Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3697
- Data wpłynięcia: 2015-07-21
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3697
§ 3. Opis elementów i informacji stanowiących dokumentację podatkową, o których
mowa w art. 9a ust. 2b pkt 1 ustawy, o której mowa w § 1, powinien zawierać w zakresie:
1)
struktury organizacyjnej grupy podmiotów powiązanych, o której mowa w art. 9a ust. 2c
pkt 2 ustawy, o której mowa w § 1 – w szczególności informacje dokumentujące
strukturę prawną, właścicielską, zarządczą oraz geograficzną podmiotów powiązanych;
2)
opisu zasad wyznaczania cen transakcyjnych (polityki cen transakcyjnych) stosowanych
przez grupę podmiotów powiązanych, o którym mowa w art. 9a ust. 2c pkt 3 ustawy, o
której mowa § 1, dotyczy w szczególności następujących kategorii transakcji lub
zdarzeń:
a)
przypisania kosztów usług oraz sposobu wyznaczania wynagrodzenia za usługi
świadczone między podmiotami powiązanymi w grupie,
b)
prac badawczo-rozwojowych,
c)
wynagrodzenia za korzystanie lub udostępnianie wartości niematerialnych,
d)
sposób finansowania działalności podmiotów w grupie, w szczególności kredytów,
pożyczek, umów o zarządzaniu płynnością finansową oraz udzielonych lub
udzielanych gwarancji;
3)
opisu działalności prowadzonej przez grupę podmiotów powiązanych, o którym mowa
w art. 9a ust. 2c pkt 4 ustawy, o której mowa w § 1, – w szczególności:
a)
istotne czynniki wpływające na osiągane zyski, w tym skalę prowadzonej
działalności grupy, wykorzystywane przez grupę wartości niematerialne, poziom
konkurencji w branży oraz udział grupy w rynku,
b)
przedstawienie informacji na temat dostawców i odbiorców – największych pod
względem przychodów grupy produktów lub usług oraz produktów lub usług,
stanowiących ponad 5% przychodów grupy,
c)
listę istotnych transakcji dotyczących usług, z wyłączeniem usług badawczo-
-rozwojowych, wraz z opisem,
d)
opis głównych rynków geograficznych dla produktów lub usług grupy, o których
mowa w lit. b,
e)
analiza kluczowych funkcji, ryzyk i aktywów, stanowiących istotny wkład do
łańcucha wartości dodanej przez poszczególne podmioty powiązane w grupie,
f)
opis dokonanych w danym roku przeniesień między podmiotami powiązanymi
istotnych ekonomicznie funkcji lub aktywów, lub ryzyk, mających wpływ na
dochód (stratę) tych podmiotów,
– 4 –
g)
opis zachodzących w danym roku między podmiotami powiązanymi istotnych fuzji
i przejęć oraz zbycia inwestycji;
4)
opisu posiadanych, tworzonych, rozwijanych i wykorzystywanych w działalności przez
grupę podmiotów powiązanych istotnych wartości niematerialnych, o którym mowa w
art. 9a ust. 2c pkt 5 ustawy, o której mowa w § 1, powinien uwzględniać w
szczególności:
a)
strategię grupy podmiotów powiązanych w zakresie opracowania, posiadania oraz
wykorzystania wartości niematerialnych, w tym lokalizacji głównych ośrodków
prowadzących prace badawczo-rozwojowe oraz miejsca i podmiotu zarządzającego
tymi pracami,
b)
listę wartości niematerialnych należących do podmiotów powiązanych w grupie,
istotnych dla działalności prowadzonej przez grupę podmiotów powiązanych, wraz
z informacją na temat własności prawnej tych wartości,
c)
listę istotnych umów lub porozumień między podmiotami powiązanymi
dotyczących
wartości
niematerialnych,
w
tym
umów
o
wspólnych
przedsięwzięciach, umów o prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz umów
licencyjnych,
d)
informację na temat zmian właściciela prawnego lub ekonomicznego praw
własności lub zmian podmiotu korzystającego z wartości niematerialnych w danym
roku podatkowym, w tym wskazanie kraju ich siedziby oraz wypłaconego z tego
tytułu wynagrodzenia lub kompensaty;
5)
opisu sytuacji finansowej podmiotów tworzących grupę, o którym mowa w art. 9a
ust. 2c pkt 6 ustawy, o której mowa w § 1, – w szczególności informacje o sposobie
finansowania grupy podmiotów powiązanych przez podmioty niezależne, w tym listę
otrzymanych istotnych kredytów oraz pożyczek wraz z opisem warunków, na jakich
zostały przyznane.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
MINISTER FINANSÓW
– 5 –
UZASADNIENIE
I. Część ogólna
Przedłożony projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie szczegółowego opisu
elementów stanowiących dokumentację podatkową, o której mowa w art. 9a ust. 2b CIT,
tj. dokumentację sporządzaną przez podatników dokonujących transakcji z podmiotami
powiązanymi lub ujmujących w danym roku podatkowym w księgach rachunkowych inne
zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi
(tzw. local file) oraz, o której mowa w art. 9a ust. 2c CIT, tj. dokumentację zawierającą
informacje o grupie podmiotów powiązanych (tzw. master file).
Rozporządzenie wypełnia delegację Ministra Finansów do określenia, w drodze
rozporządzenia, szczegółowego opisu elementów stanowiących dokumentację podatkową.
Delegacja ta stanowi, iż rozporządzenie ma uwzględniać w szczególności wytyczne
Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie cen transferowych dla
przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych. Rekomendacje dotyczące
dokumentacji cen transferowych zawarte są w dokumencie Action 13.
Ponadto, przedłożony projekt rozporządzenia ma na celu wprowadzenie do polskiego systemu
podatkowego ustaleń zawartych w Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów Państw
Członkowskich zebranych w Radzie z dnia 27 czerwca 2006 r. dotyczącej kodeksu
postępowania
w
sprawie
dokumentacji
cen
transferowych
dla
przedsiębiorstw
stowarzyszonych w Unii Europejskiej (DCT UE) (2006/C 176/01).
Treść rozporządzenia stanowi szczegółowy opis elementów dokumentacji, o której mowa w
art. 9a ust. 2b CIT oraz art. 9a ust. 2c CIT.
II. Omówienie poszczególnych przepisów
§ 1
Przepis wskazuje zakres regulacji rozporządzenia.
§ 2
Przepis wymienia szczegółowe elementy dokumentacji, o której mowa w art. 9a ust. 2b CIT
(local file), tj. wymagane, szczegółowe informacje w zakresie danych finansowych, w tym
przepływów pieniężnych dotyczących transakcji lub innych zdarzeń, identyfikacji podmiotów
powiązanych, opisu przebiegu transakcji lub innych zdarzeń oraz analizy danych
porównawczych.
– 6 –
§ 3
Przepis wymienia szczegółowe elementy dokumentacji, o której mowa w art. 9a ust. 2c CIT
(master file), tj. wymagane, szczegółowe informacje w zakresie struktury organizacyjnej
grupy podmiotów powiązanych, opisu polityki cen transferowych, opisu działalności
gospodarczej prowadzonej przez grupę podmiotów powiązanych, opisu posiadanych,
tworzonych, rozwijanych i wykorzystywanych w działalności grupy wartości niematerialnych
oraz opisu sytuacji finansowej podmiotów tworzących grupę.
§ 4
Przepis określa datę wejścia w życie rozporządzenia.
– 7 –
Nazwa projektu
Data sporządzenia: czerwiec 2015 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego
opisu elementów stanowiących dokumentację podatkową
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Upoważnienie ustawowe (art. 9a ust. 8
Ministerstwo Finansów
ustawy o podatku dochodowym od osób
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
prawnych)
lub Podsekretarza Stanu
Pan Jarosław Neneman
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pani Ewa Adamiak
Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych
w Ministerstwie Finansów, (22) 694-3326 e-mail:
ewa.adamiak2@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Umożliwienie organom podatkowym i organom kontroli skarbowej pozyskania informacji pozwalających na
weryfikację, czy transakcje lub inne zdarzenia zachodzące pomiędzy podmiotami powiązanymi odbywają się na
warunkach, jakie ustaliłyby podmioty niezależne.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane zmiany mają na celu szczegółowe wymienienie elementów dokumentacji podatkowej (dotyczącej
podmiotów powiązanych, zagranicznego zakładu oraz płatności do krajów/terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję
podatkową), adekwatnie do poszczególnych kategorii, opisów i informacji wymaganych w tej dokumentacji.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Obowiązek sporządzania dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi (dotyczącej również zagranicznego zakładu i
płatności do krajów/terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową tj. rajów podatkowych) jest rozwiązaniem
powszechnie stosowanym w krajach członkowskich OECD i UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy podlegający
Liczba przedsiębiorców Baza danych Amadeus –
Obowiązek składania
obowiązkowi sporządzania
(podatników CIT),
opracowana przez firmę Bureau dokumentacji podatkowej na
dokumentacji podatkowej
którzy zawierają
van Dijk
żądanie organu podatkowego
pomiędzy podmiotami
transakcje z
lub organu kontroli skarbowej
powiązanymi, zagraniczny
podmiotami
zakład oraz podatnicy
powiązanymi wynosi
dokonujący płatności
ok. 20 tys.
należności bezpośrednio
lub pośrednio na rzecz
podmiotu z tzw. raju
podatkowego
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Konsultacje nastąpią po uchwaleniu ustawy.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
Dodatkowe informacje,
Projekt nie powoduje zwiększenia dochodów lub zmniejszenia wydatków jednostek sektora
w tym wskazanie
finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, w
źródeł danych i
stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
przyjętych do obliczeń
założeń
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3697
› Pobierz plik