eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 729
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 70

729-cz-II

powinien określać w szczególności:
1) okoliczności, które w odniesieniu do poszczególnych czynności z zakresu działalności
polegającej na pośredniczeniu w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub
tytułów uczestnictwa funduszy oraz doradztwie inwestycyjnym powodują lub mogą
powodować powstanie konfliktu interesów związanego z istotnym ryzykiem naruszenia
interesów klienta;
2) środki i procedury zarządzania konfliktami interesów;
3) w zależności od rozmiaru i rodzaju prowadzonej przez towarzystwo działalności, środki
i procedury zarządzania konfliktami interesów, obejmujące wszystkie lub wybrane
z wymienionych poniżej metod:
a) zapobiegania przepływowi informacji pomiędzy osobami powiązanymi z towarzystwem,
wykonującymi w ramach działalności prowadzonej przez towarzystwo poszczególne
czynności, które mogą powodować powstanie konfliktu interesów, w przypadku gdy taki
przepływ informacji może zaszkodzić interesom jednego lub kilku klientów, lub
zapewniania nadzoru nad takim przepływem informacji, jeżeli jest on konieczny,
b) zapewniania nadzoru nad osobami powiązanymi z towarzystwem, wykonującymi
w ramach swoich podstawowych zadań czynności na rzecz i w imieniu klientów,
w ramach działalności prowadzonej przez towarzystwo, których interesy są sprzeczne
z interesem klienta towarzystwa lub które mogą reprezentować interesy sprzeczne
z interesem klienta towarzystwa,
c) zapobiegania istnieniu bezpośredniej zależności wysokości wynagrodzenia osób
powiązanych z towarzystwem wykonujących określone czynności w ramach działalności
prowadzonej przez towarzystwo, od wysokości wynagrodzenia lub zysków osiąganych
przez osoby wykonujące czynności innego rodzaju, która powoduje lub mogłaby
spowodować powstanie konfliktu interesów,
d) zapobiegania możliwości wywierania niekorzystnego wpływu osób trzecich na sposób
wykonywania przez osoby powiązane z towarzystwem czynności związanych
z prowadzeniem przez towarzystwo działalności w zakresie przyjmowania
i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia jednostek uczestnictwa oraz tytułów
uczestnictwa funduszy,
e) zapobiegania przypadkom jednoczesnego lub następującego bezpośrednio po sobie
wykonywania przez tę samą osobę powiązaną z towarzystwem czynności związanych
z usługami świadczonymi przez dane towarzystwo, jeżeli mogłoby to wywrzeć
niekorzystny wpływ na prawidłowe zarządzanie konfliktami interesów lub metody
zapewniające nadzór nad takim sposobem wykonywania czynności, jeżeli jest on
konieczny.
§ 49. Towarzystwo powinno terminowo przekazywać zlecenia przyjęte od klientów. Termin
przekazywania zleceń określa się w regulaminie wewnętrznym, o którym mowa w § 18 ust. 1.
§ 50. Towarzystwo prowadzi rejestr wszystkich złożonych przez klientów zleceń w danym
roku kalendarzowym.
§ 51. 1. Towarzystwo prowadzi rejestr umów podpisywanych z poszczególnymi funduszami
inwestycyjnymi, funduszami zagranicznymi lub towarzystwami.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) datę podpisania umowy;
34

2) wskazanie funduszy, których jednostki uczestnictwa lub tytuły uczestnictwa będą
dystrybuowane w ramach podpisanej umowy.
Oddział 4
Świadczenie usług doradztwa inwestycyjnego związanego ze świadczeniem usług
pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa
§ 52. 1. Świadcząc usługę doradztwa inwestycyjnego związanego ze świadczeniem usług
pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa,
towarzystwo przygotowuje i przekazuje klientowi pisemną lub ustną rekomendację,
przygotowaną w oparciu o potrzeby i sytuację klienta, dotyczącą nabycia, zbycia lub innych
zleceń związanych z uczestnictwem w funduszu określonych jednostek uczestnictwa lub tytułów
uczestnictwa funduszy lub powstrzymania się od nabycia, zbycia lub innych zleceń dotyczących
tych instrumentów finansowych.
2. Zasady świadczenia przez towarzystwo usług doradztwa inwestycyjnego związanego ze
świadczeniem usług pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz
tytułów uczestnictwa zamieszczone są w regulaminie wewnętrznym, o którym mowa w § 18
ust. 1.
§ 53. 1. Towarzystwo świadczący usługę doradztwa inwestycyjnego związanego ze
świadczeniem usług pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz
tytułów uczestnictwa, każdorazowo przed świadczeniem tej usługi, uzyskuje od klienta
informacje niezbędne do ustalenia, czy przy należytym uwzględnieniu charakteru i zakresu
świadczonej usługi rekomendowane nabycie, zbycie lub inne zlecenie związane z uczestnictwem
w funduszu lub powstrzymanie się od nabycia, zbycia lub innych zleceń związanych
z uczestnictwem w funduszu:
1) realizuje cele inwestycyjne danego klienta;
2) nie jest związane z ryzykiem, którego poziom przekraczałby możliwości inwestycyjne
klienta;
3) ma charakter pozwalający na jej zrozumienie i dokonanie oceny ryzyka z nią związanego
przez klienta, biorąc pod uwagę posiadane przez niego doświadczenie i wiedzę;
4) uwzględnia sytuację finansową klienta.
2. Informacje dotyczące celów inwestycyjnych klienta muszą, stosownie do jego potrzeb,
zawierać informacje na temat długości okresu, w którym klient chciałby prowadzić inwestycje,
jego preferencji co do poziomu ryzyka, profilu ryzyka oraz celu inwestycji.
3. Informacje dotyczące sytuacji finansowej klienta muszą, stosownie do jego potrzeb,
zawierać wskazanie źródła i wysokości stałych dochodów, posiadanych aktywów, w tym
aktywów płynnych, inwestycji, nieruchomości oraz stałych zobowiązań finansowych.
4. W przypadku gdy klient nie przedstawia informacji, o których mowa w ust. 1, lub jeżeli
przedstawia informacje niewystarczające, towarzystwo informuje klienta, że klient uniemożliwia
mu dokonanie oceny, czy przewidziana usługa lub instrument finansowy są dla niego
odpowiednie.
5. Do świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego związanego ze świadczeniem usług
pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa oraz tytułów uczestnictwa na
rzecz klienta profesjonalnego towarzystwo może nie stosować przepisów ust. 1 – 4, w przypadku
gdy uzna, że klient profesjonalny w odniesieniu do jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa
35

i świadczonych usług posiada niezbędne doświadczenie i wiedzę pozwalające na zrozumienie
i dokonanie oceny ryzyka związanego z jednostkami uczestnictwa, tytułami uczestnictwa
i świadczonymi usługami oraz że klient profesjonalny jest w stanie ponieść związane ze
świadczonymi usługami ryzyko inwestycyjne zgodne z jego celami inwestycyjnymi.
§ 54. Towarzystwo nie może zachęcać klienta do nieprzedstawiania informacji, o których
mowa w § 53.
Rozdział 10
Ewidencja zawartych transakcji oraz ewidencja zleceń składanych przez uczestników
funduszy inwestycyjnych
§ 55. 1. Towarzystwo prowadzi ewidencję zawartych transakcji przez fundusz inwestycyjny,
transakcji zawartych na rachunek własny towarzystwa, transakcji dotyczących portfela w skład
którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub transakcji dotyczących
zbiorczego portfela papierów wartościowych.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3, wykaz informacji objętych ewidencjonowaniem w ewidencji
zawartych transakcji zawiera załącznik nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
3. W przypadku zawartych transakcji mających za przedmiot instrumenty pochodne, w tym
niewystandaryzowane instrumenty pochodne, wykaz informacji objętych ewidencjonowaniem
w ewidencji zawartych transakcji mających za przedmiot instrumenty pochodne zawiera
załącznik nr 4 do niniejszego rozporządzenia.
4. Ewidencje, o których mowa w ust. 1, prowadzi się w formie elektronicznej lub
papierowej.
5. Ewidencjonowanie zawartych transakcji może być prowadzone za pomocą systemu
teleinformatycznego służącego do zarządzania aktywami lub prowadzenia księgowości i powinno
umożliwiać uzyskanie informacji o zawartych transakcjach, w zakresie wskazanym
w załącznikach do rozporządzenia, oraz umożliwiać ich niezwłoczny odczyt i wydruk. System
informatyczny wykorzystywany do prowadzenia ewidencji powinien uniemożliwiać likwidację
lub zmianę wprowadzonych zapisów elektronicznych oraz umożliwiać identyfikację osoby, która
dokonała wpisu w ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane za pomocą zapisów
korygujących, niezmieniających i nielikwidujących zapisów wcześniejszych.
6. Ewidencjonowanie zawartych transakcji w formie papierowej powinno być prowadzone
w sposób czytelny i trwały, umożliwiający identyfikację osoby, która dokonała wpisu
w ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane z zachowaniem czytelności błędnego
zapisu oraz umieszczeniem daty i czytelnego podpisu osoby dokonującej poprawki.
7. Towarzystwo dokonuje wpisów do ewidencji zawartych transakcji nie później niż
następnego dnia roboczego po dniu, w którym towarzystwo otrzymało potwierdzenie zawarcia
transakcji objętej ewidencjonowaniem.
8. Ewidencję zawartych transakcji prowadzi się odrębnie dla transakcji zawartych przez:
1) fundusz inwestycyjny – z wyjątkiem funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi
subfunduszami;
2) fundusz inwestycyjny z wydzielonymi subfunduszami na rzecz każdego z subfunduszy;
3) towarzystwo na rachunek własny;
4) towarzystwo na rachunek zbiorczego portfela papierów wartościowych.

36

9. W przypadku gdy towarzystwo zleciło zarządzanie portfelem lub jego częścią podmiotowi
zewnętrznemu, ewidencja zawartych transakcji funduszu inwestycyjnego jest prowadzona przez
towarzystwo lub przez ten podmiot. Prowadzenie ewidencji zawartych transakcji może być także
powierzone przez towarzystwo podmiotowi prowadzącemu księgi rachunkowe funduszu.
W przypadku zlecenia prowadzenia ewidencji zawartych transakcji ewidencja ta powinna być
prowadzona na zasadach określonych w ust. 4 – 6 oraz w sposób zapewniający stały dostęp
towarzystwa do informacji, o których mowa w ust. 1.
§ 56. 1. Towarzystwo prowadzi ewidencję zleceń składanych przez uczestników
zarządzanego przez siebie funduszu inwestycyjnego.
2. W ewidencji, o której mowa w ust. 1, rejestruje się co najmniej następujące dane
dotyczące zlecenia:
1) nazwę funduszu;
2) nazwę podmiotu składającego lub przekazującego zlecenie do realizacji;
3) nazwę funduszu lub podmiotu prowadzącego rejestr uczestników funduszu otrzymującego
zlecenie;
4) datę i godzinę otrzymania zlecenia przez podmiot, o którym mowa w pkt 3;
5) warunki i sposób płatności;
6) rodzaj zlecenia;
7) datę zbycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa;
8) łączną wartość nabytych lub odkupionych jednostek uczestnictwa funduszu;
9) łączną ilość jednostek uczestnictwa funduszu, które nabyto albo odkupiono;
10) cenę, po której nabyto albo odkupiono jednostki uczestnictwa;
11) kwotę wpłaconą przez uczestnika w związku ze złożeniem zlecenia nabycia jednostek
uczestnictwa albo kwotę wypłaconą uczestnikowi w związku ze złożeniem zlecenia
odkupienia jednostek uczestnictwa.
3. W ewidencji, o której mowa w ust. 1, rejestruje się także informacje o zleceniach
nieprawidłowych lub odrzuconych, o ile dostępne dane umożliwiają taką rejestrację.
4. Ewidencję, o której mowa w ust. 1, prowadzi się w formie elektronicznej lub papierowej.
5. Ewidencjonowanie złożonych zleceń może być prowadzone za pomocą systemu
teleinformatycznego służącego do prowadzenia rejestru uczestników funduszu i powinno
umożliwiać uzyskanie informacji o złożonych zleceniach oraz umożliwiać ich niezwłoczny
odczyt i wydruk. System informatyczny wykorzystywany do prowadzenia ewidencji powinien
uniemożliwiać likwidację lub zmianę wprowadzonych zapisów elektronicznych oraz umożliwiać
identyfikację osoby, która dokonała wpisu w ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być
poprawiane za pomocą zapisów korygujących, niezmieniających i nielikwidujących zapisów
wcześniejszych.
6. Ewidencjonowanie złożonych zleceń w formie papierowej powinno być prowadzone
w sposób czytelny i trwały, umożliwiający identyfikację osoby, która dokonała wpisu w
ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane z zachowaniem czytelności błędnego
zapisu oraz umieszczeniem daty i czytelnego podpisu osoby dokonującej poprawki.
7. Towarzystwo dokonuje wpisów do ewidencji zleceń składanych przez uczestników
funduszu inwestycyjnego nie później niż następnego dnia roboczego po dniu, w którym
towarzystwo otrzymało takie zlecenie.
8. Prowadzenie ewidencji zleceń składanych przez uczestników funduszu inwestycyjnego
może być także powierzone podmiotowi prowadzącemu rejestr uczestników funduszu.
W przypadku zlecenia prowadzenia ewidencji zleceń, ewidencja ta powinna być prowadzona na
37

zasadach określonych w ust. 2 – 7 oraz w sposób zapewniający stały dostęp towarzystwa do
informacji, o których mowa w ust. 2.
9. Powierzenie prowadzenia ewidencji zleceń składanych przez uczestników funduszu
inwestycyjnego, podmiotowi, o którym mowa w ust. 8, nie zwalnia towarzystwa
z odpowiedzialności za prawidłowe wykonywanie obowiązków, o których mowa w niniejszym
rozdziale.
Rozdział 11
Dokumentowanie źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych
§ 57. 1. Towarzystwo ma obowiązek dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji
inwestycyjnych dotyczących funduszy inwestycyjnych, zbiorczego portfela papierów
wartościowych, towarzystwa oraz portfeli klientów, dla których świadczona jest usługa
zarządzania portfelem instrumentów finansowych, w szczególności poprzez:
1) określenie dokumentu strategii inwestycyjnej, o ile transakcja została zawarta w ramach tej
strategii, lub
2) przechowywanie wszelkich decyzji jednostek organizacyjnych działających w towarzystwie,
które biorą udział w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych, wraz z wszelkimi
innymi dokumentami służącymi podjęciu tych decyzji, jak analizy, dane o ratingach, raporty,
w tym sporządzone przez towarzystwo lub na jego zlecenie.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2, powinny być wystarczające do wykazania
i udokumentowania przez towarzystwo uzasadnienia podjętych decyzji inwestycyjnych.
3. W przypadku transakcji, które nie zostały zawarte w ramach przyjętej strategii
inwestycyjnej, dokumentowanie źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnej odbywa się
zgodnie z ust. 1 pkt 2.
4. Dokument strategii inwestycyjnej i każda jego zmiana są zatwierdzane przez upoważnioną
jednostkę organizacyjną towarzystwa w sposób zgodny z procedurami wewnętrznymi,
z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Przepis ust. 4 nie ma zastosowania, w przypadku gdy dokument strategii inwestycyjnej
został sporządzony na potrzeby usługi zarządzania portfelami instrumentów finansowych
i dokument ten oraz każda jego zmiana są zatwierdzane przez klienta towarzystwa, na rzecz
którego świadczona jest ta usługa.
§ 58. W przypadku gdy towarzystwo zleciło zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu
lub jego częścią podmiotowi zewnętrznemu, dokumentacja źródeł decyzji inwestycyjnych
prowadzona jest przez towarzystwo lub przez ten podmiot w sposób zapewniający stały dostęp
towarzystwa do powyższych informacji.
Rozdział 12
Sposób przechowywania i archiwizowania dokumentów i innych nośników informacji
związanych z działalnością funduszy inwestycyjnych i towarzystwa
§ 59. Towarzystwo jest obowiązane przechowywać i archiwizować wszelkie dokumenty
i inne nośniki informacji dotyczące działalności, o której mowa w art. 69 ustawy.
§ 60. 1. Dokumenty powinny być przechowywane na takim nośniku informacji, na jakim
38

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: