eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3677
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3677

– 24 –

Nazwa projektu
Źata sporz dzenia
rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu informacji o

prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko
ródło
oraz strategicznych ocenach oddziaływania na rodowisko
Upoważnienie ustawowe

Art. 129 ust. 2 ustawy z dnia 3 pa dziernika
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
2008 r. o udostępnianiu informacji o
Ministerstwo rodowiska
rodowisku i jego ochronie, udziale

społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
ocenach oddziaływania na rodowisko
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Piotr Otawski
Nr w wykazie prac


Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Tomasz Łojek
022/369-10-16
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 129 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji
o rodowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na
rodowisko (zwana dalej ustawą oo ) w związku ze zmianą tego przepisu ustawy.
Obecnie w ww. zakresie obowiązuje Rozporządzenie Ministra rodowiska z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie
szczegółowego zakresu informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko oraz
strategicznych ocenach oddziaływania na rodowisko (Źz. U. z 2012 r. poz. 529). Zakres informacji wynikający z ww.
rozporządzenia nie pozwala na efektywne monitorowanie ocen oddziaływania na rodowisko, a także na realizację
zadań, związanych z przepisem art. 10a dyrektywy 2011/92/Uź, który przewiduje obowiązek wprowadzenia systemu kar
za naruszenie przepisów krajowych wynikających z tej dyrektywy. Transpozycja tego przepisu dyrektywy powinna
uwzględniać również gromadzenie danych, które mogą stanowić podstawę do stwierdzenia naruszeń przepisów.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Źzięki wprowadzeniu przepisów projektowanego rozporządzenia możliwa będzie realizacja założeń, związanych z
przepisem art. 10a dyrektywy 2011/92/UE.
źfektem przedkładanych i udostępnianych w bazie danych oo informacji ma być ponadto podniesienie jako ci
sporządzanej w toku oceny oddziaływania na rodowisko dokumentacji, zarówno po stronie organów wła ciwych do
prowadzenia postępowań jak i wnioskodawców ubiegających się o wymagane prawem decyzje o rodowiskowych
uwarunkowaniach.
Przedkładana informacja będzie służyła użytkownikom informacji w całym kraju. Podkre lenia wymaga funkcja
użyteczna informacji dla wnioskodawców, przedsiębiorców i społeczeństwa w procesie oceny oddziaływania na
rodowisko, która zwiększy jego przejrzysto ć, jak również umożliwi uzyskanie przez zainteresowane strony i
społeczeństwo informacji na temat postepowania.
Kolejnym celem niniejszego projektu jest dążenie do ujednolicenia informacji, przedkładanych przez organy poprzez ich
przedstawienie w postaci tabelarycznej. Obecnie składane przez organy informacje o prowadzonych ocenach
oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na rodowisko w oparciu o
przepisy obowiązującego obecnie rozporządzenia z dnia 17 kwietnia 2012 r. mają różną formę, co utrudnia ich
przetwarzanie.
Niniejszy projekt rozporządzenia przedstawia systemowe podej cie do oceny oddziaływania na rodowisko w celu
poprawy standardów jako ci prowadzonych postępowań i sporządzanej w ich toku dokumentacji. Wpłynie pozytywnie
na usprawnienie pracy organów biorących udział w tym procesie, przy pieszenie procesu inwestycyjnego, a w efekcie
obniżenie kosztów realizacji inwestycji zarówno w sektorze państwowym jak i prywatnym, realizowane w tak szerokiej
skali. Podniesienie standardu jako ci procedury oceny oddziaływania na rodowisko powinno prowadzić również do
ułatwienia absorpcji rodków unijnych.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
W krajach członkowskich Uź prowadzone są systemy teleinformatyczne, służące do zbierania informacji na temat ocen
oddziaływania na rodowisko. Przykładami takich rozwiązań są systemy prowadzone m.in. w Czechach, Austrii i na
SłowacjiŚ

– 25 –

="http://www.mzp.cz/eia"="http://www.umweltbundesamt.at/umweltsituation/uvpsup/uvpoesterreich1/uvpdatenbank/uvpgenehmigung/"="http://www.enviroportal.sk/sk/eia"
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
urzędy gmin
2478
Ustawa z dnia 3 pa dziernika
Obowiązek wprowadzania
starostwa powiatowe
380
2008 r. o udostępnianiu
informacji do bazy danych oo
urzędy marszałkowskie
16
informacji o rodowisku i jego
Regionalne dyrekcje
ochronie, udziale
ochrony rodowiska
16
społeczeństwa w ochronie
Inne organy wła ciwe w
rodowiska oraz o ocenach
zakresie ocen
oddziaływania na rodowisko
oddziaływania na
rodowisko
ok. 100
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji z następującymi instytucjamiŚ
Ministerstwo rodowiska
Główny Inspektorat Ochrony rodowiska
Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej
Prezes Państwowej Agencji Atomistyki
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
Źyrekcja Generalna Lasów Państwowych
Jednostki organizacyjne Generalnej Źyrekcji Ochrony rodowiska
 Departament Orzecznictwa Administracyjnego
 Źepartament Zarządzania Zasobami Przyrody
 Źepartament Informacji o rodowisku
 Biuro Prawne
 Biuro Administracyjno-Kadrowe
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Białymstoku
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Bydgoszczy
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Gdańsku
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Gorzowie Wielkopolskim
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Katowicach
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Kielcach
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Krakowie
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Lublinie
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Łodzi
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Olsztynie
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Opolu
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Poznaniu
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Rzeszowie
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Szczecinie
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska w Warszawie
Regionalna Źyrekcja Ochrony rodowiska we Wrocławiu
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

– 26 –

pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
5
budżet państwa
-
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
5
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
5
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie) -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ródła finansowania
NFO iGW lub inne rodki zewnętrzne lub budżet państwa
Dodatkowe
Obecnie prowadzenie bazy danych finansowane jest ze rodków NFO iGW. rednie roczne
informacje, w tym
wydatki na ten cel wynoszą ok. 500 tys. zł. Wej cie w życie nowego rozporządzenia nie
wskazanie ródeł
spowoduje zmiany kwot niezbędnych dla utrzymania i rozwoju bazy danych.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
Wej cie w życie nowego rozporządzenia nie będzie miało znaczącego wpływu na budżety
jednostek samorządu terytorialnego publicznego i samorządowego. Zaproponowane w
projekcie rozporządzenia rozszerzenie zakresu informacji, jakie wła ciwe organy przedkładają
Generalnemu Źyrektorowi Ochrony rodowiska spowoduje z jednej strony konieczno ć
zwiększenia nakładów pracy na realizację tego obowiązku dla wła ciwych organów. Jednak
jednocze nie dzięki możliwo ci wykorzystania do przedkładania informacji, o których mowa w
art. 129 ust. 1 ustawy oo , nowego narzędzia jakim jest baza danych oo , nastąpi zmniejszenie
pracochłonno ci innych działań. Jednokrotne wprowadzenie do ww bazy informacji na temat
postepowań w zakresie ocen oddziaływania na rodowisko oraz strategicznych ocen
oddziaływania na rodowisko pozwoli wła ciwym organom wielokrotnie wykorzystywać te
informacje do innych celów. Zredukuje to z kolei inne działania poprzezŚ
 możliwo ć dostępu do wprowadzonych na terenie całego kraju informacji o
postępowaniach w zakresie oo i strategicznej oo , odniesienia ich do prowadzonych
przez dany organ postępowań oraz lepszego osądu ewentualnych problemów,
związanych z postępowaniem w sprawie przedsięwzięć o podobnej specyfice pozwoli
usprawnić przebieg postępowań w zakresie oceny oddziaływania na rodowisko,
 wprowadzanie na bieżąco do bazy danych oo odpowiednich informacji, w trakcie
postępowania w zakresie oo i soo , co pozwoli na rozłożenie w czasie koniecznych
działań, związanych z realizacją obowiązku, o którym mowa w art. 129 ust. 1. Obecnie
organy przeprowadzają te działania zazwyczaj począwszy od początku roku (kiedy
znane są dane za rok ubiegły) do końca marca, kiedy upływa termin na przekazanie
informacji zgodnie z art. 129 ust. 1.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(010)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa -
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych i -
-
-
-
-
-
-
(w mln zł,
rednich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
… r.)
rodzina, obywatele
-
-
-
-
-
-
-
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych i

– 27 –

rednich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne


Dodatkowe
informacje, w tym
Proponowane zmiany będą miały korzystny wpływ na konkurencyjno ć gospodarki i
wskazanie ródeł
przedsiębiorczo ć. Wpłyną one pozytywnie na usprawnienie pracy organów biorących udział w
danych i przyjętych do postępowaniach w zakresie oceny oddziaływania na rodowisko, przy pieszenie procesu
obliczeń założeń
inwestycyjnego, a w efekcie obniżenie kosztów realizacji inwestycji. Podniesienie standardu
jako ci procedury oceny oddziaływania na rodowisko ułatwi też absorpcję rodków unijnych.
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
Nie dotyczy.
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodno ci).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wdrożenie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
rodowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Korzystny wpływ na rodowisko naturalne, związany zŚ
- upowszechnieniem informacji nt. prowadzonych ocen oddziaływania na rodowisko i poprawę
Omówienie wpływu
jako ci prowadzonych postępowań
- eliminacją konieczno ci przekazywania informacji nt. ocen oddziaływania na rodowisko w
wersji papierowej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wej cie w życie przepisów rozporządzenia z dniem wej cia w życie znowelizowanej ustawy oo (od 1 stycznia
2017 r.) spowoduje, że w terminie do 31 marca 2017 roku w bazie danych zostaną umieszczone informacje o ocenach
oddziaływania na rodowisko, prowadzonych w 2016 roku. Natomiast od 1 stycznia 2017 roku informacje nt. ocen
oddziaływania na rodowisko wprowadzane będą do bazy danych oo na bieżąco (nie pó niej niż 30 dni od daty
wytworzenia lub wpływu do wła ciwego organu).
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
źwaluacja efektów będzie prowadzona na bieżąco w okresach miesięcznych. Jako mierniki stosowane będą następujące
parametry:
– liczba użytkowników (przedstawicieli organów) zarejestrowanych w bazie danych
– liczba ocen oddziaływania na rodowisko, wprowadzonych do bazy danych
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)

25/07/BS

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 36 . [ 37 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: