Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
później naprawione.";
art. 10 "6. Niezależnie od przepisów ust. 2, 3 i 5, w T
Art.
w art. 202:
ust. 6
przypadku gdy właściwy organ dysponuje
202
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
dowodem naruszenia wymogów związanych z
„1. Jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w art.
ogólnym zezwoleniem, prawami użytkowania lub
199, Prezes UKE stwierdzi, że podmiot
obowiązków szczególnych, o których mowa w art.
kontrolowany narusza nałożone na niego
6 ust. 2, a naruszenie to stanowi bezpośrednie i
obowiązki w ten sposób, że powoduje to:
poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa
1) bezpośrednie i poważne zagrożenie dla
publicznego, obronności lub zdrowia publicznego,
obronności, bezpieczeństwa, porządku lub zdrowia
albo spowoduje poważne problemy gospodarcze
publicznego,
lub operacyjne dla innych dostawców lub
2) zagrożenie wywołania poważnej szkody
użytkowników korzystających z sieci lub usług
majątkowej lub poważnych utrudnień w
łączności elektronicznej lub innych użytkowników
funkcjonowaniu sieci telekomunikacyjnych lub
widma radiowego, może on niezwłocznie podjąć
usług telekomunikacyjnych dla przedsiębiorców
środki tymczasowe mające na celu naprawienie
telekomunikacyjnych, użytkowników końcowych
sytuacji, zanim zostanie wydana ostateczna decyzja
oraz podmiotów, którym przyznano prawo do
w tej sprawie. Należy jednak zapewnić danemu
korzystania z widma radiowego
przedsiębiorstwu rozsądną możliwość
- Prezes UKE podejmuje działania zmierzające do
wypowiedzenia się w danej kwestii i
usunięcia zagrożeń.
zaproponowania jakichkolwiek środków
2. Działania, o których mowa w ust. 1, mogą w
naprawczych. W stosownych przypadkach
szczególności obejmować wydanie decyzji
właściwy organ może zatwierdzić
środki
nakazującej podmiotowi kontrolowanemu podjęcie
tymczasowe, które mogą obowiązywać przez
działań zmierzających do usunięcia zagrożenia, w
maksymalnie 3 miesiące, ale które – w sytuacji gdy
tym decyzji nakazującej wstrzymanie
nie zostały zakończone procedury egzekwowania –
wykonywania działalności telekomunikacyjnej.
mogą zostać przedłużone na kolejny okres nie
Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej
dłuższy niż trzy miesiące.";
wykonalności.”,
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. W przypadku wydania decyzji nakazującej
podmiotowi kontrolowanemu wstrzymanie
wykonywania działalności telekomunikacyjnej,
Prezes UKE określa w niej termin jej
obowiązywania, nie dłuższy niż 3 miesiące. W
przypadku gdy zagrożenia będące przyczyną
wydania tej decyzji nie zostaną usunięte przez
podmiot kontrolowany w wymaganym terminie,
Prezes UKE może przedłużyć termin
obowiązywania decyzji o kolejne 3 miesiące.”;
226
art. 11 "a) systematyczną lub dotyczącą konkretnych N
Obow.
Art. 6. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny lub
ust. 1 przypadków weryfikację przestrzegania wymogów
art. 6
podmiot, który uzyskał pozwolenie radiowe, o
lit a
1 i 2 z części A, wymogów 2 i 6 z części B oraz
Pt
którym mowa w art. 143 ust. 1, rezerwację
wymogów 2 i 7 z części C załącznika oraz
częstotliwości lub zasobów orbitalnych lub
przestrzegania obowiązków, o których mowa w art.
przydział numeracji, z wyłączeniem podmiotów, o
6 ust. 2;";
których mowa w art. 4, jest obowiązany do
przekazywania na żądanie Prezesa UKE informacji
niezbędnych do wykonywania przez Prezesa UKE
jego uprawnień i obowiązków, określonych w art.
192 ust. 1.
2. ądanie, o którym mowa w ust. 1, powinno być
proporcjonalne do celu, jakiemu ma służyć, oraz
zawierać:
1) wskazanie przedsiębiorcy lub podmiotu, o
którym mowa w ust. 1;
2) datę;
3) wskazanie żądanych informacji oraz okresu,
którego dotyczą;
4) wskazanie celu, jakiemu informacje mają
służyć;
5) wskazanie terminu przekazania informacji
adekwatnego do zakresu tego żądania, nie
krótszego niż 7 dni;
6) uzasadnienie;
7) pouczenie o zagrożeniu karą, o której mowa
w art. 209 ust. 1.
3. Prezes UKE może zastosować do pozyskania
informacji, o których mowa w ust. 1, opracowane
przez siebie formularze, dążąc do ujednolicenia i
zapewnienia spójności pozyskanych danych.
art. 11 "g) zagwarantowanie efektywnego użytkowania N
Obow.
Art. 6. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny lub
ust. 1 częstotliwości radiowych i zapewnienie
art. 6
podmiot, który uzyskał pozwolenie radiowe, o
lit g
skutecznego zarządzania nimi;
Pt
którym mowa w art. 143 ust. 1, rezerwację
częstotliwości lub zasobów orbitalnych lub
przydział numeracji, z wyłączeniem podmiotów, o
których mowa w art. 4, jest obowiązany do
przekazywania na żądanie Prezesa UKE informacji
niezbędnych do wykonywania przez Prezesa UKE
jego uprawnień i obowiązków, określonych w art.
227
192 ust. 1.
2. ądanie, o którym mowa w ust. 1, powinno być
proporcjonalne do celu, jakiemu ma służyć, oraz
zawierać:
1) wskazanie przedsiębiorcy lub podmiotu, o
którym mowa w ust. 1;
2) datę;
3) wskazanie żądanych informacji oraz okresu,
którego dotyczą;
4) wskazanie celu, jakiemu informacje mają
służyć;
5) wskazanie terminu przekazania informacji
adekwatnego do zakresu tego żądania, nie
krótszego niż 7 dni;
6) uzasadnienie;
7) pouczenie o zagrożeniu karą, o której mowa
w art. 209 ust. 1.
3. Prezes UKE może zastosować do pozyskania
informacji, o których mowa w ust. 1, opracowane
przez siebie formularze, dążąc do ujednolicenia i
zapewnienia spójności pozyskanych danych.
art. 11 h) ocenę przyszłych zmian w dziedzinie sieci lub N j.w.
ust. 1 usług, które mogłyby mieć wpływ na usługi
lit h
hurtowe udostępniane konkurentom.";
art. 11 "Informacje, o których mowa w lit. a), b), d), e), f), N j.w.
ust. 1 g) i h) akapitu pierwszego, nie mogą być
akapit
wymagane przed dostępem do rynku lub jako jego
2
warunek.";
art. 14 "Artykuł 14
N
Norma wynika z zasad ogólnych obowiązującym
Zmiana praw i obowiązków
w polskim prawie, w tym z regulacji K.p.a. co do
1. Państwa członkowskie zapewniają, aby prawa,
zmiany decyzji, a także z przepisów regulujących
wymogi oraz procedury dotyczące ogólnych
proces legislacyjny w zakresie stanowienia prawa.
zezwoleń, praw użytkowania albo praw
instalowania urządzeń mogły być zmienione
jedynie w obiektywnie uzasadnionych przypadkach
oraz w sposób proporcjonalny, uwzględniając w
stosownych przypadkach szczególne warunki
dotyczące praw użytkowania częstotliwości
radiowych podlegających obrotowi. Z wyjątkiem
228
przypadków, w których proponowane zmiany są
niewielkie i zostały uzgodnione z posiadaczem
praw lub ogólnego zezwolenia, zamiar
wprowadzenia takich zmian ogłasza się w
odpowiedni sposób, a zainteresowanym stronom, w
tym użytkownikom i konsumentom, przyznaje się
wystarczająco dużo czasu na wypowiedzenie się w
kwestii proponowanych zmian, nie mniej niż cztery
tygodnie, z wyjątkiem okoliczności
nadzwyczajnych.
2. Państwa członkowskie nie ograniczają ani nie
cofają praw instalowania urządzeń ani praw
użytkowania częstotliwości radiowych przed
upływem okresu, na jaki zostały one przyznane,
chyba że jest to uzasadnione i w stosownych
przypadkach zgodne z załącznikiem oraz
odpowiednimi przepisami prawa krajowego
dotyczącymi odszkodowania w przypadku
cofnięcia uprawnień.";
art. 15 "1. Państwa członkowskie zapewniają, aby
N Norma
wdrożona w obowiązującym w polskim
ust. 1
wszystkie odpowiednie informacje na temat praw,
prawie, w szczególności w ustawie z dnia 20 lipca
wymogów, procedur, kosztów, opłat i decyzji
2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i
związanych z ogólnymi zezwoleniami, prawami
niektórych innych aktów prawnych (t.j. z 2011 r.
użytkowania i prawami instalowania urządzeń były
Nr 197, poz. 1172).
publikowane oraz uaktualniane w odpowiedni
sposób, tak, aby zapewnić łatwy dostęp do tych
informacji wszystkim zainteresowanym stronom.";
art. 17 "1. Bez uszczerbku dla art. 9a dyrektywy N
ust. 1
2002/21/WE (dyrektywa ramowa) państwa
członkowskie doprowadzają ogólne zezwolenia
oraz indywidualne prawa użytkowania istniejące w
dniu 31 grudnia 2009 r. do zgodności z art. 5, 6, 7
oraz załącznikiem do niniejszej dyrektywy
najpóźniej do 19 grudnia 2011.
art. 17 2. W przypadku gdy z zastosowania ust. 1 wynika N
ust. 2
ograniczenie praw lub zwiększenie obowiązków
wynikających z obowiązujących już ogólnych
zezwoleń oraz indywidualnych praw użytkowania,
państwa członkowskie mogą przedłużyć ważność
229
powyższych praw i obowiązków najpóźniej do dnia
30 września 2012 r., pod warunkiem że nie będzie
to naruszało wynikających z przepisów prawa
wspólnotowego praw innych przedsiębiorstw.
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o
takim przedłużeniu terminu oraz przedstawiają jego
uzasadnienie.";
załącz
treść zmienionego załącznika określono w
T Wdrożenie powiązane z wdrożeniem art. 6
nik
załączniku do niniejszej dyrektywy.
dyrektywy
Zmiany w dyrektywie 2002/19/WE (dyrektywa o dostępie)
art. 2
"a) "dostęp" oznacza udostępnianie urządzeń lub T Art.
2
6) dostęp telekomunikacyjny - korzystanie z
lit a
usług innemu przedsiębiorstwu na określonych
pkt 6
urządzeń telekomunikacyjnych, udogodnień
warunkach, na zasadzie wyłączności lub braku
towarzyszących lub usług świadczonych przez
wyłączności, na potrzeby świadczenia usług
innego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, na
łączności elektronicznej, w tym świadczenia za ich
określonych warunkach, celem świadczenia usług
pomocą usług społeczeństwa informacyjnego lub
telekomunikacyjnych, w tym świadczenia za ich
usług nadawania treści. Obejmuje on między
pomocą usług świadczonych drogą elektroniczną
innymi: dostęp do elementów sieci i urządzeń
lub usług dostarczania nadawanych treści,
towarzyszących, co może się wiązać z
polegające w szczególności na:
podłączeniem urządzeń za pomocą środków
a) dostępie do elementów sieci i udogodnień
stacjonarnych lub niestacjonarnych (w
towarzyszących, także poprzez podłączenie
szczególności obejmuje to dostęp do pętli lokalnej
urządzeń za pomocą środków stacjonarnych
oraz urządzeń i usług niezbędnych do obsługi pętli
lub niestacjonarnych, w tym na dostępie do
lokalnej); dostęp do infrastruktury fizycznej, w tym
lokalnej pętli abonenckiej oraz urządzeń i
budynków, kanałów i masztów; dostęp do
usług niezbędnych do świadczenia usług w
odpowiednich systemów oprogramowania, w tym
lokalnej pętli abonenckiej,
do systemów wsparcia operacyjnego; dostęp do
b) dostępie do budynków i infrastruktury
systemów informacyjnych lub baz danych na
telekomunikacyjnej,
potrzeby przygotowywania zamówień, dostaw,
c) dostępie do odpowiednich systemów
zamawiania, konserwacji i reklamacji oraz
oprogramowania, w tym do systemów
fakturowania; dostęp do translacji numerów lub
wsparcia operacyjnego,
systemów o równoważnych funkcjach; dostęp do
d) dostępie do translacji numerów lub
sieci stacjonarnych i ruchomych, w szczególności
systemów zapewniających analogiczne
na potrzeby roamingu; dostęp do systemów
funkcje,
warunkowego dostępu na potrzeby usług telewizji
e) dostępie do sieci telekomunikacyjnych, w
cyfrowej oraz dostęp do sieciowych usług
tym na potrzeby roamingu,
wirtualnych.";
f) dostępie do systemów dostępu
warunkowego,
g) dostępie do usług sieci wirtualnych,
230
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik