Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
rozwiązania umowy, w tym warunki zwrotu
urządzeń końcowych ze wskazaniem, na czyj
koszt zwrot ma nastąpić.”,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Umowa o zapewnienie przyłączenia do
publicznej sieci telekomunikacyjnej poza
elementami, o których mowa w ust. 3, powinna
określać numer przydzielony abonentowi, a w
przypadku przyłączenia do publicznej stacjonarnej
sieci telekomunikacyjnej także adres zakończenia
sieci.”,
d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
„4a. W przypadku konsumenta, początkowy okres
obowiązywania umowy określony w umowie, o
której mowa w ust. 1, zawieranej z danym
dostawcą usług na czas określony, nie może
przekraczać 24 miesięcy.
e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Dane, o których mowa w ust. 3 pkt 6-7, 8a-19,
na podstawie wyraźnego postanowienia umowy,
mogą być zawarte w regulaminie świadczenia
publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych.”,
Art. 60 w art. 60:
g) dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:
„8) rodzaj działań, które dostawca usług może
podjąć w związku z przypadkami naruszenia
bezpieczeństwa lub integralności lub z
zagrożeniami i podatnością na takie zagrożenia;
9) rekomendowane sposoby zabezpieczenia
telekomunikacyjnego urządzenia końcowego przez
abonenta.”;
art. 20 2. Państwa członkowskie zapewniają, aby abonenci T
Art.
w art. 60a:
ust. 2
mieli prawo wycofać się bez ponoszenia kar z
60a
a) w ust. 1:
31
zawartych umów, w przypadku gdy
- pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
przedsiębiorstwo świadczące sieci lub usługi
„1) doręcza na piśmie abonentowi będącemu
łączności elektronicznej powiadomi ich o zamiarze
stroną umowy zawartej w formie pisemnej lub
zmiany warunków umowy. O wszelkich takich
elektronicznej treść każdej proponowanej
zmianach powiadamia się abonentów z
zmiany warunków umowy, w tym
odpowiednim wyprzedzeniem, nie krótszym niż
określonych w regulaminie świadczenia
jeden miesiąc, jednocześnie informując ich o
publicznie dostępnych usług
przysługującym im prawie do wycofania się z ich
telekomunikacyjnych, chyba że abonent
umów bez ponoszenia kar, jeżeli nie akceptują
złożył żądanie określone w ust. 1b,
nowych warunków. Państwa członkowskie
2) doręcza na piśmie abonentowi niebędącemu
zapewniają, aby krajowe organy regulacyjne mogły
stroną umowy zawartej w formie pisemnej lub
określić formę takich powiadomień.”
elektronicznej, który udostępnił swoje dane, o
których mowa w ust. 1a, treść każdej
proponowanej zmiany warunków umowy
określonych w regulaminie świadczenia
publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych, chyba że abonent
złożył żądanie określone w ust. 1b, oraz”,
b) ust. 2–4 otrzymują brzmienie:
„2. W razie skorzystania z prawa wypowiedzenia
umowy, o którym mowa w ust. 1, dostawcy
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
nie przysługuje zwrot ulgi, o której mowa w art.
57 ust. 6, o czym abonent powinien zostać także
poinformowany.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli
konieczność wprowadzenia zmian, o których
mowa w ust. 1, wynika bezpośrednio ze zmiany
przepisów prawa, w tym również usunięcia
niedozwolonych postanowień umownych, a także
z decyzji Prezesa UKE wydanej na podstawie art.
63 ust. 2a.
Art. 13. 1. Jeżeli wprowadzenie zmiany
warunków umowy, w tym określonych w
regulaminie świadczenia publicznie dostępnych
Art. 13 usług telekomunikacyjnych lub w cenniku usług
projekt
telekomunikacyjnych, wynika wyłącznie z
32
u
konieczności ich dostosowania do przepisów
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, dostawca usług ogłasza
na swojej stronie internetowej informacje o
zakresie takiej zmiany oraz terminie jej
wprowadzenia oraz informuje o tym fakcie
abonentów pisemnie, telefonicznie lub za pomocą
krótkich wiadomości tekstowych. Zmiana umowy
dochodzi do skutku z chwilą rozpoczęcia
świadczenia usług na zmienionych warunkach. W
razie skorzystania przez abonenta z prawa
wypowiedzenia umowy w przypadku braku
akceptacji tych zmian, dostawcy publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych
przysługuje zwrot ulgi, o której mowa w art. 57
ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 1, o czym
abonent powinien zostać także poinformowany.
2. Na żądanie abonenta, o którym mowa w ust. 1,
dostawca publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych, dostarcza mu wyłącznie
drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta
w tym celu adres poczty elektronicznej lub za
pomocą podobnego środka porozumiewania się na
odległość informacje o zakresie takiej zmiany oraz
terminie jej wprowadzenia, o których mowa w ust.
1.
art. 21 „Artykuł 21
T
Art. 62 art. 62 otrzymuje brzmienie:
ust. 1
Przejrzystość i publikowanie informacji
„Art. 62. 1. Prezes UKE kierując się potrzebą
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby krajowe
zwiększenia dostępności informacji dotyczących
organy regulacyjne mogły nałożyć na
zasad świadczenia usług telekomunikacyjnych dla
przedsiębiorstwa udostępniające publiczne sieci
użytkowników końcowych publikuje na stronie
łączności elektronicznej lub publicznie dostępne
podmiotowej BIP UKE informacje dotyczące
usługi
łączności elektronicznej obowiązek
podstawowych praw i obowiązków abonentów
publikowania przejrzystych, porównywalnych,
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
odpowiednich i aktualnych informacji na temat
w tym informacje dotyczące:
obowiązujących cen i taryf, wszelkich opłat
1) usługi powszechnej:
związanych z rozwiązaniem umowy, a także na
2) standardowych warunków umowy o
temat warunków dostępu do usług dostarczanych
świadczenie publicznie dostępnych usług
użytkownikom końcowym i konsumentom oraz
telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie
33
standardowych warunków korzystania z tych usług,
przyłączenia do publicznej sieci
zgodnie z załącznikiem II. Informacje takie są
telekomunikacyjnej;
publikowane w jasny, zrozumiały i łatwo dostępny
3) wskazania jakie sposoby wykorzystania usług
sposób. Krajowe organy regulacyjne mogą określić
telekomunikacyjnych są niezgodne z prawem lub
dodatkowe wymogi dotyczące formy, w jakiej
stanowią rozpowszechnianie szkodliwych treści, w
należy publikować te informacje.
tym przypadki naruszenia praw autorskich i
pokrewnych oraz wskazania konsekwencji
prawnych tych czynów;
4) sposobów ochrony bezpieczeństwa,
prywatności i
danych osobowych podczas
korzystania z
publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych;
5)sposobów pozasądowego rozwiązywania sporów
między konsumentami a przedsiębiorcami
telekomunikacyjnymi.
2. Prezes UKE może zażądać od przedsiębiorców
telekomunikacyjnych przekazania danych
koniecznych do opracowania informacji, o których
mowa w ust. 1, określając formę, w jakiej dane te
mają być przekazywane.
3. Prezes UKE może zobowiązać przedsiębiorców
telekomunikacyjnych do publikowania informacji,
o których mowa w ust. 1.”;
art. 21 2. Krajowe organy regulacyjne zachęcają do N
Art.
62
Przepis dyrektywy jest wdro ony w
ust. 2
dostarczania porównywalnych informacji, które
obowi zuj cym art. 62, który jest
pozwolą użytkownikom końcowym i konsumentom
uszczegóławiany w Projekcie nowelizacji w
dokonać niezależnej oceny kosztów związanych z
nast puj cy sposób:
różnymi schematami korzystania z usług, na
przykład za pomocą przewodników interaktywnych
„Art. 62. 1. Prezes UKE kierując się potrzebą
lub podobnych technik. W przypadku gdy takie
zwiększenia dostępności informacji dotyczących
udogodnienia nie są dostępne w obrocie
zasad świadczenia usług telekomunikacyjnych dla
nieodpłatnie lub za rozsądną cenę, państwa
użytkowników końcowych publikuje na stronie
członkowskie zapewniają, aby krajowe organy
podmiotowej BIP UKE informacje dotyczące
regulacyjne mogły udostępniać takie przewodniki
podstawowych praw i obowiązków abonentów
lub techniki bezpośrednio lub za pośrednictwem
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
stron trzecich. Osoby trzecie mają prawo do
w tym informacje dotyczące:
bezpłatnego korzystania z informacji
1) usługi powszechnej:
publikowanych przez przedsiębiorstwa
2) standardowych warunków umowy o
34
udostępniające sieci łączności elektronicznej lub
świadczenie publicznie dostępnych usług
publicznie dostępne usługi łączności elektronicznej
telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie
do celów sprzedaży lub udostępniania takich
przyłączenia do publicznej sieci
interaktywnych przewodników lub podobnych
telekomunikacyjnej;
technik.
3) wskazania jakie sposoby wykorzystania usług
telekomunikacyjnych są niezgodne z prawem lub
stanowią rozpowszechnianie szkodliwych treści, w
tym przypadki naruszenia praw autorskich i
pokrewnych oraz wskazania konsekwencji
prawnych tych czynów;
4) sposobów ochrony bezpieczeństwa,
prywatności i
danych osobowych podczas
korzystania z
publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych;
5)sposobów pozasądowego rozwiązywania sporów
między konsumentami a przedsiębiorcami
telekomunikacyjnymi.
2. Prezes UKE może zażądać od przedsiębiorców
telekomunikacyjnych przekazania danych
koniecznych do opracowania informacji, o których
mowa w ust. 1, określając formę, w jakiej dane te
mają być przekazywane.
3. Prezes UKE może zobowiązać przedsiębiorców
telekomunikacyjnych do publikowania informacji,
o których mowa w ust. 1.”;
art. 21 3. Państwa członkowskie zapewniają, aby krajowe N/T
Informacje w poniższych rubrykach:
ust. 3
organy regulacyjne mogły zobowiązać
przedsiębiorstwa udostępniające publiczne sieci
łączności elektronicznej lub publicznie dostępne
usługi łączności elektronicznej między innymi do:
art. 21 a) dostarczania abonentom informacji o
N
Obow.
Art. 64. 1. Dostawca publicznie dostępnej usługi
ust. 3
obowiązujących taryfach w odniesieniu do
art. 64 telekomunikacyjnej obejmującej usługę
lit. a
wszelkich numerów lub usług podlegających
ust. 1-4 telekomunikacyjną z dodatkowym świadczeniem,
szczególnym warunkom cenowym; w odniesieniu
i 6-7 PT które może być realizowane przez inny podmiot
do poszczególnych kategorii usług krajowe organy
niż dostawca usługi telekomunikacyjnej, zwanej
regulacyjne mogą wymagać, aby informacje te były
dalej "usługą o podwyższonej opłacie", jest
udostępniane bezpośrednio przed wykonaniem
obowiązany podawać wraz z numerem tej usługi
połączenia;
przekazywanym bezpośrednio abonentom, cenę za
jednostkę rozliczeniową usługi albo cenę za
35
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik