Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-2
– 8 –
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie Systemu Rejestru Usług 27.04.2015 r.
Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło
art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia
Ministerstwo Zdrowia
2011 r. o systemie informacji w ochronie
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza zdrowia (Dz. U. Nr z 2015 r. poz. 636, z
Stanu lub Podsekretarza Stanu
późn. zm.)
Sławomir Neumann – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia
Agnieszka Kister – Zastępca Źyrektora Departamentu Funduszy
Europejskich, 22 530 03 60, a.kister@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt określa minimalną funkcjonalność Systemu Rejestru Usług Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia oraz
szczegółowy zakres danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
danych dotyczących realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyroby medyczne, przetwarzanych przez SIM za pośrednictwem RUM – NFZ, mając na uwadze
zakres danych przetwarzanych przez usługodawców Narodowemu Funduszowi Zdrowia, określony w art. 190 ust. 1 i
2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
System RUM – NFZ zapewni przetwarzanie, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, danych
usługodawców realizujących świadczenia opieki zdrowotnej lub ubiegających się o zawarcie umów o
udzielanie tych świadczeń, udostępnianie usługodawcom, drogą elektroniczną, danych dotyczących
podpisanych przez nich umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych w szczególności w
planie rzeczowo-finansowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 9 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
elektronicznego dostępu do danych przetwarzanych w systemie rejestru podmiotów wykonujących
działalność leczniczą, prowadzonego przez jednostkę właściwą w zakresie systemów informacyjnych w
ochronie zdrowia, podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, wymiany z usługodawcami, za
pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, danych dotyczących udzielonych przez nich świadczeń
opieki zdrowotnej w zakresie sposobu finansowego rozliczenia świadczeń jak i ich charakterystyki
medyczno-statystycznej, wymiany z aptekami, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
danych dotyczących każdego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz
wyrobu medycznego wydanego na receptę podlegającą refundacji, wymiany z podmiotami prowadzącymi
sprzedaż wyrobów medycznych i ich naprawę, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
danych dotyczących poziomu sprzedaży i napraw wyrobów medycznych podlegających refundacji ze
środków publicznych, informatycznego wspierania procesów z zakresu promocji zdrowia i realizacji
populacyjnych programów zdrowotnych prowadzonych przez podmioty współpracujące w tym zakresie z
Narodowym Funduszem Zdrowia, przetwarzania danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej
udzielonych osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji w rozumieniu
art. 5 pkt 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych, z dokumentów wymienianych za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Ministra właściwego
dostęp do danych
do spraw zdrowia
przetwarzanych w systemie
rejestru podmiotów
wykonujących działalność
leczniczą, prowadzonego
– 9 –
przez jednostkę właściwą w
zakresie systemów
informacyjnych w ochronie
zdrowia, podległą ministrowi
właściwemu do spraw
zdrowia,
przetwarzanie danych
dotyczących świadczeń opieki
zdrowotnej udzielonych
osobom uprawnionym do
tych świadczeń na podstawie
przepisów o koordynacji w
rozumieniu art. 5 pkt 32
ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków
publicznych, z dokumentów
wymienianych za
pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej.
Narodowy
Fundusz
udostępnianie usługodawcom,
Zdrowia
drogą elektroniczną, danych
dotyczących podpisanych
przez nich umów o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej.
Centrum
Systemów
Przetwarzanie danych
Informacyjnych
dotyczących świadczeń opieki
Ochrony Zdrowia
zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych oraz
danych dotyczących realizacji
recept na refundowane leki,
środki spożywcze specjalnego
przeznaczenia żywieniowego
oraz wyroby medyczne,
przetwarzanych przez SIM za
pośrednictwem RUM – NFZ.
wiadczeniodawcy
wymiany z usługodawcami,
za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej,
danych dotyczących
udzielonych przez nich
świadczeń opieki zdrowotnej
w zakresie sposobu
finansowego rozliczenia
świadczeń jak i ich
charakterystyki medyczno-
statystycznej.
Apteki
przekazywanie do systemu
danych dotyczących każdego
leku, środka spożywczego
specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobu
medycznego wydanego na
receptę podlegającą
refundacji.
inne
podmioty
przekazywania do systemów
prowadzące
bazy
podmiotów informacji
danych
z
zakresu
związane z przebiegiem tych
ochrony zdrowia
procesów.
– 10 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Niniejszy projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych, których wynik zostanie omówiony po ich
przeprowadzeniu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
2015
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Saldo ogółem
-737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
-737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
ródła finansowania System RUM – NFZ finansowany jest ze środków własnych Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dodatkowe
Nie dotyczy.
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Czas w latach od wejścia w życie
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
małych i średnich
ceny stałe
z …
przedsiębiorstw
r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
– 11 –
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Projektowana regulacja pozwoli na określenie czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia
Omówienie
opieki zdrowotnej finansowanego ze środków publicznych. Będzie narzędziem do zarządzania
wpływu
świadczeniami opieki zdrowotnej w przypadku ograniczonych możliwości udzielenia danego
świadczenia.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Przegląd kosztów i korzyści projektowanych oddziaływań nastąpi nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia
wejścia w życie projektu przy zastosowaniu mierników:
– trafność – rozumiana jako relacja między celami projektu, a potrzebami i priorytetami beneficjentów,
– użyteczność – rozumiana jako funkcjonalność projektu i jego użyteczność dla interesariuszy i społeczeństwa.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.
35/07-kt
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie Systemu Obsługi List Refundacyjnych
Na podstawie art. 30a ust. 5 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji
w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, 788, 855 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa minimalną funkcjonalność Systemu Obsługi List
Refundacyjnych, zwanego dalej „SOLR”.
§ 2. SOLR w zakresie minimalnej funkcjonalności zapewnia następujące usługi:
1) przyjęcia, zapisania oraz przechowania przesłanych do systemu wniosków, o których mowa
w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2015 r.
poz. 345), wraz z ewentualnymi załącznikami, oraz potwierdzenia faktu ich odbioru;
2) automatycznej rejestracji zgłoszeń;
3) weryfikacji zgłoszenia pod względem braków formalnych oraz jego odrzucenia w przypadku
negatywnej weryfikacji wraz ze wskazaniem wykrytych nieprawidłowości;
4) nadawania statusu informacji przekazanej do systemu;
5) elektroniczną obsługę wniosku przez Ministerstwo Zdrowia, w tym dokonanie oceny
formalno-prawnej, merytorycznej, wygenerowanie protokołu negocjacyjnego, uchwały
Komisji źkonomicznej, rozstrzygnięcia ministra właściwego do spraw zdrowia oraz decyzji
administracyjnej;
6) przeprowadzania symulacji w zakresie kształtowania grup limitowych, o których mowa w
art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie Systemu Rejestru Usług 27.04.2015 r.
Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło
art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia
Ministerstwo Zdrowia
2011 r. o systemie informacji w ochronie
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza zdrowia (Dz. U. Nr z 2015 r. poz. 636, z
Stanu lub Podsekretarza Stanu
późn. zm.)
Sławomir Neumann – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia
Agnieszka Kister – Zastępca Źyrektora Departamentu Funduszy
Europejskich, 22 530 03 60, a.kister@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt określa minimalną funkcjonalność Systemu Rejestru Usług Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia oraz
szczegółowy zakres danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
danych dotyczących realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyroby medyczne, przetwarzanych przez SIM za pośrednictwem RUM – NFZ, mając na uwadze
zakres danych przetwarzanych przez usługodawców Narodowemu Funduszowi Zdrowia, określony w art. 190 ust. 1 i
2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
art. 45 ust. 14 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
System RUM – NFZ zapewni przetwarzanie, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, danych
usługodawców realizujących świadczenia opieki zdrowotnej lub ubiegających się o zawarcie umów o
udzielanie tych świadczeń, udostępnianie usługodawcom, drogą elektroniczną, danych dotyczących
podpisanych przez nich umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych w szczególności w
planie rzeczowo-finansowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 9 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
elektronicznego dostępu do danych przetwarzanych w systemie rejestru podmiotów wykonujących
działalność leczniczą, prowadzonego przez jednostkę właściwą w zakresie systemów informacyjnych w
ochronie zdrowia, podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, wymiany z usługodawcami, za
pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, danych dotyczących udzielonych przez nich świadczeń
opieki zdrowotnej w zakresie sposobu finansowego rozliczenia świadczeń jak i ich charakterystyki
medyczno-statystycznej, wymiany z aptekami, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
danych dotyczących każdego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz
wyrobu medycznego wydanego na receptę podlegającą refundacji, wymiany z podmiotami prowadzącymi
sprzedaż wyrobów medycznych i ich naprawę, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
danych dotyczących poziomu sprzedaży i napraw wyrobów medycznych podlegających refundacji ze
środków publicznych, informatycznego wspierania procesów z zakresu promocji zdrowia i realizacji
populacyjnych programów zdrowotnych prowadzonych przez podmioty współpracujące w tym zakresie z
Narodowym Funduszem Zdrowia, przetwarzania danych dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej
udzielonych osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji w rozumieniu
art. 5 pkt 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych, z dokumentów wymienianych za pośrednictwem środków komunikacji
elektronicznej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Ministra właściwego
dostęp do danych
do spraw zdrowia
przetwarzanych w systemie
rejestru podmiotów
wykonujących działalność
leczniczą, prowadzonego
– 9 –
przez jednostkę właściwą w
zakresie systemów
informacyjnych w ochronie
zdrowia, podległą ministrowi
właściwemu do spraw
zdrowia,
przetwarzanie danych
dotyczących świadczeń opieki
zdrowotnej udzielonych
osobom uprawnionym do
tych świadczeń na podstawie
przepisów o koordynacji w
rozumieniu art. 5 pkt 32
ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków
publicznych, z dokumentów
wymienianych za
pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej.
Narodowy
Fundusz
udostępnianie usługodawcom,
Zdrowia
drogą elektroniczną, danych
dotyczących podpisanych
przez nich umów o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej.
Centrum
Systemów
Przetwarzanie danych
Informacyjnych
dotyczących świadczeń opieki
Ochrony Zdrowia
zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych oraz
danych dotyczących realizacji
recept na refundowane leki,
środki spożywcze specjalnego
przeznaczenia żywieniowego
oraz wyroby medyczne,
przetwarzanych przez SIM za
pośrednictwem RUM – NFZ.
wiadczeniodawcy
wymiany z usługodawcami,
za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej,
danych dotyczących
udzielonych przez nich
świadczeń opieki zdrowotnej
w zakresie sposobu
finansowego rozliczenia
świadczeń jak i ich
charakterystyki medyczno-
statystycznej.
Apteki
przekazywanie do systemu
danych dotyczących każdego
leku, środka spożywczego
specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobu
medycznego wydanego na
receptę podlegającą
refundacji.
inne
podmioty
przekazywania do systemów
prowadzące
bazy
podmiotów informacji
danych
z
zakresu
związane z przebiegiem tych
ochrony zdrowia
procesów.
– 10 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Niniejszy projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych, których wynik zostanie omówiony po ich
przeprowadzeniu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
2015
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Łącznie
(0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
Saldo ogółem
-737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
-737
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
(oddzielnie)
ródła finansowania System RUM – NFZ finansowany jest ze środków własnych Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dodatkowe
Nie dotyczy.
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Czas w latach od wejścia w życie
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
małych i średnich
ceny stałe
z …
przedsiębiorstw
r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
– 11 –
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Projektowana regulacja pozwoli na określenie czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia
Omówienie
opieki zdrowotnej finansowanego ze środków publicznych. Będzie narzędziem do zarządzania
wpływu
świadczeniami opieki zdrowotnej w przypadku ograniczonych możliwości udzielenia danego
świadczenia.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Przegląd kosztów i korzyści projektowanych oddziaływań nastąpi nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia
wejścia w życie projektu przy zastosowaniu mierników:
– trafność – rozumiana jako relacja między celami projektu, a potrzebami i priorytetami beneficjentów,
– użyteczność – rozumiana jako funkcjonalność projektu i jego użyteczność dla interesariuszy i społeczeństwa.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.
35/07-kt
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie Systemu Obsługi List Refundacyjnych
Na podstawie art. 30a ust. 5 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji
w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2015 r. poz. 636, 788, 855 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa minimalną funkcjonalność Systemu Obsługi List
Refundacyjnych, zwanego dalej „SOLR”.
§ 2. SOLR w zakresie minimalnej funkcjonalności zapewnia następujące usługi:
1) przyjęcia, zapisania oraz przechowania przesłanych do systemu wniosków, o których mowa
w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2015 r.
poz. 345), wraz z ewentualnymi załącznikami, oraz potwierdzenia faktu ich odbioru;
2) automatycznej rejestracji zgłoszeń;
3) weryfikacji zgłoszenia pod względem braków formalnych oraz jego odrzucenia w przypadku
negatywnej weryfikacji wraz ze wskazaniem wykrytych nieprawidłowości;
4) nadawania statusu informacji przekazanej do systemu;
5) elektroniczną obsługę wniosku przez Ministerstwo Zdrowia, w tym dokonanie oceny
formalno-prawnej, merytorycznej, wygenerowanie protokołu negocjacyjnego, uchwały
Komisji źkonomicznej, rozstrzygnięcia ministra właściwego do spraw zdrowia oraz decyzji
administracyjnej;
6) przeprowadzania symulacji w zakresie kształtowania grup limitowych, o których mowa w
art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3763-cz-2
› Pobierz plik
-
3763-cz-1
› Pobierz plik