Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
Projektowana ustawa wprowadza także dodatkowe regulacje odnośnie do wykonywania
badań składu, właściwości fizycznych lub właściwości chemicznych środków ochrony
roślin na rzecz Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa przez
upoważnione laboratoria. Ma to na celu uregulowanie zasad przekazywania przez
Inspekcję danych niezbędnych do przeprowadzania kontroli.
Przepis ten uchyla jednocześnie regulacje zawarte w ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin w zakresie regulowanym przez projektowaną ustawę. Projektowana
ustawa wprowadza także zmianę redakcyjną w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o ochronie roślin, polegającą na doprecyzowaniu właściwości wojewódzkiego
inspektora ochrony roślin i nasiennictwa, wydającego decyzję związaną ze
stwierdzeniem lub podejrzeniem wystąpienia organizmów szkodliwych dla roślin.
Art. 78 zawiera propozycje zmian w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie
skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.).
Opłata za wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie konfekcjonowania lub
wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu została utrzymana na dotychczasowej
wysokości 1135 zł. Podobnie utrzymana została na dotychczasowym poziomie opłata za
wpis do rejestru w przypadku podmiotów prowadzących szkolenia w zakresie środków
ochrony roślin. W przypadku wpisu do rejestru podmiotów prowadzących działalność w
zakresie badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków
ochrony roślin przyjęto wysokość opłaty w kwocie 220 zł.
W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej uregulowano również
wysokość opłat za wpis do rejestru podmiotów prowadzących działalność w zakresie
prowadzenia badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania
środków ochrony roślin, a także prowadzenia szkoleń w zakresie środków ochrony
roślin, które nie są przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności
gospodarczej. Przyjęto, że wysokość opłaty pobieranej za dokonanie wpisu będzie taka
sama jak w przypadku analogicznego wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Opłaty za decyzję w sprawie udzielenia upoważnienia do prowadzenia badań
skuteczności działania środka ochrony roślin oraz w sprawie zmiany zakresu wydanego
upoważnienia zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie tj. odpowiednio 5000 zł
i 1000 zł. Do tej pory wysokość tej opłaty była regulowana przepisami rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie wysokości opłat
55
rejestrowych za czynności związane z wydaniem decyzji dotyczących środków ochrony
roślin i substancji aktywnych oraz trybu ich uiszczania (Dz. U. Nr 99, poz. 833,
z późn. zm.).
Ponadto, projektowana zmiana przewiduje wprowadzenie opłaty skarbowej za
czynności w sprawie udzielenia upoważnienia do opracowywania ocen lub uwag
w rozumieniu przepisów o środkach ochrony roślin w kwocie 1000 zł oraz opłaty za
zmianę zakresu tego upoważnienia w kwocie 500 zł. Powyższe kwoty zostały określone
na podstawie kalkulacji kosztów związanych z udzieleniem i zmianą przedmiotowego
upoważnienia.
Uchylony został natomiast przepis określający wysokość opłaty za wydanie opinii
potwierdzającej, że pomieszczenia dostosowane do prowadzenia działalności w zakresie
konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin i przechowywania opakowań po
środkach ochrony roślin sklasyfikowanych jako bardzo toksyczne spełniają wymogi
ochrony środowiska. Obecne przedstawianie takiej opinii przez podmioty ubiegające się
o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie obrotu lub konfekcjonowania
środków ochrony roślin nie jest bowiem wymagane.
Zmiana wprowadzana przepisami art. 78 pkt 3 projektu ustawy ma charakter
porządkowy. Obecnie w dwóch aktach prawnych regulowane są obowiązki obywateli
dotyczące opłat za decyzje w sprawie dopuszczania do obrotu środków ochrony roślin.
Zgodnie z art. 124 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin opłata skarbowa
za wydane decyzje w sprawach środków ochrony roślin pobierana była do czasu
wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 59 ust. 3 tej ustawy. Z chwilą wejścia
w życie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 maja 2005 r.
w sprawie wysokości opłat rejestrowych za czynności związane z wydaniem decyzji
dotyczących środków ochrony roślin i substancji aktywnych oraz trybu ich uiszczania
– stawki opłat za decyzje w sprawach środków ochrony roślin określone w ust. 27
w części III załącznika do ustawy o opłacie skarbowej – nie były stosowane.
Art. 79:
1) ust. 1 i 2 mają na celu utrzymanie w mocy zezwoleń wydanych na podstawie
wcześniejszych regulacji oraz zapewnienie stosowania do nich nowych przepisów;
nie oznacza to jednak, że zezwolenia te spełniają wymagania rozporządzenia
nr 1107/2009, z uwagi na fakt, że były one wydawane w oparciu o inne przepisy;
56
2) ust. 3 ma na celu zapewnienie stosowania przepisów projektowanej ustawy do
decyzji wydanych na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin;
3) ust. 4 ma na celu zapewnienie ciągłości spraw, o których mowa w art. 80 ust. 5
rozporządzenia nr 1107/2009, według dotychczasowych zasad obowiązujących
wnioskodawców; modyfikacji ulegnie jedynie tryb rozpatrywania wniosków
w zakresie fakultatywnego uczestnictwa innych podmiotów oraz treść zezwolenia
na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, co pozwoli na ujednolicenie
procedury wydawania zezwoleń przez organ wydający te zezwolenia;
4) ust. 5 ma na celu zapewnienie ciągłości oceny wyników badań, informacji, danych,
ocen oraz dokumentacji, o których mowa w art. 117 ust. 2 obowiązującej ustawy,
według dotychczasowych zasad; modyfikacji ulegnie jedynie tryb prowadzenia tej
oceny w zakresie fakultatywnego uczestnictwa innych podmiotów; rozwiązanie to
pozwoli na ujednolicenie procedury ponownej oceny środków ochrony roślin, na
które zostały wydane zezwolenia na ich wprowadzanie do obrotu;
5) ust. 6 ma na celu uregulowanie ochrony wyników badań, informacji, danych oraz
ocen dotyczących środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu na podstawie
ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin.
Art. 80 zapewnia kontynuację wykonywania zadań w zakresie oceny dokumentacji
rejestracyjnej środków ochrony roślin.
Art. 81 określa termin upływu kadencji Komisji do Spraw Środków Ochrony Roślin
powołanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin.
Proponuje się, aby kadencja ta upłynęła z dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 82 zapewnia kontynuację prowadzenia badań skuteczności działania środków
ochrony roślin na dotychczasowych zasadach.
Art. 83 określa termin ostatecznego podziału dopuszczonych do obrotu środków
ochrony roślin na środki ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników
profesjonalnych i nieprofesjonalnych. Termin ten (tj. 15 czerwca 2015 r.) jest zgodny
z terminem określonym w rozporządzeniu nr 1107/2009, wskazującym, w jakim
państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny dostosować etykiety wprowadzanych
57
do obrotu środków ochrony roślin do wymogów przedmiotowego rozporządzenia.
Art. 84 przewiduje, że w związku z modyfikacją zasad przedłużania terminu ważności
środków ochrony roślin znajdujących się w obrocie (art. 62 ust. 4 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin) dopuszcza się możliwość pozostawania w obrocie
środków ochrony roślin, którym przedłużono termin ważności przed wejściem w życie
projektowanej ustawy. Ponadto uregulowano zasady rozpatrywania wniosku
o przedłużenie ważności środka ochrony roślin znajdującego się w obrocie złożonego
przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy według zasad dotychczasowych.
Ma to na celu uniknięcie uznawania za odpady środków ochrony roślin, w przypadku
których zostało stwierdzone na podstawie przepisów dotychczasowych, że mimo
upływu terminu ważności są one nadal przydatne do zastosowania zgodnie
z przeznaczeniem.
Art. 85 umożliwi kontynuację prowadzenia przez przedsiębiorców działalności
w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych
środków.
Art. 86 obliguje producentów środków ochrony roślin, którzy uzyskali zezwolenie na
wprowadzanie danego środka ochrony roślin do obrotu, i którzy w dniu wejścia w życie
ustawy prowadzili działalność w zakresie zbywania środków ochrony roślin
ostatecznemu nabywcy, do złożenia wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców,
o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy. Przepis ten jest związany z przepisem art. 25 ust. 2, który nakłada na
producentów środków ochrony roślin, którzy prowadzą sprzedaż detaliczną tych
środków, uzyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej, co zapewni równe
traktowanie podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną środków ochrony roślin.
Przepis przejściowy umożliwia uzyskanie wpisu do rejestru producentom środków
ochrony roślin, którzy rozpoczęli sprzedaż detaliczną takich środków przed wejściem
w życie ustawy.
Art. 87 ma na celu zapewnienie zgodności przepisu art. 25 ust. 4 z przepisami
o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz rozporządzenia nr 1272/2008.
58
Art. 88 przewiduje, aby do dnia 25 listopada 2015 r. przepisy art. 28 oraz art. 76 ust. 1
pkt 6, zgodnie z którymi, środki ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników
profesjonalnych mogą być nabywane przez osoby, które ukończyły szkolenie
w zakresie stosowania środków ochrony roślin, był stosowany wyłącznie do nabywania
środków ochrony roślin oznakowanych symbolem T – toksyczne lub T+ – bardzo
toksyczne albo zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1272/2008: piktogramem
odpowiadającym symbolowi GHS06 oraz co najmniej jednym z następujących zwrotów
wskazujących rodzaj zagrożenia: H300, H301, H310, H311, H330, H331 lub
piktogramem odpowiadającym symbolowi GHS08 oraz co najmniej jednym
z następujących zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia: H340, H350, H350i, H360,
H370, H372. Powyższe rozwiązanie ma na celu zapewnienie zgodności przepisów
krajowych z postanowieniami dyrektywy 2009/128//WE, która wprowadza obowiązek
ukończenia takiego szkolenia przez nabywców środków ochrony roślin przeznaczonych
dla profesjonalnych użytkowników do dnia 25 listopada 2015 r. Jednocześnie do tego
czasu utrzymywany jest w mocy obowiązek wynikający z przepisu art. 66 ust. 1 ustawy
z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin w obecnym brzmieniu, zgodnie z którym
środki ochrony roślin zaliczane do toksycznych lub bardzo toksycznych dla człowieka
mogą nabywać wyłącznie osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania
środków ochrony roślin.
Przepis ten zapewnia także zgodność przepisów art. 28 oraz art. 76 ust. 1 pkt 6,
z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz rozporządzenia
nr 1272/2008.
Art. 89 reguluje zasady postępowania ze środkami ochrony roślin, niedopuszczonymi
do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadzonymi na
obszar Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, po wejściu w życie niniejszej ustawy. Proponuje
się, aby do tych środków ochrony roślin stosowane były przepisy dotychczasowe.
Pozwoli to na sprawowanie nadzoru nad wprowadzanymi na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej środkami ochrony roślin, które nie są dopuszczone do obrotu
i stosowania, bez tworzenia dodatkowych obciążeń dla podmiotów, które wprowadzają
takie środki.
Ponadto przepis ten reguluje obowiązki producentów środków ochrony roślin,
59
badań składu, właściwości fizycznych lub właściwości chemicznych środków ochrony
roślin na rzecz Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa przez
upoważnione laboratoria. Ma to na celu uregulowanie zasad przekazywania przez
Inspekcję danych niezbędnych do przeprowadzania kontroli.
Przepis ten uchyla jednocześnie regulacje zawarte w ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin w zakresie regulowanym przez projektowaną ustawę. Projektowana
ustawa wprowadza także zmianę redakcyjną w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o ochronie roślin, polegającą na doprecyzowaniu właściwości wojewódzkiego
inspektora ochrony roślin i nasiennictwa, wydającego decyzję związaną ze
stwierdzeniem lub podejrzeniem wystąpienia organizmów szkodliwych dla roślin.
Art. 78 zawiera propozycje zmian w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie
skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.).
Opłata za wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie konfekcjonowania lub
wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu została utrzymana na dotychczasowej
wysokości 1135 zł. Podobnie utrzymana została na dotychczasowym poziomie opłata za
wpis do rejestru w przypadku podmiotów prowadzących szkolenia w zakresie środków
ochrony roślin. W przypadku wpisu do rejestru podmiotów prowadzących działalność w
zakresie badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków
ochrony roślin przyjęto wysokość opłaty w kwocie 220 zł.
W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej uregulowano również
wysokość opłat za wpis do rejestru podmiotów prowadzących działalność w zakresie
prowadzenia badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania
środków ochrony roślin, a także prowadzenia szkoleń w zakresie środków ochrony
roślin, które nie są przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności
gospodarczej. Przyjęto, że wysokość opłaty pobieranej za dokonanie wpisu będzie taka
sama jak w przypadku analogicznego wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Opłaty za decyzję w sprawie udzielenia upoważnienia do prowadzenia badań
skuteczności działania środka ochrony roślin oraz w sprawie zmiany zakresu wydanego
upoważnienia zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie tj. odpowiednio 5000 zł
i 1000 zł. Do tej pory wysokość tej opłaty była regulowana przepisami rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie wysokości opłat
55
rejestrowych za czynności związane z wydaniem decyzji dotyczących środków ochrony
roślin i substancji aktywnych oraz trybu ich uiszczania (Dz. U. Nr 99, poz. 833,
z późn. zm.).
Ponadto, projektowana zmiana przewiduje wprowadzenie opłaty skarbowej za
czynności w sprawie udzielenia upoważnienia do opracowywania ocen lub uwag
w rozumieniu przepisów o środkach ochrony roślin w kwocie 1000 zł oraz opłaty za
zmianę zakresu tego upoważnienia w kwocie 500 zł. Powyższe kwoty zostały określone
na podstawie kalkulacji kosztów związanych z udzieleniem i zmianą przedmiotowego
upoważnienia.
Uchylony został natomiast przepis określający wysokość opłaty za wydanie opinii
potwierdzającej, że pomieszczenia dostosowane do prowadzenia działalności w zakresie
konfekcjonowania lub obrotu środkami ochrony roślin i przechowywania opakowań po
środkach ochrony roślin sklasyfikowanych jako bardzo toksyczne spełniają wymogi
ochrony środowiska. Obecne przedstawianie takiej opinii przez podmioty ubiegające się
o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie obrotu lub konfekcjonowania
środków ochrony roślin nie jest bowiem wymagane.
Zmiana wprowadzana przepisami art. 78 pkt 3 projektu ustawy ma charakter
porządkowy. Obecnie w dwóch aktach prawnych regulowane są obowiązki obywateli
dotyczące opłat za decyzje w sprawie dopuszczania do obrotu środków ochrony roślin.
Zgodnie z art. 124 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin opłata skarbowa
za wydane decyzje w sprawach środków ochrony roślin pobierana była do czasu
wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 59 ust. 3 tej ustawy. Z chwilą wejścia
w życie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 maja 2005 r.
w sprawie wysokości opłat rejestrowych za czynności związane z wydaniem decyzji
dotyczących środków ochrony roślin i substancji aktywnych oraz trybu ich uiszczania
– stawki opłat za decyzje w sprawach środków ochrony roślin określone w ust. 27
w części III załącznika do ustawy o opłacie skarbowej – nie były stosowane.
Art. 79:
1) ust. 1 i 2 mają na celu utrzymanie w mocy zezwoleń wydanych na podstawie
wcześniejszych regulacji oraz zapewnienie stosowania do nich nowych przepisów;
nie oznacza to jednak, że zezwolenia te spełniają wymagania rozporządzenia
nr 1107/2009, z uwagi na fakt, że były one wydawane w oparciu o inne przepisy;
56
2) ust. 3 ma na celu zapewnienie stosowania przepisów projektowanej ustawy do
decyzji wydanych na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r.
o ochronie roślin;
3) ust. 4 ma na celu zapewnienie ciągłości spraw, o których mowa w art. 80 ust. 5
rozporządzenia nr 1107/2009, według dotychczasowych zasad obowiązujących
wnioskodawców; modyfikacji ulegnie jedynie tryb rozpatrywania wniosków
w zakresie fakultatywnego uczestnictwa innych podmiotów oraz treść zezwolenia
na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, co pozwoli na ujednolicenie
procedury wydawania zezwoleń przez organ wydający te zezwolenia;
4) ust. 5 ma na celu zapewnienie ciągłości oceny wyników badań, informacji, danych,
ocen oraz dokumentacji, o których mowa w art. 117 ust. 2 obowiązującej ustawy,
według dotychczasowych zasad; modyfikacji ulegnie jedynie tryb prowadzenia tej
oceny w zakresie fakultatywnego uczestnictwa innych podmiotów; rozwiązanie to
pozwoli na ujednolicenie procedury ponownej oceny środków ochrony roślin, na
które zostały wydane zezwolenia na ich wprowadzanie do obrotu;
5) ust. 6 ma na celu uregulowanie ochrony wyników badań, informacji, danych oraz
ocen dotyczących środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu na podstawie
ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin.
Art. 80 zapewnia kontynuację wykonywania zadań w zakresie oceny dokumentacji
rejestracyjnej środków ochrony roślin.
Art. 81 określa termin upływu kadencji Komisji do Spraw Środków Ochrony Roślin
powołanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin.
Proponuje się, aby kadencja ta upłynęła z dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 82 zapewnia kontynuację prowadzenia badań skuteczności działania środków
ochrony roślin na dotychczasowych zasadach.
Art. 83 określa termin ostatecznego podziału dopuszczonych do obrotu środków
ochrony roślin na środki ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników
profesjonalnych i nieprofesjonalnych. Termin ten (tj. 15 czerwca 2015 r.) jest zgodny
z terminem określonym w rozporządzeniu nr 1107/2009, wskazującym, w jakim
państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny dostosować etykiety wprowadzanych
57
do obrotu środków ochrony roślin do wymogów przedmiotowego rozporządzenia.
Art. 84 przewiduje, że w związku z modyfikacją zasad przedłużania terminu ważności
środków ochrony roślin znajdujących się w obrocie (art. 62 ust. 4 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin) dopuszcza się możliwość pozostawania w obrocie
środków ochrony roślin, którym przedłużono termin ważności przed wejściem w życie
projektowanej ustawy. Ponadto uregulowano zasady rozpatrywania wniosku
o przedłużenie ważności środka ochrony roślin znajdującego się w obrocie złożonego
przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy według zasad dotychczasowych.
Ma to na celu uniknięcie uznawania za odpady środków ochrony roślin, w przypadku
których zostało stwierdzone na podstawie przepisów dotychczasowych, że mimo
upływu terminu ważności są one nadal przydatne do zastosowania zgodnie
z przeznaczeniem.
Art. 85 umożliwi kontynuację prowadzenia przez przedsiębiorców działalności
w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych
środków.
Art. 86 obliguje producentów środków ochrony roślin, którzy uzyskali zezwolenie na
wprowadzanie danego środka ochrony roślin do obrotu, i którzy w dniu wejścia w życie
ustawy prowadzili działalność w zakresie zbywania środków ochrony roślin
ostatecznemu nabywcy, do złożenia wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców,
o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy. Przepis ten jest związany z przepisem art. 25 ust. 2, który nakłada na
producentów środków ochrony roślin, którzy prowadzą sprzedaż detaliczną tych
środków, uzyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej, co zapewni równe
traktowanie podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną środków ochrony roślin.
Przepis przejściowy umożliwia uzyskanie wpisu do rejestru producentom środków
ochrony roślin, którzy rozpoczęli sprzedaż detaliczną takich środków przed wejściem
w życie ustawy.
Art. 87 ma na celu zapewnienie zgodności przepisu art. 25 ust. 4 z przepisami
o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz rozporządzenia nr 1272/2008.
58
Art. 88 przewiduje, aby do dnia 25 listopada 2015 r. przepisy art. 28 oraz art. 76 ust. 1
pkt 6, zgodnie z którymi, środki ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników
profesjonalnych mogą być nabywane przez osoby, które ukończyły szkolenie
w zakresie stosowania środków ochrony roślin, był stosowany wyłącznie do nabywania
środków ochrony roślin oznakowanych symbolem T – toksyczne lub T+ – bardzo
toksyczne albo zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1272/2008: piktogramem
odpowiadającym symbolowi GHS06 oraz co najmniej jednym z następujących zwrotów
wskazujących rodzaj zagrożenia: H300, H301, H310, H311, H330, H331 lub
piktogramem odpowiadającym symbolowi GHS08 oraz co najmniej jednym
z następujących zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia: H340, H350, H350i, H360,
H370, H372. Powyższe rozwiązanie ma na celu zapewnienie zgodności przepisów
krajowych z postanowieniami dyrektywy 2009/128//WE, która wprowadza obowiązek
ukończenia takiego szkolenia przez nabywców środków ochrony roślin przeznaczonych
dla profesjonalnych użytkowników do dnia 25 listopada 2015 r. Jednocześnie do tego
czasu utrzymywany jest w mocy obowiązek wynikający z przepisu art. 66 ust. 1 ustawy
z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin w obecnym brzmieniu, zgodnie z którym
środki ochrony roślin zaliczane do toksycznych lub bardzo toksycznych dla człowieka
mogą nabywać wyłącznie osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania
środków ochrony roślin.
Przepis ten zapewnia także zgodność przepisów art. 28 oraz art. 76 ust. 1 pkt 6,
z przepisami o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz rozporządzenia
nr 1272/2008.
Art. 89 reguluje zasady postępowania ze środkami ochrony roślin, niedopuszczonymi
do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadzonymi na
obszar Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, po wejściu w życie niniejszej ustawy. Proponuje
się, aby do tych środków ochrony roślin stosowane były przepisy dotychczasowe.
Pozwoli to na sprawowanie nadzoru nad wprowadzanymi na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej środkami ochrony roślin, które nie są dopuszczone do obrotu
i stosowania, bez tworzenia dodatkowych obciążeń dla podmiotów, które wprowadzają
takie środki.
Ponadto przepis ten reguluje obowiązki producentów środków ochrony roślin,
59
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik

-
740-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei