Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3661
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642
3661
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTźR
INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
W porozumieniu:
MINISTźR OBRONY NAROŹOWźJ
– 3 –
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie przekazywania
służbie hydrograficznej danych pomiarowych wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków
regulacji (OSR), zwane dalej „rozporządzeniem”, wykonuje upoważnienie ustawowe zawarte
w art. 41c ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej i administracji morskiej (Źz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014 oraz z 2015 r. poz. …),
zwanej dalej „ustawą”.
Projektowane rozporządzenie określa warunki i sposób przekazywania służbie
hydrograficznej kopii danych pomiarowych.
Zgodnie z art. 41 c ust. 1 ustawy podmiot prowadzący na polskich obszarach morskich
pomiary hydrograficzne, niezwłocznie przekazuje nieodpłatnie służbie hydrograficznej kopię
uzyskanych danych pomiarowych. Celem przyjęcia takiego rozwiązania ustawowego było
zapewnienie, że wszelkie istotne informacje w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, w
szczególności dane batymetryczne oraz o wykrytych niebezpieczeństwach nawigacyjnych,
takich jak spłycenia czy obiekty podwodne, które będą w posiadaniu różnych podmiotów
prowadzących badania i pomiary hydrograficzne dla ich celów (np. związanych z
posadowieniem budowli hydrotechnicznych), będą przekazywane służbie hydrograficznej.
Zgodnie z art. 41 b ustawy do zadań służby hydrograficznej należy m.in. opracowywanie i
wydawanie map morskich oraz innych urzędowych publikacji nautycznych, utrzymywanie
serwisu cyfrowych map nawigacyjnych oraz koordynowanie krajowego systemu obiegu
informacji nautycznej i ostrzeżeń nawigacyjnych. Jeśli zatem jakiś podmiot prowadzący
pomiary wykryje, np. spłycenie dotychczas nieuwidocznione na mapach i w pomocach
nawigacyjnych, taka informacja znajdzie się w odpowiednich publikacjach nautycznych, a w
razie potrzeby poprzez ostrzeżenia nawigacyjne zostanie niezwłocznie przekazana do
kapitanów statków uprawiających żeglugę w tym rejonie.
Zgodnie z projektem rozporządzenia każdy podmiot przekazuje służbie hydrograficznej
zbiory danych lub inne materiały stanowiące wyniki pomiarów hydrograficznych, nie później
niż w ciągu 30 dni od zakończenia pomiarów, w formie cyfrowej wraz z opisem celu
wykonywanych pomiarów, zastosowanej metodyki wykonanych prac hydrograficznych oraz
jednostki pomiarowej, w tym urządzeń i oprogramowania stosowanego do pomiarów.
Podmiot prowadzący pomiary dostarcza kopię danych pomiarowych do siedziby służby
hydrograficznej lub przekazuje je pocztą, lub przy użyciu poczty elektronicznej.
– 4 –
Włączenie zbiorów przekazanych danych lub innych materiałów do zasobu danych
hydrograficznych będzie możliwe jedynie pod warunkiem pozytywnego wyniku weryfikacji
pod względem zgodności danych z minimalnymi wymaganiami dla pomiarów
hydrograficznych, określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 41e ust. 5 pkt 1
ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji źuropejskiej, zgodnie z § 4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.). Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), rozporządzenie zostało
zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów projekt rozporządzenia został zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny, z dniem skierowania do uzgodnień i konsultacji publicznych
Projektowane rozporządzenie nie jest sprzeczne z prawem Unii źuropejskiej.
– 5 –
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
28.04.2015 r.
rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie
przekazywania służbie hydrograficznej danych pomiarowych.
ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
art. 41c ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
o
obszarach
morskich
Rzeczypospolitej
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Polskiej i administracji morskiej (Dz. U.
lub Podsekretarza Stanu
z 2013 r. poz. 934 i 1014 oraz z 2015 r.
Pani Źorota Pyć – Podsekretarz Stanu
poz. …)
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Nr w wykazie prac:
Sonia Knobloch – Sieradzka, starszy specjalista, Departament
Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa eglugi, MIiR, tel. 22 630 15
64, sonia.knobloch-sieradzka@mir.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 41c ust. 2 ustawy z dnia 21 marca
1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej i określa warunki i sposób
przekazywania służbie hydrograficznej kopii danych pomiarowych.
Zgodnie z art. 41 c ust. 1 ustawy podmiot prowadzący na polskich obszarach morskich pomiary hydrograficzne,
niezwłocznie przekazuje nieodpłatnie służbie hydrograficznej kopię uzyskanych danych pomiarowych. Celem przyjęcia
takiego rozwiązania ustawowego było zapewnienie, że wszelkie istotne informacje w zakresie bezpieczeństwa żeglugi, w
szczególności dane batymetryczne oraz o wykrytych niebezpieczeństwach nawigacyjnych, takich jak spłycenia czy
obiekty podwodne, będą przekazywane służbie hydrograficznej. Jeśli zatem jakiś podmiot prowadzący pomiary wykryje,
np. spłycenie dotychczas nieuwidocznione na mapach i w pomocach nawigacyjnych, taka informacja znajdzie się w
odpowiednich publikacjach nautycznych, a w razie potrzeby poprzez ostrzeżenia nawigacyjne zostanie niezwłocznie
przekazana do kapitanów statków uprawiających żeglugę w tym rejonie.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt przewiduje obowiązek przekazania służbie hydrograficznej zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących
wyniki pomiarów hydrograficznych, nie później niż w ciągu 30 dni od zakończenia pomiarów, w formie cyfrowej wraz z
opisem celu wykonywanych pomiarów, zastosowanej metodyki wykonanych prac hydrograficznych oraz jednostki
pomiarowej, w tym urządzeń i oprogramowania stosowanego do pomiarów. Podmiot prowadzący pomiary powinien
dostarczyć kopię danych pomiarowych do siedziby służby hydrograficznej, przekazać je pocztą lub przy użyciu poczty
elektronicznej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Kwestie te nie są uregulowane w przepisach międzynarodowych lub unijnych. W związku z powyższym każde państwo
może ustanowić własne normy w zakresie obowiązku przekazywania wyników pomiarów hydrograficznych do
odpowiednich służb.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Biuro Hydrograficzne
Otrzymywanie do podmiotów
Marynarki Wojennej
wyników pomiarów
hydrograficznych.
Podmioty prowadzące
Brak danych
Obowiązek przekazania
pomiary hydrograficzne na
wyników pomiarów
polskich obszarach
hydrograficznych służbie
morskich
hydrograficznej.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie poddany konsultacjom po zakończeniu etapu konsultacji wewnątrzresortowych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
– 6 –
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ródła finansowania
-
Dodatkowe informacje,
Źane i szacunki własne MIiR.
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
-
-
-
-
-
-
-
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
-
-
-
-
-
-
--
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
-
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
-
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Załogi statków o obcej Poprawa bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach morskich.
przynależności i
o polskiej
przynależności
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez Uź(szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3661
› Pobierz plik