Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3661
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642
3661
Hydrograficznego Marynarki Wojennej.
4. Osoby ubiegające się o uzyskanie dyplomu hydrografa
morskiego są obowiązaneŚ
1)
posiadać co najmniej wykształcenieŚ
a)
wyższe – w przypadku osób ubiegających się o
uzyskanie dyplomu hydrografa morskiego kategorii A,
b)
średnie – w przypadku osób ubiegających się o
uzyskanie dyplomu hydrografa morskiego kategorii B;
2)
odbyć szkolenie prowadzone przezŚ
a)
instytucje,
organizacje
i
ośrodki
szkolenia
zweryfikowane
i
uznane
przez
Szefa
Biura
Hydrograficznego Marynarki Wojennej w zakresie
programu
szkolenia
oraz
uprawnień
kadry
dydaktycznej lub ośrodki akademickie posiadające
aktualne certyfikaty Międzynarodowej Organizacji
Hydrograficznej uprawniające do realizacji szkolenia
hydrografów kategorii A lub B,
b)
zagraniczne instytucje, organizacje, ośrodki szkolenia
lub ośrodki akademickie posiadające aktualne
certyfikaty
Międzynarodowej
Organizacji
Hydrograficznej uprawniające do realizacji szkolenia
hydrografów kategorii A lub B;
3)
posiadać praktykę nabytą przez uczestnictwo w pracach
związanych z pomiarami hydrograficznymi w liczbie:
a)
dwóch lat – w przypadku osób ubiegających się o uzyskanie
dyplomu hydrografa morskiego kategorii A,
b)
jednego roku – w przypadku osób ubiegających się o
uzyskanie dyplomu hydrografa morskiego kategorii B.
5. Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej określa, w
drodze rozporządzeniaŚ
1)
minimalne wymagania dla pomiarów hydrograficznych,
2)
szczegółowe wymagania kwalifikacyjne do wykonywania
pomiarów hydrograficznych, w tym sposób obliczania
praktyki, o której mowa w ust. 4 pkt 3,
3)
ramowe programy szkoleń dla hydrografów morskich,
4)
tryb uzyskiwania i wzory dyplomów hydrografa morskiego,
o których mowa w ust. 2,
16
5)
tryb weryfikacji instytucji, organizacji i ośrodków szkolenia
prowadzących szkolenia hydrografów kategorii A lub B
oraz
warunki
wycofania
certyfikatu
uznania
tych
podmiotów i ubiegania się o ponowne uznanie
– biorąc pod uwagę wytyczne Międzynarodowej Organizacji
Hydrograficznej (IHO) oraz potrzebę zapewnienia
bezpieczeństwa żeglugi.”ś
Art. 1 25) w art. 42 w ust. 2:
Zmiana wprowadzana do art. 42 ust. 2 Ustawy ma na celu uzupełnienie kompetencji
pkt 25
a)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:
organów administracji morskiej. Źo katalogu spraw jakie w szczególności należą do
„ńŃ) uzgadniania decyzji w sprawie wydawania pozwoleń organów administracji publicznej zostaną dopisane kolejne zadania realizowane
wodnoprawnych i pozwoleń na budowę dla obiektów przez dyrektorów urzędów morskich na podstawie innych, obowiązujących już
budowlanych w polskich obszarach morskich, pasie przepisów, np. z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z
technicznym,
pasie
ochronnym
oraz
portach 2013 r., poz. 627, z późn. zm.) i ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i
opiece nad zabytkami (Źz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.).
i przystaniach morskichś”,
b)
po pkt 11 dodaje się pkt 11a i 11b w brzmieniu:
„ńńa)
użytkowania lasów będących własnością
Skarbu Państwa położonych w pasie technicznym;
11b) ochrony przed powodzią od strony wód morskich
w szczególności
poprzez budowę, rozbudowę
i utrzymywanie budowli hydrotechnicznych, w tym
przeciwpowodziowychś”,
c)
po pkt 12 dodaje się pkt 12a i 12b w brzmieniu:
„ń2a)
wykonywania
i nadzorowania
pomiarów
hydrograficznych;
12b) prowadzenia zasobów danych hydrograficznych dla
obszaru kompetencji właściwego terytorialnie
dyrektora urzędu morskiegoś”,
d)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„ń3) oznakowania nawigacyjnego w polskich obszarach
morskichś”,
e)
pkt 20 otrzymuje brzmienie:
„2Ń) budowy
i utrzymania
obiektów
infrastruktury
zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich,
z wyłączeniem
infrastruktury dostępu służącej
wyłącznie na użytek morskich portów wojennych,
o których mowa w art. 45 ust. 2aś”,
f)
w pkt 28 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 29–32 w brzmieniu:
17
„29) kwalifikacji członków załóg statków i pilotów
morskich;
30) nadzoru nad obszarami Natura 2000 wyznaczonymi na
polskich obszarach morskich i sporządzania projektów
planów ochrony tych obszarów w trybie przepisów
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
31) opiniowania i uzgadniania:
a)
dokumentów dotyczących obszarów morskich
w ramach postępowania w sprawie strategicznej
oceny oddziaływania na środowisko,
b)
realizacji przedsięwzięć dotyczących obszarów
morskich w ramach postępowania w sprawie
oceny oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko oraz na obszar Natura 2ŃŃŃ
– o którym mowa w ustawie z dnia 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowiskoś
32) ochrony i opieki nad zabytkami znajdującymi się
w polskich
obszarach
morskich
w zakresie
przewidzianym w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r.
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U.
z 2014 r. poz. ń446 oraz z 2Ńń5 r. poz. 397 i 774).”ś
Art. 1 26) w art. 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiana art. 44 ust. 1 Ustawy ma na celu określenie obszaru działalności organów
pkt 26
„ń. Organy administracji morskiej działają na terytorium administracji morskiej. Zakres działalności dyrektorów urzędów morskich wykracza
Rzeczypospolitej Polskiej oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej, poza zakres terytorialny określony dotychczas tj. poza obszary morskie i pas
chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.”ś
techniczny i dotyczy obszaru całego kraju. Siedziby i miejsce prowadzenia
działalności przez podmioty nadzorowane przez dyrektorów znajdują również w
głębi kraju. Dotyczy to i prowadzonych kontroli i nadzoru nad:
- stacjami atestacji urządzeń i wyposażenia statku,
- producentami wyposażenia morskiego,
- producentami jachtów rekreacyjnych.
Art. 1 27) w art. 45 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
W projekcie ustawy wprowadza się definicję morskiego portu wojennego (art. 45 ust.
pkt 27
„2a. Morski port wojenny obejmuje obszar portu morskiego 2a). Propozycja, by w granicach portu morskiego wyodrębnić morskie porty
lub te jego części, które są przeznaczone do wykorzystywania wojenne, umożliwi wydanie przepisów regulujących zarządzanie morskimi portami
przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej oraz przez nie wojennymi. Projektodawca w art. 45 ust. 2b projektu ustawy wprowadza delegację
do wydania rozporządzenia określającego granice portu wojennego.
18
zarządzane i utrzymywane.
2b. Minister
Obrony
Narodowej
w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej określi,
w drodze rozporządzenia, granice morskich portów wojennych
mając na względzie zapewnienie obronności i bezpieczeństwa
państwa, a także przyjęte strategie rozwoju portów i przystani
morskich.”ś
Art. 1 28) w art. 48 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zmieniony art. 48 ust. 1 umożliwi dyrektorom urzędów morskich ogłaszanie stref
pkt 28
„ń. W zakresie nieunormowanym w przepisach, jeżeli jest czasowo zamkniętych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony żeglugi oraz
to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia, obronności i ochrony życia, zdrowia, obronności i bezpieczeństwa państwa, oraz ochrony
bezpieczeństwa państwa, ochrony środowiska morskiego na środowiska naturalnego.
morzu, w porcie morskim, przystani oraz w pasie technicznym,
a także ochrony żeglugi i portów morskich – dyrektor urzędu
morskiego może ustanawiać w zakresie określonym w art. 42
ust. 2 przepisy porządkowe zawierające zakazy lub nakazy
określonego zachowania oraz tworzyć i ogłaszać strefy czasowo
zamknięte dla żeglugi i rybołówstwa, uprawiania sportów
wodnych i nurkowych, znajdujące się w strefie odpowiedzialności
terytorialnej danego urzędu i będące w granicach morskich wód
wewnętrznych i morza terytorialnego.”ś
Art. 1 29) po art. 50 dodaje się art. 50a w brzmieniu:
Projektowany art. 50a ma na celu doprecyzowanie i uszczegółowienie zadań
pkt 29
„Art. 50a. 1. W ramach
nadzoru
przeciwpożarowego, organów administracji morskiej w zakresie nadzoru przeciwpożarowego w polskich
o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 9, dyrektorzy urzędów obszarach morskich oraz portach i przystaniach morskich, sprawowanego zgodnie z
morskich, mając na względzie znaczenie portu dla gospodarki art. 42 ust. 2 pkt 9 Ustawy. Zadania te polegają na wydawaniu przepisów
narodowej:
porządkowych z zakresu ochrony przeciwpożarowej, przeprowadzaniu inspekcji
1)
wydają, w drodze zarządzenia, przepisy z zakresu ochrony instalacji przeciwpożarowych oraz sprzętu gaśniczego na statkach, zatwierdzaniu i
przeciwpożarowej, w
uzgadnianiu dokumentacji, w tym między innymi:
tym dotycząceŚ
a)
zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się - Instrukcji technologicznych określających sposób przeładunku, manipulacji i
pożaru,
składowania materiałów niebezpiecznych w portach i przystaniach morskich,
- instrukcji bezpiecznej obsługi statków przewożących substancje niebezpieczne,
b)
bezpieczeństwa ruchu i postoju statków przewożących określających warunki oraz sposób obsługi statku przed wejściem do portu, podczas
substancje niebezpieczne,
manewrów w porcie, podczas przeładunku oraz wychodzenia z portu,
c)
przeładunku określonych rodzajów substancjiś
- instrukcji technologiczno-ruchowych określających warunki prowadzenia w
2)
wykonują inspekcje instalacji przeciwpożarowych oraz obrębie portu prac remontowych oraz prac pożarowo-niebezpiecznych,
sprzętu gaśniczego będącego na wyposażeniu statków oraz W ust. 2 wymienia się dodatkowe obowiązki z zakresu ochrony przeciwpożarowej
innych obiektów pływających znajdujących się na akwenach dla podmiotów zarządzających portem, przystanią, terminalem lub stocznią
im podległychś
remontową, w tym między innymi obowiązek, sporządzania odpowiedniej
3)
zatwierdzają, zgodnie z przepisami o zapobieganiu dokumentacji, realizowania poleceń dyrektora urzędu morskiego związanych z
19
zanieczyszczaniu morza przez statki, plany zwalczania ochroną przeciwpożarową, informowania właściwego kapitanatu portu o sytuacjach
zagrożeń i zanieczyszczeń wód portowychś
wymagających interwencji ratowniczo-gaśniczej. Ustawodawca przewidział również
4)
uzgadniająŚ
upoważnienie dla ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wydania
a)
instrukcje technologiczne,
rozporządzenia określającego szczegółowy zakres i tryb sprawowania nadzoru
b)
instrukcje technologiczno-ruchowe,
przeciwpożarowego, a także warunki ich współpracy w tym zakresie z podmiotami,
c)
instrukcje bezpiecznej obsługi statku,
które uczestniczą w działaniach ratowniczo-gaśniczych w obrębie polskich obszarów
morskich oraz portów i przystani morskich.
d)
regulaminy organizacyjne podmiotów wykonujących
zadania związane z ochroną przeciwpożarową w
portach, w zakresie ochrony przeciwpożarowej od
strony wody.
2. W celu potwierdzenia właściwego stosowania planów,
instrukcji i regulaminów, o których mowa w ust. ń pkt 3 i 4,
dyrektorzy urzędów morskich przeprowadzają inspekcje i
kontrole obejmująceŚ
1)
planowane i doraźne inspekcje i kontrole terenów i
obiektów portowychś
2)
planowane i doraźne inspekcje i kontrole statkówś
3)
planowane i doraźne inspekcje i kontrole przeładunków
towarów niebezpiecznychś
4)
planowane i doraźne inspekcje i kontrole podmiotów
wykonujących
zadania
związane
z
ochroną
przeciwpożarową w portach.
3. Inspekcje i kontrole, o których mowa w ust. 2, na
podstawie upoważnienia dyrektora urzędu morskiego,
przeprowadza inspektor ochrony przeciwpożarowej, zwany dalej
"inspektorem".
4. Inspektorem
może być osoba, która posiada
kwalifikacje, doświadczenie oraz wiedzę w zakresie ochrony
przeciwpożarowej.
5. Inspektor jest uprawniony do wstępu do wszystkich
obiektów zlokalizowanych w porcie oraz na wszystkie statki
znajdujące się w polskich obszarach morskich, za okazaniem
dokumentu identyfikacyjnego.
6. W ramach wykonywanych czynności służbowych
inspektor jest uprawniony do wydawania doraźnych poleceń w
zakresie posiadanego upoważnienia podmiotom poddanym
kontroli lub inspekcji.
7. Z przeprowadzonych inspekcji i kontroli inspektor
sporządza protokół zawierający w szczególności opis
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3661
› Pobierz plik