eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-I

3) BIO AGRIS Piotr Zajkowski Sp. J.
Uwagi Scotts Poland sp. z o.o. nawiązywały do art. 71 projektowanej ustawy
w brzmieniu przekazanym do uzgodnień z organizacjami społeczno-zawodowymi
i dotyczyły „wprowadzenia okresu przejściowego niezbędnego w celu dostosowania
dokumentacji rejestracyjnej preparatów przeznaczonych do stosowania przez
użytkowników profesjonalnych, a desygnowanych do przepakowania w opakowania
hobbystyczne, do wymogów stawianych preparatom użytkowanym przez
użytkowników amatorskich (nowa rejestracja środka ochrony roślin do zastosowań
w ogrodach przydomowych i ogrodach działkowych (tzw. zastosowań amatorskich)”
oraz „zagwarantowania możliwości sprzedaży środków ochrony roślin przepakowanych
w opakowania amatorskie, a obecnych na rynku po 14 czerwca 2011”. Uwagi te nie
zostały przyjęte, ponieważ przepis, którego one dotyczyły, ma charakter porządkowy
i nie wprowadza żadnych nowych wymagań. Zgodnie z obowiązującymi przepisami do
zastosowań amatorskich mogą być przeznaczone jedynie te środki ochrony roślin, które
z takim przeznaczeniem zostały zarejestrowane. Ponadto zgodnie z dotychczasowymi
przepisami konfekcjonowanie środków ochrony roślin jest możliwe, w przypadku gdy
w etykiecie-instrukcji stosowania tych środków został określony konfekcjoner.
Jednocześnie jednak przepis ten został zmieniony tak, aby do dnia 15 czerwca 2015 r.
dokonać ostatecznego podziału dopuszczonych do obrotu środków ochrony roślin na
środki ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników profesjonalnych
i nieprofesjonalnych. Termin ten jest zgodny z art. 80 ust. 6 rozporządzenia
nr 1107/2009.
Jednocześnie przyjęto uwagę redakcyjną dotycząca brzmienia art. 80 ustawy,
w brzmieniu przekazanym do uzgodnień międzyresortowych, a także wprowadzono do
przepisów ustawy definicję użytkownika profesjonalnego, w miejsce odesłania do
przepisów dyrektywy 2009/128/WE.
Projekt ustawy utrzymuje w przepisach przejściowych ważność zezwoleń wydanych
w oparciu o dotychczasowe przepisy.
Nie została natomiast uwzględniona uwaga dotycząca dopuszczenia sprzedaży
określonych środków ochrony roślin w samoobsłudze. Przyjęcie uwagi mogłoby
spowodować wzrost zagrożeń związanych z obrotem środkami ochrony roślin. Ponadto,
w przypadku sprzedaży środków ochrony w samoobsłudze, trudny byłby do
zrealizowania obowiązek przekazywania przez sprzedawcę informacji o zasadach


65
bezpiecznego stosowania tych środków ich odbiorcy (obowiązek taki wynika z art. 6
dyrektywy 2009/128/WE). Należy również mieć na uwadze, że ostateczny podział
dopuszczonych do obrotu środków ochrony roślin na środki ochrony roślin
przeznaczone dla użytkowników profesjonalnych i nieprofesjonalnych zostanie
przeprowadzony do dnia 15 czerwca 2015 r.
Uwagi zgłoszone przez ZPH AGROMIX Mgr Roman Szewczyk oraz BIO AGRIS Piotr
Zajkowski Sp. J. dotyczyły zasad prowadzenia obrotu adiuwantami.
Zgodnie z art. 81 ust. 3 rozporządzenia nr 1107/2009 w drodze odstępstwa od art. 58
ust. 1 tego rozporządzenia do czasu przyjęcia szczegółowych przepisów, o których
mowa w art. 58 ust. 2, państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą stosować
przepisy krajowe dotyczące udzielania zezwoleń dla adiuwantów. Mając na uwadze
fakt, iż ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin nie zawiera regulacji
dotyczących dopuszczania do obrotu adiuwantów, w projektowanej ustawie o środkach
ochrony roślin nie przewiduje się regulacji w tym zakresie.
Projekt ustawy uzyskał w dniu 23 marca 2011 r. na posiedzeniu Zespołu
ds. Programowania Prac Rządu zgodę na dalsze procedowanie.
Projekt ustawy znajduje się w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projektowana ustawa została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.














66
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty objęte projektowaną ustawą
Projektowana ustawa dotyczy:
1) producentów środków ochrony roślin;
2) podmiotów prowadzących doświadczenia lub testy do celów badań lub rozwoju
związanych z uwalnianiem środków ochrony roślin do środowiska;
3) podmiotów, które mogą uczestniczyć w procedurze wydawania zezwoleń
w zakresie środków ochrony roślin;
4) podmiotów prowadzących badania skuteczności działania środków ochrony
roślin;
5) podmiotów prowadzących działalność w zakresie wprowadzania środków
ochrony roślin do obrotu oraz konfekcjonowania tych środków;
6) rolników oraz innych podmiotów stosujących środki ochrony roślin;
7) podmiotów
prowadzących badania sprawności technicznej sprzętu
przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin;
8) rolników prowadzących integrowaną produkcję roślin;
9) podmiotów prowadzących działalność w zakresie certyfikacji w integrowanej
produkcji roślin;
10) podmiotów prowadzących szkolenia w zakresie środków ochrony roślin;
11) Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
12) Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
13) Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej;
14) doradców świadczących usługi w zakresie ochrony roślin.
2. Konsultacje
Projektowana ustawa została przekazana w celu konsultacji do Federacji
Branżowych Związków Producentów Rolnych, Federacji Konsumentów, Federacji
Związków Pracodawców Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Izby Gospodarczej
Handlowców Przetwórców Zbóż i Producentów Pasz, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Krajowej Rady Spółdzielczej, Krajowego


67
Zrzeszenia Producentów Rzepaku, Krajowego Sekretariatu Rolnictwa i Przemysłu
Rolno-Spożywczego NSZZ Solidaność’80, Krajowego Związku Plantatorów
Buraka Cukrowego, Krajowego Związku Plantatorów Roślin Okopowych,
Krajowego Związku Plantatorów Tytoniu, Krajowego Związku Producentów
Nasion Ogrodniczych i Materiału Szkółkarskiego, Krajowego Związku Rolników
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowego Związku Zrzeszeń Plantatorów
Owoców i Warzyw, Niezależnego Samorządnego Związku Rolników
Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Polskiej Izby Nasiennej, Polskiej
Organizacji Handlu i Dystrybucji, Polskiego Komitetu Zielarskiego, Polskiego
Związku Ogrodniczego, Polskiego Związku Plantatorów Tytoniu, Polskiego
Związku Producentów Kukurydzy, Polskiego Związku Producentów Ziemniaków
i Nasion Rolniczych, Polskiego Związku Zrzeszeń Producentów Chmielu,
Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin, Polskiego Stowarzyszenia
Pracowników Dezynsekcji, Deratyzacji i Dezynfekcji, Rady Gospodarki
Żywnościowej, Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności”,
Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, Stowarzyszenia Polski Ziemniak,
Stowarzyszenia Polskich Szkółkarzy, Stowarzyszenia Producentów Środków
Ochrony Roślin, Stowarzyszenia Sadowników Polskich, Towarzystwa Rozwoju
Sadów Karłowych, Zrzeszenia Producentów Nasion Ogrodniczych Materiału
Szkółkarskiego i Grzybów „SOGNAS”, Zrzeszenia Producentów Róż Materiału
Szkółkarskiego Owocowego i Ozdobnego „Końskowola”, Związku Sadowników
Rzeczpospolitej Polskiej, Związku Szkółkarzy Polskich, Związku Zawodowego
Centrum Narodowe Młodych Rolników, Związku Zawodowego Pracowników
Rolnictwa RP, Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Związku
Zawodowego Rolników „Ojczyzna”,
Związku Zawodowego Rolników
Rzeczpospolitej „Solidarni”, Związku Zawodowego Rolnictwa i Obszarów
Wiejskich „REGIONY”, Związku Zawodowego Wsi i Rolnictwa „Solidarność
Wiejska”, Federacji Gospodarki Żywnościowej RP, Polskiego Związku
Pszczelarskiego, Business Centre Club, Forum Związków Zawodowych,
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
Sekretariatu Handlu Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Sekretariatu


68
Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Związku Rzemiosła Polskiego,
Centrum Prawa Ekologicznego, Instytutu na rzecz Ekorozwoju, Ligi Ochrony
Przyrody, Społecznego Instytutu Ekologicznego, Stowarzyszenia „Zdrowe Życie”,
Stowarzyszenia Inicjatyw Społeczno-Ekologicznych „Ruch na rzecz Ziemi”,
Fundacji Ekorozwoju, Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”, Towarzystwa dla
Natury i Człowieka, Klubu Gaja, Polskiego Klubu Ekologicznego, Centrum
Europejskiego Zrównoważonego Rozwoju oraz uczelni rolniczych i instytutów
branżowych, Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Krajowej
Stacji Chemiczno-Rolniczej, Biura ds. Substancji i Preparatów Chemicznych,
Polskiego Centrum Akredytacji, Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego –
Państwowego Zakładu Higieny i Instytutu Ochrony Środowiska.
Uwagi zgłoszone przez uczelnie rolnicze oraz instytuty naukowo-badawcze zostały
uzgodnione podczas spotkania konsultacyjnego zorganizowanego w Ministerstwie
Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 31 stycznia 2011 r.
Projekt ustawy skierowany do uzgodnień z organizacjami społeczno-zawodowymi
przewidywał, że zadania w zakresie wydawania zezwoleń na wprowadzanie
środków ochrony roślin do obrotu zostaną przekazane Dyrektorowi Krajowej Stacji
Chemiczno-Rolniczej. W związku z podjęciem decyzji o pozostawieniu
powyższych zadań w kompetencjach ministra właściwego do spraw rolnictwa
podyktowanej trudną sytuacją budżetu państwa oraz koniecznością ograniczania
nowych wydatków budżetowych, uwagi dotyczące działania Dyrektora Krajowej
Stacji Chemiczno-Rolniczej, w tym Rady ds. Środków Ochrony Roślin, stały się
bezprzedmiotowe.
Do projektowanej ustawy uwagi zgłosiły organizacje społeczno zawodowe: Polski
Związek Producentów Roślin Zbożowych, Polski Związek Pszczelarski, Polskie
Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Krajowa Rada Izb Rolniczych, Federacja
Gospodarki Żywnościowej RP. Zgłoszone uwagi były przedmiotem spotkania
uzgodnieniowego zorganizowanego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w dniu 2 lutego 2011 r.
W projektowanej ustawie uwzględnione zostały następujące uwagi:
1) umożliwienie stosowania środków ochrony roślin w dawkach niższych niż
zalecane w etykiecie, na odpowiedzialność stosującego te środki;


69
strony : 1 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 50 ... 90 ... 120

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: