Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
Nieprawidłowe wdrożenie art. 1 ust. 4 dyrektywy
Art. 6. Art. 6. W ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o
ustawy kompatybilności elektromagnetycznej (Dz. U. Nr
o
82, poz. 556 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679) art. 5
kompat
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
ybilnośc „6) pojazdów w rozumieniu ustawy z dnia 20
i
czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.
elektro
U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.6) oraz
magnet
części pojazdów, z wyłączeniem pojazdów
ycznej
wolnobieżnych oraz ciągników rolniczych.”.
Implementacja Mi dzynarodowa Konwencja z 7 lipca 1978 r. o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania wiadectw oraz pełnienia
wacht (Standards of Training, Certification and Watchkeeping, Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201, z pó n. zm.)
Sekcj
„1 Trwałe kompetencje zawodowe wymagane
T Art.
150
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
a A-
przez prawidło I/11 powinny być ustanowione
ust. 1a
„1a. Osoba posiadająca świadectwo operatora
I/11
przez:
ustawy
urządzeń radiowych w służbie morskiej może
Odna
.1 potwierdzoną pracę na morzu, z
Prawo
ubiegać się o ponowne jego wydanie (odnowienie).
wiani
wykonywaniem funkcji odpowiednich dla
telekom Osoba taka powinna:
e
posiadanego dyplomu w ciągu co najmniej
unikacyj
1) złożyć wniosek o wydanie świadectwa,
dyplo
jednego roku w okresie poprzedzających pięciu
ne
2) wykazać się potwierdzoną pracą na morzu,
mów.
lat; lub
z wykonywaniem funkcji odpowiednich
Komp
.2 wykonywane funkcje uważane za
dla danego świadectwa, w ciągu co
etencj
ekwiwalentne dla pracy na morzu wymagane w
najmniej 12 miesięcy w okresie 5 lat przed
e
ust. 1.1; lub
dniem upływu ważności posiadanego
zawod
.3 jedno z następujących:
świadectwa albo zdać egzamin w zakresie
owe.
.3.1. zdanie zatwierdzonego testu; lub
określonym w akcie wykonawczym
Ust. 1
.3.2. pozytywne
ukończenie zatwierdzonego
wydanym na podstawie ust. 4, w
kursu lub kursów; albo
przypadku braku potwierdzenia pracy
.3.3. odbycie potwierdzonej pracy na morzu w
wykonywaniu funkcji odpowiednich dla
posiadanego dyplomu przez okres nie krótszy niż
trzy miesiące w charakterze pracownika
nieetatowego lub w niższym stopniu oficerskim
niż stopień, dla którego posiadany dyplom jest
obowiązujący bezpośrednio przed objęciem
stanowiska w stopniu, dla którego jest on
obowiązujący.”
Dyrektywa nr 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urz dzeń radiowych i końcowych urz dzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania
ich zgodno ci (dyrektywa RTTE)
256
Art. 1 „4. Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do T Art.
153
w art. 153 w ust. 4 po pkt 4 dodaje si pkt 4a w
ust. 4, sprzętu wymienionego w załączniku I.”
ust. 4
brzmieniu:
Załącz
pkt 4a
„4a) urządzeń przeznaczonych do zastosowania w
nik I
ZAŁ CZNIK I
dziedzinie lotnictwa cywilnego za wyjątkiem
URZ DZENIA NIE OBJ TE NINIEJSZ
urządzeń przeznaczonych do zarządzania ruchem
DYREKTYW W ROZUMIENIU ART. 1 UST.
lotniczym;”;
4.
(…)
„5. Produkty, urządzenia i części składowe w
rozumieniu art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr
3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie
harmonizacji wymagań technicznych i procedur
administracyjnych w dziedzinie lotnictwa
cywilnego2”
Implementacja wyroku Trybunału Sprawiedliwo ci Unii Europejskiej w sprawie C-522/08
Stwierdzenie
niezgodności art. 57 ust. 1 pkt 1 PT
Art.
57
w art. 57 w ust. 1 uchyla si pkt 1;
z dyrektywami 2002/21/WE i 2002/22/WE
ust. 1
pkt 1
ustawy
Prawo
telekom
unikacy
jne
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 4
w art. 4:
Z uwagi na stanowisko zgłoszone przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego
pkt 2
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
w trakcie uzgodnień międzyresortowych wprowadzono zmianę w art. 4 pkt 2 i art.
art. 5
„2) organy i jednostki organizacyjne podległe ministrowi właściwemu 5 ust. 4, polegającą na uwzględnieniu w ww. przepisach ABW jako podmiotu
ust. 4
do spraw wewnętrznych oraz jednostki organizacyjne Agencji organizującego oraz zarządzającego systemem niejawnym funkcjonującym w
2 Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 4. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) 2176/96 (Dz.U. L 291 z 14.11.1996, str. 15).
257
Bezpieczeństwa Wewnętrznego w odniesieniu do sieci
Sieci Łączności Rządowej. Zmiany te pozwolą na doprecyzowanie roli, jaką pełni
telekomunikacyjnej eksploatowanej przez te organy i jednostki dla ABW względem Sieci Łączności Rządowej, w szczególności do jej części
potrzeb Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i niejawnej. Rola ta wynika nie tylko z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o
administracji rządowej;”
ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228), na mocy której ABW
w art. 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
jest organem właściwym do nadzorowania funkcjonowania systemu ochrony
„4. Prezes Rady Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia informacji niejawnych w sferze cywilnej, ale także z przepisów ustawy z dnia 24
szczegółowe warunki wykonywania działalności telekomunikacyjnej maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu
przez organy i jednostki organizacyjne podległe ministrowi (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.), z których wynika
właściwemu do spraw wewnętrznych oraz jednostki organizacyjne ciążący na ABW obowiązek zapobiegania zagrożeniom godzącym w
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego – w odniesieniu do sieci bezpieczeństwo wewnętrzne państwa (art. 1 oraz art. 5 przedmiotowej ustawy).
telekomunikacyjnej eksploatowanej przez te organy i jednostki dla Proponowana zmiana pozwoli na doprecyzowanie zagadnień związanych z
potrzeb Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i funkcjonowaniem Sieci Łączności Rządowej, będących kwestiami mającymi
administracji rządowej, uwzględniając zakres zadań wykonywanych zasadnicze znaczenie dla jej poprawnego oraz bezpiecznego funkcjonowania, a
przez te organy i jednostki.”;
tym samym dla bezpieczeństwa Państwa.
Art. 4
w art. 4 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
Wprowadza się obowiązek uzyskania zgody krajowego organu regulacyjnego
pkt 6 i „6) misje dyplomatyczne, urzędy konsularne, zagraniczne misje wydawanej w uzgodnieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych na
art.
specjalne oraz przedstawicielstwa organizacji międzynarodowych, wykorzystywanie urządzeń radiowych służących do komunikacji zarówno w
148b
korzystające z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów systemie naziemnym, jak i satelitarnym, przez misje dyplomatyczne, urzędy
i zwyczajów międzynarodowych, mające swe siedziby na terytorium konsularne, zagraniczne misje specjalne oraz przedstawicielstwa organizacji
Rzeczypospolitej Polskiej - wyłącznie w zakresie związanym z międzynarodowych, korzystające z przywilejów i immunitetów na podstawie
działalnością dyplomatyczną tych podmiotów oraz pod warunkiem ustaw, umów i zwyczajów międzynarodowych, mające swe siedziby na
uzyskania zgody, o której mowa w art. 148b;”
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Potrzeba wprowadzenia takiego obowiązku
wynika z konieczności zapewnienia poprawnego funkcjonowania wszystkich
dodaje się art. 148b w brzmieniu:
urządzeń radiowych działających na obszarze kraju. Brak koordynacji w tym
Art. 148b. 1. Używanie urządzeń radiowych służących do zakresie prowadzi do powstawania zakłóceń i niepoprawnego funkcjonowania
komunikacji w systemie naziemnym lub satelitarnym, przez misje urządzeń radiowych, zarówno wskazanych wyżej podmiotów zagranicznych, jak i
dyplomatyczne, urzędy konsularne, zagraniczne misje specjalne oraz podmiotów krajowych. Uzgodnienie z Ministrem właściwym do Spraw
przedstawicielstwa organizacji międzynarodowych, korzystające z Zagranicznych jest konieczne z uwagi na fakt, iż jest to organ odpowiedzialny za
przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów i zwyczajów kreowanie i monitorowanie stanu stosunków dyplomatycznych, a także ze
międzynarodowych, mające swe siedziby na terytorium
względu na potrzebę dokonania wszechstronnej analizy, uwzględniającej m.in.
Rzeczypospolitej Polskiej wymaga uzyskania zgody Prezesa UKE stan stosunków dwustronnych czy zastosowanie zasady wzajemności.
wydawanej w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw Wprowadzenie opisanego obowiązku uzyskania zgody jest dopuszczalne w
zagranicznych oraz dopuszczalne jest wyłącznie w zakresie świetle prawa międzynarodowego w oparciu o art. 27 ust. 1 Konwencji
związanym z działalnością dyplomatyczną tych podmiotów, chyba że Wiedeńskiej o Stosunkach Dyplomatycznych z 1961 roku ratyfikowanej przez
odpowiednie umowy międzynarodowe ratyfikowane przez
Polskę w 1965 roku (Dz. U. z 1965 r. Nr 37, poz. 232):
Rzeczpospolitą Polską stanowią inaczej lub wymaga tego zasada „1. Państwo przyjmujące dopuszcza i ochrania swobodne porozumiewanie się
wzajemności.
misji dla wszelkich celów urzędowych. W porozumiewaniu się z rządem oraz z
2. Wniosek o wydanie zgody składany jest w drodze innymi misjami i konsulatami państwa wysyłającego, bez względu na miejsce ich
dyplomatycznej przez przedstawiciela podmiotu, o którym mowa w siedziby, misja może używać wszelkich odpowiednich środków, łącznie z
258
ust. 1, do Prezesa UKE, za pośrednictwem Ministra Spraw kurierami dyplomatycznymi oraz korespondencją sporządzoną kodem lub
Zagranicznych.
szyfrem. Misja może jednak zainstalować i używać nadajnika radiowego tylko za
3. Wniosek o wydanie zgody powinien zawierać:
zgodą państwa przyjmującego”.
1) adres miejsca zainstalowania stacji radiowej;
W związku z powyższym, odpowiednie zmiany w zakresie opisanym powyżej,
2) znak identyfikacyjny lub znak wywoławczy stacji radiowej;
powinny być zamieszczone w art. 4 pkt 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
3) godziny i czas pracy stacji radiowej;
Ponadto, przewiduje się dodanie art. 148b, który uzależniałby zakładanie oraz
4) współrzędne geograficzne i nazwy miejscowości, z którymi używanie urządzeń radiowych służących do komunikacji zarówno w systemie
będzie utrzymywana łączność radiowa;
naziemnym, jak i satelitarnym, przez przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy
5) moc wyjściową urządzenia nadawczego lub nadawczo- konsularne, zagraniczne misje specjalne oraz przedstawicielstwa organizacji
odbiorczego stacji radiowej;
międzynarodowych, korzystające z przywilejów i immunitetów na podstawie
6) częstotliwości nadawania i odbioru przez stację radiową;
ustaw, umów i zwyczajów międzynarodowych, mające swe siedziby na
7) rodzaj emisji;
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od uzyskania zgody Prezesa UKE
8) dane techniczne anteny nadawczej i odbiorczej (zysk, wydawanej w uzgodnieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych. Używanie
polaryzacja, azymut maksymalnego promieniowania, kąt urządzeń przez ww. placówki dopuszczalne byłoby wyłącznie w zakresie
elewacji, charakterystyka promieniowania pionowa i pozioma, związanym z ich działalnością dyplomatyczną, chyba że odpowiednie umowy
wysokość zawieszenia nad poziomem ziemi);
międzynarodowe ratyfikowane przez Rzeczpospolitą Polską stanowią inaczej lub
9) termin rozpoczęcia wykorzystywania częstotliwości.
wymaga tego zasada wzajemności.
4. Prezes UKE wydając zgodę na używanie urządzeń radiowych Proponuje się wprowadzenie 12-miesięcznego terminu na uzyskanie powyższej
weryfikuje, czy urządzenia te będą pracować bez zakłóceń oraz czy zgody przez placówki zagraniczne dla urządzeń już funkcjonujących. Brak takiej
nie będą powodować szkodliwych zakłóceń w pracy innych urządzeń. regulacji, o charakterze przejściowym, spowodowałby, że z dniem wejścia w
W przypadku stwierdzenia możliwości wystąpienia takich zakłóceń, życie ustawy, dalsze używanie wykorzystywanych obecnie, przez wskazane
Prezes UKE nie wydaje zgody oraz informuje podmiot składający powyżej podmioty zagraniczne, urządzeń radiowych stałoby się niezgodne z
wniosek o konieczności zmiany wniosku w określonym zakresie.
prawem. Z uwagi na ilość placówek oraz konieczność zapewnienia płynności
5. Zmiana danych, o których mowa w ust. 3, wymaga uzyskania wprowadzenia nowej regulacji proponuje się 12-miesięczny okres przejściowy,
nowej zgody Prezesa UKE. Przepis ust. 2 stosuje się.
jako wystarczający i gwarantujący niezakłócone funkcjonowanie placówek
6. W razie stwierdzenia przez Prezesa UKE, że podmiot, o którym zagranicznych.
mowa w ust. 1, wykorzystuje urządzenia radiowe niezgodnie z
warunkami określonymi w wydanej zgodzie, wyznacza on
użytkownikowi stacji termin na dostosowanie warunków pracy
urządzenia do warunków określonych w zgodzie. Niedostosowanie
warunków pracy urządzenia w terminie wyznaczonym przez Prezesa
UKE może spowodować cofnięcie zgody. Zgodę Prezes UKE cofa w
uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.”;
Art. 13 „Art. 13. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze Proponuje się rozszerzyć delegację do wydania rozporządzenia, o której mowa w
rozporządzenia wzór wniosku o wpis lub zmianę wpisu:
art. 13, o obowiązek określenia wzoru wniosku o wpis lub zmianę wpisu do
1) do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
rejestru jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie
2) do rejestru jednostek samorządu terytorialnego wykonujących telekomunikacji.
działalność w zakresie telekomunikacji
Dotychczasowe odesłanie w art. 13a ustawy Prawo telekomunikacyjne do art. 13
- kierując się dążeniem do uproszczenia i ułatwienia podejmowania można odczytywać jako:
259
działalności w zakresie telekomunikacji, a także koniecznością 1) upoważnienie ministra właściwego do spraw łączności do określenia w
zapewnienia Prezesowi UKE informacji potrzebnych do właściwego rozporządzeniu wydawanym na podstawie art. 13 ustawy Prawo
realizowania jego obowiązków.”;
telekomunikacyjne również wzoru wniosku o wpis lub zmianę wpisu do rejestru
jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie
telekomunikacji bądź też
2)
nakaz odpowiedniego stosowania wzoru wniosku o wpis do rejestru
przedsiębiorców telekomunikacyjnych do wniosku o wpis lub zmianę wpisu do
rejestru jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie
telekomunikacji.
Jest to bowiem inny rejestr niż rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w
związku z czym wzór wniosku określony w rozporządzeniu wydanym na
podstawie art. 13 ustawy Prawo telekomunikacyjne nie ma wprost zastosowania.
W celu jednoznacznego uregulowania tej kwestii zasadne jest uzupełnienie
delegacji z art. 13 o upoważnienie do określenia wzoru wniosku o wpis lub
zmianę wpisu do rejestru jednostek samorządu terytorialnego wykonujących
działalność w zakresie telekomunikacji.
Art. 13a w art. 13a zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
W art. 13a ustawy Prawo telekomunikacyjne należy zastąpić zwrot „oraz art. 11-
„Przepisy art. 10 ust. 4-6, 8-10 i 12-14 oraz art. 11 i 12a stosuje się 13 stosuje się odpowiednio” zwrotem „oraz art. 11–12a stosuje się odpowiednio”.
odpowiednio do wpisów dotyczących działalności, o której mowa w W związku z opisaną wyżej projektowaną zmianą art. 13, będzie miał on
art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i zastosowanie wprost do jednostek samorządu terytorialnego wykonujących
sieci telekomunikacyjnych, do rejestru jednostek samorządu działalność w zakresie telekomunikacji.
terytorialnego wykonujących działalność w zakresie
telekomunikacji.”;
Art. 56 6. Dostawca usług może umożliwić abonentowi, będącemu stroną Konieczne jest dokonanie zmiany również w art. 56 ust. 6 ustawy Prawo
ust. 6 i umowy zawartej w formie pisemnej lub elektronicznej, zmianę telekomunikacyjne w zakresie potwierdzenia abonentowi faktu złożenia
6a
warunków umowy, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 4-6a za pomocą oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jego zakresu i terminu
środków porozumiewania się na odległość, w szczególności wprowadzenia zmian w formie pisemnej. Katalog takich środków określa art. 6 i
telefonicznie lub przy użyciu poczty elektronicznej lub faksu. nast. ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów i
Dostawca usług obowiązany jest jednak utrwalić oświadczenie odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. Nr
abonenta złożone w sposób określony w zadaniu pierwszym i 22, poz. 271, z późn. zm.). Jednocześnie osobom, które nie korzystają z
przechowywać je do końca obowiązywania umowy na zmienionych komputera należy pozostawić wybór, czy chcą skorzystać z tradycyjnej,
warunkach i udostępniać jego treść abonentowi na jego żądanie obowiązującej formy aneksowania umów w formie pisemnej. Z tą zmianą wiąże
zgłoszone w szczególności w trakcie postępowania reklamacyjnego. się zmiana ust. 6a.
W przypadku zmiany warunków umowy dokonanej w szczególności Przepis art. 56 ust. 6 przewiduje rozwiązanie analogiczne do przepisu art. 7
telefonicznie powinna być utrwalona cała rozmowa.. Abonentowi wspomnianej wyżej ustawy, zgodnie z którym konsument, który zawarł umowę na
przysługuje prawo odstąpienia od dokonanej zmiany warunków odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne
260
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik