Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
niedopuszczonych do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
których produkcja została rozpoczęta przed wejściem w życie ustawy. Zgodnie
z przepisami projektowanej ustawy przed rozpoczęciem produkcji takich środków,
należy przekazać stosowną informację wojewódzkiemu inspektorowi ochrony roślin
i nasiennictwa. Mając powyższe na uwadze przepis ten określa termin, w jakim
informacja taka powinna zostać złożona przez producentów, którzy rozpoczęli
produkcję środków ochrony roślin niedopuszczonych do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przed wejściem w życie ustawy.
Art. 90 ma na celu zapewnienie zgodności przepisu art. 36 ust. 1 projektowanej
ustawy z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz przepisami
rozporządzenia nr 1272/2008.
Art. 91 przewiduje, że ograniczenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin
przeznaczonych dla użytkowników nieprofesjonalnych, wprowadzane przepisami
art. 36 ust. 4, nie będą dotyczyły środków ochrony roślin, dla których zostało wydane
zezwolenie na ich dopuszczenie do obrotu przed dniem wejścia w życie ustawy,
przeznaczonych do stosowania w ogrodach przydomowych, działkowych lub na rośliny
doniczkowe w pomieszczeniach. Jest to związane z brakiem w przypadku niektórych
środków ochrony roślin jednoznacznego wskazania, że są one przeznaczone dla
użytkowników nieprofesjonalnych.
Przepis ten zapewnia także zgodność przepisów art. 36 ust. 4 z przepisami
o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz z przepisami rozporządzenia
nr 1272/2008.
Art. 92 reguluje zasady przechowywania ewidencji zabiegów środkami ochrony
roślin, prowadzonej na podstawie art. 71 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie
roślin.
Obowiązek prowadzenia przez użytkowników środków ochrony roślin ewidencji
zabiegów środkami ochrony roślin wynika z przepisów rozporządzenia nr 1107/2009.
W związku z powyższym kwestia ta nie będzie regulowana przepisami projektowanej
ustawy. Przepis projektowanej ustawy ma więc na celu zobowiązanie użytkowników
środków ochrony roślin do przechowywania dotychczasowej ewidencji prowadzonej na
podstawie art. 71 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin przez okres 2 lat.
60
Rozwiązanie to umożliwi Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
prowadzenie kontroli stosowania środków ochrony roślin.
Art. 93 zapewnia zgodność przepisów art. 38 ust. 2 pkt 3 projektowanej ustawy
z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz przepisami
rozporządzenia nr 1272/2008.
Art. 94 przewiduje, że w związku z tym, że plan zabiegów ochrony roślin przy użyciu
sprzętu agrolotniczego należy przedłożyć zgodnie z projektowaną ustawą
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony roślin i nasiennictwa na 40 dni przed
planowanym rozpoczęciem zabiegów ujętych w tym planie, proponuje się, aby
w okresie 40 dni od wejścia w życie ustawy, do zabiegów środkami ochrony roślin przy
użyciu sprzętu agrolotniczego, nie miały zastosowania przepisy art. 39 i art. 76 ust. 1
pkt 28 i 29 projektowanej ustawy. Umożliwi to wykonywanie agrolotniczych zabiegów
ochrony roślin w tym okresie.
Art. 95 przewiduje, aby do dnia 25 listopada 2015 r. regulacje zawarte w art. 41 oraz
art. 76 ust. 1 pkt 30 projektowanej ustawy, stanowiące, że zabiegi środkami ochrony
roślin przeznaczonymi do stosowania przez użytkowników profesjonalnych mogą być
wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków
ochrony roślin, były stosowane jedynie do zabiegów środkami ochrony roślin
w produkcji rolnej i leśnej. Powyższe rozwiązanie ma na celu zapewnienie zgodności
przepisów krajowych z postanowieniami dyrektywy 2009/128/WE, która wprowadza
obowiązek ukończenia takiego szkolenia przez profesjonalnych użytkowników środków
ochrony roślin do dnia 25 listopada 2015 r. Jednocześnie do tego czasu będzie
utrzymany w mocy obowiązek wynikający z przepisu art. 74 ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o ochronie roślin w obecnym brzmieniu, zgodnie z którym środki ochrony roślin
mogą być stosowane w rolnictwie i leśnictwie wyłącznie przez osoby, które ukończyły
szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin.
Art. 96 utrzymuje w mocy wyniki badań sprawności technicznej opryskiwaczy
ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych, przeprowadzonych przed
dniem wejścia w życie projektowanej ustawy na podstawie przepisów
dotychczasowych.
61
Art. 97 umożliwia kontynuację prowadzenia działalności w zakresie prowadzenia
badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony
roślin, w celu potwierdzenia sprawności technicznej tego sprzętu.
Art. 98 przewiduje, że podmiot, który uzyskał upoważnienie do prowadzenia
działalności w zakresie certyfikacji w integrowanej produkcji roślin, o którym mowa
w art. 58 ust. 1 ustawy, przed dniem 1 stycznia 2014 r., może rozpocząć działalność
w tym zakresie, z dniem 1 stycznia 2014 r. Przepis ten umożliwia wojewódzkiemu
inspektorowi ochrony roślin i nasiennictwa upoważnianie podmiotów do wykonywania
działalności w zakresie certyfikacji w integrowanej produkcji roślin przed dniem
1 stycznia 2014 r. Wobec powyższego zmiana zasad funkcjonowania systemu
integrowanej produkcji roślin (zaprzestanie kontroli producentów przez Państwową
Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa i przekazanie kompetencji w tym zakresie
jednostkom certyfikującym) będzie mogła przebiegać sprawnie.
Art. 99 ma na celu umożliwienie jednostkom prowadzącym szkolenia w zakresie
badań opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych na
podstawie dotychczasowych przepisów, kontynuowanie działalności w tym zakresie
w oparciu o przepisy projektowanej ustawy.
Art. 100 ma na celu zachowanie uprawnień przez osoby prowadzące badania stanu
technicznego opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych
na podstawie przepisów dotychczasowych, do kontynuowania działalności w tym
zakresie w oparciu o przepisy projektowanej ustawy.
Art. 101 – 103 mają na celu zachowanie w mocy zaświadczeń o ukończeniu szkolenia
w zakresie środków ochrony roślin wydanych na podstawie przepisów
dotychczasowych.
Art. 104 umożliwia kontynuację prowadzenia działalności w zakresie prowadzenia
szkoleń w zakresie środków ochrony roślin.
Art. 105 ma na celu zapewnienie zgodności przepisu art. 66 ust. 1 pkt 2 projektowanej
ustawy z art. 95 tej ustawy.
62
Zgodnie z przepisem art. 66 ust. 1 pkt 2 projektowanej ustawy wojewódzki inspektor
ochrony roślin i nasiennictwa, w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia
przepisów w zakresie stosowania środków ochrony roślin przez osobę, stosującą środki
ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników profesjonalnych, zakazuje takiej osobie
stosowania tych środków, do czasu ukończenia szkolenia podstawowego
w wymaganym zakresie oraz uzyskania zaświadczenia o ukończeniu tego szkolenia.
Natomiast art. 95 projektowanej ustawy przewiduje, że do dnia 25 listopada 2015 r.
obowiązek ukończenia stosownego szkolenia dotyczy jedynie osób stosujących środki
ochrony roślin w rolnictwie i leśnictwie.
Art. 106 reguluje ważność certyfikatów poświadczających stosowanie integrowanej
produkcji po dniu 1 stycznia 2014 r., w którym tracą moc przepisy stanowiące podstawę
do wydawania takich certyfikatów.
Art. 107 umożliwia zachowanie powiązania z innymi aktami prawnymi, które
zawierają odesłania do przepisów regulujących zagadnienia związane ze środkami
ochrony roślin.
Art. 108 przewiduje
konieczność zachowania w mocy niezbędnych do
funkcjonowania projektowanej ustawy przepisów wykonawczych.
Art. 109 przewiduje, aby projektowana ustawa weszła w życie w terminie 14 dni od
dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów implementujących postanowienia dyrektywy,
dla których wyznaczony został inny termin implementacji lub przepisów, które powinny
pozostać w mocy do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie przepisów
projektowanej ustawy (dotyczy to przepisu art. 77 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin).
Jednocześnie projektowana ustawa nie będzie dotyczyła materii zawartej w ustawie
z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, w zakresie, w jakim jest regulowana
przepisami rozporządzenia nr 1107/2009. Dotyczy to następujących kwestii:
1) obowiązku stosowania jedynie środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu
oraz zgodnie z etykietą-instrukcją stosowania, wynikającego z przepisów art. 68
ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin – obecnie materia ta jest
ujęta w art. 55 rozporządzenia nr 1107/2009;
63
2) obowiązku prowadzenia ewidencji zabiegów, wynikającego z art. 71 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin – obecnie materia ta jest ujęta w art. 67 ust. 1
rozporządzenia nr 1107/2009;
3) zakresu informacji, jakie powinny być zamieszczane na opakowaniu zaprawionego
materiału siewnego, określonego w art. 62 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin – obecnie materia ta jest ujęta w art. 49 ust. 4 rozporządzenia
nr 1107/2009.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa ustanawia przepisy kompetencyjne i sankcje dotyczące
wykonania przepisów rozporządzenia nr 1107/2009 oraz przepisy wdrażające
postanowienia dyrektywy 2009/128/WE. Zadania państw członkowskich w zakresie
ewidencjonowania wielkości sprzedaży środków ochrony roślin zgodnie z art. 67 ust. 3
rozporządzenia nr 1107/2009 wykonują Główny Urząd Statystyczny, a w zakresie
nadzoru i kontroli dotyczącej środków ochrony roślin zgodnie z art. 68 tego
rozporządzenia – Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. W pozostałym
zakresie projektowana ustawa zawiera regulacje krajowe.
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 69, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi. W Biuletynie Informacji Publicznej ministerstwa zamieszczone zostały także
wszelkie dokumenty związane z pracami nad projektem ustawy.
Zainteresowanie pracami nad projektowaną ustawą w trybie wynikającym z ustawy
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, zgłosiły następujące
podmioty:
1) Scotts Poland sp. z o.o. (zarówno do tekstu projektowanej ustawy przekazanej do
uzgodnień z organizacjami społeczno-zawodowymi, jak i do uzgodnień
międzyresortowych);
2) ZPH AGROMIX Mgr Roman Szewczyk;
64
których produkcja została rozpoczęta przed wejściem w życie ustawy. Zgodnie
z przepisami projektowanej ustawy przed rozpoczęciem produkcji takich środków,
należy przekazać stosowną informację wojewódzkiemu inspektorowi ochrony roślin
i nasiennictwa. Mając powyższe na uwadze przepis ten określa termin, w jakim
informacja taka powinna zostać złożona przez producentów, którzy rozpoczęli
produkcję środków ochrony roślin niedopuszczonych do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przed wejściem w życie ustawy.
Art. 90 ma na celu zapewnienie zgodności przepisu art. 36 ust. 1 projektowanej
ustawy z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz przepisami
rozporządzenia nr 1272/2008.
Art. 91 przewiduje, że ograniczenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin
przeznaczonych dla użytkowników nieprofesjonalnych, wprowadzane przepisami
art. 36 ust. 4, nie będą dotyczyły środków ochrony roślin, dla których zostało wydane
zezwolenie na ich dopuszczenie do obrotu przed dniem wejścia w życie ustawy,
przeznaczonych do stosowania w ogrodach przydomowych, działkowych lub na rośliny
doniczkowe w pomieszczeniach. Jest to związane z brakiem w przypadku niektórych
środków ochrony roślin jednoznacznego wskazania, że są one przeznaczone dla
użytkowników nieprofesjonalnych.
Przepis ten zapewnia także zgodność przepisów art. 36 ust. 4 z przepisami
o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz z przepisami rozporządzenia
nr 1272/2008.
Art. 92 reguluje zasady przechowywania ewidencji zabiegów środkami ochrony
roślin, prowadzonej na podstawie art. 71 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie
roślin.
Obowiązek prowadzenia przez użytkowników środków ochrony roślin ewidencji
zabiegów środkami ochrony roślin wynika z przepisów rozporządzenia nr 1107/2009.
W związku z powyższym kwestia ta nie będzie regulowana przepisami projektowanej
ustawy. Przepis projektowanej ustawy ma więc na celu zobowiązanie użytkowników
środków ochrony roślin do przechowywania dotychczasowej ewidencji prowadzonej na
podstawie art. 71 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin przez okres 2 lat.
60
Rozwiązanie to umożliwi Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
prowadzenie kontroli stosowania środków ochrony roślin.
Art. 93 zapewnia zgodność przepisów art. 38 ust. 2 pkt 3 projektowanej ustawy
z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz przepisami
rozporządzenia nr 1272/2008.
Art. 94 przewiduje, że w związku z tym, że plan zabiegów ochrony roślin przy użyciu
sprzętu agrolotniczego należy przedłożyć zgodnie z projektowaną ustawą
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony roślin i nasiennictwa na 40 dni przed
planowanym rozpoczęciem zabiegów ujętych w tym planie, proponuje się, aby
w okresie 40 dni od wejścia w życie ustawy, do zabiegów środkami ochrony roślin przy
użyciu sprzętu agrolotniczego, nie miały zastosowania przepisy art. 39 i art. 76 ust. 1
pkt 28 i 29 projektowanej ustawy. Umożliwi to wykonywanie agrolotniczych zabiegów
ochrony roślin w tym okresie.
Art. 95 przewiduje, aby do dnia 25 listopada 2015 r. regulacje zawarte w art. 41 oraz
art. 76 ust. 1 pkt 30 projektowanej ustawy, stanowiące, że zabiegi środkami ochrony
roślin przeznaczonymi do stosowania przez użytkowników profesjonalnych mogą być
wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków
ochrony roślin, były stosowane jedynie do zabiegów środkami ochrony roślin
w produkcji rolnej i leśnej. Powyższe rozwiązanie ma na celu zapewnienie zgodności
przepisów krajowych z postanowieniami dyrektywy 2009/128/WE, która wprowadza
obowiązek ukończenia takiego szkolenia przez profesjonalnych użytkowników środków
ochrony roślin do dnia 25 listopada 2015 r. Jednocześnie do tego czasu będzie
utrzymany w mocy obowiązek wynikający z przepisu art. 74 ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o ochronie roślin w obecnym brzmieniu, zgodnie z którym środki ochrony roślin
mogą być stosowane w rolnictwie i leśnictwie wyłącznie przez osoby, które ukończyły
szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin.
Art. 96 utrzymuje w mocy wyniki badań sprawności technicznej opryskiwaczy
ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych, przeprowadzonych przed
dniem wejścia w życie projektowanej ustawy na podstawie przepisów
dotychczasowych.
61
Art. 97 umożliwia kontynuację prowadzenia działalności w zakresie prowadzenia
badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony
roślin, w celu potwierdzenia sprawności technicznej tego sprzętu.
Art. 98 przewiduje, że podmiot, który uzyskał upoważnienie do prowadzenia
działalności w zakresie certyfikacji w integrowanej produkcji roślin, o którym mowa
w art. 58 ust. 1 ustawy, przed dniem 1 stycznia 2014 r., może rozpocząć działalność
w tym zakresie, z dniem 1 stycznia 2014 r. Przepis ten umożliwia wojewódzkiemu
inspektorowi ochrony roślin i nasiennictwa upoważnianie podmiotów do wykonywania
działalności w zakresie certyfikacji w integrowanej produkcji roślin przed dniem
1 stycznia 2014 r. Wobec powyższego zmiana zasad funkcjonowania systemu
integrowanej produkcji roślin (zaprzestanie kontroli producentów przez Państwową
Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa i przekazanie kompetencji w tym zakresie
jednostkom certyfikującym) będzie mogła przebiegać sprawnie.
Art. 99 ma na celu umożliwienie jednostkom prowadzącym szkolenia w zakresie
badań opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych na
podstawie dotychczasowych przepisów, kontynuowanie działalności w tym zakresie
w oparciu o przepisy projektowanej ustawy.
Art. 100 ma na celu zachowanie uprawnień przez osoby prowadzące badania stanu
technicznego opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych
na podstawie przepisów dotychczasowych, do kontynuowania działalności w tym
zakresie w oparciu o przepisy projektowanej ustawy.
Art. 101 – 103 mają na celu zachowanie w mocy zaświadczeń o ukończeniu szkolenia
w zakresie środków ochrony roślin wydanych na podstawie przepisów
dotychczasowych.
Art. 104 umożliwia kontynuację prowadzenia działalności w zakresie prowadzenia
szkoleń w zakresie środków ochrony roślin.
Art. 105 ma na celu zapewnienie zgodności przepisu art. 66 ust. 1 pkt 2 projektowanej
ustawy z art. 95 tej ustawy.
62
Zgodnie z przepisem art. 66 ust. 1 pkt 2 projektowanej ustawy wojewódzki inspektor
ochrony roślin i nasiennictwa, w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia
przepisów w zakresie stosowania środków ochrony roślin przez osobę, stosującą środki
ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników profesjonalnych, zakazuje takiej osobie
stosowania tych środków, do czasu ukończenia szkolenia podstawowego
w wymaganym zakresie oraz uzyskania zaświadczenia o ukończeniu tego szkolenia.
Natomiast art. 95 projektowanej ustawy przewiduje, że do dnia 25 listopada 2015 r.
obowiązek ukończenia stosownego szkolenia dotyczy jedynie osób stosujących środki
ochrony roślin w rolnictwie i leśnictwie.
Art. 106 reguluje ważność certyfikatów poświadczających stosowanie integrowanej
produkcji po dniu 1 stycznia 2014 r., w którym tracą moc przepisy stanowiące podstawę
do wydawania takich certyfikatów.
Art. 107 umożliwia zachowanie powiązania z innymi aktami prawnymi, które
zawierają odesłania do przepisów regulujących zagadnienia związane ze środkami
ochrony roślin.
Art. 108 przewiduje
konieczność zachowania w mocy niezbędnych do
funkcjonowania projektowanej ustawy przepisów wykonawczych.
Art. 109 przewiduje, aby projektowana ustawa weszła w życie w terminie 14 dni od
dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów implementujących postanowienia dyrektywy,
dla których wyznaczony został inny termin implementacji lub przepisów, które powinny
pozostać w mocy do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie przepisów
projektowanej ustawy (dotyczy to przepisu art. 77 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin).
Jednocześnie projektowana ustawa nie będzie dotyczyła materii zawartej w ustawie
z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, w zakresie, w jakim jest regulowana
przepisami rozporządzenia nr 1107/2009. Dotyczy to następujących kwestii:
1) obowiązku stosowania jedynie środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu
oraz zgodnie z etykietą-instrukcją stosowania, wynikającego z przepisów art. 68
ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin – obecnie materia ta jest
ujęta w art. 55 rozporządzenia nr 1107/2009;
63
2) obowiązku prowadzenia ewidencji zabiegów, wynikającego z art. 71 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin – obecnie materia ta jest ujęta w art. 67 ust. 1
rozporządzenia nr 1107/2009;
3) zakresu informacji, jakie powinny być zamieszczane na opakowaniu zaprawionego
materiału siewnego, określonego w art. 62 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin – obecnie materia ta jest ujęta w art. 49 ust. 4 rozporządzenia
nr 1107/2009.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa ustanawia przepisy kompetencyjne i sankcje dotyczące
wykonania przepisów rozporządzenia nr 1107/2009 oraz przepisy wdrażające
postanowienia dyrektywy 2009/128/WE. Zadania państw członkowskich w zakresie
ewidencjonowania wielkości sprzedaży środków ochrony roślin zgodnie z art. 67 ust. 3
rozporządzenia nr 1107/2009 wykonują Główny Urząd Statystyczny, a w zakresie
nadzoru i kontroli dotyczącej środków ochrony roślin zgodnie z art. 68 tego
rozporządzenia – Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. W pozostałym
zakresie projektowana ustawa zawiera regulacje krajowe.
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 69, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi. W Biuletynie Informacji Publicznej ministerstwa zamieszczone zostały także
wszelkie dokumenty związane z pracami nad projektem ustawy.
Zainteresowanie pracami nad projektowaną ustawą w trybie wynikającym z ustawy
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, zgłosiły następujące
podmioty:
1) Scotts Poland sp. z o.o. (zarówno do tekstu projektowanej ustawy przekazanej do
uzgodnień z organizacjami społeczno-zawodowymi, jak i do uzgodnień
międzyresortowych);
2) ZPH AGROMIX Mgr Roman Szewczyk;
64
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik

-
740-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei