eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3661
  • Data wpłynięcia: 2015-07-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642

3661

stwierdzonego w wyniku kontroli lub inspekcji stanu faktycznego,
w tym ujawnionych nieprawidłowości, wraz z określeniem
terminu ich usunięcia.
8. Podmioty zarządzające portem, przystanią, terminalem
lub stocznią remontową w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
oprócz obowiązków wynikających z przepisów o ochronie
przeciwpożarowej, są obowiązane doŚ
1)
sporządzania, zgodnie z przepisami o zapobieganiu
zanieczyszczaniu morza przez statki, planów zwalczania
zagrożeń i zanieczyszczeń wód portowych oraz,
w zależności od prowadzonej działalności, instrukcji
technologicznych
i technologiczno-ruchowych
oraz
instrukcji bezpiecznej obsługi statku oraz ich uzgadnianiaś
2)
uzgadniania z właściwym terytorialnie dyrektorem urzędu
morskiego regulaminów organizacyjnych podmiotów
wykonujących
zadania
związane
z
ochroną
przeciwpożarową w portach, w zakresie ochrony
przeciwpożarowej od strony wodyś
3)
wykonywania poleceń inspektora, o którym mowa w ust. 3,
wydawanych doraźnie lub zawartych w protokole, o którym
mowa w ust.7;
4)
informowania właściwego kapitana portu o każdej sytuacji
wymagającej interwencji służb ratowniczo-gaśniczych
w zarządzanym obiekcie lub na zarządzanym terenie
znajdującym się w granicach administracyjnych portu.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
określi, w drodze rozporządzeniaŚ
1)
szczegółowy
zakres
nadzoru
przeciwpożarowego
sprawowanego przez organy administracji morskiej,
2)
szczegółowy
sposób
sprawowania
nadzoru
przeciwpożarowego, w tym tryb przeprowadzania inspekcji
i kontroli, o których mowa w ust. 2 oraz szczegółowy zakres
informacji zawartych w protokole, o którym mowa w ust. 7,
3)
warunki współpracy organów administracji morskiej z
podmiotami,
które
uczestniczą
w działaniach
ratowniczo-gaśniczych
w obrębie polskich obszarów
morskich oraz portów i przystani morskich,
4)
szczegółowy zakres informacji niezbędnych do określenia
w planach zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń wód
21

portowych
oraz
instrukcjach
technologicznych
i technologiczno-ruchowych oraz instrukcjach bezpiecznej
obsługi statku,
5)
szczegółowy zakres informacji, o których mowa w ust.8 pkt
4
– mając na względzie znaczenie portu dla gospodarki
narodowej oraz konieczność zapewnienia właściwego
poziomu ochrony przeciwpożarowej w polskich obszarach
morskich oraz morskich portach i przystaniach.”ś

Art. 1 30) w art. 51 w ust. 1:
Propozycja zmiany art. 51 ust. 1 wynika z konieczności zapewnienia, że inspekcja
pkt 30
a)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
morska ma możliwość skontrolowania, czy statek posiada wymagane prawem
i 31
„ńa) kontroli
dokumentów
statku
i dokumentów dokumenty i czy są one aktualne, oraz czy statek jest obsadzony załogą o
kwalifikacyjnych załogi statkuś”,
wymaganych kwalifikacjach, a dana osoba jest istotnie członkiem załogi, za jakiego
b)
w pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:
się podaje. Należy również zapewnić, że inspekcja morska jest uprawniona do
„a) zatrzymania dokumentów, o których mowa w pkt 1 zatrzymywania ww. dokumentów, tak jak ma to miejsce w przypadku kontroli
dokumentów zezwalających na uprawianie rybołówstwa morskiego.
i ńa,”ś


W celu realizacji zadań kontrolno-inspekcyjnych oraz w związku z posiadanym
31) po art. 53 dodaje się art. 53a w brzmieniu:
„Art.
uprawnieniem do wymierzania kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnej
53a. W czasie wykonywania czynności służbowych oraz projektowanym w art. 60a-60d uprawnieniem do nakładania mandatów karnych
pracownicy
terenowego
organu
administracji
morskiej, niezbędne jest upoważnienie niektórych grup pracowniczych (zwłaszcza inspektorów
wykonując zadania, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1–9, 11, inspekcji portu i inspekcji bandery, inspektorów ochrony środowiska, inspektorów
14, 17, 25 i 27, mają prawo do legitymowania lub ustalania ochrony wybrzeża) do legitymowania osób w związku z wykonywaniem czynności
w inny sposób tożsamości osób.”ś
służbowych. Poprzez legitymowanie osób, o którym mowa w art. 53a, należy

rozumieć sprawdzanie ich tożsamości bezpośrednio poprzez żądanie okazania
dokumentu tożsamości, natomiast ustalanie tożsamości w inny sposób należy
rozumieć jako wykorzystywanie w tym celu np. potwierdzenia tożsamości przez inną
osobę.
Art. 1 32) w art. 55:
Konsekwencja zmiany tytuł rozdziału 4 w dziale II „POLSKIź OBSZARY
pkt 33
a)
w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
MORSKIź”.
„5) układania kabli lub rurociągów”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2.
Tej samej karze podlega ten, kto wznosi lub
wykorzystuje sztuczne wyspy, konstrukcje, urządzenia albo
układa lub utrzymuje kable lub rurociągi bez uzyskania
pozwolenia, o którym mowa odpowiednio w art. 23 ust. ń, i
art. 26 ust. ń albo uzgodnienia, o którym mowa w art. 27 ust.
ń, albo niezgodnie z warunkami określonymi w tych
22

decyzjach.”ś

Art. 1 33) w art. 56:
W celu uniknięcia podwójnego karania sprawców przewinień – w drodze decyzji
pkt 34
a)
uchyla się pkt 3,
administracyjnej i mandatu karnego – z art. 56 pkt 2 i 9 Ustawy, zawierającego
b)
po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
katalog naruszeń karanych w drodze postępowania administracyjnego, usunięto te
„9a) wykorzystuje pas techniczny do innego celu niż przewinienia, za których popełnienie, nowe przepisy art. 60a-60c projektu ustawy
utrzymanie brzegu w stanie zgodnym z wymogami przewidują postępowanie mandatowe. Zmiana art. 56 polega również na
bezpieczeństwa i ochrony środowiska bez zgody dostosowaniu przepisu do aktualnego stanu, ponieważ w chwili obecnej komunikaty
dyrektora urzędu morskiego albo wykorzystuje pas Prezesa żUS dotyczą przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, a nie
gospodarce uspołecznionej.
techniczny niezgodnie z warunkami określonymi przez

dyrektora urzędu morskiego”,

c)
po pkt 17 dodaje się pkt 17a w brzmieniu:
„ń7a)
utrudnia lub uniemożliwia przeprowadzenie
inspekcji, o której w art. 50 ust. ń,”,
d)
część wspólna otrzymuje brzmienieŚ
„– podlega
karze
pieniężnej
do
wysokości
nieprzekraczającej dwudziestokrotnego przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa
żłównego Urzędu Statystycznego.”ś

Art. 1 34) tytuł działu IV otrzymuje brzmienie:
Przedstawiony w art. 60a-60c projektu ustawy katalog naruszeń prawa, ze względu
pkt 32
„DZIAŁ IV
na częstotliwość występowania, stopień nasilenia społecznej szkodliwości,
i 35
PRZEPISY KARNE I KARY ADMINISTRACYJNE";
możliwość szybkiego karania powinien być penalizowany w drodze nakładania

mandatów zgodnie z art. 97 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania
35) po art. 6Ń dodaje się art. 6Ńa–60d w brzmieniu:
w sprawach o wykroczenia (Źz. U. z 2013 r. poz. 395, z późn. zm.). W postępowaniu
Art. 60a.
Kto na obszarze morskich wód wewnętrznych mandatowym funkcjonariusz uprawniony do nakładania grzywny w drodze mandatu
karnego może ją nałożyć, gdy:
i morza terytorialnego:

1) schwytano sprawcę wykroczenia na gorącym uczynku lub bezpośrednio po
1)
wprowadza statek do strefy zamkniętej dla żeglugi popełnieniu wykroczenia,
i rybołówstwa oraz pozostawia w tej strefie sprzęt rybacki,
2) stwierdzi popełnienie wykroczenia naocznie pod nieobecność sprawcy, a nie
2)
nie oświetla statku zacumowanego do nabrzeża od zachodu
do wschodu słońca lub od wschodu do zachodu słońca zachodzi wątpliwość co do sprawcy czynu,
3) stwierdzi popełnienie
podczas ograniczonej widzialności,
wykroczenia za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego

lub urządzenia rejestrującego, a sprawca nie został schwytany na gorącym uczynku
3)
przeprowadza próby statecznościowe lub testuje urządzenia lub bezpośrednio potem, i nie zachodzi wątpliwość co do sprawcy czynu.
napędowe statku bez zgody kapitana portu,

4)
nie używa tarcz przeciw szczurom na linach cumowniczych Mając na względzie konieczność zapewnienia szybkiej reakcji na naruszenia prawa,
statku zacumowanego do nabrzeża,
a także potrzebę należytej ochrony dóbr szczególnie narażonych na naruszenia ze
5)
nie zacumował lub nieprawidłowo zacumował statek do strony ich sprawców, potrzeba rozpatrywania postępowań w trybie przewidzianym
urządzeń cumowniczych,
dla wykroczeń wydaje się być zasadna.
23

6)
nie zapewnia bezpiecznego połączenia statku z lądem,
Obecnie w zdecydowanej większości przypadków naruszeń, o których mowa w
7)
nadużywa środków sygnałowych i pirotechnicznych lub projektowanych art. 60a-60c, nakładana jest kara pieniężna w wysokości do 500 zł.
usuwa i uszkadza środki ratunkowe,
Postępowanie mandatowe w przedmiotowych sprawach będzie skuteczniejszą formą
8)
zakrywa i tarasuje urządzenia cumownicze oraz zasłania egzekwowania właściwego zachowania pod względem prawnym użytkowników
znaki ostrzegawcze,
jednostek pływających uprawiających żeglugę na polskich obszarach morskich, jak
9)
bez zgody kapitana portu spłukuje nadbudówki i pokłady również użytkowników portów i przystani morskich oraz osób znajdujących się w
pasie technicznym. Zakazy obowiązujące w pasie technicznym (art. 60c w projekcie
statku,

ustawy) są zwyczajowo umieszczane na tablicach informacyjnych przy zejściach na
10) przewozi
pasażerów statkiem, którego dokument
bezpieczeństwa takiego przewozu nie przewiduje,
plażę, aby było powszechnie wiadomo jakie zachowania w obrębie pasa

technicznego są uznawane za naruszenie (np. zaśmiecanie, rozpalanie ognisk).
11) uprawiając żeglugę statkiem przekracza dopuszczalną
prędkość określoną obowiązującymi przepisami,


12) cumuje do znaku nawigacyjnego
– podlega karze grzywny.
Art. 60b.
Kto na obszarze portu morskiego lub przystani
morskiej, a także kotwicowisk położonych poza obszarem portów
oraz torów wodnych łączących te kotwicowiska z wodami
portowymi:
1)
kąpie się lub bez zezwolenia nurkuje,
2)
zanieczyszcza lub zaśmieca teren,
3)
zacumował jednostkę burta w burtę bez zgody kapitana
portu,
4)
wchodzi lub wjeżdża na lód,
5)
łowi ryby wbrew zakazowi lub bez wydanego zezwolenia,
6)
opuszcza na wodę łodzie ze statku bez zgody kapitana portu,
7)
usuwa lub uszkadza środki ratunkowe,
8)
zakrywa i tarasuje urządzenia cumownicze, hydranty oraz
zasłaniania znaki ostrzegawcze
– podlega karze grzywny.
Art. 60c.
Kto na obszarze pasa technicznego:
1)
zaśmieca lub zanieczyszcza teren,
2)
rozpala ognisko na plaży,
3)
używa pojazdu silnikowego, zaprzęgowego lub motoroweru,
4)
jako osoba nieupoważniona przebywa na terenach
(ogrodzonych lub oznakowanych) objętych pracami
hydrotechnicznymi lub pomiarowymi, zagrożonych erozją,
pożarem
i innymi
zagrożeniami,
w szczególności
skażeniami,
zanieczyszczeniami
lub
obecnością
niebezpiecznych przedmiotów
– podlega karze grzywny.
24

Art. 60d. 1. Orzekanie w sprawach o czyny, określone
w art. 60a–60c, następuje w trybie przewidzianym w przepisach
ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania
w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395, z późn.
zm.2)).
2. Pracownicy terenowego organu administracji morskiej
mają prawo do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.

Art. 1 36) użyte w art. 23 w ust. 5, w art. 27a w ust. 1 w pkt 1, w art. 27c w W projekcie ustawy zaproponowano zastąpienie wyrażenia „współrzędne
pkt 36
ust. 2 w pkt 2, w art. 45 w ust. 1 w różnej liczbie i przypadku, geograficzne”, użytego w art. 3 ust. 2, w art. 23 ust. 5, w art. 27a ust. 1 pkt 1, w art.
wyrazy „współrzędne geograficzne” zastępuje się użytymi 27c ust. 2 pkt 2, w art. 45 ust. 1 pkt 2 Ustawy, na wyrażenie „współrzędne
w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami „współrzędne geocentryczne geodezyjne”. Planowana zmiana ma na celu dostosowanie przepisów
geocentryczne geodezyjne”.
do obowiązujących przepisów prawa, zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów z

dnia 15 października 2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień
przestrzennych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1247). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tego
rozporządzenia państwowy system odniesień przestrzennych tworzą układy
współrzędnych: geocentrycznych kartezjańskich, geocentrycznych geodezyjnych
oraz geodezyjnych.

Art. 2
Art. 2 i 8 projektu ustawy wprowadza zmiany w ustawie z dnia z dnia 27 sierpnia
Art. 2.
W ustawie z dnia ń2 października ń99Ń r. o Straży 2009 r. o Służbie Celnej (Źz. U. z 2013 r. poz. 1404, z późn.zm) oraz w ustawie z
Granicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1402 i 1822 oraz z 2015 r. poz. 529) dnia 12 października 1990 r. o Straży żranicznej (Źz. U. z 2014 r. poz. 1402 i 1822,
wprowadza się następujące zmianyŚ
z 2015 r. poz. 529). Zmiany te związane są z ustanowieniem strefy przyległej (art.

13a-13c).Organy upoważnione, na terytorium kraju, do kontroli przestrzegania na
1)
w art. 14 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniuŚ
terytorium kraju przepisów celnych, skarbowych, sanitarnych i imigracyjnych
„4. Uprawnienia, o których mowa w ust. ń, przysługują uzyskają możliwość wszczęcia pościgu za obcym statkiem również poza obszarem
również w stosunku do statków przepływających przez strefę morskiego terytorium kraju. Ponadto odpowiednie służby państwowe będą miały
przyległą przy wykonywaniu zadań mających na celu prawo zapobiegać w strefie przyległej naruszaniu przepisów na morskim i lądowym
zapobieganie naruszaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obszarze kraju. Zgodnie z obowiązującymi przepisami rozpoznawanie, zapobieganie
przepisów o których mowa w art. ń ust. 2 pkt 4 lit a–d.”ś
i wykrywanie oraz ściganie sprawców naruszeń prawa celnego, skarbowego oraz

przepisów imigracyjnych i sanitarnych należy do zadań Służby Celnej i Straży
2)
w art. 16:
żranicznej. Mając to na uwadze, w związku z wykonywaniem przez Straż żraniczą
a)
po ust. ń dodaje się ust. ńa w brzmieniu:
zadań, określonych w ustawie z o Straży żranicznej z zakresu prawa imigracyjnego
„ńa. Pościg może być wszczęty jeżeli statek znajduje (art. 1 ust. 2 i art. 14 usg), prawa skarbowego (art. 1 ust. 2 usg) i prawa sanitarnego
się na morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym (art. 14 usg) art. 4 wprowadza zmiany w ustawie o Straży żranicznej. W zakresie
lub strefie przyległej.”ś
zadań realizowanych przez Służbę Celną art. 3 wprowadza zmiany w ustawie z dnia

27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej (Źz. U. z 2013r. poz. 1404, z późn. zm.) w celu
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2013 r. poz. 765 i 1247, z 2014 r. poz. 486, 579, 786 i 969 oraz z 2015 r. poz. 21 i 396.
25

strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: