Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
h) dostępie do systemów informacyjnych lub
baz danych na potrzeby przygotowywania i
składania zamówień, świadczenia usług,
konserwacji, usuwania awarii, reklamacji oraz
fakturowania;”,
art. 2
"e) "pętla lokalna" oznacza fizyczny obwód łączący T
Art. 2 b) pkt 19 i 20 otrzymują brzmienie:
lit e
punkt zakończenia sieci z przełącznicą albo
pkt 19 i „19) lokalna pętla abonencka – fizyczny obwód
równorzędnym urządzeniem w stacjonarnej
20
łączący zakończenie sieci z punktem dostępu do
publicznej sieci łączności elektronicznej.";
stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej,
w szczególności z przełącznicą główną lub
równoważnym urządzeniem;
20) lokalna podpętla abonencka - częściowa
lokalna pętla abonencka łącząca zakończenie sieci
z pośrednim punktem dostępu do stacjonarnej
publicznej sieci telekomunikacyjnej, w
szczególności z koncentratorem lub innym
urządzeniem dostępu pośredniego do stacjonarnej
publicznej sieci telekomunikacyjnej;”,
art. 4
"1. Operatorzy publicznych sieci łączności mają N
Obow.
Art. 26a. Operator publicznej sieci
ust. 1
prawo, a na wniosek innego uprawnionego
art. 26a telekomunikacyjnej jest obowiązany do
przedsiębiorstwa zgodny z art. 4 dyrektywy
prowadzenia negocjacji o zawarcie umowy o
2002/20/WE (dyrektywa o zezwoleniach) –
dostępie telekomunikacyjnym w zakresie
obowiązek negocjowania wzajemnych połączeń w
połączenia sieci oraz w zakresie dostępu
celu świadczenia publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnego, którego obowiązek
łączności elektronicznej, w celu zapewnienia
zapewnienia wynika z nałożonych na tego
świadczenia usług i ich interoperacyjności w
operatora obowiązków regulacyjnych, na wniosek
obrębie całej Wspólnoty. Operatorzy zapewniają
innego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego lub
dostęp i wzajemne połączenia innym
podmiotów, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5,
przedsiębiorstwom na zasadach i warunkach
7 i 8, w celu świadczenia publicznie dostępnych
zgodnych z obowiązkami nałożonymi przez
usług telekomunikacyjnych oraz zapewnienia
krajowy organ regulacyjny zgodnie z art. 5–8.";
interoperacyjności usług.
art. 5
"1. Dla realizacji celów określonych w art. 8 T
Art. 28
„2a) rozwój nowoczesnej infrastruktury
ust. 1
dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa),
ust. 1
telekomunikacyjnej, w tym efektywne
krajowe organy regulacyjne wspierają, a w
pkt 2a
inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz
stosownych przypadkach zapewniają – zgodnie z
promocję technologii innowacyjnych;”;
przepisami niniejszej dyrektywy – odpowiedni
dostęp i wzajemne połączenia oraz
interoperacyjność usług, wykonując swoje zadania
w taki sposób, aby promować wydajność,
231
zrównoważoną konkurencję, efektywne inwestycje
i innowacje oraz zapewnić maksymalne korzyści
użytkownikom końcowym.";
art. 5
"ab) w uzasadnionych przypadkach i w
N
Obow.
Art. 45. Prezes UKE może, biorąc pod uwagę
ust. 1 niezbędnym zakresie spoczywające na
art. 45
adekwatność danego obowiązku do
lit ab
przedsiębiorstwach kontrolujących dostęp do
zidentyfikowanego problemu, proporcjonalność
użytkowników końcowych obowiązki świadczenia
oraz cele określone w art. 1 ust. 2, z
usług interoperacyjnych.";
uwzględnieniem art. 1 ust. 3, w drodze decyzji,
nałożyć na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego
kontrolującego dostęp do użytkowników
końcowych obowiązki regulacyjne niezbędne do
zapewnienia użytkownikom końcowym tego
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
komunikowania się z użytkownikami innego
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, w tym
obowiązek wzajemnego połączenia sieci.
art. 5
"2. Obowiązki i warunki nałożone na podstawie T
Dział II Zmiana techniczna przepisu dyrektywy. Przepis
ust. 2
ust. 1 są obiektywne, przejrzyste, proporcjonalne i
Rozdzi
ust. 1 art. 5, do którego przepis odsyła, jest
niedyskryminacyjne i są wdrażane zgodnie z
ał 2 Pt wdro ony w przepisach dotycz cych
procedurami przewidzianymi w art. 6, 7 i 7a
obowi zków dost powych w ustawie Prawo
dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa).";
telekomunikacyjne.
Przepisy art. 6, 7 i 7a dyrektywy 2002/21/WE
(dyrektywa ramowa) są wdrażane w zmienanych w
projekcie przepisach art. 15 (dodawany pjt 3a i
zmieniany pkt 4), art. 18 i w dodawanym art. 19a
Pt.
Art. 15 Art. 15. Prezes UKE przed podjęciem
rozstrzygnięcia w sprawach:
1) określenia rynku właściwego, o którym
mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, a także jego
analizy i wyznaczenia przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji
rynkowej lub przedsiębiorców
telekomunikacyjnych zajmujących
kolektywną pozycję znaczącą, lub
uchylenia decyzji w tej sprawie,
2) nałożenia, zniesienia, utrzymania lub
232
zmiany obowiązków regulacyjnych w
stosunku do przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji
lub nieposiadającego takiej pozycji,
3) decyzji dotyczących dostępu
telekomunikacyjnego, o których mowa w
art. 28-30,
3a) decyzji dotyczących dostępu do budynków
i infrastruktury telekomunikacyjnej, o którym
mowa w art. 139,
4) innych wskazanych w ustawie oraz w
ustawie z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu
rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych”;
- przeprowadza postępowanie konsultacyjne,
umożliwiając zainteresowanym podmiotom
wyrażenie na piśmie w określonym terminie
stanowiska do projektu rozstrzygnięcia.
Art. 18 Art. 18. Jeżeli rozstrzygnięcia, o których mowa w
art. 15, mogą mieć wpływ na stosunki handlowe
między państwami członkowskimi, Prezes UKE,
niezwłocznie po zakończeniu postępowania
konsultacyjnego i rozpatrzeniu stanowisk
uczestników tego postępowania, rozpoczyna
postępowanie konsolidacyjne, przesyłając Komisji
Europejskiej, Organowi Europejskich Regulatorów
Łączności Elektronicznej, zwanemu dalej
„BEREC”, i organom regulacyjnym innych państw
członkowskich projekty rozstrzygnięć wraz z ich
uzasadnieniem. Jednocześnie Prezes UKE
publikuje na stronie podmiotowej BIP UKE
dokumenty przekazane do Komisji oraz
zamieszcza otrzymane w tej sprawie opinie i
decyzje.
Art.
„Art. 19a. 1. Jeżeli w odniesieniu do
19a
rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 18, w
zakresie nałożenia, zmiany lub uchylenia
233
obowiązku nałożonego na operatora na podstawie
art. 34, art. 36 - 40, art. 42, art. 45 lub art. 46,
Komisja Europejska w terminie, o którym mowa w
art. 19 ust. 1, poinformuje Prezesa UKE oraz
BEREC o powodach uznania, że projekt
rozstrzygnięcia stanowiłby przeszkodę do
tworzenia jednolitego rynku lub że istnieją
poważne wątpliwości co do zgodności tego
rozstrzygnięcia z prawem Unii Europejskiej -
rozstrzygnięcie to nie może zostać przyjęte przez
kolejne trzy miesiące od dnia otrzymania
zawiadomienia przez Prezesa UKE.
2. W przypadku, gdy Komisja Europejska nie
przekaże zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1,
Prezes UKE może przyjąć projektowane
rozstrzygnięcie, uwzględniając w jak największym
zakresie wszelkie uwagi Komisji, BEREC lub
innego krajowego organu regulacyjnego.
3. W trzymiesięcznym terminie, o którym mowa w
ust. 1, Prezes UKE ściśle współpracuje z Komisją
Europejską oraz z BEREC w celu określenia
najwłaściwszego i najskuteczniejszego
rozstrzygnięcia spełniającego cele, o których
mowa w art. 189 ust. 2, biorąc jednocześnie pod
uwagę opinie uczestników rynku i konieczność
zapewnienia rozwoju spójnej praktyki
regulacyjnej.
4. Jeżeli BEREC podziela stanowisko Komisji
Europejskiej wyrażone w zawiadomieniu, o
którym mowa w ust. 1, Prezes UKE współpracuje
z BEREC w celu określenia najwłaściwszego i
najskuteczniejszego rozstrzygnięcia. Przed
upływem trzymiesięcznego terminu, o którym
mowa w ust. 1, Prezes UKE może:
1) zmienić lub wycofać projektowane
rozstrzygnięcie, uwzględniając w jak największym
stopniu zawiadomienie Komisji Europejskiej, o
którym mowa w ust. 1, oraz opinię BEREC;
2) podtrzymać swoje projektowane
234
rozstrzygnięcie.
5. W terminie 1 miesiąca od wydania przez
Komisję Europejską zalecenia zobowiązującego do
zmiany lub wycofania projektowanego środka lub
wycofania przez Komisję Europejską zastrzeżeń
odnośnie projektowanego rozstrzygnięcia, w
przypadku gdy BEREC nie podziela stanowiska
Komisji Europejskiej, nie wydał opinii lub jeśli
Prezes UKE zmienił lub utrzymał projektowane
rozstrzygnięcie zgodnie z ust. 4, Prezes UKE
powiadamia Komisję Europejską i BEREC o
przyjęciu ostatecznego rozstrzygnięcia. Termin, o
którym mowa w zdaniu poprzednim, może być
wydłużony przez Prezesa UKE, w przypadku
potrzeby przeprowadzenia postępowania
konsultacyjnego, o którym mowa w art. 15.
6. Jeżeli Prezes UKE postanowi nie zmieniać lub
nie wycofywać projektowanego rozstrzygnięcia
pomimo negatywnego stanowiska wyrażonego
przez Komisję Europejską w zaleceniu, o którym
mowa w ust. 5, przedstawia uzasadnienie.
7. Prezes UKE może wycofać projektowane
rozstrzygnięcie na każdym etapie postępowania.”;
art. 5
skreśla się ust. 3;
N
Skreślenie tego przepisu nie wymaga zmiany
ust. 3
ustawy Prawo telekomunikacyjne, ponieważ jego
przeniesienie z art. 5 ust. 2 do art. 12 dyrektywy
spowodowało zmianę numeracji pozostałych
ustępów dyrektywy, natomiast treść nie uległa
zasadniczej zmianie. Zgodnie z ustawą Prawo
telekomunikacyjne, Prezes UKE może
interweniować z własnej inicjatywy i ingerować w
stosunki międzyoperatorskie na podstawie art. 29 i
45.
art. 5
"3. W zakresie dostępu i wzajemnych połączeń, o N
Obow.
Art. 27. 1. Prezes UKE może, na pisemny
ust. 4
których mowa w ust. 1, państwa członkowskie
Art. 27 wniosek każdej ze stron negocjacji o zawarcie
zapewniają, aby krajowy organ regulacyjny był
ust. 1
umowy o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie
uprawniony do interweniowania z własnej
Pt
połączenia sieci albo z urzędu, w drodze
inicjatywy, w uzasadnionych przypadkach, w celu
postanowienia, określić termin zakończenia
zapewnienia przestrzegania celów polityki
negocjacji o zawarcie tej umowy, nie dłuższy niż
235
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik