eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy wprowadzenia ulgi remontowej, która umożliwi posiadającym prawo do lokalu na podstawie dowolnego tytułu prawnego w budynkach zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz we wspólnotach mieszkaniowych do podejmowania działań mających na celu utrzymanie w należytym stanie technicznym i poprawienie standardu życia mieszkańców

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3776
  • Data wpłynięcia: 2015-06-26
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3776


Druk nr 3776


Warszawa, 26 czerwca 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja






Pani

Małgorzata Kidawa-Błońska

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy podatku dochodowym
od osób fizycznych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Leszka Aleksandrzaka.



(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Maciej
Banaszak;
(-) Anna
Bańkowska;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Piotr
Chmielowski;
(-) Jacek Czerniak; (-) Wincenty Elsner; (-) Artur
Górczyński; (-) Tadeusz Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Witold Klepacz; (-) Krzysztof
Kłosowski; (-) Marek Niedbała; (-) Cezary Olejniczak; (-) Stanisława
Prządka; (-) Marek Stolarski; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Bogusław
Wontor; (-) Zbyszek Zaborowski.
PROJEKT

USTAWA
z dnia ......................
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Art. 1. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu:

"Art. 27a. 1. Podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1,
obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki
na ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust.
2-9, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby
mieszkaniowe, przeznaczone na remont – zajmowanego na podstawie tytułu
prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na
wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty
mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
2. Podstawę określenia przysługującej kwoty odliczeń od podatku z tytułu
wydatków, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie kwoty
stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika
przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego,
ustalonego do celów obliczenia premi gwarancyjnej od wkładów
na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku
poprzedzającego rok podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2a.
2a. W kolejnych następujących po sobie latach podatkowych podstawa, o której
mowa w ust. 2, nie może ulec zmniejszeniu. W tym celu dla ustalenia
tej podstawy przyjmuje się najwyższy w okresie obowiązywania ustawy
wskaźnik przeliczeniowy 1 m2 powierzchni użytkowej budynku
mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej

od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych
za III kwartał.
3. Kwota, o którą zmniejsza się podatek, Minister właściwy do spraw
budownictwa, lokalnego planowania

i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi w drodze
rozporządzenia, zakres i rodzaje wydatków, o których mowa w ust. 1, mając
na uwadze w szczególności konieczność zaspokojenia podstawowych
potrzeb mieszkaniowych podatnika.

nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od
dnia 1 stycznia 2016 - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 – 19% kwoty
poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:
a) 3% kwoty, o której mowa w ust .2, z zastrzeżeniem ust. 2a,
obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego – jeżeli
wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony
fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty
mieszkaniowej,
b) 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a,
obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego – jeżeli
wydatki dotyczą lokali mieszkalnych
− z tym, że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków,
o których mowa w lit. a) i b), łączna kwota odliczeń nie może
przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).
4. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie
faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług,
nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy
celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy
w spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – na podstawie
dowodu tej wpłaty.
5. Odliczenia stosuje się jeżeli wydatki na cele określone w ust. 1 dotyczą
budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Wysokość odliczeń od podatku, określona zgodnie z ust. 3 , dotyczy łącznie
obojga małżonków, z wyjątkiem małżonków, w stosunku do których
orzeczono separację. Jeżeli małżonkowie:
1) podlegają odrębnemu opodatkowaniu – odliczeń dokonuje się zgodnie
z wnioskami zawartymi w zeznaniach rocznych bądź od podatku
każdego z małżonków, w proporcji wskazanej we wniosku, bądź
od podatku jednego z małżonków,
2) przed zawarciem związku małżeńskiego, w okresie obowiązywania
ustawy, korzystali z odliczeń od podatku na cele, o których mowa
w ust. 1, o kwotę dokonanych odliczeń zmniejsza się kwoty odliczeń
określone zgodnie z ust. 3 ,
3) w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia
separacji korzystali, w okresie obowiązywania ustawy, z odliczeń
od podatku na cele określone w ust. 1, a następnie związek małżeński
ustał lub została orzeczona separacja – przysługująca każdemu z nich
kwota odliczenia podlega zmniejszeniu o kwotę odliczeń dokonanych
w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia
separacji, w wysokości po 50% tych odliczeń, jeżeli byli opodatkowani
łącznie, a jeżeli byli opodatkowani odrębnie – w wysokości odliczenia
dokonanego przez każdego z nich.
7. Odliczeń od podatku z tytułu wydatków na cele, o których mowa w ust. 1, nie
dokonuje się od zryczałtowanego podatku dochodowego.
8. Jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku
z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1, a następnie
po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków,
z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów
podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku
należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza
się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.
9. Kwota odliczeń od podatku, obliczona zgodnie z ust. 3, przekraczająca kwotę
podatku obliczonego zgodnie z art. 27, podlega odliczeniu od podatku
obliczonego za lata następne, aż do całkowitego jej odliczenia.
10. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, do dnia
31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w drodze obwieszczenia,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
wysokość kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a.
11. Minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania

i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi w drodze
rozporządzenia, zakres i rodzaje wydatków, o których mowa w ust. 1, mając
na uwadze w szczególności konieczność zaspokojenia podstawowych
potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.



Uzasadnienie

1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w
normowanej dziedzinie. Wykazanie różnicy pomiędzy stanem
dotychczasowym a projektowanym. Przedstawienie skutków
społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych.

Proponowana ulga remontowa umożliwi posiadającym prawo do lokalu na podstawie
dowolnego tytułu prawnego (np. prawo odrębnej własności lokalu, spółdzielcze
własnościowe prawo do lokalu, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, umowa
najmu, podnajmu, użyczenia) zarówno w budynkach zarządzanych przez
spółdzielnie mieszkaniowe oraz we wspólnotach mieszkaniowych do podejmowania
działań mających na celu utrzymanie w należytym stanie technicznym i poprawienie
standardu życia mieszkańców.
Trzeba mieć na uwadze, że w budynkach wielomieszkaniowych, będących
w zasobach spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych, zamieszkują
w przeważającej większości podatnicy o niskich i umiarkowanych dochodach.
Dlatego tym bardziej wprowadzenie proponowanej ulgi remontowej wspomoże
i odciąży budżety tych podatników.
Ulga remontowa przyczyni się również do ożywienia na rynku usług
budowlanych co będzie miało wpływ na wzrost poziomu produkcji materiałów
budowlanych, wykończeniowych oraz przyczyni się do wzrostu zatrudnienia w tym
sektorze gospodarki.
Mając na uwadze powyższe, wprowadzenie proponowanej ulgi remontowej
przyczyni się również do wzrostu dochodu budżetu z tytułu podatku VAT
od materiałów budowlanych i usług oraz o podatek dochodowy płacony przez osoby
wykonujące ww. produkty i usługi.
W myśl proponowanego projektu art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy zmniejsza się
na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł
wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont budynku
mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego
oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej
lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.
Jeżeli zatem podatnik - realizując własne potrzeby mieszkaniowe - poniósł
w roku podatkowym wydatki na remont budynku mieszkalnego lub lokalu
mieszkalnego, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, lub dokonał wpłaty
na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty
mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, to będzie mógł
skorzystać z ulgi remontowej.
Projekt ustawy zastrzega, iż chodzi o fundusze remontowe utworzone zgodnie
z odrębnymi przepisami. Chodzi tu, w przypadku funduszu remontowego wspólnoty
mieszkaniowej, o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Odliczeniu od
podatku dochodowego podlegają więc kwoty wpłacane przez osoby fizyczne będące
właścicielami samodzielnych lokali mieszkalnych na wyodrębniony fundusz
remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie przepisów tej ustawy.
Zgodnie z obowiązującym art. 14 ustawy o własności lokali, na ="http://e-prawnik.pl/biznes/windykacja-naleznosci/koszty/"zarządu
nieruchomością wspólną składają się m.in. wydatki na remonty.="http://e-prawnik.pl/domowy/prawo-mieszkaniowe/wspolnota/"e ma
jednak obowiązku wyodrębnienia funduszu remontowego. Jeżeli wspólnota nie
wyodrębnieni takiego funduszu, tworzące wspólnotę osoby nie będą mogły odliczyć
poniesionych na ten cel wydatków.
Natomiast w przypadku funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej omawiane
„odrębne przepisy”, zawiera ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach
mieszkaniowych (u.s.m.). Art. 6 ust. 3 tej ustawy przewiduje, że spółdzielnia tworzy
fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. W art. 4 u.s.m. przewidziano
natomiast, że na członkach spółdzielni ciąży obowiązek uczestniczenia w wydatkach
związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach
przypadających na ich lokale, a także z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości
stanowiących mienie spółdzielni.
Podstawowym warunkiem umożliwiającym korzystanie z odliczenia jest
właściwe udokumentowanie wydatków objętych ulgą remontową. Wymagają one
więc skrupulatnego udokumentowania. Wysokość omawianych wydatków ustala się
bowiem na podstawie:
• faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług,
niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub
• dowodu odprawy celnej, lub
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: