Poselski projekt ustawy o spółdzielniach
projekt dotyczy wprowadzenia nowych, ogólnych regulacji dotyczących wszystkich spółdzielni
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 515
- Data wpłynięcia: 2012-04-05
- Uchwalenie: wycofany dnia 27-05-2014
515
Ustawa o spółdzielniach projekt
20
Art. 66.
1. Lustrator jest obowiązany zawiadomić Krajową Radę Spółdzielczą oraz radę nadzorczą i
zarząd spółdzielni o rozpoczęciu lustracji. Członkowie rady nadzorczej są uprawnieni do
uczestniczenia w lustracji.
2. Lustrator jest uprawniony do wstępu na teren nieruchomości, budynków, innych urządzeń
lub lokali, w których spółdzielnia prowadzi działalność, w takich dniach i godzinach, w jakich
jest ona lub powinna być prowadzona.
3. Lustrator może przeglądać księgi, wszelkie dokumenty i inne nośniki informacji w
lustrowanej spółdzielni oraz sprawdzać jej stan majątkowy.
4. Organy spółdzielni i jej pracownicy są obowiązani do udzielania lustratorowi pisemnych
lub ustnych informacji i wyjaśnień oraz wszelkiej pomocy przy wykonywaniu przez niego
czynności lustracyjnych.
Art. 67.
1. Lustrator sporządza protokół z lustracji, który składa radzie nadzorczej, zarządowi i
Krajowej Radzie Spółdzielczej. Protokół sporządzony przez lustratora ma moc dokumentu
urzędowego.
2. Zarząd jest obowiązany corocznie przekazywać informację o realizacji wniosków
wynikających z protokołu lustracji walnemu zgromadzeniu.
3. Zarząd jest obowiązany, na żądanie członka spółdzielni, udostępnić mu do wglądu protokół
lustracji i informację o realizacji wynikających z niego wniosków lub wydać mu odpisy lub
kopie tych dokumentów; przepis art. 18 ust. 1 pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
4. Rada nadzorcza przedstawia na najbliższym walnym zgromadzeniu wnioski wynikające z
protokołu lustracji.
Art. 68.
1. Obowiązki lustratora może pełnić osoba, która ukończyła studia wyższe w
Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskała tytuł magistra lub zagraniczne studia wyższe uznane w
Rzeczypospolitej Polskiej za równorzędne i włada językiem polskim w mowie i w piśmie, ma
pełną zdolność do czynności prawnych, oraz uzyskała uprawnienia lustracyjne.
2. Członek zarządu, kierownik bieżącej działalności gospodarczej spółdzielni, pełnomocnik
lub prokurent nie może być lustratorem. Z chwilą rozpoczęcia przez niego lustracji ustaje jego
członkostwo w zarządzie bądź stosunek pełnomocnictwa lub prokury.
3. Tworzy się Komisję Nadzoru Lustracyjnego przy Krajowej Radzie Spółdzielczej w
składzie 21 członków, w tym 6 powoływanych przez Krajową Radę Spółdzielczą oraz po
trzech powołanych przez Ministra Sprawiedliwości i ministrów właściwych do spraw
gospodarki, transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, instytucji finansowych i
rolnictwa.
4. Krajowa Rada Spółdzielcza i ministrowie, o których mowa w ust. 3, odwołują powołanych
przez siebie członków Komisji Nadzoru Lustracyjnego.
5. Krajowa Rada Spółdzielcza zwołuje pierwsze posiedzenie Komisji Nadzoru Lustracyjnego.
Członkowie Komisji Nadzoru Lustracyjnego wybierają spośród siebie jej przewodniczącego
większością głosów w głosowaniu tajnym.
6. Komisja Nadzoru Lustracyjnego nadaje uprawnienia lustracyjne osobie, wobec której
postępowanie kwalifikacyjne zakończyło się egzaminem z wynikiem pozytywnym. Nadanie
uprawnień lustracyjnych stwierdza się przez wydanie świadectwa uprawnień lustracyjnych.
7. wiadectwo uprawnień lustracyjnych zawiera następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2)
imiona rodziców;
3) datę i miejsce urodzenia;
Ustawa o spółdzielniach projekt
21
4)
adres zamieszkania;
5) wykształcenie;
6)
numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
7) numer
uprawnień lustracyjnych.
8. Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się na koszt osób ubiegających się o nadanie
uprawnień lustracyjnych. Koszty są pokrywane przez wniesienie opłaty egzaminacyjnej.
9. Wysokość opłaty egzaminacyjnej nie może być wyższa niż kwota przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przeprowadzenie postępowania
kwalifikacyjnego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie
przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
10. Członkom Komisji Nadzoru Lustracyjnego przysługuje wynagrodzenie za udział w
postępowaniu kwalifikacyjnym.
Art. 69.
1. Krajowa Rada Spółdzielcza prowadzi centralny rejestr lustratorów spółdzielni, zwany dalej
„centralnym rejestrem”.
2. Osoby, którym nadano uprawnienia lustracyjne, podlegają wpisowi do centralnego rejestru
na podstawie świadectw nadania tych uprawnień.
3. W centralnym rejestrze wpisuje się numer kolejny i datę wpisu oraz dane, o których mowa
w art. 68 ust. 7.
4. Wyciągi z centralnego rejestru, z wyjątkiem danych wymienionych w art. 68 ust. 7 pkt 3, 4
i 6, podlegają ogłoszeniu w Monitorze Spółdzielczym oraz są umieszczane na stronie
internetowej Krajowej Rady Spółdzielczej.
5. Ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 4, podlegają także uzupełnienia i zmiany w centralnym
rejestrze.
6. Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej określi, w drodze uchwały:
1) sposób prowadzenia centralnego rejestru, mając na względzie konieczność zapewnienia
dostępu do informacji o osobach, którym przysługują uprawnienia lustracyjne;
2) wzory świadectw uprawnień lustracyjnych mając na względzie uzasadnione koszty
wydawania świadectw;
3) tryb postępowania przy wydawaniu świadectw uprawnień lustracyjnych w wypadku ich
utraty, mając na względzie uzasadnione koszty wydawania duplikatów świadectw.
Art. 70.
1. Lustrator jest obowiązany wykonywać czynności lustracyjne ze szczególną starannością
właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz zasadami etyki zawodowej.
2. Lustrator jest obowiązany do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych.
Art. 71.
1. Jeżeli działalność lustratora jest niezgodna z prawem lub lustrator nie zachowuje w
tajemnicy wiadomości o działalności spółdzielni uzyskanych przy lustracji, podlega
odpowiedzialności zawodowej. Zachowanie tajemnicy nie obowiązuje wobec członków
organów lustrowanej spółdzielni, Komisji Nadzoru Lustracyjnego oraz organów wymiaru
sprawiedliwości.
2. Wobec lustratora mogą być orzeczone, z tytułu odpowiedzialności zawodowej, następujące
kary dyscyplinarne:
1) upomnienie,
2) nagana,
3)
zawieszenie wykonywania czynności zawodowych na okres od sześciu miesięcy do
jednego roku,
Ustawa o spółdzielniach projekt
22
4)
pozbawienie wykonywania czynności zawodowych do czasu ponownego złożenia
egzaminu z wynikiem pozytywnym,
5) pozbawienie
uprawnień zawodowych z możliwością ubiegania się o ponowne ich
nadanie po upływie 3 lat od dnia ich pozbawienia.
3. Zastosowanie kary, o której mowa w ust. 2 pkt 4 lub 5, powoduje wykreślenie osoby
ukaranej z centralnego rejestru z dniem, w którym orzeczenie o ukaraniu podlega wykonaniu.
4. Zastosowanie kary, o której mowa w ust. 2 pkt 1-3, podlega ujawnieniu w centralnym
rejestrze z dniem, w którym decyzja o ukaraniu podlega wykonaniu. Przepis art. 68 ust. 4
stosuje się odpowiednio.
5. Wpis w centralnym rejestrze kary, o której mowa w ust. 2 pkt 1-3, podlega z urzędu
wykreśleniu z upływem trzech lat od dnia, w którym orzeczenie o ukaraniu podlega
wykonaniu.
Art. 72.
1. Komisja Nadzoru Lustracyjnego orzeka o zastosowaniu kar dyscyplinarnych, o których
mowa w art. 71 ust. 2.
2. Komisja Nadzoru Lustracyjnego wszczyna postępowanie na wniosek powołanego przez nią
rzecznika dyscyplinarnego.
3. Termin pierwszego posiedzenia Komisji Nadzoru Lustracyjnego w postępowaniu z tytułu
odpowiedzialności zawodowej nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 30 dni od
dnia doręczenia osobie, wobec której wszczęto postępowanie, zawiadomienia o jego
wszczęciu.
4. Ustalając termin pierwszego posiedzenia, uwzględnia się w szczególności:
1) możliwość dojazdu na posiedzenie osób uczestniczących w posiedzeniu;
2) przewidywany czas trwania posiedzenia.
5. W zawiadomieniu o pierwszym posiedzeniu osobie, wobec której wszczęto postępowanie,
wyznacza się termin do złożenia wyjaśnień a także informuje o możliwości ustanowienia
pełnomocnika.
6. Osoba, wobec której wszczęto postępowanie, a która ustanowiła pełnomocnika, jest
obowiązana w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o posiedzeniu zespołu
zawiadomić Komisję Nadzoru Lustracyjnego o ustanowieniu pełnomocnika, wskazując jego
imię i nazwisko, adres do doręczeń oraz oświadczenie o wyrażeniu zgody na pełnienie tej
funkcji. Oświadczenie nie jest wymagane, jeżeli pełnomocnikiem jest adwokat lub radca
prawny.
7. Lustrator może zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego właściwego dla
miejsca jego zamieszkania orzeczenie Komisji Nadzoru Lustracyjnego, o którym mowa w
ust. 1, w terminie 6 tygodni od dnia doręczenia lustratorowi orzeczenia wraz z uzasadnieniem
z powodu sprzeczności z prawem lub dobrymi obyczajami.
Art. 73.
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po uzyskaniu opinii Krajowej Rady
Spółdzielczej, określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres wiedzy wymaganej w postępowaniu kwalifikacyjnym,
2)
sposób i tryb przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego
3) wysokość opłaty egzaminacyjnej
–
mając na względzie zapewnienie obiektywnego, rzetelnego i sprawnego
przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego oraz możliwość pokrycia kosztów
postępowania kwalifikacyjnego a także tryb pobierania opłaty egzaminacyjnej oraz przypadki
uzasadniające zwrot tej opłaty, uwzględniając etapy i terminy postępowania
kwalifikacyjnego.
Ustawa o spółdzielniach projekt
23
Art. 74.
Zgromadzenie ogólne Krajowej Rady Spółdzielczej określi w drodze uchwały:
1) tryb powoływania zespołów egzaminacyjnych spośród członków Komisji Nadzoru
Lustracyjnego oraz liczbę członków wchodzących w ich skład;
2) tryb przeprowadzanie lustracji
–
mając na względzie zapewnienie prawidłowego przeprowadzania postępowania
kwalifikacyjnego, a także przeprowadzania lustracji zgodnie z jej ustawowymi celami.
Art. 75.
Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej określi w drodze uchwały wysokość wynagrodzenia
członków Komisji Nadzoru Lustracyjnego, uwzględniając liczbę osób przystępujących do
postępowania kwalifikacyjnego czas trwania tego postępowania oraz sposób przeprowadzenia
egzaminu.
DZIAŁ VII
PRZEKSZTAŁCENIA ORGANIZACYJNE SPÓŁDZIELNI
Rozdział 1
Łączenie się spółdzielni
Art. 76.
1. Spółdzielnia może w każdym czasie połączyć się z inną spółdzielnią na podstawie uchwał
walnych zgromadzeń łączących się spółdzielni, podjętych bezwzględną większością głosów
w obecności więcej niż połowy uprawnionych do głosowania.
2. Uchwały o połączeniu spółdzielni powinny zawierać:
1) oznaczenie
spółdzielni przejmującej,
2) przyjęcie statutu stanowiącego podstawę działalności spółdzielni po połączeniu; statut
nie może uszczuplać nabytych praw majątkowych członków.
Art. 77.
1. Sprawozdania finansowe każdej z łączących się spółdzielni z opiniami biegłych
rewidentów wraz z raportami, jeżeli podlegają one obowiązkowemu badaniu, wykłada się w
lokalach łączących się spółdzielni co najmniej na 21 dni przed terminami posiedzeń walnych
zgromadzeń w celu umożliwienia członkom spółdzielni zapoznania się z nimi.
2. Podstawę rozliczenia połączenia stanowią sprawozdania finansowe łączących się
spółdzielni.
3. Jeżeli walne zgromadzenia łączących się spółdzielni nie postanowią inaczej, podział
nadwyżki bilansowej nastąpi oddzielnie według sprawozdań finansowych każdej z tych
spółdzielni.
Art. 78.
1. Połączenie oraz wynikające z niego zmiany statutu wywierają skutek od chwili ich
wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Po podjęciu uchwał o połączeniu zamiast zarządu i rady nadzorczej spółdzielni
przejmowanej działa zarząd i rada nadzorcza spółdzielni przejmującej.
3. Zarząd spółdzielni przejmującej jest obowiązany w terminie czternastu dni od podjęcia
ostatniej uchwały o połączeniu zgłosić połączenie do Krajowego Rejestru Sądowego.
Ustawa o spółdzielniach projekt
24
4. Jeżeli uchwały walnych zgromadzeń o połączeniu nie stanowią inaczej, po wpisie
połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego spółdzielnia dokonuje niezwłocznie, jednak nie
później niż w terminie 14 dni, wyborów rady nadzorczej i zarządu.
Art. 79.
1. Członkowie spółdzielni, którzy w chwili poprzedzającej wpisanie połączenia do Krajowego
Rejestru Sądowego należeli do spółdzielni przejmowanej, stają się członkami spółdzielni
przejmującej.
2. W razie wypowiedzenia członkostwa, śmierci członka spółdzielni lub ustania osoby
prawnej będącej członkiem spółdzielni, wykluczenia albo wykreślenia członka spółdzielni
przed połączeniem, ustanie członkostwa ocenia się według statutu obowiązującego przed
połączeniem.
3. Udziały członków spółdzielni przejmowanej istnieją w takiej wysokości, jaka wynika z
ustalonej w sprawozdaniu finansowym kwoty przejętego funduszu udziałowego.
Art. 80.
Wskutek połączenia majątek spółdzielni przejętej przechodzi na spółdzielnię przejmującą, a
wierzyciele i dłużnicy przejętej spółdzielni stają się wierzycielami i dłużnikami spółdzielni
przejmującej.
Rozdział 2
Podział spółdzielni
Art. 81.
1. Spółdzielnia może podzielić się na podstawie uchwały walnego zgromadzenia podjętej
bezwzględną większością głosów w obecności więcej niż połowy uprawnionych do
głosowania w ten sposób, że z jej wydzielonej części zostaje utworzona nowa spółdzielnia.
2. Uchwała o podziale spółdzielni powinna zawierać:
1) oznaczenie dotychczasowej spółdzielni i powstającej w wyniku podziału,
2) listę członków lub określenie grup członków przechodzących do powstającej spółdzielni,
3) zatwierdzenie sprawozdania finansowego spółdzielni oraz planu podziału praw i
obowiązków majątkowych.
Art. 82.
1. Członkowie spółdzielni, których prawa i obowiązki majątkowe są związane z
wyodrębnioną organizacyjnie jednostką spółdzielni albo z częścią majątku spółdzielni, która
nadaje się do takiego wyodrębnienia, mogą na podstawie uchwały, podjętej bezwzględną
większością głosów liczoną w odniesieniu do wszystkich uprawnionych członków, wystąpić
do zarządu z żądaniem zwołania walnego zgromadzenia w celu podjęcia uchwały o podziale
spółdzielni w ten sposób, że z tej jednostki organizacyjnej albo części majątku zostanie
utworzona nowa spółdzielnia. W zakresie reprezentacji tych członków stosuje się
odpowiednio przepisy o zakładaniu spółdzielni.
2. Zarząd spółdzielni jest obowiązany niezwłocznie przygotować dokumenty niezbędne do
podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podziale oraz udostępnić je członkom
żądającym podziału co najmniej 30 dni przed terminem posiedzenia walnego zgromadzenia.
3. Walne zgromadzenie może podjąć uchwałę odmawiającą podziału tylko ze względu na
ważne interesy gospodarcze dotychczasowej spółdzielni lub istotne interesy jej członków.
4. W razie podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały odmawiającej podziału spółdzielni
albo uchwały o podziale naruszającej istotne interesy członków spółdzielni występujących z
żądaniem podziału członkowie, którzy wystąpili z takim żądaniem, mogą w terminie sześciu
20
Art. 66.
1. Lustrator jest obowiązany zawiadomić Krajową Radę Spółdzielczą oraz radę nadzorczą i
zarząd spółdzielni o rozpoczęciu lustracji. Członkowie rady nadzorczej są uprawnieni do
uczestniczenia w lustracji.
2. Lustrator jest uprawniony do wstępu na teren nieruchomości, budynków, innych urządzeń
lub lokali, w których spółdzielnia prowadzi działalność, w takich dniach i godzinach, w jakich
jest ona lub powinna być prowadzona.
3. Lustrator może przeglądać księgi, wszelkie dokumenty i inne nośniki informacji w
lustrowanej spółdzielni oraz sprawdzać jej stan majątkowy.
4. Organy spółdzielni i jej pracownicy są obowiązani do udzielania lustratorowi pisemnych
lub ustnych informacji i wyjaśnień oraz wszelkiej pomocy przy wykonywaniu przez niego
czynności lustracyjnych.
Art. 67.
1. Lustrator sporządza protokół z lustracji, który składa radzie nadzorczej, zarządowi i
Krajowej Radzie Spółdzielczej. Protokół sporządzony przez lustratora ma moc dokumentu
urzędowego.
2. Zarząd jest obowiązany corocznie przekazywać informację o realizacji wniosków
wynikających z protokołu lustracji walnemu zgromadzeniu.
3. Zarząd jest obowiązany, na żądanie członka spółdzielni, udostępnić mu do wglądu protokół
lustracji i informację o realizacji wynikających z niego wniosków lub wydać mu odpisy lub
kopie tych dokumentów; przepis art. 18 ust. 1 pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
4. Rada nadzorcza przedstawia na najbliższym walnym zgromadzeniu wnioski wynikające z
protokołu lustracji.
Art. 68.
1. Obowiązki lustratora może pełnić osoba, która ukończyła studia wyższe w
Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskała tytuł magistra lub zagraniczne studia wyższe uznane w
Rzeczypospolitej Polskiej za równorzędne i włada językiem polskim w mowie i w piśmie, ma
pełną zdolność do czynności prawnych, oraz uzyskała uprawnienia lustracyjne.
2. Członek zarządu, kierownik bieżącej działalności gospodarczej spółdzielni, pełnomocnik
lub prokurent nie może być lustratorem. Z chwilą rozpoczęcia przez niego lustracji ustaje jego
członkostwo w zarządzie bądź stosunek pełnomocnictwa lub prokury.
3. Tworzy się Komisję Nadzoru Lustracyjnego przy Krajowej Radzie Spółdzielczej w
składzie 21 członków, w tym 6 powoływanych przez Krajową Radę Spółdzielczą oraz po
trzech powołanych przez Ministra Sprawiedliwości i ministrów właściwych do spraw
gospodarki, transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, instytucji finansowych i
rolnictwa.
4. Krajowa Rada Spółdzielcza i ministrowie, o których mowa w ust. 3, odwołują powołanych
przez siebie członków Komisji Nadzoru Lustracyjnego.
5. Krajowa Rada Spółdzielcza zwołuje pierwsze posiedzenie Komisji Nadzoru Lustracyjnego.
Członkowie Komisji Nadzoru Lustracyjnego wybierają spośród siebie jej przewodniczącego
większością głosów w głosowaniu tajnym.
6. Komisja Nadzoru Lustracyjnego nadaje uprawnienia lustracyjne osobie, wobec której
postępowanie kwalifikacyjne zakończyło się egzaminem z wynikiem pozytywnym. Nadanie
uprawnień lustracyjnych stwierdza się przez wydanie świadectwa uprawnień lustracyjnych.
7. wiadectwo uprawnień lustracyjnych zawiera następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2)
imiona rodziców;
3) datę i miejsce urodzenia;
Ustawa o spółdzielniach projekt
21
4)
adres zamieszkania;
5) wykształcenie;
6)
numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
7) numer
uprawnień lustracyjnych.
8. Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się na koszt osób ubiegających się o nadanie
uprawnień lustracyjnych. Koszty są pokrywane przez wniesienie opłaty egzaminacyjnej.
9. Wysokość opłaty egzaminacyjnej nie może być wyższa niż kwota przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przeprowadzenie postępowania
kwalifikacyjnego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie
przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
10. Członkom Komisji Nadzoru Lustracyjnego przysługuje wynagrodzenie za udział w
postępowaniu kwalifikacyjnym.
Art. 69.
1. Krajowa Rada Spółdzielcza prowadzi centralny rejestr lustratorów spółdzielni, zwany dalej
„centralnym rejestrem”.
2. Osoby, którym nadano uprawnienia lustracyjne, podlegają wpisowi do centralnego rejestru
na podstawie świadectw nadania tych uprawnień.
3. W centralnym rejestrze wpisuje się numer kolejny i datę wpisu oraz dane, o których mowa
w art. 68 ust. 7.
4. Wyciągi z centralnego rejestru, z wyjątkiem danych wymienionych w art. 68 ust. 7 pkt 3, 4
i 6, podlegają ogłoszeniu w Monitorze Spółdzielczym oraz są umieszczane na stronie
internetowej Krajowej Rady Spółdzielczej.
5. Ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 4, podlegają także uzupełnienia i zmiany w centralnym
rejestrze.
6. Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej określi, w drodze uchwały:
1) sposób prowadzenia centralnego rejestru, mając na względzie konieczność zapewnienia
dostępu do informacji o osobach, którym przysługują uprawnienia lustracyjne;
2) wzory świadectw uprawnień lustracyjnych mając na względzie uzasadnione koszty
wydawania świadectw;
3) tryb postępowania przy wydawaniu świadectw uprawnień lustracyjnych w wypadku ich
utraty, mając na względzie uzasadnione koszty wydawania duplikatów świadectw.
Art. 70.
1. Lustrator jest obowiązany wykonywać czynności lustracyjne ze szczególną starannością
właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz zasadami etyki zawodowej.
2. Lustrator jest obowiązany do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych.
Art. 71.
1. Jeżeli działalność lustratora jest niezgodna z prawem lub lustrator nie zachowuje w
tajemnicy wiadomości o działalności spółdzielni uzyskanych przy lustracji, podlega
odpowiedzialności zawodowej. Zachowanie tajemnicy nie obowiązuje wobec członków
organów lustrowanej spółdzielni, Komisji Nadzoru Lustracyjnego oraz organów wymiaru
sprawiedliwości.
2. Wobec lustratora mogą być orzeczone, z tytułu odpowiedzialności zawodowej, następujące
kary dyscyplinarne:
1) upomnienie,
2) nagana,
3)
zawieszenie wykonywania czynności zawodowych na okres od sześciu miesięcy do
jednego roku,
Ustawa o spółdzielniach projekt
22
4)
pozbawienie wykonywania czynności zawodowych do czasu ponownego złożenia
egzaminu z wynikiem pozytywnym,
5) pozbawienie
uprawnień zawodowych z możliwością ubiegania się o ponowne ich
nadanie po upływie 3 lat od dnia ich pozbawienia.
3. Zastosowanie kary, o której mowa w ust. 2 pkt 4 lub 5, powoduje wykreślenie osoby
ukaranej z centralnego rejestru z dniem, w którym orzeczenie o ukaraniu podlega wykonaniu.
4. Zastosowanie kary, o której mowa w ust. 2 pkt 1-3, podlega ujawnieniu w centralnym
rejestrze z dniem, w którym decyzja o ukaraniu podlega wykonaniu. Przepis art. 68 ust. 4
stosuje się odpowiednio.
5. Wpis w centralnym rejestrze kary, o której mowa w ust. 2 pkt 1-3, podlega z urzędu
wykreśleniu z upływem trzech lat od dnia, w którym orzeczenie o ukaraniu podlega
wykonaniu.
Art. 72.
1. Komisja Nadzoru Lustracyjnego orzeka o zastosowaniu kar dyscyplinarnych, o których
mowa w art. 71 ust. 2.
2. Komisja Nadzoru Lustracyjnego wszczyna postępowanie na wniosek powołanego przez nią
rzecznika dyscyplinarnego.
3. Termin pierwszego posiedzenia Komisji Nadzoru Lustracyjnego w postępowaniu z tytułu
odpowiedzialności zawodowej nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 30 dni od
dnia doręczenia osobie, wobec której wszczęto postępowanie, zawiadomienia o jego
wszczęciu.
4. Ustalając termin pierwszego posiedzenia, uwzględnia się w szczególności:
1) możliwość dojazdu na posiedzenie osób uczestniczących w posiedzeniu;
2) przewidywany czas trwania posiedzenia.
5. W zawiadomieniu o pierwszym posiedzeniu osobie, wobec której wszczęto postępowanie,
wyznacza się termin do złożenia wyjaśnień a także informuje o możliwości ustanowienia
pełnomocnika.
6. Osoba, wobec której wszczęto postępowanie, a która ustanowiła pełnomocnika, jest
obowiązana w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o posiedzeniu zespołu
zawiadomić Komisję Nadzoru Lustracyjnego o ustanowieniu pełnomocnika, wskazując jego
imię i nazwisko, adres do doręczeń oraz oświadczenie o wyrażeniu zgody na pełnienie tej
funkcji. Oświadczenie nie jest wymagane, jeżeli pełnomocnikiem jest adwokat lub radca
prawny.
7. Lustrator może zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego właściwego dla
miejsca jego zamieszkania orzeczenie Komisji Nadzoru Lustracyjnego, o którym mowa w
ust. 1, w terminie 6 tygodni od dnia doręczenia lustratorowi orzeczenia wraz z uzasadnieniem
z powodu sprzeczności z prawem lub dobrymi obyczajami.
Art. 73.
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po uzyskaniu opinii Krajowej Rady
Spółdzielczej, określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres wiedzy wymaganej w postępowaniu kwalifikacyjnym,
2)
sposób i tryb przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego
3) wysokość opłaty egzaminacyjnej
–
mając na względzie zapewnienie obiektywnego, rzetelnego i sprawnego
przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego oraz możliwość pokrycia kosztów
postępowania kwalifikacyjnego a także tryb pobierania opłaty egzaminacyjnej oraz przypadki
uzasadniające zwrot tej opłaty, uwzględniając etapy i terminy postępowania
kwalifikacyjnego.
Ustawa o spółdzielniach projekt
23
Art. 74.
Zgromadzenie ogólne Krajowej Rady Spółdzielczej określi w drodze uchwały:
1) tryb powoływania zespołów egzaminacyjnych spośród członków Komisji Nadzoru
Lustracyjnego oraz liczbę członków wchodzących w ich skład;
2) tryb przeprowadzanie lustracji
–
mając na względzie zapewnienie prawidłowego przeprowadzania postępowania
kwalifikacyjnego, a także przeprowadzania lustracji zgodnie z jej ustawowymi celami.
Art. 75.
Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej określi w drodze uchwały wysokość wynagrodzenia
członków Komisji Nadzoru Lustracyjnego, uwzględniając liczbę osób przystępujących do
postępowania kwalifikacyjnego czas trwania tego postępowania oraz sposób przeprowadzenia
egzaminu.
DZIAŁ VII
PRZEKSZTAŁCENIA ORGANIZACYJNE SPÓŁDZIELNI
Rozdział 1
Łączenie się spółdzielni
Art. 76.
1. Spółdzielnia może w każdym czasie połączyć się z inną spółdzielnią na podstawie uchwał
walnych zgromadzeń łączących się spółdzielni, podjętych bezwzględną większością głosów
w obecności więcej niż połowy uprawnionych do głosowania.
2. Uchwały o połączeniu spółdzielni powinny zawierać:
1) oznaczenie
spółdzielni przejmującej,
2) przyjęcie statutu stanowiącego podstawę działalności spółdzielni po połączeniu; statut
nie może uszczuplać nabytych praw majątkowych członków.
Art. 77.
1. Sprawozdania finansowe każdej z łączących się spółdzielni z opiniami biegłych
rewidentów wraz z raportami, jeżeli podlegają one obowiązkowemu badaniu, wykłada się w
lokalach łączących się spółdzielni co najmniej na 21 dni przed terminami posiedzeń walnych
zgromadzeń w celu umożliwienia członkom spółdzielni zapoznania się z nimi.
2. Podstawę rozliczenia połączenia stanowią sprawozdania finansowe łączących się
spółdzielni.
3. Jeżeli walne zgromadzenia łączących się spółdzielni nie postanowią inaczej, podział
nadwyżki bilansowej nastąpi oddzielnie według sprawozdań finansowych każdej z tych
spółdzielni.
Art. 78.
1. Połączenie oraz wynikające z niego zmiany statutu wywierają skutek od chwili ich
wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Po podjęciu uchwał o połączeniu zamiast zarządu i rady nadzorczej spółdzielni
przejmowanej działa zarząd i rada nadzorcza spółdzielni przejmującej.
3. Zarząd spółdzielni przejmującej jest obowiązany w terminie czternastu dni od podjęcia
ostatniej uchwały o połączeniu zgłosić połączenie do Krajowego Rejestru Sądowego.
Ustawa o spółdzielniach projekt
24
4. Jeżeli uchwały walnych zgromadzeń o połączeniu nie stanowią inaczej, po wpisie
połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego spółdzielnia dokonuje niezwłocznie, jednak nie
później niż w terminie 14 dni, wyborów rady nadzorczej i zarządu.
Art. 79.
1. Członkowie spółdzielni, którzy w chwili poprzedzającej wpisanie połączenia do Krajowego
Rejestru Sądowego należeli do spółdzielni przejmowanej, stają się członkami spółdzielni
przejmującej.
2. W razie wypowiedzenia członkostwa, śmierci członka spółdzielni lub ustania osoby
prawnej będącej członkiem spółdzielni, wykluczenia albo wykreślenia członka spółdzielni
przed połączeniem, ustanie członkostwa ocenia się według statutu obowiązującego przed
połączeniem.
3. Udziały członków spółdzielni przejmowanej istnieją w takiej wysokości, jaka wynika z
ustalonej w sprawozdaniu finansowym kwoty przejętego funduszu udziałowego.
Art. 80.
Wskutek połączenia majątek spółdzielni przejętej przechodzi na spółdzielnię przejmującą, a
wierzyciele i dłużnicy przejętej spółdzielni stają się wierzycielami i dłużnikami spółdzielni
przejmującej.
Rozdział 2
Podział spółdzielni
Art. 81.
1. Spółdzielnia może podzielić się na podstawie uchwały walnego zgromadzenia podjętej
bezwzględną większością głosów w obecności więcej niż połowy uprawnionych do
głosowania w ten sposób, że z jej wydzielonej części zostaje utworzona nowa spółdzielnia.
2. Uchwała o podziale spółdzielni powinna zawierać:
1) oznaczenie dotychczasowej spółdzielni i powstającej w wyniku podziału,
2) listę członków lub określenie grup członków przechodzących do powstającej spółdzielni,
3) zatwierdzenie sprawozdania finansowego spółdzielni oraz planu podziału praw i
obowiązków majątkowych.
Art. 82.
1. Członkowie spółdzielni, których prawa i obowiązki majątkowe są związane z
wyodrębnioną organizacyjnie jednostką spółdzielni albo z częścią majątku spółdzielni, która
nadaje się do takiego wyodrębnienia, mogą na podstawie uchwały, podjętej bezwzględną
większością głosów liczoną w odniesieniu do wszystkich uprawnionych członków, wystąpić
do zarządu z żądaniem zwołania walnego zgromadzenia w celu podjęcia uchwały o podziale
spółdzielni w ten sposób, że z tej jednostki organizacyjnej albo części majątku zostanie
utworzona nowa spółdzielnia. W zakresie reprezentacji tych członków stosuje się
odpowiednio przepisy o zakładaniu spółdzielni.
2. Zarząd spółdzielni jest obowiązany niezwłocznie przygotować dokumenty niezbędne do
podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o podziale oraz udostępnić je członkom
żądającym podziału co najmniej 30 dni przed terminem posiedzenia walnego zgromadzenia.
3. Walne zgromadzenie może podjąć uchwałę odmawiającą podziału tylko ze względu na
ważne interesy gospodarcze dotychczasowej spółdzielni lub istotne interesy jej członków.
4. W razie podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały odmawiającej podziału spółdzielni
albo uchwały o podziale naruszającej istotne interesy członków spółdzielni występujących z
żądaniem podziału członkowie, którzy wystąpili z takim żądaniem, mogą w terminie sześciu
Dokumenty związane z tym projektem:
-
515
› Pobierz plik