Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
3. Państwa członkowskie podejmują odpowiednie
środki w celu zapewnienia, aby niezamówione
art. 9
Art. 9. 1. Informacja handlowa jest wyraźnie
komunikaty do celów marketingu bezpośredniego,
ust. 1-2 wyodrębniana i oznaczana w sposób niebudzący
w przypadkach innych niż określone w ust. 1 i 2,
i art. 10 wątpliwości, że jest to informacja handlowa.
nie były dozwolone bez zgody abonentów lub
ustawy 2. Informacja handlowa zawiera:
użytkowników bądź w odniesieniu do abonentów
o
1) oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest
lub użytkowników, którzy nie życzą sobie
wiadc
ona rozpowszechniana, oraz jego adresy
otrzymywania tego typu komunikatów, przy czym
zeniu
elektroniczne,
wybór między tymi opcjami zostaje ustalony przez
usług
2) wyraźny opis form działalności promocyjnej,
przepisy krajowe, z uwzględnieniem faktu, że obie
drog
w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych
te opcje muszą być dla abonenta lub użytkownika
elektro
świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych
bezpłatne.
niczn
korzyści związanych z promowanym towarem,
4. W każdym przypadku zakazana jest praktyka
usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne
wysyłania poczty elektronicznej do celów
określenie warunków niezbędnych do skorzystania
marketingu bezpośredniego, która ukrywa lub
z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty,
zataja tożsamość nadawcy, w którego imieniu
3) wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ
wysyłany jest komunikat, lub która narusza art. 6
na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w
dyrektywy 2000/31/WE, oraz bez ważnego adresu,
szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.
na który odbiorca może wysłać
żądanie
zaprzestania takich komunikatów, lub która
Przepis art. 10 u ude jest zmieniany w art. 4
zachęca odbiorców do odwiedzenia stron
projektu, jak powy ej.
internetowych naruszających ten artykuł dyrektywy
Art. 10. 1. Zakazane jest przesyłanie
2000/31/WE.
niezamówionej informacji handlowej skierowanej
5. Ust. 1 i 3 stosują się do abonentów będących
do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków
osobami fizycznymi. Państwa członkowskie
komunikacji elektronicznej, w szczególności
zapewniają również, aby – w ramach prawa
poczty elektronicznej.
wspólnotowego oraz mających zastosowanie
2. Informację handlową uważa się za zamówioną,
przepisów krajowych – uzasadnione interesy
jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie
abonentów innych niż osoby fizyczne były
takiej informacji, w szczególności udostępnił w
wystarczająco chronione w związku z uciążliwymi
tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
komunikatami.
3. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
przepisów ustawy, o której mowa w art. 9 ust. 3
pkt 1.
art. 23 Art. 23. 1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne
ustawa tylko wtedy, gdy:
o
1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to
ochroni zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej
111
e
danych,
danych 2) jest to niezbędne dla zrealizowania
osobow uprawnienia lub spełnienia obowiązku
ych
wynikającego z przepisu prawa,
3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy
osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy
jest to niezbędne do podjęcia działań przed
zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane
dotyczą,
4) jest niezbędne do wykonania określonych
prawem zadań realizowanych dla dobra
publicznego,
5) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie
usprawiedliwionych celów realizowanych przez
administratorów danych albo odbiorców danych, a
przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby,
której dane dotyczą.
2. Zgoda, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może
obejmować również przetwarzanie danych w
przyszłości, jeżeli nie zmienia się cel
przetwarzania.
3. Jeżeli przetwarzanie danych jest niezbędne dla
ochrony żywotnych interesów osoby, której dane
dotyczą, a spełnienie warunku określonego w ust. 1
pkt 1 jest niemożliwe, można przetwarzać dane bez
zgody tej osoby, do czasu, gdy uzyskanie zgody
będzie możliwe.
4. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym
mowa w ust. 1 pkt 5, uważa się w szczególności:
1) marketing bezpośredni własnych produktów
lub usług administratora danych,
2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej
działalności gospodarczej.
art. 13 6. Bez uszczerbku dla jakichkolwiek środków N
Art. 13 ust. 6 nie wymaga implementacji (wynika z
ust. 6
administracyjnych, w odniesieniu do których mogą
zasad ogólnych).
zostać przyjęte przepisy, między innymi na mocy
art. 15a ust. 2, państwa członkowskie zapewniają,
aby każda osoba fizyczna lub prawna, która
odczuła negatywne skutki naruszeń przepisów
112
krajowych przyjętych na mocy niniejszego artykułu
i mająca uzasadniony interes w tym, by położyć
kres takim naruszeniom lub ich zakazać, w tym
także dostawca usług łączności elektronicznej
chroniący własne uzasadnione interesy
gospodarcze, mogła podjąć działania prawne
przeciwko takim naruszeniom. Państwa
członkowskie mogą także ustalić szczególne zasady
dotyczące sankcji mających zastosowanie do
dostawców usług łączności elektronicznej, którzy
przez zaniedbanie przyczyniają się do naruszeń
przepisów krajowych przyjętych na podstawie
niniejszego artykułu."
art.
"Artykuł 14a
N
14a
Procedura komitetowa
1. Komisja wspierana jest przez Komitet ds.
Łączności ustanowiony na mocy art. 22 dyrektywy
2002/21/WE (dyrektywa ramowa).
2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu,
stosuje się art. 5a ust. 1–4 i art. 7 decyzji
1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art.
8.
3. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu,
stosuje się art. 5a ust. 1, 2, 4 i 6 oraz art. 7 decyzji
1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art.
8.";
art. 15 "1b. Dostawcy ustanawiają wewnętrzne procedury N
Obow.
Art. 36. 1. Administrator danych jest obowiązany
ust. 1b odpowiedzi na wnioski o dostęp do danych
art. 36 zastosować środki techniczne i organizacyjne
osobowych użytkownika w oparciu o krajowe
ustawy zapewniające ochronę przetwarzanych danych
przepisy przyjęte zgodnie z art. 1. Na żądanie
o ochr. osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz
przedstawiają oni właściwemu organowi
danych kategorii danych objętych ochroną, a w
krajowemu informacje o tych procedurach, liczbie
osob.
szczególności powinien zabezpieczyć dane przed
otrzymanych wniosków, ich uzasadnieniu prawnym
oraz
ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym,
oraz udzielonej przez nich odpowiedzi."
rozp.
zabraniem przez osobę nieuprawnioną,
MSWi
przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz
A
zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
2. Administrator danych prowadzi dokumentację
opisującą sposób przetwarzania danych oraz
środki, o których mowa w ust. 1.
113
3. Administrator danych wyznacza administratora
bezpieczeństwa informacji, nadzorującego
przestrzeganie zasad ochrony, o których mowa w
ust. 1, chyba że sam wykonuje te czynności.
art.
"Artykuł 15a
T
Art.
w art. 209:
15a
Wdrażanie i egzekwowanie
209 pkt a) w ust. 1:
ust. 1
1. Państwa członkowskie ustanawiają przepisy
25a i
- po pkt 25 dodaje się pkt 25a w brzmieniu:
dotyczące kar, w tym w stosownych przypadkach
27a
„25a) będąc przedsiębiorcą telekomunikacyjnym
sankcji karnych, mających zastosowanie w
nie publikuje na swojej stronie internetowej
przypadku naruszeń krajowych przepisów
informacji, o których mowa w art. 175f,”,
przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą, i
podejmują wszelkie niezbędne środki w celu
- po pkt 27 dodaje się pkt 27a w brzmieniu:
zapewnienia, aby zasady te zostały wdrożone.
„27a) nie stosuje się do zakazu określonego w
Przewidziane sankcje muszą być skuteczne,
decyzji, o której mowa w art. 175c ust. 3,”
proporcjonalne i odstraszające oraz mogą być
stosowane w odniesieniu do okresu, w którym
oraz
Art. 199. 1. Prezes UKE jest uprawniony do
występowało jakiekolwiek naruszenie, nawet w
obow.
kontroli przestrzegania przepisów, decyzji oraz
przypadku gdy naruszenie to następnie naprawiono.
art. 199 postanowień z zakresu telekomunikacji,
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o
ust. 1
gospodarki częstotliwościami lub spełniania
tych przepisach najpóźniej do dnia 25 maja 2011 r.
PT
wymagań dotyczących kompatybilności
i powiadamiają ją niezwłocznie o wszelkich
elektromagnetycznej.
późniejszych zmianach mających na nie wpływ.
art.
2. Bez uszczerbku dla wszelkich ewentualnie N
Obowi
j.w.
15a
dostępnych
środków prawnych, państwa
zuj cy
ust. 2
członkowskie zapewniają, aby właściwy organ
art. 199
krajowy oraz, w stosownych przypadkach, inne
i 209
podmioty krajowe dysponowały uprawnieniami do
PT
nakazania zaprzestania naruszeń, o których mowa
w ust. 1.
art.
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby właściwe N
Obowi
j.w.
15a
organy krajowe oraz, w stosownych przypadkach,
zuj cy
ust. 3
inne podmioty krajowe dysponowały
art. 199
uprawnieniami i środkami niezbędnymi do
i 209
prowadzenia dochodzeń, w tym uprawnieniami do
PT
uzyskiwania wszelkich istotnych informacji,
których mogą potrzebować, aby monitorować i
egzekwować przestrzeganie przepisów krajowych
przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą.
114
art.
4. Właściwe krajowe organy regulacyjne mogą N Przepis
fakultatywny
dotyczący współpracy
15a
przyjmować środki w celu zapewnienia efektywnej
międzynarodowej krajowych organów
ust. 4
współpracy transgranicznej w zakresie
regulacyjnych.
egzekwowania przepisów krajowych przyjętych
zgodnie z niniejszą dyrektywą oraz tworzenia
zharmonizowanych warunków świadczenia usług
obejmujących transgraniczny przepływ danych.
Krajowe organy regulacyjne przekazują Komisji –
w odpowiednim czasie przed przyjęciem takich
środków – podsumowanie podstawy do działania,
przewidywane środki i proponowany przebieg
działań. Po zbadaniu takich informacji oraz
konsultacjach z ENISA i Grupą Roboczą ds.
Ochrony Osób Fizycznych w zakresie
Przetwarzania Danych Osobowych ustanowioną na
mocy art. 29 dyrektywy 95/46/WE, Komisja może
zgłaszać do nich uwagi lub wydawać zalecenia, w
szczególności w celu zapewnienia, aby
przewidywane środki nie wpływały niekorzystnie
na funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Przy
podejmowaniu decyzji dotyczącej omawianych
środków krajowe organy regulacyjne uwzględniają
w jak największym stopniu uwagi lub zalecenia
Komisji."
Zmiany w dyrektywie 2002/21/WE (dyrektywa ramowa)
Motyw (23) Wspólne korzystanie z urządzeń może być T
art. 23 art. 23 otrzymuje brzmienie:
23
korzystne z punktu widzenia miejskiego
ustawy
„1. Do decyzji w sprawie współkorzystania lub
pream
planowania przestrzennego, zdrowia publicznego
o
dostępu do infrastruktury technicznej stosuje się
buły
lub ochrony środowiska i powinno być promowane
wspiera odpowiednio przepisy działu I rozdział 3 ustawy
przez krajowe organy regulacyjne na podstawie
niu
z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo
dobrowolnie zawieranych porozumień. W razie,
rozwoju telekomunikacyjne.
gdy przedsiębiorstwa są pozbawione dostępu do
usług i 2. Do zmiany umowy o współkorzystaniu lub o
wiarygodnych rozwiązań alternatywnych, można
sieci
dostępie do infrastruktury technicznej stosuje się
nakazać wspólne korzystanie z urządzeń lub
telekom odpowiednio przepisy art. 19, 21, 22 i 24.
nieruchomości. Dotyczy to między innymi
unikacy 3.
Do wniosku o zmianę umowy o
fizycznej kolokacji i przewodów, budynków,
jnych
współkorzystaniu lub o dostępie do
masztów, anten lub systemu wspólnego korzystania
infrastruktury technicznej, dołącza się tekst tej
z anten. Obowiązek wspólnego korzystania z
umowy, a w przypadku umowy, która była co
urządzeń lub nieruchomości winien być nałożony
najmniej raz zmieniona, dołącza się jednolity
115
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik