Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3661
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642
3661
Źata sporządzenia:
Nazwa projektu:
11.05.2015 r.
projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie
zakresu, trybu i sposobu sprawowania nadzoru przeciwpożarowego
w
ródło:
polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach przez
dyrektorów urzędów morskich
art. 50a ust. 9 ustawy z dnia… o obszarach
.
morskich
Rzeczypospolitej
Polskiej
i
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
poz. 934 i 1014 oraz z 2015 r. poz. …).
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Źorota Pyć, Podsekretarz Stanu
Nr w wykazie prac: …
w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Wojciech
Zdanowicz,
Departament
Transportu
Morskiego
i
Bezpieczeństwa eglugi w MIiR;
tel. 22 630 15 79; e-mail: cezary.puchacz@mir.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie zakresu, trybu i sposobu sprawowania nadzoru
przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach przez dyrektorów urzędów
morskich stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 1 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia … o zmianie
ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z
którym minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres nadzoru przeciwpożarowego organów administracji morskiej,
2) sposób i tryb sprawowania nadzoru przeciwpożarowego,
3) szczegółowe warunki współpracy organów administracji morskiej z podmiotami, które uczestniczą w działaniach
ratowniczo-gaśniczych w obrębie polskich obszarów morskich oraz portów i przystani morskich,
4) szczegółowy zakres informacji niezbędnych do określenia w planach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń wód
portowych, instrukcjach technologicznych i technologiczno-ruchowych oraz instrukcjach bezpiecznej obsługi statku,
5) szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3
– mając na uwadze znaczenie portu dla gospodarki narodowej oraz konieczność zapewnienia właściwego poziomu
ochrony przeciwpożarowej w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy o obszarach morskich RP oraz administracji morskiej do organów administracji
morskiej należą między innymi sprawy nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach
i przystaniach. Obowiązująca ustawa nie precyzuje jednak, w jaki sposób przedmiotowy nadzór ma być sprawowany. W
związku z tym terenowe organy administracji morskiej – dyrektorzy urzędów morskich, nie posiadają jednolitych
wytycznych co do zakresu, formy i sposobu realizowania tego obowiązku.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych
innych ustaw wprowadza do obowiązującej ustawy nowy art. 50a, w którym określono szeroki katalog zadań, które
powinny być realizowane w ramach nadzoru przeciwpożarowego organów administracji morskiej w polskich obszarach
morskich oraz morskich portach i przystaniach.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie zakresu, trybu i sposobu sprawowania nadzoru
przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach przez dyrektorów urzędów
morskich w sposób szczegółowy reguluje kwestie związane z nadzorem terenowych organów administracji morskiej nad
ochroną przeciwpożarową na obszarach im podległych, zgodnie z katalogiem zawartym w art. 50a ww. projektu ustawy.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
System nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w portach i na obszarach morskich jest regulowany odrębnie w każdym z
państw członkowskich Uź i jest dostosowany do krajowych systemów ochrony przeciwpożarowej. W związku z
powyższym proponowane rozwiązanie jest dostosowane do systemu obowiązującego w Polsce, zgodnie z którym siły i
środki ochrony przeciwpożarowej Krajowego Systemu Ratowniczo-żaśniczego oraz nadzór Państwowej Straży Pożarnej
nad ochroną przeciwpożarową obejmuje wyłącznie obszar lądowy kraju, z pominięciem morskich wód wewnętrznych oraz
morza terytorialnego, które zgodnie z ustawą o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
stanowią terytorium RP.
– 21 –
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Urzędy morskie
3 urzędy oraz
dane własne MIiR
Obciążenia administracyjne dla
działające w ich ramach
urzędów morskich oraz
kapitanaty/bosmanaty
kapitanatów portów nie ulegną
portów i przystani
znacznej zmianie w stosunku
morskich
do stanu obecnego. Zadania
administracji morskiej
wyszczególnione w projekcie
są w większości realizowane
obecnie na podstawie regulacji
wewnętrznych oraz zarządzeń
porządkowych dyrektorów
urzędów morskich.
Zarządy portów morskich o 3 zarządy
dane własne MIiR
Obciążenia dla zarządów
podstawowym znaczeniu
portów nie ulegną znacznej
dla gospodarki narodowej
zmianie w stosunku
do stanu obecnego. Zadania
wyszczególnione w projekcie
są w większości realizowane
obecnie na podstawie
przepisów międzynarodowych i
zarządzeń porządkowych
dyrektorów urzędów morskich.
Podmioty zarządzające
ok. 40 podmiotów
szacunki własne MIiR
Obciążenia dla tych podmiotów
portem, przystanią,
nie ulegną znacznej zmianie w
terminalem lub stocznią
stosunku do stanu obecnego.
remontową
Zadania wyszczególnione w
projekcie są w większości
realizowane obecnie na
podstawie przepisów
międzynarodowych i zarządzeń
porządkowych dyrektorów
urzędów morskich.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie poddany konsultacjom po publikacji ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych
innych ustaw.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
– 22 –
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Brak wpływu.
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Brak wpływu.
przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Prawne uregulowanie kwestii nadzoru przeciwpożarowego organów administracji morskiej w
Omówienie wpływu
polskich portach, przystaniach i obszarach morskich, w tym między innymi określenie zakresu i
zasad współpracy podmiotów ratowniczo-gaśniczych z administracją morską oraz ujednolicenie
formy i sposobu sprawowania nadzoru przeciwpożarowego przez dyrektorów urzędów morskich
– 23 –
będzie miało pozytywny wpływ na prewencję przeciwpożarową w portach oraz na usprawnienie
działań związanych ze zwalczaniem zagrożeń i zanieczyszczeń wód morskich.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie powoduje konieczności podejmowania dalszych działań.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
źwaluacja nastąpi w ramach okresowych spotkań z terenową administracją morską, zarządami portów oraz służbami
biorącymi udział w działaniach ratowniczo-gaśniczych w polskich portach oraz na obszarach morskich RP.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
13/06-kt
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3661
› Pobierz plik