Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. b, określi
sposoby kalkulacji kosztów usług świadczonych
na danym rynku detalicznym, jakie powinien
stosować przedsiębiorca telekomunikacyjny, na
podstawie przepisów rozporządzenia, o którym
mowa w art. 51.
art. 17 skreśla się ust. 3 (informowanie KE przez Krajowy N
Organ Regulacyjny)
art. 18 skreśla się art. 18 ograniczenia regulacyjne T
Art. 47 uchyla si art. 47;
dotyczące minimalnego zestawu łączy
dzierżawionych
art. 48
w art. 48 ust. 1 i 2 otrzymuj brzmienie:
„1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny, na którego
nałożono obowiązek, o którym mowa w art. 46
ust. 3 pkt 4, przedkłada Prezesowi UKE projekty
cenników i regulaminów świadczenia usług wraz z
uzasadnieniem, w terminie co najmniej 30 dni
przed planowanym terminem wprowadzenia w
życie cennika lub regulaminu świadczenia usług
lub ich zmian.
2. Prezes UKE, w drodze decyzji, w terminie 30
dni od dnia przedłożenia projektu cennika,
regulaminu świadczenia usług lub ich zmiany,
może zgłosić sprzeciw, jeżeli projekt cennika lub
regulaminu jest sprzeczny z decyzjami, o których
mowa w art. 46 ust. 2, lub z przepisami niniejszej
ustawy i zobowiązać przedsiębiorcę
telekomunikacyjnego do przedstawienia
poprawionego cennika lub regulaminu, w części
objętej sprzeciwem.”;
art. 22 w art. 22:
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przez obowiązek regulacyjny rozumie się
obowiązek, o którym mowa w art. 34, art. 36-40,
art. 42, art. 44, art. 44b, art. 45, art. 46 lub art. 72
ust. 3.”;
art. 50
art. 50 otrzymuje brzmienie:
„Art. 50. 1. Rachunkowość regulacyjną prowadzi
26
przedsiębiorca telekomunikacyjny, na którego
nałożono ten obowiązek na podstawie art. 38 lub
art. 46.
2. Kalkulację kosztów prowadzi przedsiębiorca
telekomunikacyjny, na którego nałożono ten
obowiązek na podstawie art. 39, art. 46 lub art.
90.”;
art. 54
w art. 54 ust. 1 i 2 otrzymuj brzmienie:
„1. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego
obowiązanego na podstawie art. 38 lub art. 46 do
prowadzenia rachunkowości regulacyjnej,
obowiązek publikowania w Biuletynie UKE oraz
na stronie podmiotowej BIP UKE zatwierdzonej
instrukcji tak, aby zapewniona była prezentacja
sposobów wyodrębniania i przypisywania
aktywów i pasywów, przychodów i kosztów.
2. Prezes UKE nakłada, w drodze decyzji, na
przedsiębiorcę telekomunikacyjnego
obowiązanego na podstawie art. 39, art. 46 lub art.
90 do prowadzenia kalkulacji kosztów, obowiązek
publikowania w Biuletynie UKE oraz na stronie
podmiotowej BIP UKE zatwierdzonego opisu
kalkulacji kosztów tak, aby zapewniona była
prezentacja głównych grup kosztów oraz
sposobów ich przypisania na poszczególne rodzaje
usług.”;
Art. 10 Art. 10. Obowiązki nałożone na przedsiębiorcę
projekt
telekomunikacyjnego na podstawie art. 47 ustawy,
u
o której mowa w art. 1, wygasają po upływie 3
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 25 Art. 25 ust. 1 projektu
ust. 1
„1. Do postępowań administracyjnych wszczętych
projekt
i niezakończonych w dniu wejścia w życie ustawy,
u
stosuje się przepisy niniejszej ustawy.”
art. 19 skreśla się art. 19 (wybór i wybór wstępny N
Przepis dyrektywy jest skreślony. Zgodnie z rec.
27
dostawcy) 20
dyrektywy
2009/136/WE, dalsze nakładanie
bezpośrednio przez przepisy wspólnotowe
wymogu selekcji i preselekcji dostawcy mogłoby
utrudniać postęp technologiczny. Takie środki
zaradcze powinny być raczej nakładane przez
krajowe organy regulacyjne w wyniku analizy
rynku przeprowadzanej zgodnie z procedurami
określonymi w dyrektywie 2002/21/WE
(dyrektywa ramowa) oraz poprzez obowiązki, o
których mowa w art. 12 dyrektywy 2002/19/WE
(dyrektywa o dostępie).
art. 20 art. 20 otrzymuje brzmienie:
T
Art. 56 w art. 56:
ust. 1
"Artykuł 20
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Umowy
„2.
Umowę o świadczenie usług
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby w
telekomunikacyjnych zawiera się w formie
przypadku wykupienia abonamentu na usługi
pisemnej lub elektronicznej za pomocą formularza
zapewniające przyłączenie do publicznej sieci
udostępnionego na stronie internetowej dostawcy
łączności lub publicznie dostępnych usług
usług.
łączności elektronicznej konsumenci oraz inni
Wymóg formy pisemnej lub elektronicznej za
użytkownicy końcowi, którzy się o to zwrócą, mieli
pomocą formularza udostępnionego na stronie
prawo do zawarcia umowy z przedsiębiorstwem
internetowej dostawcy usług nie dotyczy umowy o
lub przedsiębiorstwami zapewniającymi takie
świadczenie usług telekomunikacyjnych
przyłączenie lub świadczącymi takie usługi.
zawieranej przez dokonanie czynności
Umowa powinna w jasnej, zrozumiałej i łatwo
faktycznych obejmujących w szczególności
dostępnej formie określać co najmniej:
umowy o świadczenie usług przedpłaconych
a) nazwę i adres przedsiębiorstwa;
świadczonych w publicznej sieci
b) świadczone usługi, w tym w szczególności:
telekomunikacyjnej, publicznie dostępnych usług
- informacje o tym, czy zapewniany jest dostęp do
telefonicznych świadczonych za pomocą aparatu
służb ratunkowych i informacje o miejscu
publicznego lub przez wybranie numeru dostępu
przebywania osoby wykonującej połączenie oraz o
do sieci dostawcy usług.”,
wszelkich ograniczeniach w dostępie do służb
ratunkowych zgodnie z art. 26,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
- informacje o wszelkich innych warunkach
„3. Umowa o świadczenie publicznie dostępnych
ograniczających dostęp do usług i aplikacji lub
usług telekomunikacyjnych wymagająca, formy
korzystania z nich, w przypadku gdy warunki takie
pisemnej lub elektronicznej, powinna, z
dopuszcza prawo krajowe zgodnie z prawem
zastrzeżeniem ust. 5, w jasnej, zrozumiałej i łatwo
wspólnotowym,
dostępnej formie określać w szczególności:
- minimalne oferowane poziomy jakości usług, a
1) strony umowy, w tym nazwę (firmę), adres i
mianowicie czas wstępnego przyłączenia, a w
siedzibę dostawcy usług;
28
odpowiednich przypadkach także inne parametry
2) świadczone usługi ze wskazaniem elementów
jakości usług określone przez krajowe organy
składających się na opłatę abonamentową;
regulacyjne,
3) termin oczekiwania na przyłączenie do sieci
- informacje dotyczące wszelkich procedur
lub termin rozpoczęcia świadczenia usług;
wprowadzonych przez przedsiębiorstwo w celu
4) okres, na jaki została zawarta umowa, w tym
pomiaru i organizacji ruchu, tak aby zapobiec
minimalny okres wymagany do skorzystania z
osiągnięciu pojemności łącza lub jej przekroczeniu,
warunków promocyjnych;
oraz informacje o tym, jak procedury te mogą
5) pakiet taryfowy, jeżeli na świadczone usługi
wpłynąć na jakość usług,
obowiązują różne pakiety taryfowe;
- rodzaje oferowanych usług serwisowych oraz
6)
sposób składania zamówień na pakiety
usług wsparcia technicznego świadczonych
taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi;
klientom, a także sposoby kontaktowania się z
7) sposoby dokonywania płatności;
podmiotami, które je świadczą,
8) okres rozliczeniowy;
- wszelkie ograniczenia, które dostawca nałożył w
9) tryb i warunki dokonywania zmian umowy
zakresie korzystania z udostępnionych urządzeń
oraz warunki jej przedłużenia i rozwiązania;
końcowych;
10) ograniczenia w
zakresie korzystania
c) w przypadku obowiązku wynikającego z art. 25
z udostępnionych abonentowi przez dostawcę
– możliwości, jakie ma abonent w kwestii
usług urządzeń końcowych, o ile zostały one
umieszczania bądź nieumieszczania swoich danych
wprowadzone przez dostawcę usług lub na jego
osobowych w spisie abonentów, oraz dane, których
zlecenie;
to dotyczy;
11) dane
dotyczące funkcjonalności
d) szczegółowe informacje o cenach i taryfach,
świadczonej usługi obejmujące informacje:
sposoby uzyskiwania aktualnych informacji na
a) czy zapewniane są połączenia z numerami
temat wszystkich stosowanych taryf i opłat
alarmowymi,
eksploatacyjnych, sposoby płatności oraz różnice w
b)
czy gromadzone są dane o lokalizacji
kosztach wynikające z różnych sposobów
urządzenia końcowego, z którego
płatności;
wykonywane jest połączenie,
e) okres obowiązywania umowy oraz warunki
c) o
wszelkich ograniczeniach w kierowaniu
wznowienia i zakończenia świadczenia usług i
połączeń do numerów alarmowych,
rozwiązania umowy, w tym:
d)
o wszelkich ograniczeniach w dostępie lub
- jakiekolwiek minimalne użytkowanie lub czas
korzystaniu z usług i aplikacji,
trwania, wymagane do skorzystania z warunków
e) o procedurach wprowadzonych przez
promocyjnych,
dostawcę usług w celu pomiaru i organizacji
- wszelkie opłaty związane z możliwością
ruchu w sieci, aby zapobiec osiągnięciu lub
przeniesienia numerów i innych danych
przekroczeniu pojemności łącza, wraz z
identyfikacyjnych,
informacją o ich wpływie na jakość
- wszelkie opłaty należne w momencie rozwiązania
świadczonych usług,
umowy, w tym zwrot kosztów urządzeń
f) o działaniach, jakie dostawca usług jest
końcowych;
uprawniony podejmować w
związku
29
f) wszelkie klauzule o rekompensacie i zwrocie
z przypadkami naruszenia bezpieczeństwa
kosztów, które stosuje się w przypadku gdy nie
lub integralności sieci i usług;
został osiągnięty zakontraktowany poziom jakości;
12) dane
dotyczące jakości usług, w
g) sposoby inicjowania procedur rozwiązywania
szczególności minimalne oferowane poziomy
sporów zgodnie z art. 34;
jakości usług, w tym czas wstępnego
h) rodzaj działań, które przedsiębiorstwo może
przyłączenia, a także inne parametry jakości usług
podjąć w związku z przypadkami naruszenia
jeżeli zostały określone przez Prezesa UKE na
bezpieczeństwa lub integralności lub z
podstawie art. 63 ust. 2a;
zagrożeniami i podatnością na takie zagrożenia.
13) sposoby informowania abonenta o
wyczerpaniu pakietu transmisji danych w
Państwa członkowskie mogą także wymagać, aby
przypadku usługi dostępu do sieci Internet
umowa zawierała wszelkie informacje, które mogą
świadczonej w ruchomej publicznej sieci
zostać dostarczone w tym celu przez właściwe
telekomunikacyjnej oraz o możliwości bieżącej
organy publiczne, o wykorzystywaniu sieci i usług
kontroli stanu takiego pakietu przez abonenta;
łączności elektronicznej do działań niezgodnych z
14) zakres usług serwisowych oraz sposoby
prawem lub do rozpowszechniania szkodliwych
kontaktowania się z podmiotami, które je
treści oraz o sposobach ochrony bezpieczeństwa,
świadczą;
prywatności i danych osobowych, o których mowa
15) zakres
odpowiedzialności z tytułu
w art. 21 ust. 4 i które mają związek ze świadczoną
niewykonania lub nienależytego wykonania
usługą.
umowy, wysokość odszkodowania oraz zasady i
terminy jego wypłaty, w szczególności w
przypadku gdy nie został osiągnięty
określony w umowie, poziom jakości
ś
wiadczonej usługi;
16)
zasady, tryb i terminy składania oraz
rozpatrywania reklamacji;
17) informację o polubownych sposobach
rozwiązywania sporów;
18)
sposób uzyskania informacji o aktualnym
cenniku usług oraz kosztach usług serwisowych;
19) zasady umieszczenia danych abonenta w spisie
abonentów w przypadku umowy dotyczącej
świadczenia usług głosowych;
20) sposób przekazywania abonentowi informacji
o zagrożeniach związanych ze świadczoną usługą,
w tym o
sposobach ochrony bezpieczeństwa,
prywatności i danych osobowych;
21) wszelkie opłaty należne w momencie
30
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik