eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3663
  • Data wpłynięcia: 2015-07-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1586

3663

– 5 –
5) rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia
2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U.
poz. 1077).
Projektowane art. 209ua i art. 209ub mają na celu zapewnienie skutecznego
realizowania obowiązków, o których mowa w projektowanym art. 67fa ust. 1 i 2,
poprzez wprowadzenie adekwatnych, odstraszających sankcji za ich nieprzestrzeganie.
Analogicznemu celowi służy nowy art. 209uc wprowadzający sankcję za naruszenie
obowiązku określonego w art. 68 ust. 3 pkt 1a.
Zmiana art. 209w ust. 1 ustawy ma na celu objęcie zakresem tych przepisów
wprowadzanych sankcji, które również będą nakładane przez Prezesa Urzędu w drodze
decyzji administracyjnych. Proponowany przepis art. 209w ust. 2 wskazuje natomiast
przypadki, w których przy nakładaniu kar pieniężnych Prezes Urzędu powinien
uwzględnić indywidualizację odpowiedzialności administracyjnej w zależności od
zaistniałego stanu faktycznego. Indywidualizacja ta może znaleźć zastosowanie
wyłącznie w przypadku kar wyrażonych „widełkowo”, wobec czego przepis odwołuje
się wyłącznie do kar określonych w ten właśnie sposób.
Stosownie do art. 2 projektu, ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących opłat lotniskowych (art. 1 pkt 4) i opłat
nawigacyjnych (art. 1 pkt 5), które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Mając na
uwadze fakt, że dotychczas nie istniały zakazy określone w projektowanych art. 75 ust.
6 i art. 130 ust. 12 ustawy, a zatem możliwe byłoby uwzględnianie ewentualnych kar
pieniężnych, o których mowa w ustawie, w kosztach stanowiących podstawę ustalania
wspomnianych opłat przez zarządzających lotniskami oraz instytucje zapewniające
służby żeglugi powietrznej, zasadne jest wydłużenie vacatio legis w tym zakresie.
Regulacje zawarte w projektowanej ustawie nie stanowią przepisów technicznych w
rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), zatem nie podlega ona notyfikacji.
Zgodnie z § 4 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt ustawy został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Data sporządzenia:
Nazwa projektu:
09.03.2015 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
Źródło:
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Prawo UE
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu

lub Podsekretarza Stanu:

Sławomir Żałobka – Podsekretarz Stanu w MIiR
Nr w wykazie prac Rady Ministrów:
UC161
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Magdalena Porzycka (tel. 630 14 47), Marcin Zimny (tel. 630 17 14)
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Konieczność wykonania rozporządzenia Komisji (UE) nr 255/2010 z dnia 25 marca 2010 r. ustanawiającego wspólne
zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego (Dz. Urz. UE L 80 z 26.03.2010, str. 10, z późn. zm.), zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 255/2010”, w zakresie, w jakim nakłada ono na państwa członkowskie UE obowiązek ustanowienia
sankcji stosowanych w przypadku naruszenia przepisów rozporządzenia.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowanym rozwiązaniem jest nowelizacja ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) polegająca na wprowadzeniu administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia
obowiązków nałożonych na podmioty objęte rozporządzeniem nr 255/2010.
Z uwagi na charakter projektowanych rozwiązań, które związane są z prawami i obowiązkami podmiotów, brak jest
możliwości osiągnięcia zakładanych efektów w wyniku działań innych niż zmiana przepisów o randze ustawowej.
Oczekiwanym efektem jest wywiązanie się przez RP z obowiązków nałożonych na państwa członkowskie UE
rozporządzeniem nr 255/2010.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Co do zasady wszystkie państwa członkowskie UE są bezwzględnie obowiązane do skutecznego stosowania przepisów
UE i do dostosowania do nich prawa krajowego.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmiot pełniący funkcję
1
Dane własne Urzędu Lotnictwa Możliwość nałożenia przez
lokalnego organu ATFM
Cywilnego
Prezesa Urzędu kary pieniężnej
(Polska Agencja Żeglugi
za
naruszenie
obowiązku
Powietrznej)
udostępnienia planu lotu
Prezes Urzędu Lotnictwa
1
Dane własne Urzędu Lotnictwa Skutki zarówno o charakterze
Cywilnego
Cywilnego
negatywnym
(większe
obciążenie pracą) jak i
pozytywnym (większa kontrola
podmiotów nadzorowanych).
Zarządzający lotniskami
17
Dane własne Urzędu Lotnictwa Możliwość nałożenia przez
użytku publicznego
Cywilnego
Prezesa Urzędu kary pieniężnej
za
naruszenie
obowiązku
udostępnienia planu lotu (dot.
lotnisk koordynowanych) oraz
obowiązku
przekazania
informacji o zdarzeniach
mogących mieć wpływ na
pojemność ruchu lotniczego
(wszyscy
zarządzający
lotniskami użytku publicznego)
Koordynator rozkładów
1
Dane własne Urzędu Lotnictwa Możliwość nałożenia przez
lotów
Cywilnego
Prezesa Urzędu kary pieniężnej
za
naruszenie
obowiązku
udostępnienia planu lotu
Przewoźnicy lotniczy i

Dane własne Urzędu Lotnictwa Skuteczność
żądania
użytkownicy statków
Cywilnego
udostępnienia planu lotu
powietrznych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Konsultacje zostały przeprowadzone w styczniu 2015 r. zgodnie z trybem przewidzianym w Regulaminie pracy Rady
Ministrów i obejmowały one podmioty działające w sektorze lotniczym, w tym:
1) Aeroklub Polski, ul. 17 stycznia 39, 00-906 Warszawa;
2) Aircraft Management and Consulting sp. z o.o., al. Krakowska 110/114, 02-256 Warszawa;
3) Airport Coordination Limited; (adres do doręczeń: Pan Paweł Mazur, Kancelaria Prawna Wardyński i Wspólnicy,
Al. Ujazdowskie 10, 00-478 Warszawa);
4) BARIP Poland, ul. Mickiewicza 23 lok. 15, 01-517 Warszawa;
5) Blue Jet sp. z o.o., ul. 17 Stycznia 47, 02-146 Warszawa;
6) Enter Air sp. z o.o., al. Krakowska 106, 02-256 Warszawa;
7) Eurolot S. A., ul. 17 Stycznia 39, 00-906 Warszawa;
8) Flyjet sp. z o.o., ul. Sabały 60, 02-174 Warszawa;
9) General Aviation Services sp. z o.o., Góraszka, 05-462 Wiązowna;
10) HELICOPTER. PL S.A., ul. Księżycowa 3, 01-934 Warszawa;
11) Husair sp. z o.o., ul. Księżycowa 3 hangar 11, 01-935 Warszawa;
12) IATA Polska, ul. Szpitalna 6/1b, 00-031 Warszawa;
13) Ibex – U.L. sp. z o.o., ul. Księżycowa 3, 01-934 Warszawa;
14) Krajowa Rada Lotnictwa, ul. Fabryczna 16-22/23, 00-446 Warszawa;
15) Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA POLAND, Lotnisko Babice, ul. Gen. Kaliskiego 57 lok. 11, 01-476
Warszawa;
16) Lotnicze Przedsiębiorstwo Usługowe „Heliseco” sp. z o.o., ul. Gen. Bryg. S. Kaliskiego 57, 01-476 Warszawa;
17) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa;
18) Polskie Linie Lotnicze LOT S. A., ul. 17 Stycznia 39, 00-906 Warszawa;
19) Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o.;
20) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa;
21) Royal-Star sp. z o.o., ul. Drogowców 739-200 Dębica;
22) Salt Aviation sp. z o.o., ul. gen. Wiktora Thommee 1a, 05-102 Nowy Dwór Mazowiecki;
23) SKY TAXI sp. z o.o., ul. Namysłowska 112, 46-081 Dobrzeń Wielki;
24) Small Planet Airlines sp. z o.o., ul. 17 Stycznia 45B, 02-146 Warszawa;
25) Smart Aero Solutions sp. z o.o., ul. Gen. Wiktora Thommee 1a, 05-102 Nowy Dwór Mazowiecki;
26) SprintAir Cargo sp. z o.o., ul. Ruchliwa 22, 02-182 Warszawa;
27) SprintAir S. A., ul. Ruchliwa 22, 02-182 Warszawa;
28) SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, ul. Księżycowa 5, 01-934 Warszawa;
29) Travel Service Polska sp. z o.o., ul. Gordona Bennetta 2B, 02-159 Warszawa;
30) Związek Regionalnych Portów Lotniczych – ul. Złota 59, 00-120 Warszawa;
31) Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego – ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa;
32) Związek Zawodowy Pracowników PPL, pracowników spółek z udziałem przedsiębiorstwa i lotnisk
niekomunikacyjnych, ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa;
33) Związek Zawodowy Pracowników Służb Ruchu Lotniczego, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa;
34) Związek Zawodowy Pracowników Technicznych Ruchu Lotniczego, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa;
35) Business Centre Club – Związek Pracodawców, Plac Żelaznej Bramy 10, 00–136 Warszawa;
36) Forum Związków Zawodowych, Plac Teatralny 4, 85–069 Bydgoszcz;
37) NSZZ „Solidarność”, ul. Wały Piastowskie 24, 80–855 Gdańsk;
38) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40, 00–924 Warszawa;
39) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan, ul. Zbyszka Cybulskiego 3, 00–727 Warszawa;
40) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa;
41) Związek Rzemiosła Polskiego, skr. poczt. 54, 00–952 Warszawa.
W toku konsultacji publicznych uwagi do projektu zgłosiła jedynie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Zestawienie uwag
znajduje się w załączonej tabeli.
W związku ze zmianami wprowadzonymi do projektu w wyniku uzgodnień międzyresortowych projekt w marcu 2015 r.
został przekazany do ponownych konsultacji publicznych do następujących podmiotów:
1) Lotnisko Mielec Sp. z o.o. – ul. Lotniskowa 30, 39-300 Mielec;
2) Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin Sp. z o.o. – ul. Gen. Wiktora Thommee 1a, 05-102 Nowy Dwór
Mazowiecki;
3) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ul. Wieżowa 8, 02-147 Warszawa;
4) Port Lotniczy Radom S.A. – ul. Kaszubska 2, 26-600 Radom;
5) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” – ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa;
6) Warmia i Mazury Sp. z o.o. – Szymany 150, 12-100 Szczytno;
7) Związek Regionalnych Portów Lotniczych – ul. Złota 59, 00-120 Warszawa.
Do nowej wersji projektu uwagi zgłosiła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Zestawienie uwag znajduje się w załączonej
tabeli.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki związane z wejście w życie projektowanej regulacji będą realizowane w ramach limitu cz.
Źródła finansowania
39 – Transport, rozdz. 60056 – Urząd Lotnictwa Cywilnego, określonego w ustawie budżetowej na

2015 rok oraz nie będą stanowiły podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki na jej realizację w
latach następnych.
Dodatkowe informacje, Wejście w życie ustawy może spowodować wpływy do budżetu z tytułu kar administracyjnych
w tym wskazanie źródeł nakładanych zgodnie z nowymi przepisami, przy czym nie jest możliwe oszacowanie wysokości
danych i przyjętych do takich wpływów z uwagi na zindywidualizowany charakter wysokości kary, jak również
obliczeń założeń
uzależnienie jej nałożenia od naruszenia przez podmiot obowiązków określonych w przepisach. Z
dotychczasowego doświadczenia wynika, że potencjalna liczba takich naruszeń będzie raczej niska.
Dostosowanie prawa krajowego do przepisów UE umożliwi uniknięcie/ograniczenie potencjalnych
kar, jakie mogą zostać nałożone na Polskę za brak wdrożenia prawa UE





7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych i






(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
2014 r.)
rodzina, obywatele oraz






gospodarstwa domowe
W
ujęciu

niepieniężnym


Niemierzalne
Prezes Urzędu
Możliwość bardziej skutecznego egzekwowania przepisów prawa UE.
Lotnictwa
Dodatkowe zadania w postaci nakładania kar pieniężnych w przypadku
Cywilnego/minister
stwierdzenia naruszeń.
właściwy ds. transportu
Koordynator rozkładów Możliwość obciążenia karami pieniężnymi w przypadku naruszenia
lotów
obowiązku udostępnienia planu lotu.
Zarządzający
Możliwość obciążenia karami pieniężnymi w przypadku naruszenia
lotniskami użytku
obowiązku udostępnienia planu lotu lub przekazania informacji o zdarzeniach
publicznego w Polsce
mogących mieć wpływ na pojemność ruchu lotniczego.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Co do zasady wprowadzane zmiany wynikają wprost z przepisów UE.
9. Wpływ na rynek pracy
Wpływ neutralny
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne


sytuacja i rozwój regionalny
demografia
informatyzacja
inne:
mienie państwowe
zdrowie
Omówienie wpływu
Brak wpływu.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: