eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 455
  • Data wpłynięcia: 2012-06-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271

455


(Wykorzystać powyższą stronę formularza tyle razy, ile jest to konieczne)

IV. Sposób wykonania zamówień, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro dla robót
budowlanych albo 10 000 000 euro dla dostaw lub usług

Numer ogłoszenia
Czy udzielano zamówień
Czy zmieniano
Czy odstąpiono od
(numery ogłoszeń) o
dodatkowych na podstawie
postanowienia umowy na
umowy na podstawie
Rodzaj
Wartość umów bez
udzieleniu zamówienia
art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy –
podstawie art. 144 ust. 1
art. 145 ust. 1 ustawy –
Lp
zamówieni
podatku od towarów
w Dzienniku
Prawo zamówień
ustawy – Prawo zamówień
Prawo zamówień
.
a
i usług
Urzędowym Unii
publicznych
publicznych
publicznych

(w PLN) 2,3
Europejskiej
NIE TA
K
NI
E
TA
K
NI
E
TA
K
[nr]-[rok]
1.









2.









3.









4.









5.









6.









7.









8.










(Wykorzystać powyższą stronę formularza tyle razy, ile jest to konieczne)






12

V. Wyłączenia obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.– Prawo zamówień publicznych do zamówień sektorowych


Łączna wartość zamówień
Podstawa wyłączenia stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.– Prawo zamówień
bez podatku od towarów
Lp.
publicznych
Liczba zamówień
i usług

(w PLN) 2, 3 (w PLN) 1
1. art. 136 ust. 1 - zamówienia sektorowe na usługi lub roboty budowlane, a w przypadku gdy

wykonawcą jest podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r.– Prawo zamówień publicznych, również na dostawy

2. art. 136 ust. 2 - zamówień sektorowych na usługi lub roboty budowlane udzielanych przez

podmiot utworzony przez zamawiających w celu wspólnego wykonywania działalności, o
której mowa w art. 132:
3. art. 136 ust. 3 - zamówień sektorowych udzielanych podmiotowi utworzonemu przez

zamawiających w celu wspólnego wykonywania działalności, o której mowa w art. 132,
przez jednego z tych zamawiających, pod warunkiem że podmiot ten został utworzony na
okres co najmniej 3 lat, a z dokumentu, na podstawie którego został utworzony, wynika, że
zamawiający pozostaną jego członkami w tym okresie

art. 137 ust. 1 - zamówienia sektorowe udzielane w celu wykonywania działalności

polegającej na dostarczaniu gazu lub ciepła do sieci, o których mowa w art. 132 ust. 1 pkt 3,
jeżeli:
1) produkcja gazu lub ciepła stanowi niezbędną konsekwencję prowadzenia działalności
innej niż określona w art. 132 oraz
2) dostarczanie gazu lub ciepła ma na celu wyłącznie ekonomiczne wykorzystanie produkcji
i w okresie ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którym udziela się zamówienia, nie przekracza
20% przeciętnych obrotów wykonawcy

4.

art. 137 ust. 2 - zamówienia sektorowe udzielane w celu wykonywania działalności

polegającej na dostarczaniu energii elektrycznej do sieci, o których mowa w art. 132 ust. 1
pkt 3, jeżeli:
1) produkcja energii elektrycznej jest niezbędna do prowadzenia działalności innej niż
określona w art. 132 oraz
2) dostarczanie energii elektrycznej jest uzależnione wyłącznie od własnego zużycia i
w okresie ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którym udziela się zamówienia, nie
przekracza 30 %
łącznej produkcji.

13


5. art. 137 ust. 3 - zamówienia sektorowe udzielane w celu wykonywania działalności

polegającej na dostarczaniu wody pitnej do sieci, o których mowa w art. 132 ust. 1 pkt 4,
jeżeli:
1) produkcja wody pitnej jest niezbędna do prowadzenia działalności innej niż określona w
art. 132 oraz
2) dostarczanie wody pitnej uzależnione jest wyłącznie od własnego zużycia i w okresie
ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którym udziela się zamówienia, nie przekracza 30%

łącznej produkcji.

6. art. 138 ust.1 - zamówienia sektorowe udzielane w celu odsprzedaży lub wynajmu

przedmiotu zamówienia osobom trzecim, pod warunkiem że zamawiający nie posiada
szczególnego lub wyłącznego prawa do sprzedaży lub wynajmu przedmiotu zamówienia, a
inne podmioty mogą go bez ograniczeń sprzedawać lub wynajmować na tych samych
warunkach co zamawiający.



art. 138 ust. 2 - zamówienia sektorowe mające na celu udzielenie koncesji na roboty

budowlane, jeżeli koncesje takie są udzielane w celu wykonywania działalności, o której
mowa w art. 132.


art. 138 ust. 3 - zamówienia sektorowe, które są udzielane w celu wykonywania działalności,

o której mowa w art. 132, poza obszarem Unii Europejskiej, jeżeli do jej wykonywania nie
jest wykorzystywana sieć znajdująca się na obszarze Unii Europejskiej lub obszar Unii
Europejskiej

8.
razem




……………………….

…………………………………..
(miejscowość i data)










(podpis kierownika zamawiającego lub osoby upoważnionej)
___________________________________________________________________________
1 Należy uwzględnić zamówienia, których wartość przekracza równowartość kwoty 6 000 euro.
2 Należy podać całkowitą wartość umów zawartych w roku, którego dotyczy sprawozdanie, również w przypadku, gdy umowy nie zostały jeszcze w całości wykonane i
zamawiający nie wydatkował całych kwot, na jakie zostały zawarte umowy. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony za wartość umowy należy przyjąć wartość
ustaloną z uwzględnieniem okresu 48 miesięcy wykonywania zamówienia.
3 W przypadku zawarcia umowy ramowej należy podać wartość umowy ramowej; nie należy uwzględniać wartości zamówień udzielonych na podstawie umowy ramowej.

14
UZASADNIENIE

Projekt
rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 98 ust. 4
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177,
z późn. zm.). Potrzeba wydania przedmiotowego rozporządzenia wynika z wprowadzenia
nowego upoważnienia ustawowego, dokonanego ustawą z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo
zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr ….
poz. ...). Powyższa nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych miała na celu głównie
implementację dyrektywy 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca
2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty
budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa (Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009 r. str. 76. Jednocześnie
powyższa nowelizacja dodatkowo wprowadziła do polskiego porządku prawnego
rozwiązania przewidziane w dyrektywie 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 31 marca 2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty
działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz. U.
L 134 z 30.4.2004, str. 1) zwana dalej „dyrektywą sektorową” oraz dyrektywie 2004/18/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur
udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. U. L 134
z 30.4.2004, str. 114) zwana dalej „dyrektywą klasyczną” oraz uwzględniające normy
wynikające z najnowszego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (obecnie
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej).

Materia regulowana w projekcie rozporządzenia była dotychczas określona
rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 2006 r. w sprawie zakresu
informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz
sposobu przekazywania (Dz. U. Nr 155, poz. 1110 oraz z 2007 r. Nr 175, poz. 1226).

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 98 ust. 4 ustawy – Prawo zamówień publicznych,
dalej „PZP”, w projekcie rozporządzenia zakres informacji zawartych w sprawozdaniu został
rozszerzony o obowiązek zamieszczania przez zamawiających w rocznym sprawozdaniu
o zamówieniach publicznych informacji o zamówieniach publicznych, które zostały udzielone
z wyłączeniem obowiązku stosowania PZP, na podstawie przepisu art. 4 pkt 1 – 3 i 6 – 13,
art. 136-138 PZP, oraz informacji o zamówieniach publicznych, których wartość nie
przekracza wielkości, o której mowa w art. 4 pkt 8 PZP.
W
związku z powyższym, przedmiotowy projekt rozporządzenia powiela w większości
regulacje określone dotychczasowym rozporządzeniem. Zawarty w projekcie zakres
informacji uwzględnia obowiązki statystyczne państw członkowskich Unii Europejskiej wobec

15
Komisji Europejskiej wynikające z postanowień „dyrektywy klasycznej” oraz „dyrektywy
sektorowej”. Tak jak dotychczas, dane statystyczne niezbędne do przedstawienia przez
zamawiających zostały wskazane we wzorach stanowiących odpowiednio załączniki do
rozporządzenia odrębne dla tzw. zamówień klasycznych i zamówień sektorowych. We
wzorach określono, jaki rodzaj informacji należy zamieścić w sprawozdaniu, w tym
podstawowe dane na temat zamawiającego, odpowiednio liczby i wartości udzielonych
zamówień w podziale na: rodzaj zamówień i tryb ich udzielania oraz podstawę prawną
zastosowania, kraj pochodzenia wybranego wykonawcy, a także wykaz postępowań
zakończonych udzieleniem zamówienia, sposób wykonania zamówień, których wartość jest
równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20.000.000 euro dla robót
budowlanych albo 10.000.000 euro dla dostaw lub usług.
W związku z nowym brzmieniem upoważnienia wzory sprawozdań zostały uzupełnione
stosownie do rodzaju załącznika o dane dotyczące liczby i łącznej wartości zamówień,
w stosunku do których obowiązek stosowania ustawy został wyłączony na podstawie art. 4
pkt 1-3, 6,7, 10-13 oraz art. 136-138 PZP, a także o łączną wartość zamówień, w stosunku
do których obowiązek stosowania ustawy został wyłączony na podstawie art. 4 pkt 8.
Rozszerzenie zakresu informacji przekazywanych przez zamawiających w rocznych
sprawozdaniach o informacje o zamówieniach udzielonych poza PZP umożliwi ustalenie
pełniej skali udzielanych i wykonywanych zamówień publicznych oraz ocenę prawidłowości
funkcjonowania całego systemu zamówień oraz skali stosowania przez zamawiających
ustawowych wyłączeń. Aby nie nakładać na zamawiających nadmiernych obowiązków
sprawozdawczych, proponuje się, aby zamawiający zamieszczali w sprawozdaniu
podstawowe dane o zamówieniach publicznych udzielonych poza ustawą.
Zakres informacji wskazany w rozporządzeniu ma zapewnić dane niezbędne do właściwego
monitorowania krajowego systemu zamówień publicznych, w tym przygotowanie przez
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych sprawozdania o funkcjonowaniu systemu zamówień,
o którym mowa w art. 154 pkt 16 PZP.

W projekcie rozporządzenia wskazano sposób przekazywania sprawozdań,
poprzestając przy wykorzystaniu formularza umieszczonego na stronach portalu
internetowego UZP przekazywanego drogą elektroniczną. Sposób ten sprawdził się
w dotychczasowej praktyce w znaczącej mierze usprawniając proces przetwarzania danych
zawartych w sprawozdaniach rocznych. Regulacja ta przyśpieszy proces przygotowywania
sprawozdania dla Komisji Europejskiej oraz dla Rady Ministrów, a także zwiększy
możliwości weryfikacji i analizy przekazywanych informacji. Dla celów weryfikacji
autentyczności przekazywanych informacji celowe jest ich potwierdzanie poprzez złożenie
podpisu osoby uprawnionej na papierowym wydruku sprawozdania.

16
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 108 . [ 109 ] . 110

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: