowości wykonywania zabiegów środkami ochrony roślin na
torowiskach oraz kontrole podmiotów wykonujących zabiegi pozarolniczego
stosowania środków ochrony roślin (np. zakładów zieleni miejskiej, miejskich
przedsiębiorstw gospodarki komunalnej) – łącznie 570 kontroli – zostały zaplanowane
do wykonania w ramach obecnie prowadzonych przez Państwową Inspekcję Ochrony
Roślin i Nasiennictwa kontroli prawidłowości stosowania środków ochrony roślin.
Pozostałe kontrole zostały potraktowane jako kontrole nowe, których wykonanie będzie
wymagało zmiany organizacji pracy wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin
i nasiennictwa. Mając na uwadze, że liczba tych kontroli może zmieniać się nieznacznie
w poszczególnych latach (po wejściu w życie projektowanej ustawy planowane są
wizyty kontrolne u podmiotów, na które zostaną nałożone nowe obowiązki, w celu
uzyskania informacji o tym, w jaki sposób wykonują one zabiegi ochrony roślin oraz
przekazania informacji o nowych obowiązkach prawnych; w kolejnych latach liczba
takich kontroli będzie maleć na rzecz kontroli interwencyjnych), przyjęto w Ocenie
Skutków Regulacji do projektowanej ustawy, że wejście w życie nowych przepisów
będzie skutkowało koniecznością przeprowadzania rocznie około 1000 dodatkowych
kontroli związanych z produkcją i stosowaniem środków ochrony roślin. Różnice
w liczbie poszczególnych rodzajów kontroli, planowanych do wykonania
w poszczególnych województwach wynikają z uwzględnienia specyfiki tych
województw.
Pozyskanie 16 osób do realizacji przez wojewódzkie inspektoraty ochrony roślin
i nasiennictwa nowych zadań, wynikających z projektowanej ustawy, nastąpi w drodze
przeniesienia tych osób w ramach obecnego stanu zatrudnienia w wojewódzkich
inspektoratach.
Potrzeba zakupu 16 zestawów drukarek dla pracowników wojewódzkich inspektoratów
ochrony roślin i nasiennictwa realizujących nowe zadania, wynikające z projektowanej
ustawy, wynika z faktu, iż sprzęt ten będzie użytkowany w różnych województwach.
Konieczność zakupu sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych wystąpiła nie
tylko z powodu wewnętrznego przesunięcia pracowników do realizacji nowych zadań,
ale przede wszystkim z potrzeby doposażenia oddziałów Inspekcji w sprzęt niezbędny
do prawidłowego wykonywania powierzonych obowiązków. Posiadany sprzęt
komputerowy w wojewódzkich inspektoratach ochrony roślin i nasiennictwa od wielu
lat nie był odnawiany z powodu braku środków finansowych i nie odpowiada


88
warunkom dotyczącym wykonywania nowych zadań, a także funkcjonowania
Zintegrowanego Systemu Informatycznego w Ochronie Roślin i Nasiennictwie.
Inspekcja wydatkowała ponad 2 miliony złotych na zmodernizowanie tego Systemu
(dodatkowa serwerownia, aktualizacja oprogramowania, przebudowa systemu do
wykonywania nowych zadań). Przeprowadzone modernizacje nie zostaną w pełni
wykorzystane, jeśli pracownicy nie zostaną wyposażeni w odpowiedni sprzęt. Należy
przy tym podkreślić, że nie ma możliwości zapewnienia sprawnej realizacji
zwiększonych zadań Inspekcji bez koniecznego wsparcia technicznego (możliwość
używania przez inspektorów sprzętu mobilnego do pracy w terenie) – na wyposażeniu
oddziałów Inspekcji jak dotychczas nie znalazły się notebooki. Brak takiego sprzętu
w oddziałach wydatnie wydłuża czas kontroli i opóźnia możliwość wprowadzenia
danych do Systemu.
Należy również podkreślić, że konieczność zakupu laptopów wynika z potrzeby
umożliwienia inspektorom wykonującym kontrole, dostępu na miejscu kontroli do
zaktualizowanych baz danych (np. rejestr środków ochrony roślin). Brak takich
możliwości powoduje konieczność powrotu do oddziału w celu zweryfikowania ustaleń
z kontroli, co wydłuża czas wykonania zadania.
Na uwagę zasługuje także bardzo rozbudowana struktura organizacyjna Państwowej
Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, bowiem w jej skład wchodzi: Główny
Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa, 16 wojewódzkich inspektoratów,
245 oddziałów, 19 delegatur oraz 12 oddziałów granicznych. We wszystkich
wymienionych wyżej jednostkach dotychczas posiadany sprzęt komputerowy jest
w pełni wykorzystywany.
W poniższej tabeli nr 5 przedstawione zostały koszty realizacji nowych zadań
Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na lata 2012 – 2021. Zadania te
będą realizowane w ramach limitów wydatków budżetowych przyznanych dla
Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz dla poszczególnych
wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa. Liczba 16 inspektorów
wykazanych w tabeli zostanie pozyskanych do realizacji nowych zadań w wyniku
przesunięć kadrowych w ramach obecnego stanu zatrudnienia w wojewódzkich
inspektoratach ochrony roślin i nasiennictwa.




89
strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 90 ... 120

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: