Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 729
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2012-11-23
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 70
729-cz-I
na podstawie odpowiedzialności właściwych organów z
art. 230,
2. Towarzystwo i fundusz inwestycyjny mają obowiązek
tytułu powierzenia zadań podmiotom, którym
art. 232 i dostarczania, na żądanie Komisji lub jej upoważnionego
powierzono zadania; lub
art. 233
przedstawiciela, innych informacji, dokumentów lub
d)
poprzez zwrócenie się do kompetentnych organów
obowiązuj wyjaśnień niezbędnych do wykonywania efektywnego
sądowych.
ącej
nadzoru.
2. Na mocy ust. 1 właściwe organy mają, co najmniej,
ustawy
3 Minister właściwy do spraw instytucji finansowych
prawo do:
oraz
określi, w drodze rozporządzenia, zakres sprawozdań i
a)
dostępu do wszelkiego rodzaju dokumentów w
projektow
informacji, o których mowa w ust. 1, formę oraz terminy
dowolnej formie i otrzymywania ich kopii;
any
art. ich
dostarczania, z uwzględnieniem konieczności
b)
żądania od wszelkich osób dostarczenia informacji oraz,
227a,
a wykonywania przez Komisję nadzoru nad działalnością
jeśli to konieczne, wezwania i przesłuchania osoby
także
towarzystwa i funduszu w zakresie określonym ustawą oraz
celem uzyskania informacji;
przepisy
oceny, czy działalność ta jest wykonywana w interesie
c)
przeprowadzania kontroli na miejscu;
ustawy z uczestników funduszu, uczestników zbiorczego portfela
d)
żądania wydania istniejących rejestrów połączeń
dnia 29
papierów wartościowych albo klientów, dla których
telefonicznych i rejestrów przesyłu danych;
lipca 2005 towarzystwo świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego
e)
żądania zaprzestania wszelkich praktyk niezgodnych z
r. o
albo zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden
przepisami przyjętymi w ramach wykonywania
nadzorze
lub większa liczba instrumentów finansowych.
niniejszej dyrektywy;
nad
Art. 225a:
f)
żądania zamrożenia lub konfiskaty aktywów;
rynkiem
Na żądanie Komisji lub jej upoważnionego przedstawiciela:
g)
zgłaszania wniosku o wydanie czasowego zakazu
kapitałow 1) depozytariusz w celu sprawdzenia, czy jego działalność
prowadzenia działalności zawodowej;
ym
w zakresie wykonywania obowiązków depozytariusza jest
h)
żądania udzielania informacji przez uprawnione spółki
zgodna z prawem lub umową o prowadzenie rejestru
inwestycyjne, spółki zarządzające lub depozytariuszy;
aktywów funduszu inwestycyjnego,
i)
przyjęcia wszelkiego rodzaju środków zapewniających
2) podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 2, w celu
stałe spełnianie wymogów niniejszej dyrektywy przez
sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie pośrednictwa
spółki
inwestycyjne,
spółki
zarządzające
i
w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub
depozytariuszy;
tytułów uczestnictwa lub wykupywaniu certyfikatów
j)
żądania zawieszenia emisji, odkupu lub umorzenia
inwestycyjnych jest zgodna z prawem, umową zawartą z
jednostek w interesie posiadaczy jednostek lub w
funduszem i udzielonym zezwoleniem,
interesie publicznym;
3)
podmiot,
któremu
towarzystwo
powierzyło
k)
wycofania zezwolenia wydanego UCITS, spółce
wykonywanie swoich obowiązków, w celu sprawdzenia,
zarządzającej lub depozytariuszowi;
czy jego działalność w zakresie wykonywania obowiązków
l)
przekazywania spraw do organów ścigania; oraz
wynikających z umowy zawartej z towarzystwem jest
m)
umożliwiania biegłym rewidentom lub ekspertom
zgodna z tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego,
przeprowadzanie kontroli lub dochodzeń.
4) podmiot prowadzący rejestr uczestników funduszu
inwestycyjnego w celu sprawdzenia, czy jego działalność w
zakresie wykonywania obowiązków wynikających z
umowy zawartej z funduszem inwestycyjnym jest zgodna z
tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego,
5) podmiot, o którym mowa w art. 192 ust. 1, w celu
sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie zarządzania
sekurytyzowanymi wierzytelnościami jest zgodna z
prawem, statutem funduszu inwestycyjnego, umową
zawartą z towarzystwem oraz z udzielonym zezwoleniem,
6) przedstawiciel funduszu zagranicznego lub
przedstawiciel funduszu inwestycyjnego otwartego z
siedzibą w państwach należących do EEA lub OECD w
celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie
obowiązków przedstawiciela funduszu jest zgodna z
prawem i umową zawartą z funduszem, a także w celu
sprawdzenia, czy fundusz zagraniczny, fundusz
inwestycyjny otwarty z siedzibą w państwach należących
do EEA lub OECD wykonuje działalność zgodnie z
przepisami obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej,
7) agent płatności w celu sprawdzenia, czy jego działalność
w zakresie przyjmowania wpłat na nabycie tytułów
uczestnictwa i dokonywania wypłat na rzecz uczestników
funduszu zagranicznego, funduszu inwestycyjnego
otwartego z siedzibą w państwach należących do EEA lub
OECD jest zgodna z prawem i umową zawartą z funduszem
- mają obowiązek dostarczania informacji, dokumentów lub
wyjaśnień niezbędnych do wykonywania efektywnego
nadzoru
Art. 226:
Na
podstawie
upoważnienia
wydanego
przez
Przewodniczącego Komisji osoba w nim wskazana ma
prawo wstępu do pomieszczeń:
1) podmiotu, o którym mowa w="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11027054#mip11027054"- w celu
sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie zarządzania
sekurytyzowanymi wierzytelnościami jest zgodna z
prawem, statutem funduszu inwestycyjnego, umową
zawartą z towarzystwem oraz z udzielonym zezwoleniem;
2) depozytariusza - w celu sprawdzenia, czy jego
działalność w zakresie wykonywania obowiązków
depozytariusza jest zgodna z prawem lub z umową o
prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego;
3) podmiotu, o którym mowa w="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026348#mip11026348"- w celu
sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie pośrednictwa
w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub
tytułów uczestnictwa lub wykupywaniu certyfikatów
inwestycyjnych jest zgodna z prawem, umową zawartą z
funduszem i udzielonym zezwoleniem;
4)
podmiotu,
któremu
towarzystwo
powierzyło
wykonywanie swoich obowiązków - w celu sprawdzenia,
czy jego działalność w zakresie wykonywania obowiązków
wynikających z umowy zawartej z towarzystwem jest
zgodna z tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego;
5) podmiotu prowadzącego rejestr uczestników funduszu
inwestycyjnego - w celu sprawdzenia, czy jego działalność
w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z
umowy zawartej z funduszem inwestycyjnym jest zgodna z
tą umową oraz statutem funduszu inwestycyjnego;
6) spółki zarządzającej, oddziału spółki zarządzającej lub
funduszu zagranicznego, spółki zarządzającej funduszami
inwestycyjnymi otwartymi z siedzibą w państwach
należących do EEA lub OECD, oddziału tej spółki lub
funduszu inwestycyjnego otwartego z siedzibą w państwach
należących do EEA lub OECD, znajdujących się na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w celu sprawdzenia,
czy ich działalność jest wykonywana zgodnie z przepisami
obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7) podmiotu, o którym mowa w="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11027054#mip11027054"- w celu
sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie zarządzania
sekurytyzowanymi wierzytelnościami jest zgodna z
prawem, statutem funduszu inwestycyjnego, umową
zawartą z towarzystwem oraz z udzielonym zezwoleniem;
8) przedstawiciela funduszu zagranicznego lub
przedstawiciela funduszu inwestycyjnego otwartego z
siedzibą w państwach należących do EEA lub OECD - w
celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie
obowiązków przedstawiciela funduszu jest zgodna z
prawem i umową zawartą z funduszem, a także w celu
sprawdzenia, czy fundusz zagraniczny, fundusz
inwestycyjny otwarty z siedzibą w państwach należących
do EEA lub OECD wykonuje działalność zgodnie z
przepisami obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej;
9) agenta płatności - w celu sprawdzenia, czy jego
działalność w zakresie przyjmowania wpłat na nabycie
tytułów uczestnictwa i dokonywania wypłat na rzecz
uczestników funduszu zagranicznego, funduszu
inwestycyjnego otwartego z siedzibą w państwach
należących do EEA lub OECD jest zgodna z prawem i
umową zawartą z funduszem
4. Do kontroli podmiotów, o których mowa w ust. 1, stosuje
się odpowiednio przepisy ustawy o nadzorze nad rynkiem
kapitałowym oraz przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2
lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Art. 227:
1. Podmiot, o którym mowa w="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026348#mip11026348"albo w="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11027054#mip11027054" który zaprzestał wykonywania działalności
określonej w ustawie, ma obowiązek archiwizowania i
przechowywania, przez 5 lat od dnia zaprzestania tej
działalności, dokumentów oraz innych nośników informacji
związanych z wykonywaniem tej działalności.
2. Upoważniony przedstawiciel Komisji ma prawo wstępu
do siedziby lub lokalu podmiotu przechowującego
dokumenty i inne nośniki informacji, o których mowa w
ust. 1 lu="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026524#mip11026524" celem wglądu do tych dokumentów i
nośników.
3. Na pisemne żądanie Komisji lub jej upoważnionego
przedstawiciela podmiot przechowujący dokumenty, o
których mowa w ust. 1 l="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026524#mip11026524" jest obowiązany do
niezwłocznego sporządzenia i przekazania kopii tych
dokumentów.
Art. 228:
1. W przypadku gdy towarzystwo narusza przepisy prawa,
nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu,
przekracza zakres zezwolenia lub narusza interes
uczestników funduszu inwestycyjnego lub uczestników
zbiorczego portfela papierów wartościowych, Komisja
może, w drodze decyzji:
1) cofnąć zezwolenie albo
2) nałożyć karę pieniężną do wysokości 500 000 zł, albo
3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt
1 i 2.
2. Komisja może nałożyć na towarzystwo sankcje, o których
mowa w ust. 1, jeżeli stwierdzi, że fundusz inwestycyjny
narusza przepisy regulujące działalność funduszy
inwestycyjnych, przepisy ustawy o nadzorze nad rynkiem
kapitałowym, ustawy o ofercie publicznej lub ustawy o
obrocie instrumentami finansowymi, nie przestrzega
przepisów statutu lub warunków określonych w zezwoleniu
lub nie działa zgodnie z postanowieniami prospektu
informacyjnego, a także w przypadku, gdy statut funduszu
lub prospekt informacyjny funduszu zawiera postanowienia
niezgodne z przepisami ustawy lub nieuwzględniające
należycie interesu uczestników funduszu.
2a. Komisja może nakazać funduszowi zmianę statutu w
terminie określonym przez Komisję, jeżeli statut zawiera
postanowienia niezgodne z przepisami ustawy lub
nieuwzględniające należycie interesu uczestników funduszu.
3.W przypadku gdy towarzystwo narusza przepisy prawa,
nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu na
zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub
większa liczba instrumentów finansowych albo w
zezwoleniu na wykonywanie doradztwa inwestycyjnego,
przekracza zakres zezwolenia, nie przestrzega zasad
uczciwego obrotu lub narusza interes zleceniodawcy,
Komisja może, w drodze decyzji:
1) cofnąć zezwolenie na zarządzanie portfelami, w skład
których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów
finansowych albo zezwolenie na wykonywanie doradztwa
inwestycyjnego;
2) nałożyć karę pieniężną do wysokości 500 000 zł;
3) zastosować łącznie obie sankcje, o których mowa w pkt
1 i 2.
4. W przypadku gdy umowa lub umowy, o których mowa w
="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11027029#mip11027029"nie zostaną zawarte w terminie 3 miesięcy
od dnia zarejestrowania funduszu, Komisja może nałożyć
na towarzystwo karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł.
4a. W przypadku wykonania przez fundusz inwestycyjny
otwarty prawa głosu z papierów wartościowych z
naruszeniem ="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026667#mip11026667"Komisja może, w drodze
decyzji, nałożyć na towarzystwo zarządzające tym
funduszem karę pieniężną do wysokości 500 000 zł.
5. Wydanie decyzji następuje po przeprowadzeniu
rozprawy. Komisja może nadać decyzji rygor
natychmiastowej wykonalności.
6. Decyzja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym
Komisji Nadzoru Finansowego. Komisja może nakazać jej
ogłoszenie w dwóch dziennikach ogólnopolskich na koszt
towarzystwa, jeżeli jest to szczególnie istotne ze względu
na ochronę interesów uczestników.
7. Wydane przez Komisję decyzje dotyczące funduszu
inwestycyjnego, którego jednostki uczestnictwa lub
certyfikaty inwestycyjne są zbywane na terytorium państw
członkowskich Unii Europejskiej, a poza terytorium
Rzeczypospolitej
Polskiej,
Komisja
niezwłocznie
przekazuje organom państwa właściwym dla nadzoru nad
funduszami inwestycyjnymi, w którym te jednostki lub
certyfikaty są zbywane.
Art. 230:
1.W uzasadnionych przypadkach Komisja może nakazać
towarzystwu zmianę osób, o których mowa w="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026487#mip11026487" 6 i 15, wyznaczając termin na dokonanie tej zmiany,
nie krótszy niż 14 dni.
2. Jeżeli zmiana, o której mowa ust. 1, nie zostanie
dokonana w określonym terminie, Komisja może nałożyć
na towarzystwo karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł.
3. Jeżeli pomimo nałożenia kary pieniężnej zmiana nie
zostanie dokonana, Komisja może cofnąć zezwolenie na
utworzenie towarzystwa. W takim przypadku stosuje się
przepi="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026520#mip11026520"Art. 232:
1. Jeżeli depozytariusz narusza przepisy ustawy lub nie
wypełnia obowiązków określonych w umowie o
prowadzenie rejestru aktywów funduszu inwestycyjnego,
Komisja może nakazać funduszowi zmianę depozytariusza
lub nałożyć na depozytariusza karę pieniężną w wysokości
do 500 000 zł.
2. Jeżeli depozytariusz nie wypełnia określonych w ustawie
obowiązków przekazywania informacji Komisji, Komisja
może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł.
3. W razie powzięcia wątpliwości co do prawidłowości lub
rzetelności sprawozdań finansowych towarzystwa lub
funduszu inwestycyjnego albo innych informacji
finansowych, których obowiązek sporządzenia wynika z
odrębnych przepisów, lub prawidłowości prowadzenia
ksiąg rachunkowych, Komisja może zlecić kontrolę tych
sprawozdań, informacji i ksiąg rachunkowych podmiotowi
uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych. W
przypadku gdy kontrola wykaże, że wątpliwości były
uzasadnione, towarzystwo zwraca Komisji koszty
przeprowadzenia kontroli.
Art. 233:
1.W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w="http://legalis/akt.do?link=AKT%5b%5d50130235#mip11026348#mip11026348"narusza przepisy ustawy, nie wypełnia warunków
Dokumenty związane z tym projektem:
-
729-cz-II
› Pobierz plik
-
729-cz-I
› Pobierz plik