eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 627
  • Data wpłynięcia: 2012-07-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445

627-cz-1


Art. 6
w art. 75 w ust. 1 uchyla się pkt 10;.
Zmiana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
projekt
(t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.)
u
Potrzeba uchylenia przepisu art. 75 ust. 1 pkt 10 jest podyktowana jego
Zmiany
niezgodnością z obecnie obowiązującą ustawą Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie
w
z art. 10 ust. 1 tej ustawy działalność telekomunikacyjna będąca działalnością
ustawie
gospodarczą jest działalnością regulowaną wykonywaną po uzyskaniu wpisu do
z dnia 2
rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa
lipca
UKE.
2004 r.

o

swobod
zie
działaln
o ci
gospod
arczej
(Dz. U.
z 2010
r. Nr
220,
poz.
1447, z
pó n.
zm. )

Art. 8
1) w art. 2 w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
Zmiana wprowadzana w art. 2 w ust. 1 pkt 2 polega na wykreśleniu wyrazów
projekt

„2) regionalna sieć szerokopasmowa - sieć szerokopasmową „fundację, której fundatorem jest jednostka samorządu terytorialnego” z definicji
u
realizowaną przez jednostki samorządu terytorialnego, porozumienie, regionalnej sieci szerokopasmowej. Zgodnie bowiem z art. 45 ustawy z dnia 27
Zmiany związek lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego, sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ze środków publicznych nie można
w
porozumienie komunalne, spółkę kapitałową lub
spółdzielnię z tworzyć fundacji.
ustawie udziałem jednostki samorządu terytorialnego, koncesjobiorcę w Zmiana wprowadzana w art. 2 w ust. 1 pkt 3, polegająca na wskazaniu, że do
z dnia 7 rozumieniu ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty uzyskania statusu podmiotu wykonującego zadania z zakresu użyteczności
maja
budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.1)) albo publicznej w rozumieniu ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci
2010
przez partnera prywatnego w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia telekomunikacyjnych nie jest konieczna przynależność do jednostek sektora
roku o 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, finansów publicznych lub nadzór przez takie jednostki, związana jest z
wspiera poz. 100 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675) w ramach programów koniecznością ustalenia jednolitej interpretacji tego przepisu. W praktyce zdarzało
niu
operacyjnych;
się, w związku z różnymi interpretacjami tego zapisu dokonanymi np. przez

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 223, poz. 1778 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675 i Nr 182, poz. 1228).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z …..

276

rozwoju
Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, że przepisy o dostępie do infrastruktury
usług i 3) podmiot wykonujący zadania z zakresu użyteczności publicznej - technicznej nie mogły być stosowane do przedsiębiorców energetycznych.
sieci
przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu ustawy z dnia 10 Nowym brzmieniem przesądza się zatem, że wszystkie przedsiębiorstwa
telekom kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. wymienione w art. 2 w ust. 1 pkt 3, przy spełnieniu wymogów ustawy,
unikacy 625, z późn. zm.2)) prowadzące działalność gospodarczą w zakresie obowiązane są na podst. art. 17 ustawy do zapewnienia przedsiębiorcom
jnych
przesyłania, dystrybucji paliw lub energii oraz przedsiębiorstwo telekomunikacyjnym współkorzystania lub dostępu do infrastruktury technicznej
(Dz. U. wodociągowo-kanalizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca wykorzystywanej do wykonywania swojej podstawowej działalności. Zmiana
Nr 106, 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i
zbiorowym przyczyni się zatem do szerszego wykorzystania istniejącej infrastruktury
poz.
odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, z 2007 r. technicznej.
675)
Nr 147, poz. 1033, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. Zmiana art. 12 związana jest z faktem, iż obowiązek zapewnienia dostępu

278 i Nr 238, poz. 1578);”;
telekomunikacyjnego jest obowiązkiem regulacyjnym i wobec tego może być

nałożony jedynie na operatora o znaczącej pozycji rynkowej.
2) art. 12 otrzymuje brzmienie:

„Art.
12.
Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej jest
Zmiany w art. 12 i 13 mają na celu doprecyzowanie obowiązków jednostek
obowiązany uwzględnić uzasadnione wnioski jednostki samorządu samorządu terytorialnego związanych z zapewnieniem dostępu
terytorialnego o zapewnienie dostępu telekomunikacyjnego w zakresie telekomunikacyjnego, ze względu na wątpliwości interpretacyjne związane z
połączenia sieci, zgodnie z przepisami działu II rozdziału 2 ustawy z zapisem nakazującym traktowanie jednostki samorządu terytorialnego,
dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.”;
wykonującej działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, jak operatora o

znaczącej pozycji rynkowej. Wynikają one z faktu, iż przed wyznaczeniem
3) w art. 13:
operatora o znaczącej pozycji rynkowej konieczne jest przeprowadzenie analizy
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
rynku, a następnie nakładane są na niego odpowiednie obowiązki regulacyjne
„1) jednostka samorządu terytorialnego wykonująca działalność, o przewidziane w ustawie Prawo telekomunikacyjne, a zatem nie było jasne, po
której mowa w art. 3 ust. 1, jest obowiązana:
pierwsze czy podobne działania należy dokonać wobec jednostki samorządu
a) zawrzeć umowę o dostępie telekomunikacyjnym w terytorialnego, a po drugie, które obowiązki regulacyjne mogą być na taką
terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie,
jednostkę nałożone. Należy również zwrócić uwagę, iż zakres podmiotów, które
b) równo traktować przedsiębiorców telekomunikacyjnych, mogą być poddane obowiązkom regulacyjnym, określonych w tym przepisie jest
w szczególności przez oferowanie jednakowych
zbyt szeroki. W związku z tym, przewiduje się usunięcie przepisu, zgodnie z
warunków w porównywalnych okolicznościach;”,
którym obowiązki regulacyjne nałożone na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego
b) w ust. 4 uchyla się pkt 3;
stosuje się również w przypadku, gdy uzyskał on dostęp telekomunikacyjny lub

możliwość współkorzystania z budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej od
4) art. 23 otrzymuje brzmienie:
podmiotu z tej samej grupy kapitałowej, co przedsiębiorca, na którego zostały
„1.
Do decyzji w sprawie współkorzystania lub dostępu do nałożone obowiązki regulacyjne.
infrastruktury technicznej stosuje się odpowiednio przepisy działu I
rozdział 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne. Zmiany art. 51 i 54 podyktowane są potrzebą ujednolicenia ustawy o wspieraniu
2. Do zmiany umowy o współkorzystaniu lub o dostępie do rozwoju usług i sieci z zapisami art. 4 ust. 1e pkt 1 i 2 ustawy z dnia 17 maja 1989
infrastruktury technicznej stosuje się odpowiednio przepisy art. 19, r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287).
21, 22 i 24.

3. Do wniosku o zmianę umowy o współkorzystaniu lub o dostępie do Zmiana w art. 61 ust. 5 ma charakter redakcyjny. W dotychczasowym brzmieniu
infrastruktury technicznej, dołącza się tekst tej umowy, a w przypadku przepisu była mowa o „decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie

277

umowy, która była co najmniej raz zmieniona, dołącza się jednolity regionalnych sieci szerokopasmowych”, a taka decyzja nie jest wydawana.
tekst tej umowy zawierający wszelkie dokonane zmiany.”;


W zakresie proponowanej zmiany art. 75 należy wskazać, iż zgodnie z treścią art.
5) w art. 51 ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
46 ustawy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie może
„1) określenie granic terenu objętego wnioskiem i obszaru, na który ustanawiać zakazów, a przyjmowane w nim rozwiązania nie mogą uniemożliwiać
ta inwestycja będzie oddziaływać, przedstawionych na mapie lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, w
zasadniczej lub w przypadku jej braku - na mapie ewidencyjnej, rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
przedstawiającej istniejące uzbrojenie terenu oraz proponowany nieruchomościami, jeżeli taka inwestycja jest zgodna z przepisami odrębnymi.
przebieg regionalnej sieci szerokopasmowej, z zaznaczeniem terenu Jednocześnie w art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci
niezbędnego dla obiektów budowlanych tej sieci;”;
telekomunikacyjnych nałożono na gminy obowiązek dostosowania treści

miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do tych wymagań w
6) w art. 54 w ust. 2 pkt 4otrzymuje brzmienie:
terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, a w przypadku ich
„) określenie linii rozgraniczających teren inwestycji, wyznaczonych niedostosowania w tym zakresie w określonym terminie, na wojewodów został
na mapie zasadniczej lub w przypadku jej braku - na mapie nałożony obowiązek zmiany planu miejscowego i wydania w tej sprawie
ewidencyjnej;”;
zarządzenia zastępczego. Wojewodowie obowiązani są zatem do weryfikowania

miejscowych planów pod względem ich zgodności z ustawą o wspieraniu rozwoju
7) w art. 61 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
usług i sieci telekomunikacyjnych.
„5. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, zarządzające, Gminy oraz wojewodowie w praktyce nie są w stanie przeprowadzić procedury
na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z przewidzianej przez art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci
2011 r. Nr 12, poz. 59 i Nr 34, poz. 170), nieruchomościami w telekomunikacyjnych z uwagi na brak wystarczających zasobów finansowych i
stosunku do których wydano pozwolenie na budowę regionalnej sieci osobowych, które muszą być skoncentrowane

szerokopasmowej zawierające zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, w stosunkowo krótkim czasie. Należy wskazać, iż procedura zmiany miejscowego
są obowiązane dokonać nieodpłatnie, z zastrzeżeniem ust. 6, wycinki planu zagospodarowania przestrzennego jest czasochłonna (średnio około 6
drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcia w terminie ustalonym w miesięcy) i generuje znaczne koszty, które nie zostały zapewnione w budżetach
odrębnym porozumieniu między Państwowym Gospodarstwem jednostek samorządu terytorialnego.
Leśnym Lasy Państwowe a inwestorem.”;


Uchylenie art. 77 ust. 3 jest konsekwencją dodania art. 3a przewidującego
8) art. 75 otrzymuje brzmienie:
uprawnienie Prezesa UKE do wydania decyzji w przypadku, gdy stwierdzi, że
„Art. 75. 1. Przepis art. 46 stosuje się do planów miejscowych działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1 i art. 16 ust. 1 jednostki samorządu
obowiązujących w dniu wejścia w życie ustawy.
terytorialnego lub podmiotu wykonującego zadania z zakresu użyteczności
2. Nie stosuje się ustaleń planów miejscowych w zakresie ustalonych publicznej narusza wymagania określone w art. 3 ust. 2 ustawy.
zakazów lub przyjętych rozwiązań, których realizacja uniemożliwia
lokalizowanie inwestycji celu publicznego
z zakresu łączności publicznej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami, jeżeli taka inwestycja jest zgodna z
przepisami odrębnymi.”;

9) w art. 77 uchyla się ust. 3.

278

Art. 9
Art. 9. Do wniosków o wpis do rejestru złożonych przez jednostki Zamieszczenie przepisu jest uzasadnione w celu rozstrzygnięcia, jakie przepisy
projekt
samorządu terytorialnego przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje będą miały zastosowanie do wniosków o wpis do rejestru złożonych przez
u
się przepisy dotychczasowe.
jednostki samorządu terytorialnego przed dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 15 Art. 15. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem Przepis przejściowy regulujący kwestie stosowania dotychczas obowiązujących
projekt
wejścia w życie ustawy w zakresie realizacji przez abonentów przepisów do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
u
uprawnień, o których mowa w art. 69 – 72 ustawy, o której mowa w ustawy w zakresie realizacji przez abonentów uprawnień, o których mowa w art.
art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe.
69 – 72 ustawy.
Art. 17 Art. 17. Rezerwacje częstotliwości wydane przed dniem wejścia w Przepis zawiera zapis, zgodnie z którym rezerwacje częstotliwości wydane przed
projekt
życie ustawy zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane. dniem wejścia w życie ustawy zachowają ważność przez okres na jaki zostały
u

wydane. W praktyce może pojawić się problem, czy rezerwacje częstotliwości
wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują swoją ważność.
Zaproponowany przepis usuwa ewentualne wątpliwości interpretacyjne w tym
zakresie.

Art. 20 Art. 20. W stosunku do urządzeń radiowych służących do Przepis reguluje sytuację już funkcjonujących urządzeń radiowych służących do
projekt
komunikacji zarówno w systemie naziemnym, jak i satelitarnym, komunikacji zarówno w systemie naziemnym, jak i satelitarnym,
u
będących w użyciu w dniu wejścia w życie ustawy,
przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne, zagraniczne misje
przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne, zagraniczne specjalne oraz przedstawicielstwa organizacji międzynarodowych, korzystające z
misje specjalne oraz przedstawicielstwa organizacji
przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów i zwyczajów
międzynarodowych, korzystające z przywilejów i immunitetów na międzynarodowych, mające swe siedziby na terytorium Rzeczypospolitej
podstawie ustaw, umów i zwyczajów międzynarodowych, mające swe Polskiej.
siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiazane
uzyskać zgodę Prezesa UKE na ich używanie w terminie 12 miesięcy
od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 24 Art. 24. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie Konieczne jest zamieszczenie przepisu utrzymującego w mocy akty wykonawcze
projekt
art. 13, art. 73, art. 78 ust. 7, art. 81 ust. 6, art. 95 ust. 4, art. 111 ust. 3, wydane na podstawie zmienionych upoważnień do czasu wejścia w życie nowych
u
art. 120, art. 144 ust. 3, art. 148 ust. 4, art. 150 ust. 4, art. 184 ust. 4, przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia
art. 185 ust. 11 i 12 i art. 205 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 wejścia w życie ustawy.
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 13, art. 73, art. 78 ust. 7, art. 81 ust. 6, art.
95 ust. 4, art. 111 ust. 3, art. 120, art. 144 ust. 3, art. 148 ust. 4, art.
150 ust. 4, art. 184 ust. 4, art. 185 ust. 11 i 12 i art. 205 ust. 2 tej
ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż
przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 25 Art. 25. Do postępowań w sprawie uzyskania decyzji, uzgodnienia W związku ze zmianą definicji regionalnej sieci szerokopasmowej w ustawie z
projekt
oraz opinii, o których mowa w art. 51 ust. 3 ustawy wymienionej w dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.
u
art. 8, decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci
U. Nr 106, poz. 675) konieczne jest wskazanie, iż do decyzji o ustaleniu
szerokopasmowej oraz pozwolenia na budowę regionalnej sieci lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej oraz pozwolenia na budowę

279

szerokopasmowej, wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w regionalnej sieci szerokopasmowej oraz postępowań związanych z uzyskaniem
życie ustawy decyzją ostateczną przepisy dotychczasowe stosuje się takich decyzji, wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy
na wniosek inwestora, który może być złożony najpóźniej w terminie decyzją ostateczną przepisy dotychczasowe stosuje się na wniosek inwestora,
2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
który może być złożony najpóźniej w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy.
Art. 26 Art. 26. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej oraz dostawca W związku z proponowanym skróceniem okresu przechowywania danych
projekt
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, przechowujący telekomunikacyjnych w art. 180a ust. 1 pkt 1, należy wprowadzić przepis, zgodnie
u
zgodnie z art. 180a ust. 1 pkt 1 dane, o których mowa w art. 180c, z którym dane, których okres przechowywania w dniu wejścia w życie ustawy
generowane w sieci telekomunikacyjnej lub przez nich przetwarzane, przekracza okres 12 miesięcy, są przez operatora publicznej sieci
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązani do zniszczenia telekomunikacyjnej oraz dostawcę publicznie dostępnych usług
z dniem wejścia w życie ustawy danych przechowywanych przez telekomunikacyjnych niszczone.
okres dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia połączenia lub nieudanej
próby połączenia, z wyjątkiem danych, które zostały zabezpieczone,
zgodnie z przepisami odrębnymi.
Art. 27 Art. 27. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia Przepis określa terminy wejścia w życie przepisów ustawy. Generalnie dla ustawy
projekt
ogłoszenia, z wyjątkiem:
przyjęto trzydziestodniowy okres vacatio legis. Dla wybranych regulacji
u
1) art. 1 pkt 37 lit. b, pkt 40, pkt 52 lit. c i d w zakresie art. 71 przewidziano jednak inny termin wejścia w życie.
ust. 4, które wchodzą w życie po upływie 90 dni od dnia
ogłoszenia;
W przypadku zmian do art. 56 ust. 3, art. 60, art. 71 ust. 2a i 4 wprowadza się 90-
2) pkt 101, pkt 116, pkt 117 w zakresie art. 174a i 174d, pkt 119 ciodniowy termin wejścia w życie, natomiast w odniesieniu do art. 128 ust. 3a,
oraz pkt 120, które wchodzą w życie po upływie 60 dni od 173 ust. 1, 174a i art. 174d oraz 175-175f zdecydowano się na 60 dni vacatio legis
dnia ogłoszenia;
by dać przedsiębiorcom telekomunikacyjnym dłuższy niż zwyczajowe 30 dni czas
3) art. 1 pkt 47, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy na przygotowanie się do ich stosowania.
od dnia ogłoszenia;
Nowe obowiązki nakładane w art. 63a wymagają także dłuższego terminu na
4) art. 1 pkt 125 oraz pkt 126, które wchodzą w życie z dniem 1 przygotowanie się przedsiębiorców telekomunikacyjnych do ich realizacji, a
stycznia 2013 r.;
zatem zaproponowano 6-ciomiesięczne vacatio legis.
5) art. 1 pkt 57 w zakresie art. 77 w zakresie dotyczącym
krótkich wiadomości tekstowych (sms) oraz art. 1 pkt 58, Zmiany do art. 184 oraz art. 185 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
które wchodzą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia Wejście w życie tych przepisów z początkiem roku kalendarzowego jest zgodne z
ogłoszenia.
zasadą, iż regulacje dotyczące opłat publicznoprawnych nie powinny wchodzić w

życie w trakcie roku budżetowego.

Przepis art. 78 powinien wejść w życie po upływie 12 miesięcy od dnia
ogłoszenia, ponieważ jego zastosowanie wymaga pełnego uruchomienia Bazy PLI
CBD, co jest procesem długotrwałym. Podobnie po po upływie 12 miesięcy od
dnia ogłoszenia powinien wejść w życie obowiązek zapewnienia kierowania
połączeń w postaci krótkich wiadomości tekstowych (sms) do numerów
alarmowych.


280
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 126 . [ 127 ] . 128

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: