Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 627
- Data wpłynięcia: 2012-07-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1445
627-cz-1
środka na każdym etapie procedury.
postępowania.”;
Art. 7b Artykuł 7b
N
ust. 1
Przepisy wykonawcze
1. Po przeprowadzeniu konsultacji publicznych i
konsultacji z krajowymi organami regulacyjnymi, a
także po uwzględnieniu w jak największym stopniu
opinii BEREC, Komisja może przyjąć zalecenia lub
wytyczne w odniesieniu do art. 7, w których
określa formę, treść i stopień szczegółowości
powiadomień wymaganych zgodnie z art. 7 ust. 3,
okoliczności, w których powiadomienia nie będą
wymagane, oraz sposób obliczania terminów.
Art. 7b 2. rodki, o których mowa w ust. 1, przyjmuje się N
ust. 2
zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art.
22 ust. 2.";
Art. 8 "O ile art. 9 nie stanowi inaczej w odniesieniu do T
Art. 112 w art. 112:
ust. 1
częstotliwości radiowych, państwa członkowskie w
a) w ust. 4 dodaje się pkt 7 i 8 w brzmieniu:
Akapit jak największym stopniu uwzględniają zalety
„7) zasadę neutralności technologicznej i
2
zapewnienia neutralności technologicznej regulacji
usługowej:
i zapewniają, aby przy wykonywaniu zadań
8) zasadę zmniejszania ograniczeń sposobu
regulacyjnych określonych w niniejszej dyrektywie
wykorzystania widma”,
i w dyrektywach szczegółowych, w szczególności
związanych z zapewnieniem skutecznej
konkurencji, krajowe organy regulacyjne
postępowały tak samo.";
Art. 8 "a) zapewniając, aby użytkownicy, w tym T
Art. 1
w art. 1 w ust. 2 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
ust. 2 użytkownicy niepełnosprawni, starsi użytkownicy i
ust. 2
„6) zapewnienia użytkownikom końcowym
lit a
użytkownicy o szczególnych potrzebach
pkt 6
będącym osobami niepełnosprawnymi dostępu
społecznych, czerpali maksymalne korzyści z
do usług telekomunikacyjnych równoważnego
różnorodności, ceny i jakości usług;
poziomowi dostępu, z jakiego korzystają inni
użytkownicy końcowi;
Art. 8 b) zapewniając, aby nie było zakłóceń lub N
Obow.
2. Celem ustawy jest stworzenie warunków dla:
ust. 2 ograniczeń konkurencji w sektorze łączności
art. 1
1) wspierania równoprawnej i skutecznej
lit b
elektronicznej, w tym w dziedzinie transmisji
ust. 2
konkurencji w zakresie świadczenia usług
treści;";
pkt 1
telekomunikacyjnych;
PT
Art. 8 w ust. 2 skreśla się lit. c);
N
ust. 2
136
lit c
Art. 8 w ust. 3 skreśla się lit. c);
N
ust. 3
lit c
Art. 8 "d) współpracując z Komisją i z BEREC, tak, aby T
art. 192 art. 192:
ust. 3 zapewnić rozwój spójnych praktyk regulacyjnych i
pkt 17
- pkt 17 otrzymuje brzmienie:
lit d
spójnego stosowania niniejszej dyrektywy oraz
„17) współpraca z Komisją Europejską i
dyrektyw szczegółowych.";
instytucjami Unii Europejskiej, a także z
BEREC oraz organami regulacyjnymi innych
państw członkowskich;
Art. 8 "e) uwzględniając potrzeby określonych grup T
Art. 1
w art. 1 w ust. 2 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
ust. 4 społecznych, w szczególności użytkowników
ust. 2
„6) zapewnienia użytkownikom końcowym
lit e
niepełnosprawnych, użytkowników starszych oraz
pkt 6
będącym osobami niepełnosprawnymi dostępu
użytkowników o szczególnych potrzebach
do usług telekomunikacyjnych równoważnego
społecznych;";
poziomowi dostępu, z jakiego korzystają inni
użytkownicy końcowi;
Art. 8 "g) wspierając zdolność użytkowników do dostępu T
Art. 189 w art. 189 w ust. 2:
ust. 4 do informacji oraz ich rozpowszechniania lub
ust. 2
c) w pkt 3 dodaje się lit. g i h w brzmieniu:
lit g
korzystania z dowolnych aplikacji i usług;";
pkt 3 lit h) wspieranie zdolności użytkowników do
g.
dostępu do informacji oraz ich
rozpowszechniania lub korzystania z dowolnych
aplikacji i usług;”;
Art. 8 "5. W dążeniu do osiągnięcia założeń polityki, o T
Obecny Przepis jest cz ciowo wdro ony w art. 1 oraz
ust. 5
których mowa w ust. 2, 3 i 4, krajowe organy
art. 1
art. 189 ustawy Prawo telekomunikacyjne,
regulacyjne stosują obiektywne, przejrzyste,
ust. 2
przy czym w projekcie w art. 189 ust. 2 pkt 2
niedyskryminacyjne i proporcjonalne zasady
pkt 1
zmienia si lit. d oraz dodaje lit. e, w pkt 3
regulacyjne, w tym celu między innymi:
oraz
dodaje si lit. g i g w brzmieniu jak poni ej.
a) promując przewidywalność regulacyjną poprzez
art. 189
zapewnienie spójnego podejścia regulacyjnego w
Art. 1. 1. Ustawa określa:
kolejnych okresach przeglądu;
1) zasady wykonywania i kontroli działalności
b) zapewniając, aby w podobnych okolicznościach
polegającej na świadczeniu usług
nie występowała dyskryminacja w traktowaniu
telekomunikacyjnych, dostarczaniu sieci
przedsiębiorstw udostępniających sieci i usługi
telekomunikacyjnych lub udogodnień
łączności elektronicznej;
towarzyszących, zwanej dalej "działalnością
c) chroniąc konkurencję z korzyścią dla
telekomunikacyjną";
konsumentów oraz promując w odpowiednich
2) prawa i obowiązki przedsiębiorców
przypadkach konkurencję opartą na infrastrukturze;
telekomunikacyjnych;
d) promując efektywne inwestycje i innowacje w
3) prawa i obowiązki użytkowników oraz
137
zakresie nowej i rozszerzonej infrastruktury, w tym
użytkowników urządzeń radiowych;
poprzez zagwarantowanie, że każdy przypadek
4) warunki podejmowania i wykonywania
obowiązku udzielenia dostępu uwzględnia ryzyko,
działalności polegającej na dostarczaniu sieci i
jakie ponoszą inwestujące przedsiębiorstwa, oraz
udogodnień towarzyszących oraz świadczeniu
poprzez zezwolenie, aby różne porozumienia o
usług telekomunikacyjnych, w tym sieci i usług
współpracy między inwestorami a stronami
służących rozpowszechnianiu lub
zwracającymi się o dostęp stanowiły
rozprowadzaniu programów radiofonicznych i
dywersyfikację ryzyka inwestycyjnego przy
telewizyjnych;
zapewnieniu utrzymania konkurencji na rynku i
5) warunki regulowania rynków
zasady niedyskryminacji;
telekomunikacyjnych;
e) w należytym stopniu uwzględniając warunki
6) warunki świadczenia usługi powszechnej;
związane z konkurencją i konsumentami, które
7) warunki ochrony użytkowników usług;
występują w różnych obszarach geograficznych na
8) warunki gospodarowania
terytorium danego państwa członkowskiego;
częstotliwościami, zasobami orbitalnymi oraz
f) nakładając ex ante obowiązki regulacyjne tylko
numeracją;
w przypadku braku skutecznej i zrównoważonej
9) warunki przetwarzania danych w
konkurencji, a także łagodząc lub znosząc takie
telekomunikacji i ochrony tajemnicy
obowiązki, kiedy tylko spełniony jest ten
telekomunikacyjnej;
warunek.";
10) zadania i obowiązki na rzecz obronności,
bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i
porządku publicznego, w zakresie
telekomunikacji;
11) wymagania, jakim powinny odpowiadać
urządzenia radiowe i telekomunikacyjne
urządzenia końcowe;
12) funkcjonowanie administracji łączności, jej
współdziałanie z innymi organami krajowymi
oraz instytucjami Unii Europejskiej w zakresie
regulacji telekomunikacji.
2. Celem ustawy jest stworzenie warunków dla:
1) wspierania równoprawnej i skutecznej
konkurencji w zakresie świadczenia usług
telekomunikacyjnych;
2) rozwoju i wykorzystania nowoczesnej
infrastruktury telekomunikacyjnej;
3) zapewnienia ładu w gospodarce numeracją,
częstotliwościami oraz zasobami orbitalnymi;
4) zapewnienia użytkownikom maksymalnych
korzyści w zakresie różnorodności, ceny i
138
jakości usług telekomunikacyjnych;
5) zapewnienia neutralności technologicznej.
3. Przepisy ustawy nie naruszają przepisów o
ochronie konkurencji i konsumentów oraz
przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o
radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253,
poz. 2531, z późn. zm.2)).
Art. 189. 1. Organami administracji łączności
są minister właściwy do spraw łączności i
Prezes UKE.
2. Organy administracji łączności prowadzą
politykę regulacyjną, mając na celu w
szczególności:
1) wspieranie konkurencji w zakresie
dostarczania sieci telekomunikacyjnych,
udogodnień towarzyszących lub świadczenia
usług telekomunikacyjnych, w tym:
a) zapewnienie użytkownikom, także
użytkownikom niepełnosprawnym, osiągania
maksymalnych korzyści w zakresie cen oraz
różnorodności i jakości usług,
b) zapobieganie zniekształcaniu lub
ograniczaniu konkurencji (na rynku
telekomunikacyjnym),
c) efektywne inwestowanie w dziedzinie
infrastruktury oraz promocję technologii
innowacyjnych,
d) wspieranie skutecznego wykorzystania oraz
zarządzania częstotliwościami i numeracją;
2) wspieranie rozwoju rynku wewnętrznego,
w tym:
a) usuwanie istniejących barier rynkowych w
zakresie działalności telekomunikacyjnej,
b) wspieranie tworzenia i rozwoju
transeuropejskich sieci oraz interoperacyjności
usług ogólnoeuropejskich,
c) zapewnienie równego traktowania
(niedyskryminacji w traktowaniu)
139
przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
d) współpracę z innymi organami regulacyjnymi
państw członkowskich, BEREC i Komisją
Europejską, w celu spójnego wdrażania i
stosowania przepisów,
e) współpracę z innymi organami
regulacyjnymi państw członkowskich i
Komisją Europejską w zakresie:
- planowania strategicznego, koordynacji i
harmonizacji wykorzystania widma w Unii
Europejskiej, biorąc pod uwagę w
szczególności aspekty ekonomiczne,
bezpieczeństwo, zdrowie, interes
publiczny, wolność wypowiedzi, aspekty
kulturalne, naukowe, społeczne i
techniczne polityk Unii Europejskiej, a
także interesy użytkowników widma,
mając na celu optymalizację
wykorzystania widma oraz unikanie
szkodliwych zakłóceń oraz
-
promowania koordynacji podejść do
polityki widma w Unii Europejskiej, a
także, w stosownych przypadkach,
zharmonizowanych warunków w
odniesieniu do dostępności i efektywnego
wykorzystania widma, koniecznego do
ustanowienia i funkcjonowania rynku
wewnętrznego usług
telekomunikacyjnych;”,
3) promocję interesów obywateli Unii
Europejskiej, w tym:
a) zapewnienie wszystkim obywatelom
dostępu do usługi powszechnej,
b) zapewnienie ochrony konsumenta w ich
relacjach z przedsiębiorcą
telekomunikacyjnym, w szczególności
ustanawiając proste i niedrogie procedury
rozwiązywania sporów przed organem
niezależnym od stron występujących w danym
140
Dokumenty związane z tym projektem:
-
627-cz-1
› Pobierz plik
-
627-cz-2
› Pobierz plik