Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
ust. 1
nadzorują przestrzeganie wymogów związanych z
art. 199 kontroli przestrzegania przepisów, decyzji oraz
ogólnym zezwoleniem lub prawami użytkowania
ust. 1
postanowień z zakresu telekomunikacji,
oraz szczególnych obowiązków, o których mowa w
PT
gospodarki częstotliwościami lub spełniania
art. 6 ust. 2, zgodnie z art. 11.
wymagań dotyczących kompatybilności
Krajowe organy regulacyjne uprawnione są do
elektromagnetycznej.
żądania, aby przedsiębiorstwa udostępniające sieci
lub świadczące usługi łączności elektronicznej na
Obow.
Art. 200. 1. Pracownikom UKE przysługuje, po
podstawie ogólnego zezwolenia lub korzystające z
art. 200 okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu
prawa użytkowania częstotliwości radiowych lub
ust. 1-3 upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
numerów dostarczyły wszystkich informacji
PT
prawo:
niezbędnych do sprawdzenia, czy są spełnione
1) dostępu do materiałów, dokumentów oraz
wymogi określone w ogólnym zezwoleniu,
innych danych niezbędnych do przeprowadzenia
prawach użytkowania lub szczególnych
kontroli, a także sporządzania ich kopii;
obowiązkach, o których mowa w art. 6 ust. 2,
2) wstępu do wszystkich obiektów i
zgodnie z art. 11.
nieruchomości oraz pomieszczeń kontrolowanej
jednostki;
3) prowadzenia oględzin kontrolowanych sieci
telekomunikacyjnych i aparatury;
4) zabezpieczenia przed dalszym używaniem
lub przyjęcia do depozytu urządzeń radiowych
używanych bez wymaganego pozwolenia lub
obsługiwanych przez nieuprawnioną osobę;
5) czasowego zajęcia aparatury w trybie, o
którym mowa w art. 204, w celu przeprowadzenia
badań prowadzących do ustalenia przyczyn
zakłóceń;
6) nieodpłatnego pobierania próbek
wprowadzonej do obrotu lub oddanej do użytku
aparatury, w tym telekomunikacyjnych urządzeń
końcowych i urządzeń radiowych, w celu
przeprowadzenia badań w zakresie spełniania
przez tę aparaturę zasadniczych wymagań oraz
zatrzymania próbek do czasu prawomocnego
zakończenia postępowania;
6a) nieodpłatnego pobierania próbek
wprowadzonych do obrotu lub oddanych do
użytku wyrobów, o których mowa w art. 199 ust.
1a, oraz zatrzymania próbek do czasu
prawomocnego zakończenia postępowania;
221
7) wykonywania czynności kontrolno-
pomiarowych, badań sieci telekomunikacyjnych,
urządzeń telekomunikacyjnych oraz innej
aparatury, a także kontroli jakości świadczonych
usług telekomunikacyjnych.
1a.Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 5-7,
dotyczą urządzeń w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 13 kwietnia 2007 r. o kompatybilności
elektromagnetycznej.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki, osoba
upoważniona lub inny pracownik kontrolowanej
jednostki, który może być uznany za osobę, o
której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia
1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z
późn. zm.), jak również kontrolowana osoba
fizyczna jest obowiązana udzielać pracownikom
UKE, o których mowa w ust. 1, wszelkich
potrzebnych informacji oraz zapewnić im:
1) warunki sprawnego przeprowadzenia
kontroli;
2) dostęp do materiałów, dokumentów, danych
urządzeń, aparatury i sieci, o których mowa w ust.
1;
3) wstęp do obiektów, nieruchomości i
pomieszczeń, o których mowa w ust. 1;
4) nieodpłatne udostępnienie podlegających
kontroli sieci telekomunikacyjnych, urządzeń
telekomunikacyjnych oraz innej aparatury, w celu
przeprowadzenia badań.
3. Do kontrolowanych osób fizycznych stosuje się
odpowiednio przepisy ust. 2 pkt 1 i 2.
Obow.
Art. 6. 1. Przedsiębiorca telekomunikacyjny lub
art. 6
podmiot, który uzyskał pozwolenie radiowe, o
PT
którym mowa w art. 143 ust. 1, rezerwację
częstotliwości lub zasobów orbitalnych lub
przydział numeracji, z wyłączeniem podmiotów, o
których mowa w art. 4, jest obowiązany do
przekazywania na żądanie Prezesa UKE informacji
222
niezbędnych do wykonywania przez Prezesa UKE
jego uprawnień i obowiązków, określonych w art.
192 ust. 1.
2. ądanie, o którym mowa w ust. 1, powinno być
proporcjonalne do celu, jakiemu ma służyć, oraz
zawierać:
1) wskazanie przedsiębiorcy lub podmiotu, o
którym mowa w ust. 1;
2) datę;
3) wskazanie żądanych informacji oraz okresu,
którego dotyczą;
4) wskazanie celu, jakiemu informacje mają
służyć;
5) wskazanie terminu przekazania informacji
adekwatnego do zakresu tego żądania, nie
krótszego niż 7 dni;
6) uzasadnienie;
7) pouczenie o zagrożeniu karą, o której mowa
w art. 209 ust. 1.
3. Prezes UKE może zastosować do pozyskania
informacji, o których mowa w ust. 1, opracowane
przez siebie formularze, dążąc do ujednolicenia i
zapewnienia spójności pozyskanych danych.
art. 10 2. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny T
Art.
art. 201:
ust. 2
stwierdzi, że dane przedsiębiorstwo nie spełnia co
201 ust. a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
najmniej jednego spośród wymogów określonych
1
„1. Jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w art.
w ogólnym zezwoleniu, prawach użytkowania lub
199, stwierdzono, że przedsiębiorca
szczególnych obowiązkach, o których mowa w art.
telekomunikacyjny lub podmiot posiadający
6 ust. 2, powiadamia o tym przedsiębiorstwo i
rezerwacje częstotliwości lub przydział numeracji,
zapewnia mu możliwość wypowiedzenia się w tej
zwany dalej "podmiotem kontrolowanym", nie
kwestii, w rozsądnym terminie.
wypełnia odnoszących się do niego obowiązków
wynikających z ustawy lub decyzji wydanej przez
Prezesa UKE, Prezes UKE wydaje zalecenia
pokontrolne, w których wzywa podmiot
kontrolowany do usunięcia nieprawidłowości lub
udzielenia wyjaśnień. Usunięcie nieprawidłowości
lub udzielenie wyjaśnień powinno nastąpić w
terminie 30 dni od dnia doręczenia zaleceń
223
pokontrolnych przedsiębiorcy
telekomunikacyjnemu.”
art. 10 3. Właściwy organ uprawniony jest do żądania T
Art.
w art. 201:
ust. 3
zaprzestania naruszeń, o których mowa w ust. 2,
201 ust.
niezwłocznie albo w rozsądnym terminie, a także
3 i nast. b) w ust. 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
przyjmuje odpowiednie i proporcjonalne środki
„4) nakazać zaprzestania lub opóźnienia
służące zapewnieniu przestrzegania przepisów.
świadczenia usługi telekomunikacyjnej, której
W tym celu państwa członkowskie upoważniają
dalsze świadczenie mogłoby prowadzić do
właściwe organy do nakładania:
znaczącej szkody dla konkurencji, do czasu
a) w stosownych przypadkach odstraszających
wypełnienia obowiązków nałożonych zgodnie z
sankcji finansowych, które mogą obejmować
art. 34, 36-40, 42 lub 44-45.”,
okresowe sankcje z mocą wsteczną; oraz
b) nakazów zaprzestania lub opóźnienia
c) zdanie pierwsze w ust. 4 otrzymuje brzmienie:
świadczenia usługi lub pakietu usług, których
„Jeżeli nieprawidłowości, o których mowa w ust.
kontynuowanie prowadziłyby do znaczącej szkody
1, występowały w przeszłości lub mają poważny
dla konkurencji, do czasu osiągnięcia zgodności ze
charakter, a podmiot kontrolowany nie zastosował
zobowiązaniami dotyczącymi dostępu nałożonymi
się do decyzji, o której mowa w ust. 3, Prezes
po przeprowadzeniu analizy rynku zgodnie z art.16
UKE może, w drodze decyzji, zakazać podmiotowi
dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa).
kontrolowanemu wykonywania działalności
O środkach oraz uzasadnieniu ich zastosowania
telekomunikacyjnej, zmienić lub cofnąć
należy niezwłocznie zawiadomić dane
rezerwację częstotliwości, zasobów orbitalnych
przedsiębiorstwo oraz wyznaczyć rozsądny termin,
lub przydział numeracji.”,
w którym przedsiębiorstwo będzie musiało się do
nich dostosować.";
d) uchyla się ust. 5,
e) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. W przypadku gdy przesłanką wydania decyzji,
o której mowa w ust. 4, jest zagrożenie przez
działalność telekomunikacyjną podmiotu
kontrolowanego obronności, bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwa i porządku
publicznego, Prezes UKE przed jej wydaniem
zasięga opinii Ministra Obrony Narodowej,
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub
Szefa Agencji Wywiadu, w zakresie ich
właściwości. Jeżeli uzasadnienie do opinii tych
organów zawiera informacje niejawne, zamiast
uzasadnienia doręcza się zawiadomienie, że
224
uzasadnienie zostało sporządzone.”,
f) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Decyzji, o której mowa w ust. 4, nadaje się
rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja ta
stanowi podstawę do wykreślenia podmiotu
kontrolowanego z rejestru.”,
g) dodaje się ust. 10 w brzmieniu:
„10. Postępowanie administracyjne prowadzone na
podstawie art. 208 i 209 może być prowadzone
niezależnie od postępowania prowadzonego na
podstawie art. 199.”;
art. 10 "4. Niezależnie od przepisów ust. 2 i 3, państwa N
Obow.
Art. 209. 1. Kto:
ust. 4
członkowskie upoważniają właściwy organ do
art. 209 1) udziela niepełnych lub nieprawdziwych
nakładania w stosownych przypadkach sankcji
ust. 1
informacji lub dostarcza dokumenty zawierające
finansowych na przedsiębiorstwa z tytułu
pkt 1 i takie informacje przewidziane ustawą lub ustawą z
nieprzekazania informacji zgodnie z obowiązkami
3
dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i
nałożonymi na podstawie art. 11 ust. 1 lit. a) lub b)
sieci telekomunikacyjnych,
niniejszej dyrektywy i art. 9 dyrektywy
(…)
2002/19/WE (dyrektywa o dostępie) w rozsądnym
3) udziela informacji określonej w pkt 1 w
terminie określonym przez krajowy organ
sposób nieprawdziwy lub niepełny,
regulacyjny.";
art. 10 "5. W przypadkach poważnego lub powtarzającego T
Art.
Analogicznie jak w komentarzu do art. 10 ust. 3
ust. 5
się naruszania warunków ogólnego zezwolenia lub
201
dyrektywy o zezwoleniach (obecnie obowi. art.
warunków związanych z prawami użytkowania lub
oraz
201 oraz zmiany do art. 201 Pt) oraz właściwy pkt
szczególnych obowiązków, o których mowa w art.
209
w art. 209.
6 ust. 2, w przypadku gdy środki służące
zapewnieniu przestrzegania przepisów, o których
A także, w art. 209:
mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, okażą się
po ust 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
nieskuteczne, krajowe organy regulacyjne mogą
„1a. Kara, o której mowa w ust. 1 może zostać
uniemożliwić przedsiębiorstwu dalsze świadczenie
nałożona także w przypadku, gdy podmiot
usług dostępu do sieci lub usług łączności
zaprzestał naruszania prawa lub naprawił
elektronicznej albo zawiesić lub cofnąć prawo
wyrządzoną szkodę.”;
użytkowania. W odniesieniu do okresu każdego
uchybienia mogą zostać zastosowane sankcje i
kary, które są skuteczne, proporcjonalne i
odstraszające, nawet jeżeli takie uchybienie zostało
225
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik