Poselski projekt ustawy o podatku dochodowym
projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowej regulacji prawnej w zakresie podatku dochodowego, która ma zastąpić ustawy: z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 424
- Data wpłynięcia: 2011-11-15
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 16 dnia 15-06-2012
424
Rozdział 34. Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osób duchownych
Art. 285 - 286
W zakresie zryczałtowanej formy opodatkowania osób duchownych następuje kontynuacja zasad
określonych w dotychczasowych przepisach. Utrzymuje się stawki ryczałtu zarówno od przychodów
proboszczów, jak i przychodów wikariuszy, które określone są kwotowo w załącznikach 9 i 10 do ustawy o
podatku dochodowym. Wysokość stawek uzależniona jest od liczby mieszkańców parafii. Podstawą do
obliczenia wysokości podatku jest więc liczba mieszkańców danej parafii, a nie liczba wiernych.
Utrzymano dotychczasowe zasady waloryzacji stawki zryczałtowanego podatku od przychodów osób
duchownych. Przepisy te dotyczą wysokości stawek określonych w załączniku nr 9 i 10 do ustawy, które będą
corocznie podwyższane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych
w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego
okresu roku ubiegłego.
Art. 287 - 288
Wprowadzono regulację dotyczącą obniżenia ryczałtu dla osób duchownych o kwotę składki na
ubezpieczenie zdrowotne, opłaconej zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych bezpośrednio przez osobę duchowną w kwartale, za jaki płacony jest podatek (ryczałt).
Należy zauważyć, że właściwy organ podatkowy, na wniosek osoby duchownej, może obniżyć stawkę
podatku, jeżeli liczba wyznawców na danym terenie stanowi mniejszość w ogólnej liczbie mieszkańców. Osoba
duchowna w zaistniałym przypadku zobowiązana jest dołączyć do wniosku oświadczenie o liczbie wyznawców.
Art. 289-293
Przepisy dotyczące zapłaty podatku oraz składania rocznych deklaracji również zostały uregulowane według
zasad dotychczasowych określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Osoby duchowne opłacają ryczałt, pomniejszony o zapłaconą w
kwartale składkę na ubezpieczenie zdrowotne bez wezwania - w terminie do dnia 20 następnego miesiąca po
upływie kwartału, a za czwarty kwartał - do dnia 28 grudnia roku podatkowego, na rachunek właściwego urzędu
skarbowego.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym do dnia 31 stycznia roku następującego po roku
podatkowym mają one obowiązek złożenia we właściwym organie podatkowym, którym kieruje naczelnik
urzędu skarbowego właściwy według miejsca wykonywania funkcji o charakterze duszpasterskim, rocznej
deklaracji. W deklaracji tej wykazuje się jedynie wysokość zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie
zdrowotne. Wartości całkowitych dochodów rocznych podawać nie trzeba. W ciągu roku deklaracji
podatkowych nie składa się.
Rozdział 35. Zasady przekazywania cz ści podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego
Art. 294 i 295
Ustawa o podatku dochodowym zawiera regulacje dotyczące przekazywania 1 % podatku należnego od
podatników podatku dochodowego będących osobami fizycznymi na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Rozwiązanie to odpowiada mechanizmowi, który aktualnie określony jest w ustawie o podatku dochodowym od
osób fizycznych i jako spełniające ważne funkcje społeczne – zasługuje na kontynuację.
Rozdział 36. Zryczałtowane opodatkowanie dochodów z odpłatnego zbycia przez osoby fizyczne
nieruchomości i niektórych praw maj tkowych.
Art. 296
Przepis określa co stanowi podstawę opodatkowania w przypadku odpłatnego zbycie przez osoby fizyczne:
1) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
2) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu
jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
3) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w
przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w pkt 1 - 3 - przed upływem
pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku
zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Podstawą opodatkowania w tych przypadkach jest dochód, tj. nadwyżka przychodów z odpłatnego zbycia
nad kosztami ich uzyskania (koszty te zostały określone w art. 298 ustawy o podatku dochodowym).
Przepis ten nie ma zastosowania w przypadkach, gdy budowa lub zbycie nieruchomości, części
nieruchomości lub udziału w nieruchomością są przedmiotem działalności gospodarczej podatnika podatku
Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
255
dochodowego; przychód ze sprzedaży nieruchomości i prawa jest dla podatnika podatku dochodowego
przychodem z działalności gospodarczej.
Powyższy przepis określa także sposób określenia dochodu w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości
lub praw w drodze zmiany; w tych przypadkach dochód powstaje u każdej ze stron umowy i jest określony
zgodnie z ust. 2 tego przepisu.
Art. 297
Przepis ten określa sposób opodatkowania w przypadku podatników podatku dochodowego będących
osobami fizycznymi objętych nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, którzy osiągają przychody z
odpłatnego zbycia nieruchomości lub niektórych praw majątkowych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
gdy dochody te nie są zwolnione na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania – przychody te
łączy się z przychodami osiągniętymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższa zasada znajduję
zastosowanie także do podatnika podatku dochodowego będącego osobą fizyczną podlegającą
nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, uzyskującego przychody, o których mowa w tym rozdziale
wyłącznie poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku dochodowego na
podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Koszty uzyskania przychodów określa się wówczas zgodnie z art. 298 ustawy o podatku dochodowym.
Art. 298
W tym artykule określono, jakie wydatki uważa się za koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego
zbycia nieruchomości lub praw majątkowych (o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku
dochodowym). Kosztami tymi są udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia,
powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości i praw majątkowych.
Wysokość tych nakładów ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i
usług, faktur otrzymanych od podatnika podatku od wartości dodanej lub podatnika podatku obrotowego oraz
dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Przepis ust. 2 określa sposób ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia
nieruchomości i praw nabytych w drodze darowizny lub inny nieodpłatny sposób.
W ust. 5 i 6 zawarta jest zasada, że koszty uzyskania przychodów zmniejsza się o kwotę odpisów
amortyzacyjnych dokonanych od zbywanych odpłatnie dóbr, jeśli odpisy te uprzednio podatnik zaliczył do
kosztów uzyskania przychodów.
Art. 299
Przepis ten określa przypadki, w których wolne od podatku dochodowego są przychody osiągnięte z tytułu
odpłatnego zbycia nieruchomości i niektórych praw majątkowych. Wolne od podatku dochodowego są
przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku (jest to rozwiązanie
obowiązujące do końca 2006 r.), a także dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o
których mowa w art. 296 ust. 1-3 i art. 297, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału
wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw
majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku
podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, uzyskany przychód został wydatkowany na własne cele
mieszkaniowe.
Przepis ust. 4 enumeratywnie wymienia także wydatki poniesione przez podatnika podatku dochodowego
będącego osobą fizyczną na własne cele mieszkaniowe. Z wydatków tych ustawa wyłącza wydatki poniesione na
nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie,
budynku, jego części lub udziału w budynku lub budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub
remont budynku albo jego części przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Art. 300
Przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i niektórych praw majątkowych nie łączy się z przychodami
z pozostałych źródeł przychodów – nie podlegają one zatem kumulacji. Podstawę opodatkowania i podatek
należny z tego tytułu podatnik wykazuje w deklaracji rocznej podatku dochodowego. W przypadku niespełnienia
tego warunku podatnik podatku dochodowego będący osobą fizyczną jest obowiązany do złożenia korekty
deklaracji rocznej i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki za zwłokę nalicza się za okres od
następnego dnia po upływie terminu płatności do dnia zapłaty podatku włącznie, stosując stawkę, o której mowa
w art. 252 ust. 1 ustawy (stawka odsetek za zwłokę na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zwiększoną o
5 punktów procentowych.)
Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
256
Rozdział 37. Szczególny podatek dochodowy
Art. 301
Przepisy projektowanego art. 301 dotyczą przypadku, gdy podatnik podatku dochodowego będący osobą
fizyczną nie deklaruje w deklaracji rocznej podatku dochodowego podstawy opodatkowania lub zaniża tę
podstawę opodatkowania, ponieważ przychody ujawnia dla potrzeb podatku o podobnym charakterze do
podatku dochodowego w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska lub w państwie trzecim. Jest
to przypadek unikania obowiązku podatkowego na terytorium RP. W takim przypadku zobowiązanie podatkowe
w podatku dochodowym ustala organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej; podstawą opodatkowania jest
kwota nieujawniona lub zaniżona.
Jest to nowa, nieznana dotychczas polskiemu ustawodawstwu podatkowemu, instytucja prawna.
Wprowadzane rozwiązanie nawiązuje do najnowszych kierunków zmian prawa podatkowego w Europie i służy
ochronie interesu budżetu Państwa w przypadku, gdy zobowiązania podatkowe rozliczane są w obcym państwie
pomimo że podatnik podatku dochodowego rzeczywiście powiązany jest z terytorium RP.
Podatek w tym przypadku określa się w wysokości 50 % podstawy opodatkowania, ale podatnik ma prawo
odliczyć od podatku należnego podatek zapłacony w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska - pod
warunkiem udokumentowania zapłaty tego podatku.
CZ Ć III. OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt zawiera regulacje mające wpływ na podatników podatku oraz administrację podatkową.
Administracja podatkowa jest przygotowana do wprowadzenia w życie regulacji wynikających z nowej ustawy.
Projektowane regulacje różnią się w aspekcie techniki legislacyjnej od dotychczasowych rozwiązań, oraz
modyfikują podstawowe mechanizmy regulujące rozliczanie podatku dochodowego. Dlatego w początkowym
okresie obowiązywania ustawy mogą występować trudności z jej stosowaniem, jednak w dłuższej perspektywie
projektowane przepisy ułatwią rozliczanie podatku przez podatników tego podatku.
Ustawa nie wpływa na sytuację prawną ani ekonomiczną konsumentów, bowiem nie zakłada zmian
wysokości opodatkowania.
2. Wpływ aktu normatywnego naŚ
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Oszacowanie wszystkich istotnych skutków fiskalnych wprowadzenia nowego podatku dochodowego w roku
jego wejścia w życie, czyli w 2013 r. oraz latach następnych, jest z oczywistych względów niełatwym zadaniem.
I to z wielu zasadniczych powodów:
nie znamy jeszcze kwot wykonania dochodów budżetowych z podatku dochodowego od osób fizycznych
i od osób prawnych w roku 2011,
nie wiadomo również, jak ukształtują się zwroty nadpłat za ten rok w 2012 roku,
wykonanie oficjalnej prognozy wpływów budżetu państwa oraz wpływów brutto z tych podatków na rok
2012 jest niepewne, zarówno z punktu widzenia makroekonomicznego jak i ściśle podatkowego,
w roku 2013 i częściowo nawet w roku 2014 będą obowiązywały równolegle zarówno stary jak i nowy
system podatkowania dochodów: podatnicy znoszonych podatków będą dokonywać rozliczenia rocznego
za 2012 r. (do dnia 31 marca i 30 kwietnia 2013 r.), a część podatników podatku dochodowego od osób
prawnych, stosujących rok podatkowy inny niż kalendarzowy, będzie rozliczać jeszcze stary podatek do
końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2012 r., czyli jeszcze w 2013 r.
Najprościej mówiąc, pierwszy najważniejszy rok obowiązywania nowego podatku będzie
niereprezentatywny dla jego efektywności fiskalnej, gdyż kwotę wpływów budżetowych z opodatkowania
dochodów będzie określać również wielkość zwrotów nadpłat znoszonych podatków nawet w 2014 r.
Pierwszym reprezentatywnym rokiem budżetowym, w którym będzie można w pełni uzyskać efekty
funkcjonowania nowego systemu, będzie rok 2015.
Strategicznym celem wprowadzenia nowej ustawy jest zwiększenie efektywności fiskalnej opodatkowania
dochodów w naszym kraju i cel ten może być i zostanie osiągnięty. Będzie on jednak rozłożony w czasie.
Oznacza to, że pozytywne skutki fiskalne nowych rozwiązań podatkowych pojawią się również z pewnym
opóźnieniem. Należy również dodać, że nowe rozwiązania, które mogą mieć bezpośredni wpływ na
zmniejszenie wpływów budżetowych z tych podatków, również pojawią się z opóźnieniem; w zasadzie ominą
one rok 2013 i pojawią się dopiero w 2014 r., choć będą rekompensowane pozytywnymi skutkami fiskalnymi
innych nowych rozwiązań.
Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
257
Niestety, głęboki spadek efektywności fiskalnej obecnych podatków dochodowych będzie jeszcze ciążył
przez pewien czas na wpływach z opodatkowania dochodów również pod rządami nowej ustawy o podatku
dochodowym. Warto dodać, że należny podatek dochodowy od osób prawnych w roku 2008 wzrósł nominalnie
tylko o 0,47 % w stosunku do roku ubiegłego, w roku 2009 r. obniżył się do ubiegłego roku aż o 18,66 %, a w
roku 2010 nie osiągnął jeszcze poziomu z roku 20081. W roku 2011 będzie sukcesem jeśli zostanie zrealizowana
prognoza na ten rok, która wciąż jest niższa niż wykonanie w 2008 r.
Przyjmując ostrożne założenia kształtowania się sytuacji makroekonomicznej w roku 2012, które nie
odbiegają w istotnym stopniu od dotychczasowych tendencji oraz oficjalnych założeń do projektu budżetu
państwa na ten rok, a także prognozę dochodów budżetowych w roku 2011, punktem wyjścia dla szacunku
skutków wprowadzenia nowego podatku są następujące wielkości (w tys. zł):
1) wpływy budżetowe w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. (w tys. zł):
podatek dochodowy od osób prawnych: 27 891 932
podatek dochodowy od osób fizycznych: 62 487 000
łącznie: 90 378 932
2) wpływy budżetowe w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. (w tys. zł) –
prognoza:
podatek dochodowy od osób prawnych: 28 700 000
podatek dochodowy od osób fizycznych: 62 800 000
łącznie: 91 500 000
Powyższe wpływy są dochodami brutto, czyli obejmują również udziały budżetów samorządów
terytorialnych w tych podatkach. Zakłada się, że udziały te nie ulegną w 2013 r. zmianie, czyli:
ta sama co dotychczas część procentowa nowego podatku dochodowego od podatników będących
osobami fizycznymi będzie udziałem budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
ta sama co dotychczas część procentowa nowego podatku dochodowego od podatników będących
osobami prawnymi będzie udziałem jednostek samorządu terytorialnego.
Prognozowana kwota wpływów z nowego podatku dochodowego, obejmująca również rozliczenie
zniesionych podatków dochodowych, w tym zwłaszcza dodatkowe wpływy oraz zwroty nadpłat podatków,
wyniesie w 2013 r. za okres od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (w tys. zł) ok. 106 700 000.
Najistotniejszy wpływ na wzrost dochodów budżetowych z nowego podatku będą mieć:
a) przywrócenie obowiązku składania deklaracji kwartalnych (lub miesięcznych) z tytułu zaliczek na ten
podatek przez podatników; obecnie istnieją bardzo duże możliwości zaniżania wpływów z zaliczek, które
oblicza sam podatnik; jest to działanie faktycznie bezkarne i poza kontrolą publiczną. Jest rzeczą
oczywistą, że to właśnie zaliczki w tym podatku tworzą i tworzyć będą najważniejszą część wpływów z
tego podatku,
b) przywrócenie obowiązku składania deklaracji miesięcznych z tytułu zaliczek na ten podatek oraz podatku
niekumulowanego przez płatników; brak obowiązku składania miesięcznych deklaracji przez płatników
podatku dochodowego, w tym zwłaszcza w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-4),
spowodował, że płatnicy niewiele ryzykują pomijając część podstawy opodatkowania przy poborze tych
zaliczek, a organy władzy publicznej nie są w stanie zmusić płatników do ścisłego wykonywania swoich
obowiązków,
c) ograniczenia zwolnień przedmiotowych od tego podatku, które dotyczą:
eliminacji zwolnień będących zakamuflowanymi kwotami kwot kosztów uzyskania przychodów przez
pracowników, a w szczególności ekwiwalentów pieniężnych za narzędzia, materiały lub sprzęt
używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy, oraz wartość ubioru służbowego lub
ekwiwalentu za ten ubiór; wydatki pracownika z tego tytułu będą od dnia 1 stycznia 2013 r. kosztem
uzyskania przychodu z pracy najemnej,
ograniczenia zwolnienia przychodów z tytułu zakwaterowania pracowników przez pracodawcę
wyłącznie do zakwaterowania zbiorowego,
ograniczenia zwolnień dla wygranych w kasynach gry, grach liczbowych, itp. wyłącznie do
wygranych uzyskanych na terytorium kraju,
uchylenia zwolnienia dla rekompensat z tytułu realizacji przedpłat na samochody osobowe,
ograniczenia zwolnienia świadczeń dla pracowników finansowanych z zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych wyłącznie do świadczeń niepieniężnych,
1 Ministerstwo Żinansów Departament Podatku Dochodu, informacja dotycząca rozliczenia podatku
dochodowego od osób prawnych za 2010 r., w dniu 1 lipca 2011 r.
Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
258
d) faktyczne rozszerzenie zakresu opodatkowania dochodów (również obrotów podatku od towarów i usług)
podmiotów świadczących usługi na rzecz osób fizycznych, których faktury (rachunki) będą kosztem
uzyskania przychodu ze stosunku pracy najemnej; dziś usługi te w większości nie są opodatkowane
jakimikolwiek podatkami, tworząc prawie w całości szarą strefę nie płacącą jakichkolwiek podatków,
e) zwiększenie wpływów budżetowych z opodatkowania dochodów (i obrotów) od podmiotów
sprzedających towary i usługi w wyniku pojawienia się popytu inwestycyjnego na towary i usługi, które
to wydatki dają podstawę do wyłączenia z podstawy opodatkowania: wpływy z tego tytułu będą już w
roku 2013, natomiast efekt ujemny (wyłączenie) w 2014 r.
Na wielkość dochodów budżetowych z tytułu opodatkowania dochodów w 2013 r. będą mieć jednak wpływ
zjawiska, na które ustawodawca nie ma wpływu. Są to w szczególności:
kwoty wpłat w 2013 r. z tytułu rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób prawnych za 2012 r.;
prawdopodobna kwota (w tys. zł) wyniesie 6 600 000,
kwoty wpłat w 2013 r. z tytułu rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych za 2012
r., która prawdopodobnie wyniesie (w tys. zł): 6 100 000,
kwota zwrotu nadpłat w 2013 r. z tytułu rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób prawnych
wyniesie za rok 2012 i częściowo lata poprzednie; prawdopodobna kwota (w tys. zł) wyniesie 4 100 000,
kwota zwrotu nadpłat w 2012 r. z tytułu rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych
za rok 2012 i częściowo lata poprzednie; prawdopodobna kwota (w tys. zł) wyniesie 11 000 000.
Dziś oszacowanie tych kwot może być obciążone pewnym ryzykiem, bo ich wielkość będzie zależna wprost
od kształtowania się tych podatków w roku 2012 r., na co oczywiście nikt z projektujących nowe rozwiązania
nie ma wpływu. Zakładamy, że podatki te nie będą podlegać dalszej destrukcji i ich efektywność fiskalna nie
zmniejszy się w stosunku do roku 2001.
Powyższe prognozy zostały sformułowane przy założeniach następujących danych dotyczących podatników
nowego podatku:
liczba podatników podatku dochodowego, nie będących osobami fizycznymi nie ulegnie istotnej zmianie
(345 000),
liczba podatników podatku będących osobami fizycznymi ulegnie niewielkiemu zwiększeniu 25 400 000,
suma przychodów podatników nowego podatku nie będących osobami fizycznymi będzie wzrastać
nominalnie w dotychczasowym tempie,
suma przychodów podatników będących osobami fizycznymi będzie wzrastać nominalnie w
dotychczasowym tempie,
udział kwot dotychczasowych odliczeń, które zostaną zachowane w nowym podatku nie ulegną zmianie.
Na marginesie warto zauważyć, że liczba podatników, którzy prawdopodobnie skorzystają z nowej ulgi z
tytułu nowych technologii będzie niewielka i nie przekroczy łącznie 500 podmiotów. Przykładowo w 2010 r.
liczba podatników będących osobami prawnymi, którzy korzystają z tej ulgi pod rządami znoszonych ustaw to
tylko 33 podmioty, a kwota przeciętnego odliczenia wynosiła 948 zł, natomiast w przypadku podatników
będących osobami fizycznymi było to w 2010 r. 398 podatników, a kwota przeciętnego odliczenia wynosiła 648
zł. Ulga ta nie stanowi więc istotnego zagrożenia dla dochodów budżetowych. W przypadku osób fizycznych
najważniejszym odliczeniem jest i pozostanie ulga na dzieci, której skutek fiskalny nie ulega istotnej zmianie.
Najistotniejsze znaczenie będzie mieć wprowadzenie dwóch nowych rozwiązań w postaci prawa do kosztów
uzyskania przychodów z pracy najemnej oraz wyłączenia wydatków inwestycyjnych z podstawy opodatkowania.
Oba powyższe rozwiązania będą wprowadzane stopniowo, więc również ich skutek fiskalny będzie rozłożony w
czasie. W trakcie roku 2013 nie pojawią się tu ujemne skutki fiskalne, gdyż rozwiązania te będą stosowane
dopiero w deklaracji za rok podatkowy. Procentowy limit odliczeń z tytułu kosztów uzyskania przychodów z
pracy najemnej za rok 2013 wyniesie 10 opodatkowanych przychodów z pracy najemnej, co oznacza
zwiększenie kwot zwrotu nadpłat w 2014 r. o około jedną trzecią.
Również wyłączenie z podstawy opodatkowania wydatków inwestycyjnych jest rozłożone w czasie i wywoła
ujemne skutki fiskalne dopiero w 2014 r. w postaci zwiększenia zwrotów nadpłat. Trudno obecnie oszacować
wielkość kwot, które za rok 2013 zmniejszą podstawy opodatkowania tym podatkiem. Tu również będą
obowiązywać przepisy przejściowe, które limitować będą wielkość tych wyłączeń jako procent podstawy
opodatkowania (20 za 2013 r., 30 za 2014 i 40 za 2015 r.). Przyjmując realistyczne założenie, że limit ten
będzie wykorzystany w połowie kwoty, zwrot nadpłat z tego tytułu w 2014 r. będzie większy o 40 w stosunku
do roku poprzedniego. Ten ubytek zostanie zrekompensowany brakiem uznania amortyzacji wybranych środków
trwałych za koszt uzyskania przychodu.
Projektowana ustawa nie narusza zasad udziału budżetów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach z
podatków bezpośrednich. Szczegółowe uregulowania tej materii są zawarte w art. 9 projektu ustawy z dnia … -
przepisy wprowadzające ustawę o podatku dochodowym. Nowelizowana w tym artykule ustawa o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego zachowuje dotychczasowe stawki udziału budżetów jednostek samorządu
terytorialnego w dochodach budżetu państwa z tytułu obecnych podatków dochodowych.
Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
259
Dokumenty związane z tym projektem:
-
424
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei