eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3677
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3677

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Przewidywanym skutkiem zmian w art. 74a ustawy ooś w zakresie wymogu, aby kierującym zespołem autorów
prognozy oddziaływania na środowisko, raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz raportu
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 albo wykonawcą ww. dokumentów była osoba, która ukończyła,
w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym, co najmniej studia pierwszego stopnia lub studia drugiego stopnia lub
jednolite studia magisterskie na kierunkach związanych z kształceniem przynajmniej w jednym z obszarów określonych
w art. 74a albo ukończyła, w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym, co najmniej studia pierwszego stopnia lub
studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie i posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracach
w zespołach przygotowujących raporty o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub prognozy oddziaływania na
środowisko lub brała udział w przygotowaniu co najmniej 5 raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
lub prognoz oddziaływania na środowisko, jest zwiększenie jakości dokumentacji środowiskowej i tym samym skrócenie
czasu trwania postępowań administracyjnych. Czas trwania postępowań administracyjnych zależy w dużej mierze od
jakości dokumentacji, której częste uzupełnienia wiążą się z oczekiwaniem na ich przedłożenie oraz z ich analizą.
W związku z tym przewiduje się, że skutki związane z ograniczeniem rynku pracy spowodowane obostrzeniami dla
autorów dokumentacji będą wyrównane przyspieszeniem czasu trwania procesu inwestycyjnego. Należy przy tym
zakładać, że rynek pracy nie ulegnie istotnemu ograniczeniu, ponieważ wymagania dokumentacji środowiskowej już
obecnie wiążą się z tym, iż znaczna część jej autorów posiada wykształcenie wyższe.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Celem dyrektywy 2011/92/UE jest ochrona środowiska, w związku z tym wprowadzane zmiany
służą również jego ochronie.
Omówienie wpływu
Ponadto przewidywanym skutkiem zmian jest usprawnienie procedur administracyjnych
i w konsekwencji pozytywny wpływ na absorpcję zewnętrznych środków finansowych, w tym
środków wspólnotowych, a w konsekwencji pozytywny wpływ na sytuację i rozwój regionalny.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Ustawa w zasadniczej części wchodzi w życie 1 stycznia 2017 r. Termin ten uwzględnia art. 2 ust. 1 dyrektywy
2014/52/UE (która to dyrektywa jest zasadniczym powodem projektowanej ustawy): „Bez uszczerbku dla art. 3 państwa
członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania
niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 16 maja 2017 r.”. W odniesieniu do kilku przepisów (art. 1 pkt 34 lit. a–f, pkt 35
lit. a, pkt 38 i 53, art. 3 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1) przewidziano krótszy termin – 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy – z uwagi
na ich duże znaczenie, np. dla sprawności procesu inwestycyjnego.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja wprowadzanych zmian ze względu na ich zakres i różnorodność powinna być przeprowadzona w zakresie
szacunków przyjętych do oceny wpływu na finanse publiczne.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Załącznik do OSR „Obliczenia własne dotyczące skutków finansowych regulacji”, o których mowa w punkcie 6.
57

Załącznik do OSR
„Obliczenia własne dotyczące skutków finansowych regulacji”
Zgodnie z objaśnieniami do formularza, jeżeli obliczenia zostały przygotowane na podstawie
opracowania własnego, należy je również wskazać w pkt 12.
Koszt dla budżetu państwa w okresie 10 lat od wejścia w życie zmiany wskazano
w odniesieniu do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, poczynając od trzeciego roku
obowiązywania ustawy – jako kwotę szacunkową 495 000 złotych rocznie (czterysta
dziewięćdziesiąt pięć tysięcy złotych) na 6 dodatkowych etatów do rozpatrywania
dodatkowych odwołań. Koszty GDOŚ uwzględnione są począwszy od trzeciego roku
obowiązywania ustawy, ponieważ szacuje się, że dopiero po dwóch latach liczba odwołań
osiągnie swój stały pułap, jednocześnie generując potrzebę, aby od trzeciego roku
funkcjonowały już nowe etaty. W konsekwencji w Ocenie Skutków Regulacji nie wykazano
kosztów GDOŚ w pierwszych dwóch latach obowiązywania nowej regulacji.
Założenia do obliczeń
Z Ankiety z 2010 r. wynika, że samorządy wydały 3127 decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko i 6224 decyzji
bez oceny (suma 9351 decyzji).
Przyjmuje się, że 10% z 9351 postępowań to sprawy, gdzie gmina jest inwestorem
i jednocześnie organem wydającym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zatem 935 postępowań trafi dodatkowo do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska.
10% z tych 935 postępowań będzie wymagało postępowania odwoławczego przed GDOŚ
(tyle szacunkowo zostanie złożonych odwołań, przy czym szacunek ten uwzględnia fakt, iż
charakter znacznej części inwestycji gminnych może nie generować takiej liczby odwołań,
jakie są generowane przy inwestycjach realizowanych przez inne podmioty).
Do GDOŚ trafią w efekcie dodatkowo 93 sprawy odwoławcze rocznie.
Obecnie w GDOŚ jest 14 etatów orzeczniczych w zakresie decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach.
Średnio 1 orzecznik prowadzi 10 spraw odwoławczych na rok.
Przyjęto, że koniecznych będzie dodatkowych 6 etatów.
Przychód ogółem brutto na jednego orzecznika wynosi szacunkowo 69 tys. złotych / rok.
6 etatów x 69 tys. złotych = 414 000 złotych/rok
58

Do przychodu pracowników należy dodać obciążenia pracodawcy dotyczące składek
ZUS . Są to:

– ubezpieczenie emerytalne – 9,76%
– ubezpieczenie rentowe – 6,50%
– ubezpieczenie wypadkowe – 0,84%
– Fundusz Pracy – 2,45%
razem – 19,55%.
414 000 + (414 000 x 19,55%) = 414 000 + 80 937 = 494 937 złotych
Po zaokrągleniu w górę koszt GDOŚ to 495 000 złotych rocznie.
Szacuje się, że koszt poniesiony przez GDOŚ stanowi kwota, która odpowiada
oszczędnościom, jakie osiągną urzędy gmin w związku z nieprowadzeniem postępowań
administracyjnych, w których gmina jest inwestorem, a jej organ wykonawczy organem
właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W konsekwencji
w Ocenie Skutków Regulacji wskazano po stronie budżetu JST spadek wydatków w kwocie
495 000 zł rocznie, który odpowiada kosztom koniecznym do poniesienia przez GDOŚ.
59

Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A R O Ź O W I S K A 1)
z dnia
w sprawie wzoru oraz zawartości i układu publicznie dostępnego wykazu danych
o dokumentach zawieraj cych informacje o środowisku i jego ochronie
Na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 3 pa dziernika 2008 r. o udostępnianiu
informacji o rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o
ocenach oddziaływania na rodowisko (Źz. U. z 2013 r. poz. 1235, z pó n. zm.2)) zarządza
się, co następujeŚ
§ 1. Wzór publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających
informacje o rodowisku i jego ochronie, zwanego dalej „wykazem”, okre la załącznik do
rozporządzenia.
§ 2. Wykaz składa się z kart informacyjnych zawierających dane umożliwiające
wyszukiwanie i udostępnianie dokumentów, o których mowa w § 1.
§ 3. Układ wykazu jest zgodny z układem zamieszczonych w nim kart informacyjnych.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTźR RODOWISKA






1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 wrze nia 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra rodowiska (Źz. U. poz.1267).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1238, z 2014 r. poz. 587, 822, 850,
1101 i 1133 oraz z 2015 r. poz. 200, 277 i 744.
– 2 –

Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra rodowiska
z dnia … (poz. …)

WZÓR
PUBLICZNIź ŹOST PNY WYKAZ ŹANYCH O ŹOKUMźNTACH ZAWIźRAJ CYCH
INFORMACJź O ROŹOWISKU I JźGO OCHRONIź

Lp.
Karta informacyjna


1
Numer karty/rok




2
Rodzaj dokumentu




3
Temat dokumentu




4
Nazwa dokumentu




5
Zakres przedmiotowy dokumentu – opis dokumentu




6
Obszar, którego dokument dotyczy, zgodnie z podziałem


administracyjnym kraju


7
Znak sprawy




8
Źokument wytworzył




9
Data dokumentu




10 Źokument zatwierdził




11 Data zatwierdzenia dokumentu




12 Miejsce przechowywania dokumentu




13 Adres elektroniczny zawierający odno nik do dokumentu




14 Czy dokument jest ostateczny tak/nie




15 Numery kart innych dokumentów w sprawie




16 Data zamieszczenia w wykazie danych o dokumencie




17 Zastrzeżenia dotyczące nieudostępniania informacji




18 Uwagi





strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: