eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o podatku dochodowym

Poselski projekt ustawy o podatku dochodowym

projekt dotyczy wprowadzenia kompleksowej regulacji prawnej w zakresie podatku dochodowego, która ma zastąpić ustawy: z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 424
  • Data wpłynięcia: 2011-11-15
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 16 dnia 15-06-2012

424

8. Posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu, o którym mowa w ust. 1 i 5, oznacza sytuację, w której dany
podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 5%.
9. Określając wielkość udziału pośredniego, jaki podmiot posiada w kapitale innego podmiotu, przyjmuje się
zasadę, że jeżeli jeden podmiot posiada w kapitale drugiego podmiotu określony udział, a ten drugi posiada
taki sam udział w kapitale innego podmiotu, to pierwszy podmiot posiada udział pośredni w kapitale tego
innego podmiotu w tej samej wysokości; jeżeli wartości te są różne, za wysokość udziału pośredniego
przyjmuje się wartość niższą.
10. Przez pojęcie powiązań rodzinnych, o których mowa w ust. 7, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo
lub powinowactwo do drugiego stopnia.
11. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio przy określaniu części dochodu u podatnika podatku dochodowego
podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącego działalność poprzez położony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, podlegającej przypisaniu temu zakładowi.
12. Jeżeli dochody podatnika będącego podmiotem krajowym zostaną przez administrację podatkową innego
państwa uznane za dochody powiązanego z podatnikiem podmiotu zagranicznego i zaliczone do
podlegających opodatkowaniu dochodów tego podmiotu zagranicznego, w celu wyeliminowania podwójnego
opodatkowania dokonuje się korekty dochodów podatnika będącego podmiotem krajowym, jeżeli przepisy
właściwych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, taką korektę przewidują.
13. Korekta dochodów, o której mowa w ust. 12, służy określeniu dochodów podatnika będącego podmiotem
krajowym, jakie byłyby przez ten podmiot uzyskane, gdyby warunki handlowe lub finansowe ustalone z
podmiotem zagranicznym, o którym mowa w ust. 12, odpowiadały warunkom, jakie byłyby uzgodnione
między podmiotami niezależnymi.
14. Przepisy ust. 12 i 13 stosuje się odpowiednio do podmiotu zagranicznego posiadającego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, w zakresie dochodów uzyskanych za pośrednictwem tego
zakładu i uwzględnionych w jego dochodach.
15. Przepis ust. 5 nie ma zastosowania w przypadku świadczeń między spółkami tworzącymi podatkową grupę
kapitałową.

Art. 147
1. Podatnicy podatku dochodowego dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami, w
rozumieniu art. 146 ust. 1 i 5, lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich
transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania,
siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani
do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:
1) określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa
i podejmowane ryzyko);
2) określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty;
3) metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji;
4) określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku, gdy na wartość
transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot;
5) wskazanie innych czynników - w przypadku, gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez
podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki;
6) określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych
z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze
niematerialnym.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi,
w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku
podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:
1) 30.000 euro - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i
prawnych, albo
2) 50.000 euro - w pozostałych przypadkach.
3. Obowiązek sporządzenia dokumentacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje również transakcję, w związku z
którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz
podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym
szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub
rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń
przekracza równowartość 20.000 euro.
4. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, musi być sporządzona zgodnie ze stanem rzeczywistym (rzetelna),
oraz zgodnie z przepisami prawa (niewadliwa).
5. Przez transakcje rozumie się umowę lub umowy dotyczące nabycia lub zbycia towarów bądź praw
majątkowych lub świadczenia usług.

Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
85
6. Na żądanie właściwych organów podatkowych podatnicy są obowiązani do przedłożenia dokumentacji, o
której mowa w ust. 1-3, w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania tej dokumentacji przez te organy.
7. Wyrażone w euro wielkości, o których mowa w ust. 2 i 3, przelicza się na walutę polską po średnim kursie
ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roku podatkowego
poprzedzającego rok podatkowy, w którym została zawarta transakcja objęta obowiązkiem, o którym mowa
w ust. 1.
8. Przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio do podatników podatku dochodowego podlegających
ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz krajów i
terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. Sporządzając wykaz krajów i terytoriów, minister
właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia w szczególności treść ustaleń w tym zakresie
podjętych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

Art. 148
1. Właściwe organy podatkowe określając dochód podmiotu powiązanego szacują go w wysokości, jaką
określiłyby między sobą niezależne podmioty.
2. Oszacowanie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności wszelkiego rodzaju transakcje, w wyniku
których dochodzi do przeniesienia własności lub przekazania do używania dóbr materialnych i
niematerialnych oraz udzielania pożyczek (kredytów) i świadczenia usług oraz realizacji wspólnych
przedsięwzięć.

Art. 149
1. Właściwe organy podatkowe określają wartość rynkową przedmiotu transakcji między podmiotami
powiązanymi w oparciu o dostępne dla tych organów informacje, mogące mieć wpływ na określenie tej
wartości.
2. Przy ustalaniu wartości rynkowej przedmiotu transakcji oraz określaniu na tej podstawie dochodu organy
podatkowe zapewniają podatnikom możliwość czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a w
szczególności przedstawienia tym organom dokumentów, notatek oraz innych danych, na podstawie których
dokonywana była kalkulacja ceny.
3. Przy ustalaniu wartości rynkowej przedmiotu transakcji właściwe organy podatkowe nie biorą pod uwagę
okoliczności, które nie mogły być znane stronom transakcji w dniu jej zawarcia, a które - jeśli byłyby znane -
mogłyby powodować określenie przez strony wyższej lub niższej wartości przedmiotu takiej transakcji.

Art. 150
1. Jeżeli w transakcji (transakcjach) między podmiotami powiązanymi ustalone zostały warunki mniej
korzystne dla jednego z podmiotów od warunków, jakie ustaliłyby podmioty niezależne, a jednocześnie w
innej transakcji (transakcjach) między tymi samymi podmiotami określone zostaną warunki bardziej
korzystne dla tego podmiotu, właściwe organy podatkowe nie dokonują korekty cen przedmiotów takich
transakcji, w przypadkach gdy mniejsze korzyści uzyskane w związku z pierwszą transakcją (transakcjami)
są skompensowane większymi korzyściami uzyskanymi w związku z tą inną transakcją (transakcjami).
2. Kompensatę, o której mowa w ust. 1, należy uznać za zgodną z warunkami rynkowymi, jeżeli takiej
kompensaty dokonałyby podmioty niezależne.

Art. 151
1. Jeżeli właściwy organ podatkowy określi, na podstawie art. 146, dochód podatnika w wysokości wyższej
(stratę w wysokości niższej) niż zadeklarowana przez podatnika w związku z dokonaniem transakcji, o
których mowa w art. 147, a podatnik nie przedstawi tym organom dokumentacji podatkowej bądź przedstawi
dokumentację podatkową, która jest nierzetelna bez względu na zastosowaną metodę i sposób kalkulacji
zysku - różnica między dochodem zadeklarowanym przez podatnika a określonym przez te organy jest
podstawą opodatkowania.
2. Podstawą opodatkowania, o której mowa w ust. 1, określa się w ten sam sposób w sytuacji, jeżeli podatnik
nie wykazał dochodu do opodatkowania a właściwy organ podatkowy taki dochód określił, z zastrzeżeniem
ust. 3.
3. Podstawę opodatkowania stanowi także kwota straty – w sytuacji, gdy podatnik nie ujawnia dochodu.

Art. 152

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb określania
dochodów w drodze oszacowania oraz sposób i tryb eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku
korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych, uwzględniając w szczególności wytyczne Organizacji

Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
86
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, a także postanowienia Konwencji z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie
eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych oraz
Kodeksu postępowania wspierającego skuteczne wykonanie Konwencji w sprawie unikania podwójnego
opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych (Dz. Urz. UE C 176 z 28.07.2006,
str. 8-12).

Art. 153
1. Małżonkowie, z których co najmniej jeden jest podatnikiem podatku dochodowego, podlegają odrębnemu
opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.
2. Małżonkowie podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, między którymi istnieje przez
cały rok podatkowy, wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy
mogą być, z zastrzeżeniem ust. 9, na wspólny wniosek wyrażony w deklaracji rocznej podatku
dochodowego, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 127 ust. 1, po
uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 161 i 162. Podstawę
opodatkowania określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od
połowy łącznych dochodów małżonków.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku
przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go
przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to
składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
4. Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie
uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 127 lub osiągnął dochody
w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.
5. Zasady i sposób opodatkowania, o których mowa w ust. 2 i 4, mają zastosowanie również do:
1) małżonków, którzy mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita
Polska państwie członkowskim lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru
Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
2) małżonków, z których jeden podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej
Polskiej a drugi ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska
państwie członkowskim lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego
albo w Konfederacji Szwajcarskiej
- jeżeli osiągnęli podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody w
wysokości stanowiącej łącznie co najmniej 75 % całkowitego przychodu osiągniętego przez oboje
małżonków w danym roku podatkowym i udokumentowali certyfikatem rezydencji miejsce zamieszkania dla
celów podatkowych; przepisy ust. 9-11 stosuje się odpowiednio.
6. Od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego nieograniczonemu obowiązkowi
podatkowemu, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w
stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w
związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę
pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1) Małoletnie;
2) bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek)
pielęgnacyjny lub rentę socjalną;
3) do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo
wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie
uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 127 ust. 1 lub art. 141
w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki
podatku, w wysokości 18%, z wyjątkiem renty rodzinnej
- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 9, na wniosek wyrażony w deklaracji rocznej podatku
dochodowego, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie
wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 155, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów
(przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
7. Zasada i sposób opodatkowania, o których mowa w ust. 6, mają zastosowanie również do podatników
podatku dochodowego podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, samotnie wychowujących
w roku podatkowym dzieci, jeżeli łącznie spełniają następujące warunki:
1) mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie
członkowskim lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w
Konfederacji Szwajcarskiej;

Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
87
2) osiągnęły podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody w wysokości
stanowiącej co najmniej 75 % całkowitego przychodu osiągniętego w danym roku podatkowym;
3) udokumentowały certyfikatem rezydencji miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
8. Do podatników, o których mowa w ust. 7, przepisy ust. 9-11 stosuje się odpowiednio.
9. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 6, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do
jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy
art. 142, 143 lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.
10. Zasada określona w ust. 9 nie dotyczy osób osiągający przychód ze źródła, określony w art. 40 pkt 9,
niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub
z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 142, 143, albo w ustawie z dnia 24
sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.
11. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 6, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek,
wyrażony w deklaracji rocznej podatku dochodowego, określony w ust. 2 i 6, złożą po terminie dla złożenia
deklaracji rocznej podatku dochodowego.
12. Za całkowite przychody, o których mowa w ust. 5 i 7, uważa się przychody osiągnięte ze źródeł określonych
w art. 40 ust. 1, bez względu na miejsce położenia tych źródeł przychodów.
13. Przepisy ust. 5 i 7 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu
podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest
Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu
podatkowego państwa, w którym osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
14. Na żądanie właściwych organów podatkowych podatnicy, o których mowa w ust. 5 i 7, są obowiązani
udokumentować wysokość całkowitych przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym,
przedstawiając zaświadczenie wydane przez właściwy organ podatkowy innego niż Rzeczpospolita Polska
państwa członkowskim lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo
Konfederacji Szwajcarskiej, w którym osoby te mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych lub inny
dokument potwierdzający wysokość całkowitych przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym.

Art. 154
1. Wniosek o łączne opodatkowanie dochodów małżonków, między którymi istniała w roku podatkowym
wspólność majątkowa, może być także złożony przez podatnika, który:
1)
zawarł związek małżeński przed rozpoczęciem roku podatkowego, a jego małżonek zmarł w
trakcie roku podatkowego;
2)
pozostawał w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, a jego małżonek zmarł po upływie
roku podatkowego przed złożeniem deklaracji rocznej podatku dochodowego.
2. Do podatników, którzy złożyli wniosek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepis art. 153, z
wyjątkiem ust. 6.

Art. 155
1. Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów
oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje
prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
2. Jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po
połowie do dochodu każdego z małżonków.
3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do małżonków, w stosunku do których orzeczono separację w rozumieniu
odrębnych przepisów.

Art. 156
1. Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu
prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada
zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość
ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli
podatnik nie prowadzi ewidencji podatkowej dotyczącej tych przychodów, określa się przy zastosowaniu
norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej,
określonych w załączniku nr 1.
2. Normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 1, stosuje się od jednostek powierzchni upraw
lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 1, z tym że w przypadku:
1) upraw w szklarniach i tunelach foliowych - od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej
długości ścian;
2) upraw grzybów i ich grzybni - od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy;

Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
88
3) wylęgarni drobiu - od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu;
4) zwierząt laboratoryjnych - od 1 sztuki sprzedanych zwierząt - na podstawie zawartych umów dla potrzeb
laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także
kontroli procesów technologicznych;
5) hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b-h załącznika nr 1 - od 1 sztuki zwierząt
sprzedanych;
6) hodowli ryb akwariowych - od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości
krawędzi.
3. Jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 1,
opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich
jednostek produkcji.
4. Jeżeli w ciągu rocznego cyklu produkcji na tej samej powierzchni są prowadzone różne uprawy, dla których
są określane różne normy szacunkowe dochodu, dochód z każdego rodzaju uprawy określa się, z
zastrzeżeniem ust. 6, przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w
których była prowadzona taka uprawa, wliczając w to okres przygotowania do zaprowadzenia tej uprawy.
5. Przepis ust. 4 stosuje się również w razie rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działów
specjalnych produkcji rolnej.
6. W szklarniach nieogrzewanych stosuje się normę roczną bez względu na okres i rodzaj prowadzonej uprawy.
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
rolnictwa ogłasza, w drodze rozporządzenia, normy szacunkowe, o których mowa w ust. 1, zmieniając je
corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
"Monitor Polski".

Art. 157

Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 40 ust. 1 pkt 13, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia
nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego
zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania
rzeczy.

Art. 158

W podatkowych grupach kapitałowych podstawę opodatkowania stanowi nadwyżka dochodu wszystkich spółek
tworzących grupę nad sumą ich strat. Dochody i straty spółek określa się zgodnie z przepisami ustawy
dotyczącymi podstawy opodatkowania spółek.

Art. 159
1. Jeżeli podatnik podatku dochodowego uzyskał w roku podatkowym przychody zwolnione od podatku lub
niepodlegające opodatkowaniu od zagranicznej spółki, o której mowa w ust. 2, a przychody te są większe od
sumy podstaw opodatkowania o których mowa w art. 121 i 122 podatnika za ten rok, podstawę
opodatkowania podatnika, określoną w art. 121 ust. 1, zwiększa się o kwotę przychodów uzyskanych z tej
spółki.
2. Zagraniczną spółką, o której mowa w ust. 1, jest spółka mająca osobowość prawną, spółka kapitałowa w
organizacji oraz spółka niemająca osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli
zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa traktowana jest jak osoba prawna i podlega w tym
państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania:
1) w której podatnicy podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu
przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli, posiadając łącznie co najmniej 50%
głosów, albo
2) w której podatnicy podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadają udział w kapitale tego przedsiębiorstwa wynoszący co
najmniej 50%.
3. Jeżeli podstawa opodatkowania podatnika została zwiększona, zgodnie z ust. 1, podatnik podatku
dochodowego uwzględnia tę zwiększoną podstawę o stratę, o której mowa w art. 121 ust. 4.
4. Przepisów ust. 1 – 3 nie stosuje się, gdy:
1) podatnik wykaże, że:
a) zagraniczna spółka, określona w ust. 2, wykonuje rzeczywistą działalność gospodarczą w innym niż
Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim lub w innym państwie należącym do Europejskiego
Obszaru Gospodarczego oraz że

Projekt ustawy o podatku dochodowym. Wersja z dnia 15 września 2011 r.
89
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 70 ... 72

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: